Gå til innhold

Mine barn har ikke nettbrett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fireårskontrollen her spurte helsesøster om nettbrettbruk, og ble paff da mini sa at hun ikke visste hva det var. Ser med de eldre søsknene at de tidsnok skal bli eksponert for elektroniske duppeditter, så prøver å begrense det så lenge vi kan. Men TV får hun se.

Anonymkode: dd0dd...a13

Videoannonse
Annonse
Gjest Darwinia:-)
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! 

Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. 

De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. 

Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! 

Lever gjennom en liten boks. 

Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. 

De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig...

Og..

Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. 

Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke.

Anonymkode: 2390d...191

Hvilken størrelse bruker du i glorie? Ser for meg at du må på spesialbutikk for å finne en som er stor nok.

Og nei....føler meg ikke truffet.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er den unge alderen jeg sikter til.Synes det gir feile signaler å gi så barn eget nettbrett,ikke trenger de det heller.

Anonymkode: 441e8...6cb

Hva mener du egentlig med at de ikke trenger det? Tror du teknologi er et blaff? Noe dom blir borte hvis man bare holder seg for øyne og ører og ber hardt om at det skal gå over? 

Her har alle elevene egen iPad fra 1.trinn, noe som er gull for en som gjorde klassens lekser insøvne for to år siden. Nå kan han få tilpassede lekser og gjør dem med med både glede og stor iver. Det samme gjelder kompisen som strever med lesing. Det er rett og slett et fantastisk læremiddel! 

Anonymkode: 23b6c...c0a

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du egentlig med at de ikke trenger det? Tror du teknologi er et blaff? Noe dom blir borte hvis man bare holder seg for øyne og ører og ber hardt om at det skal gå over? 

Her har alle elevene egen iPad fra 1.trinn, noe som er gull for en som gjorde klassens lekser insøvne for to år siden. Nå kan han få tilpassede lekser og gjør dem med med både glede og stor iver. Det samme gjelder kompisen som strever med lesing. Det er rett og slett et fantastisk læremiddel! 

Bare fordi 1 kan få tilpassede lekser så er det ikke gull for alle andre elever. Hadde det vært i litt barn sin første klase så hadde jeg bytta skole. 

Barn kommer til å lære om nettbruk veldig raskt i senere alder. De har så absolutt ingen bruk for det som barn. 

Anonymkode: e0bf6...9c9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare fordi 1 kan få tilpassede lekser så er det ikke gull for alle andre elever. Hadde det vært i litt barn sin første klase så hadde jeg bytta skole. 

Barn kommer til å lære om nettbruk veldig raskt i senere alder. De har så absolutt ingen bruk for det som barn. 

For det har du bestemt ? :)

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! 

Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. 

De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. 

Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! 

Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. 

De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig...

Og..

Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. 

Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke.

Måten du har skrevet dette på er veldig rett frem, men jeg må nesten tilgi deg for du har så rett! 

Barna dine er heldige som ikke har fått det plantet i armene sine allerede nå.

Har sett folk sette på tegneserier for et barn på under 1 år. Helt idiotisk. Og du traff mange, får bare håpe at folk lærer noe av det du skrev 👍🏻

Skrevet
4 minutter siden, MrGoodMan skrev:

For det har du bestemt ? :)

Glad det ikke er opp til sånne Som deg å bestemme, gi en 3 åring eget nettbrett. 

Det kalles late og misslykkede foreldre det. 

Skrevet

Barn som ikke vet hva et nettbrett er ligger 10 hakk bak resten av klassen når skolearbeidet skal gjøres på nettbrett, allerede fra 1 trinn. Velkommen til 2018 og lykke til👍

Anonymkode: 7501f...856

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lær deg å lese. ALLE barn kan få tilpassede lekser. 

Lykke til med å komme deg unna iPad i skolen, det forsvinner ikke, for å si det sånn... 

Skrevet

Det som bekymrer meg er hvor små barna er. I går var vi på "konsert" med ene barnets skolekorps. Søsken fra to år og oppover satt med nesa i en telefon både før og etter. Hva skjer med sosial kompetanse, det å snakke sammen når man oppdrar barna slik? I familieselskap her har vi en mor som har latt barna få fri tilgang. De deltar nå som ungdommer ikke i det hele tatt, snakker ikke med noen men er eremitter på rommet sitt med en skjerm.

En i tråden argumenterer med at den lille ungen hennes KUN får bruke nettbrett en time per dag og mer i helgene. Hvor mye tid er det igjen av dagen når hun kommer hjem fra bhg da?

Her er det ingen skjermer i ukedagene eller på sosial sammenkomster. Ønsker å oppdra folk som kan snakke med naboen, fungere i samfunnet og bidra med noe. Tilstedeværelse det er det lite av. Og mange voksne er vel så ille som ungene så det er lett å se hvor det kommer fra og at det fungerer som en lettvint løsning der og da. Hvordan det blir på sikt er en annen ting...

Anonymkode: a3ea0...fe4

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn som ikke vet hva et nettbrett er ligger 10 hakk bak resten av klassen når skolearbeidet skal gjøres på nettbrett, allerede fra 1 trinn. Velkommen til 2018 og lykke til👍

Nå er det du som ikke akkurat fremstår som smart..I 2.klasse begynte med med lekser som skal gjøres på nettet ja,men en trenger virkelig ikke eget nettbrett av den grunn! Vi har ingen nettbrett i huset så leksene klarer han helt fint å gjøre på min pc.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som bekymrer meg er hvor små barna er. I går var vi på "konsert" med ene barnets skolekorps. Søsken fra to år og oppover satt med nesa i en telefon både før og etter. Hva skjer med sosial kompetanse, det å snakke sammen når man oppdrar barna slik? I familieselskap her har vi en mor som har latt barna få fri tilgang. De deltar nå som ungdommer ikke i det hele tatt, snakker ikke med noen men er eremitter på rommet sitt med en skjerm.

En i tråden argumenterer med at den lille ungen hennes KUN får bruke nettbrett en time per dag og mer i helgene. Hvor mye tid er det igjen av dagen når hun kommer hjem fra bhg da?

Her er det ingen skjermer i ukedagene eller på sosial sammenkomster. Ønsker å oppdra folk som kan snakke med naboen, fungere i samfunnet og bidra med noe. Tilstedeværelse det er det lite av. Og mange voksne er vel så ille som ungene så det er lett å se hvor det kommer fra og at det fungerer som en lettvint løsning der og da. Hvordan det blir på sikt er en annen ting...

Anonymkode: a3ea0...fe4

Mens jeg synes det er for strengt å nekte barna å se barnetv bare fordi det er hverdag. Selvsagt får han lov å slappe av etter en lang dag på SFO med barnetv som varer en halvtime,å nekte barnet det er jo bare hysteri!

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lær deg å lese. ALLE barn kan få tilpassede lekser. 

Lykke til med å komme deg unna iPad i skolen, det forsvinner ikke, for å si det sånn... 

Nok en gang så er Ipad helt unøvendig selv du har barn på skolen så lenge du har tilgang på en pc.Her gjør han leksene på min pc de få gangene han har lekse på nett.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Glad det ikke er opp til sånne Som deg å bestemme, gi en 3 åring eget nettbrett. 

Det kalles late og misslykkede foreldre det. 

Ingen grunn til å bli nedlatende og ufin bare fordi du er anonym. 

Skrevet
7 timer siden, MrGoodMan skrev:

Hva er problemet med at de har eget nettbrett ? Guttungen vår har forøvrig kjøpt sine selv. 

For penger han har tjent selv?

Anonymkode: 678af...74a

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For penger han har tjent selv?

Sparer penger han får til jul og bursdag i aksjefond hos Nordnet. Typisk så pleier han å sette inn ca 2/3 av pengene i fondet. ( etter eget valg) og resten bokfører han inn i gloseboka i pengeskrinet sitt. Fører penger inn og ut så han lærer seg hva han har. Han følger også med på hva han har i fondet og hvilken avkastning han har der. 

Endret av MrGoodMan
Skrevet
1 minutt siden, MrGoodMan skrev:

Sparer penger han får til jul og bursdag i aksjefond hos Nordnet. 

Selv om han plukket ut brettet selv var det da en gave dere har spleiset på.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv om han plukket ut brettet selv var det da en gave dere har spleiset på.

Greia var at etter at vi hadde kjøpt oss campingvogn og tatt halvparten av lekene hans dit så var rommet hans fullt av leker. Så vi ba alle gi penger istedenfor mere leker. Vi har ikke betalt noe for de 2 iPadene han har kjøpt seg på 6 år. Vi betalte riktignok for beskyttelsesdekslet til den siste han kjøpte. Da han for 2 år siden var lei av slite med den "trege" gamle ipaden sin så valgte han å kjøpe seg ny. Penger hadde han jo. iPader går jo ut på dato så nå har han reservert penger så han vet han har til ny når den tid kommer.  

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det du som ikke akkurat fremstår som smart..I 2.klasse begynte med med lekser som skal gjøres på nettet ja,men en trenger virkelig ikke eget nettbrett av den grunn! Vi har ingen nettbrett i huset så leksene klarer han helt fint å gjøre på min pc.

Nei det er du som er dum og deres skole som ikke helt henger med. De fleste skoler bruker idag nettbrett til lekser og annet skolearbeid. Hvis man aldri har testet og fått lekt og lært seg litt om hvordan et nettbrett fungerer henger man jo selvsagt langt bak andre barn som kan dette allerede. Det skjønner vel til og med du?

( Synes du denne skrivemåten er hyggelig? Ikke, det er nemlig sånn du svarer andre her).

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er du som er dum og deres skole som ikke helt henger med. De fleste skoler bruker idag nettbrett til lekser og annet skolearbeid. Hvis man aldri har testet og fått lekt og lært seg litt om hvordan et nettbrett fungerer henger man jo selvsagt langt bak andre barn som kan dette allerede. Det skjønner vel til og med du?

( Synes du denne skrivemåten er hyggelig? Ikke, det er nemlig sånn du svarer andre her).

Jeg blir helt fascinert av alle som argumenterer med at "barn må lære seg å bruke nettbrett". Jeg var over tretti da jeg så mitt første nettbrett, og jeg lærte å bruke det på, la meg se, ca. en halvtime. Verre var det ikke. Hvilke fantastiske funksjoner i et nettbrett er det dere mener man trenger flere år (og gjerne timer hver dag) på å lære seg i oppveksten?

Alle skoler bruker ikke nettbrett, og det er helt i orden. Ungene skal nok lære det de trenger allikevel. Det er dessuten forskning som viser at man husker det man leser på papir 50 % bedre enn det man leser på skjerm. 

Anonymkode: 06332...27e

Skrevet
På 13.11.2018 den 15.30, Anonym bruker skrev:

Og..

Mitt barn klatrer i fjellet, går lange i skogen , teller ekte ting, går til og fra og kan alle motoriske ting han skal kunne for alderen.

han kan også telle til to hundre, telle til 20 på engelsk, kan fargene på engelsk, lese og skrive i en alder av 4 år. 

Hvorfor? Han har i tillegg til god stimulering fått sitte litt med nettbrett siden han var to. Der har hsn lært seg om bokstaver og lyder, noe som ga ham en stor interesse. Nå leser han og kan skrive pga at han har hørt lydene mange ganger. 

Ditt barns oppvekst er på ingen måte sunnere enn mitt barns. Snarere tvert imot viser mitt barn av bruken kan være utviklende når det brukes pedagogisk og fornuftig. Og når andre utviklende aktiviteter foregår parallelt. 

Sikker på at du ikke kan si det samme om din fireåring. Mener mitt eksempel gjør at dine resonnement står og faller på egen urimelighet.

i tillegg synes jeg du velger bort en sentral del av nåtidens kultur for ditt barn. Det kan bli uheldig. 

Anonymkode: d47ca...29b

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir helt fascinert av alle som argumenterer med at "barn må lære seg å bruke nettbrett". Jeg var over tretti da jeg så mitt første nettbrett, og jeg lærte å bruke det på, la meg se, ca. en halvtime. Verre var det ikke. Hvilke fantastiske funksjoner i et nettbrett er det dere mener man trenger flere år (og gjerne timer hver dag) på å lære seg i oppveksten?

Alle skoler bruker ikke nettbrett, og det er helt i orden. Ungene skal nok lære det de trenger allikevel. Det er dessuten forskning som viser at man husker det man leser på papir 50 % bedre enn det man leser på skjerm. 

Anonymkode: 06332...27e

Du har fått med deg at vi er inne i en ny tid? Og at det som var relevant i din oppvekst, ikke er det lenger? 

Skjønner ikke hvorfor noen av dere må fornekte utviklingen?

Anonymkode: d47ca...29b

Skrevet

Og mine barn har foreldre som ikke er fullstendig rigide og fordomsfulle, og som forstår at alt ikke er enten-eller og sort-hvitt. Det er forskjell på å ha tilgang til et nettbrett og fullstendig frislipp. Vi voksne har ingen problemer med å sette grenser, og barna tar et nei for et nei. 

Anonymkode: dfe16...9bd

Skrevet

Hi har mye rett, selv om hun nok ser temaet fra en Sort-hvitt vinkel.  Nettbrett ol er utrolig lett å ty til når du trenger at unga er litt i ro. Husarbeid, sliten etter jobb.... ja jeg føler meg truffet på noen av punktene til hi. Så tror egentlig vi trenger litt oppvåkning på dette, noen og enhver.

Men, vi kan ikke skru tiden 50 år tilbake. Nettbrett og datateknologi gjennomsyrer livene våre, og det ser ikke ut til å forsvinne med det første. Samfunnet vårt har endret seg pga dette. Ungdommer sitter hjemme og kommuniserer på snap i stedet for å gå ut. Noe som er både bra og ikke bra.

Så hvor lenge det er mulig/ønskelig for hi å demme opp for dette er et annet spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...