Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! Lever gjennom en liten boks. Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig... Og.. Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke. Anonymkode: 2390d...191
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 deilig å kjenne på at du har fasit for alle familier? Anonymkode: 80c40...51e
TinaK 1990 Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 Når utelukker det ene det andre? Trenger du leve så svart/hvitt?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Tja, ungene dine kunne kanskje trenge det så de ikke lærer språkbruken din alle fall. For den er utrolig dårlig 😂 Ellers må det være stusselig å leve så svart/hvitt og polarisert på ting. Det vitner om litt enkelhet. Og nei, jeg føler meg ikke truffet. Enkle mennesker har det med å komme med enkle motargumenter, så bare sier det slik at du slipper 😉 Anonymkode: 9351c...1d3
MrGoodMan Skrevet 13. november 2018 #5 Skrevet 13. november 2018 Ojjsann, her var det mange bastante meninger om hva som er rett og galt. Og ja, du vil nok sikkert mene at jeg er en av dem som bør føle meg truffet. Men det finnes da altså en balansegang her. Siden jeg driver datafirma er også hjemmet vårt.. ja hva skal man si.... fylt med elektronikk. Og jeg anser det som viktig å lære han opp i bruk av dette. Som f.eks touch-metoden som vi skal i gang med nå. Skolen har ikke nok databruk til at de kommer til å lære dette der. (Sjekket på siste foreldresamtale) I tillegg så kommer dette med nettvett etc. Gjennom bruk og opplæring håper jeg å lære han sunn nettbruk. Jeg og guttungen bruker også endel tid på å spille sammen. Har sittet på jobb og gledet meg til at vi skal ta noen runder med FortNite i kveld. Ja etter at leksene er unnagjort I løpet av året har han blitt veldig god i Engelsk på grunn av at vi snakker engelsk med andre når vi spiller. Så nå går nesten engelsk-lesingen bedre enn norsk-lesingen Kan nok hende at junior sitter med iPad/PC i øvre grense hva som er "innnafor", men han har da jaggu andre interesser også. Han liker godt å hjelpe til på kjøkkenet, dra på sykkelturer, båttur, være med meg å snekre (har eget verktøy, drill), lage ting med mammaen, har stort sett med venner hjem etter skolen hver dag. Jeg har all respekt for de som velger å gjøre det annerledes, men jeg finner meg ikke i å bli rakket ned på av bedrevitere. Når ble din måte å gjøre det på, fasiten ?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #6 Skrevet 13. november 2018 Jeg er enig med deg i sak. Mine unger har heller ikke nettbrett. Men du har en veldig intens og ubehagelig stil, kanskje du skulle roe deg ned et par hakk? Anonymkode: a2ee5...74a
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #7 Skrevet 13. november 2018 Medalje er på vei i posten. Du er nemlig verdens beste mamma👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Anonymkode: 283f7...fe7
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #8 Skrevet 13. november 2018 Ikke mine heller, og jeg er i utgangspunktet enig mye av det du skriver, men gud hjælpe meg så bedrevitende og ubehagelig du fremstår. Anonymkode: 06332...27e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #9 Skrevet 13. november 2018 Så fantastisk du er... Anonymkode: 8c7a0...3c7
Hannasbananas Skrevet 13. november 2018 #10 Skrevet 13. november 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! Lever gjennom en liten boks. Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig... Og.. Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke. Anonymkode: 2390d...191 Ja takk begge deler tenker jeg. Vi kan ikke romantisere oss bort i «alt var bedre før»-tenkning. Teknologien har kommet for å bli, og barn må lære seg å bruke den. Så skal de samtidig få tegne på ark, klatre i trær og bygge trehytter. Det er ikke sånn at det ene utelukker det andre.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #11 Skrevet 13. november 2018 Det jeg ikke skjønner at når folk gir 3-4 åringer EGET nettbrett,da himler jeg med øynene! Har selv en gutt på 7 år det er helt uaktuelt å kjøpe ett eget nettbrett til en 7åring! Vi har ett felles nettbrett å det får virkelig holde. Anonymkode: 441e8...6cb
MrGoodMan Skrevet 13. november 2018 #12 Skrevet 13. november 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det jeg ikke skjønner at når folk gir 3-4 åringer EGET nettbrett,da himler jeg med øynene! Har selv en gutt på 7 år det er helt uaktuelt å kjøpe ett eget nettbrett til en 7åring! Vi har ett felles nettbrett å det får virkelig holde. Anonymkode: 441e8...6cb Hva er problemet med at de har eget nettbrett ? Guttungen vår har forøvrig kjøpt sine selv.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #13 Skrevet 13. november 2018 4 minutter siden, MrGoodMan skrev: Hva er problemet med at de har eget nettbrett ? Guttungen vår har forøvrig kjøpt sine selv. Det er den unge alderen jeg sikter til.Synes det gir feile signaler å gi så barn eget nettbrett,ikke trenger de det heller. Anonymkode: 441e8...6cb
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #14 Skrevet 13. november 2018 Jeg tenker alt med måte. Du er jo like ekstremist andre veien da. Å bruke nettbrett for å pasifisere er ikke bra. Tenker likevel at dine holdninger også er i den ekstreme enden av skalaen. Hva med å bare ha et naturlig forhold til det? Mine barn bruker nettbrett, men helst vil de leke sammen så de begrenser seg fint selv. Må være noe galt med din omgangskrets om dette er standarden der du bor. Anonymkode: 205d0...f49
MrGoodMan Skrevet 13. november 2018 #15 Skrevet 13. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er den unge alderen jeg sikter til.Synes det gir feile signaler å gi så barn eget nettbrett,ikke trenger de det heller. Anonymkode: 441e8...6cb Hos oss er det helt uaktuelt å la barn låne våre enheter (nettbrett, pc, mobil). Vi har vår FB, epost, notater, bilder osv på våre enheter. Ting som man ikke nødvendigvis ønsker at barn skal ha tilgang til. Så her har det vært mest praktisk at guttungen har hatt sin egen. Så kan man jo heller ta en diskusjon på dette med hva slikt koster. Når guttungen var 3 år hadde han så mye leker at det var ikke var behov for å ønske seg noe mer av det. Så da ønsket han seg penger og kjøpte iPad for dette (+ litt oppspart).
Yellow Brick Road Skrevet 13. november 2018 #16 Skrevet 13. november 2018 Våre har og har hatt tilgang på og brukt det meste av elektroniske duppedingser opp gjennom årene. Men det har da ikke forhindret noe av det andre? De både leser, leker, er ute i naturen, tegner, skriver, spille brettspill, snakker med andre og det meste av det du ramser opp i tillegg. Det ene er ikke i veien for det andre.
Det var en gang et menneske Skrevet 13. november 2018 #17 Skrevet 13. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! Lever gjennom en liten boks. Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig... Og.. Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke. Anonymkode: 2390d...191 Lett å si når ungene er så små. Mine var heller ikke på nettbrett i den alderen. Den ene gutten som prinsipielt ikke får lov til å spille Fortnite, eller ikke får se på de mest populære YouTube-kanalene, blir ikke utenfor bare på fritiden men også i friminuttene. Unger drar med seg lek inn i skolegården og derfor vil noen føle seg utenfor. På skolen vår har dette vært et tema på 7. trinn. En mor nekter barnet sitt å delta på disse arenaene, og legger ansvaret på oss andre slik at barnet hennes ikke skal føle seg utenfor. Når de ikke spiller fotball går nemlig prat og lek ut på det de driver med på fritiden.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #18 Skrevet 13. november 2018 Det er best for dine barn. Min er nå snart 6, hatt nettbrett siden han var nesten 2. han får bruke det 1 time hver dag, kanskje litt lengre i helgene og når det regner,men han lærte og skrive , lese og regne fra han var 4,5 år, så nettbrettet tok ikke fra han den læringen der for det, dette innlegget er overdreven Anonymkode: abe1e...82b
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #19 Skrevet 13. november 2018 Du er verdens beste mamma. Alle vi andre er søppel. Dine barn blir smarte og flinke og vinner priser. Våre barn blir analfabeter og dumminger. Verden er svart/hvit og det ene utelukker det andre. Anonymkode: fa4cc...89d
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #20 Skrevet 13. november 2018 Mine er 8 og 10 og har ikke nettbrett. Men det er fordi jeg ikke har råd til det. Jeg har heller kkke råd til å betale TV-lisens og kanalpakker, så vi har ikke det heller. Vi har en gammel og treg data da. Den får de se på. Og de kan se ganske mye egentlig. Men de begge trener 2 dager i uken, kamper nesten hver helg, turer de helgene det ikke er kamper, og lekser skal være gjort før de får se på noe som helst. De er aktive, snille, høflige og helt normale barn til tross for at de ser på en skjerm et par timer om dagen. Anonymkode: d6d04...f5f
sug lut Skrevet 13. november 2018 #21 Skrevet 13. november 2018 Selvsagt er det komplett unødvendig og en like dårlig barnevakt som tv-skjermen. Men det får du aldri medhold i her inne, HI.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #22 Skrevet 13. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! Lever gjennom en liten boks. Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig... Og.. Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke. Anonymkode: 2390d...191 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 Nå kommer du til å få masse pepper hi, for det er nok noen som føler seg litt truffet. Jeg skulle ønske flere tenkte som deg. Anonymkode: b6f70...885
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #23 Skrevet 13. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! Lever gjennom en liten boks. Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig... Og.. Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke. Anonymkode: 2390d...191 Deg om det. Verden er ikke svart/hvitt. Her leser vi bøker hver dag, tegner, maler og ser på nettbrett i flere timer. Vi lever i 2018. Har oppdratt fine omsorgsfulle og smarte unger. Å være så dømmende og negativ som deg, er dårlig rollemodell synes jeg. Anonymkode: 6bac0...88d
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #24 Skrevet 13. november 2018 For det går ikke an å gå tur i skogen og tegne for hånd dersom man er eier av et nettbrett? Det handler jo bre om å sette grenser for hvor mye skjermtid som er tillatt og hva man bruker det til. Ikke om man er eier av nettbrett eller ikke. Jeg har en treåring som "har" nettbrett, det er altså mitt men jeg bruker den aldri og jeg har lastet ned ulike apper til henne. Den er gull verdt f.eks på flyturer, men det hender også hun får lov til å bruke det hjemme, tenke seg til. Det skjer kanskje en eller to ganger i uka at hun spør om det og da får hun stort sett lov til å bruke det i 20/30 min. Vi er likevel på tur i skogen hver søndag, svømmehallen en gang i uka, vi leser bøker hver eneste dag og hver dag etter barnehagen lager vi middag sammen og bruker en halvtime etter middag på å leke på rommet hennes eller spille brettspill/puslespill sammen. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Ja, jeg er enig i at man ikke skal bruke den som barnevakt i flere timer daglig, men innlegget ditt tyder også på at du heller ikke har peiling på de uendelige læringsmulighetene som følger med nettbrettet, da spesielt i skolen. Det åpner opp for en helt ny måte å tenke tilpasset opplæring på så "den dritten der" kommer til å hjelpe barna dine enormt om et par år. Anonymkode: 4d31a...e6a
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #25 Skrevet 13. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! Lever gjennom en liten boks. Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig... Og.. Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke. Anonymkode: 2390d...191 Hahaha.. for de som har nettbrett sitter kun med det mener du? Dårlig forsøk på trolling, så teit er jo ingen så biter ikke på denne altså. Anonymkode: 77fd8...1a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå