Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #26 Skrevet 10. november 2018 Jeg tror du bare må la det fare, du får ikke endret dem... Jeg har også vokst opp i et økonomisk kaos, mamma er bare ikke noe flink med penger, og pappa er nok bipolar og bruker penger som en full sjømann i perioder og legger seg ned og er deprimert i andre perioder. Som deg har jeg vokst opp med hullete klær, strøm som blir skudd av, aldri penger til frisør eller andre ting, hus på tvangssalg, jeg flyttet oftere enn andre fikk ny vinterjakke da jeg var barn, levde mer eller mindre i fattigdom. Foreldrene mine har gode sider, og dårlige, og oppveksten vår var som den var. Men jeg tviler ikke på at de er glade i oss, så jeg velger å la ting være. Fremdeles lever de i et økonomisk kaos, låner opp så fort det er mulighet og er belånt til pipa selv om de nå bare har et år eller to igjen til pensjonsalderen. De må bare leve sitt liv altså, jeg får ikke gjort noe med det. Det gjør ikke du heller. Jeg regner med foreldrene dine er glad i deg, og i ungene dine, og det får du ta med deg. At de velger å bruke alle sine ressurser på spilling får bli deres valg, du er voksen og klarer deg selv nå. Anonymkode: cb23d...179
Yellow Brick Road Skrevet 10. november 2018 #27 Skrevet 10. november 2018 HI, dette handler ikke om at de spiller i dag, men at tidligere spilling har gått over deg og søsken. Og det på en sånn måte at det høres ut som omsorgssvikt. Og jeg skjønner godt at dette ligger og gnager og dukker opp igjen når spillingen dukker opp igjen. At de ikke vil snakke om hvordan spillingen gikk utover barndommen deres, skjønner jeg at er sårt og vanskelig og at du har behov for det. Som voksne ansvarlige mennesker, burde de lagt sine egne behov til side og satt seg ned sammen med dere og gått gjennom denne tiden, hørt på dere og kanskje til og med bedt om unnskyldning for sin ansvarsløshet og hva de har påført dere i barndommen. Men du kan dessverre ikke tvinge dem, og du kan heller ikke bestemme om de skal få lov til å spille bort pengene sine i dag heller. Du kan bare bestemme over deg selv, og du er i din fulle rett til å avlyse både middager og andre ting, enten for en eller flere ganger. Det du ikke kan, er å si at de ikke får lov til å spille i dag, for i dag går det bare utover dem selv. Kanskje burde du også fortelle dem det, at det handler ikke om at de spiller i dag, men at vonde minner fra barndommen dukker opp, og at du nå kjenner at du trenger å bearbeide de skjulte følelsene om svik, skitne klær (og alt annet) som har ligget i dvale så lenge. Du trenger ikke å brenne alle broer, men det er helt ok å gi beskjed om at akkurat nå, orker du ikke å spise middag med dem, spesielt ikke når de ikke er villige til å hjelpe deg med dette - ikke ved å ikke spille nå, men ved å snakke om traumene spillingen påførte dere som barn. Din barndom er fremdeles foreldrene dine sitt ansvar, selv om du er voksen nå, og selv om de nå i dag kan gjøre hva de vil, om det så er å spille bort pengene sine. Klem og lykke til, uansett hva du gjør!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #28 Skrevet 10. november 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det må være flaut å være så blottet for menneskelig innsikt som deg... Anonymkode: 87d3d...8ec Det at foreldrene spilte er i mine øyne bagateller. Det stod ingenting i tråden om at hun manglet mat, det kom først etterpå. Så i hovedinnlegget skriver hun om en bukse hun da fint kunne ha vasket selv! Trenger Ikke å vise helt evneveike evner. Anonymkode: bfced...954
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #29 Skrevet 10. november 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det at foreldrene spilte er i mine øyne bagateller. Det stod ingenting i tråden om at hun manglet mat, det kom først etterpå. Så i hovedinnlegget skriver hun om en bukse hun da fint kunne ha vasket selv! Trenger Ikke å vise helt evneveike evner. Anonymkode: bfced...954 Vær så snill og slutt å svar meg, du faller bare lenger ned i grøfta. Du er sånn som må ha alt svart på hvitt for å forstå ting. Minner meg om min 8 åring som kan si «men mamma du sa ikke noe om dette spillet» når han har fått beskjed om å ikke spille Ipad. Det handler ikke om en bukse som jeg kunne vasket selv for jeg har laget middag fra jeg var 10 år gammel, så jeg kunne fint klart å vaske en bukse, for selvstendig det ble jeg veldig tidlig er kanskje det eneste gode som kom ut av dette. Foreldre som prioriterer spill ovenfor det barn trenger er for meg ingen gode foreldre. Hadde mine barn hatt samme oppvekst som meg, hadde barnevernet kommet inn i bildet for lenge siden! Anonymkode: 88a44...82d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #30 Skrevet 10. november 2018 2 timer siden, Yellow Brick Road skrev: HI, dette handler ikke om at de spiller i dag, men at tidligere spilling har gått over deg og søsken. Og det på en sånn måte at det høres ut som omsorgssvikt. Og jeg skjønner godt at dette ligger og gnager og dukker opp igjen når spillingen dukker opp igjen. At de ikke vil snakke om hvordan spillingen gikk utover barndommen deres, skjønner jeg at er sårt og vanskelig og at du har behov for det. Som voksne ansvarlige mennesker, burde de lagt sine egne behov til side og satt seg ned sammen med dere og gått gjennom denne tiden, hørt på dere og kanskje til og med bedt om unnskyldning for sin ansvarsløshet og hva de har påført dere i barndommen. Men du kan dessverre ikke tvinge dem, og du kan heller ikke bestemme om de skal få lov til å spille bort pengene sine i dag heller. Du kan bare bestemme over deg selv, og du er i din fulle rett til å avlyse både middager og andre ting, enten for en eller flere ganger. Det du ikke kan, er å si at de ikke får lov til å spille i dag, for i dag går det bare utover dem selv. Kanskje burde du også fortelle dem det, at det handler ikke om at de spiller i dag, men at vonde minner fra barndommen dukker opp, og at du nå kjenner at du trenger å bearbeide de skjulte følelsene om svik, skitne klær (og alt annet) som har ligget i dvale så lenge. Du trenger ikke å brenne alle broer, men det er helt ok å gi beskjed om at akkurat nå, orker du ikke å spise middag med dem, spesielt ikke når de ikke er villige til å hjelpe deg med dette - ikke ved å ikke spille nå, men ved å snakke om traumene spillingen påførte dere som barn. Din barndom er fremdeles foreldrene dine sitt ansvar, selv om du er voksen nå, og selv om de nå i dag kan gjøre hva de vil, om det så er å spille bort pengene sine. Klem og lykke til, uansett hva du gjør! Tusen takk for et godt svar, akkuratt slik jeg føler det! Anonymkode: 88a44...82d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #31 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vær så snill og slutt å svar meg, du faller bare lenger ned i grøfta. Du er sånn som må ha alt svart på hvitt for å forstå ting. Minner meg om min 8 åring som kan si «men mamma du sa ikke noe om dette spillet» når han har fått beskjed om å ikke spille Ipad. Det handler ikke om en bukse som jeg kunne vasket selv for jeg har laget middag fra jeg var 10 år gammel, så jeg kunne fint klart å vaske en bukse, for selvstendig det ble jeg veldig tidlig er kanskje det eneste gode som kom ut av dette. Foreldre som prioriterer spill ovenfor det barn trenger er for meg ingen gode foreldre. Hadde mine barn hatt samme oppvekst som meg, hadde barnevernet kommet inn i bildet for lenge siden! Anonymkode: 88a44...82d Hvorfor spør du her inne om du ikke tåler svar? Spørs om ikke barnevernet besøker deg fordi du har hatt en så vanskelig oppvekst som du har hatt? Eplet faller ikke langt fra stammen og slike problemer er som regel arvelig, akkurat som alkohol er. Jeg vet om ei som hadde vanskelig barndom. Barnevernet gjorde ingenting for henne men da hun ble gravid, stod de klar til å ta imot barna. Anonymkode: bfced...954
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #32 Skrevet 10. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor spør du her inne om du ikke tåler svar? Spørs om ikke barnevernet besøker deg fordi du har hatt en så vanskelig oppvekst som du har hatt? Eplet faller ikke langt fra stammen og slike problemer er som regel arvelig, akkurat som alkohol er. Jeg vet om ei som hadde vanskelig barndom. Barnevernet gjorde ingenting for henne men da hun ble gravid, stod de klar til å ta imot barna. Anonymkode: bfced...954 Du er bare ikke sann!!! Du burde faktisk skamme deg. Håper ikke du er like uvitende og hae den holdningen i din oppdragelse på dine barn. Å ta konklusjoner utifra hva som skjedde med din venninne og koble det opp mot en random historie, ja du imponerer stadig. Hvis barnevernet skulle besøkt alle som har hatt utfordringer i barndommen, så skulle det vært ca 70% av min generasjon. Hadde med glede tatt dem imot i mitt hjem. Tror de faktisk kunne lært mye av historier slik som mine. Anonymkode: 88a44...82d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #33 Skrevet 10. november 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor spør du her inne om du ikke tåler svar? Spørs om ikke barnevernet besøker deg fordi du har hatt en så vanskelig oppvekst som du har hatt? Eplet faller ikke langt fra stammen og slike problemer er som regel arvelig, akkurat som alkohol er. Jeg vet om ei som hadde vanskelig barndom. Barnevernet gjorde ingenting for henne men da hun ble gravid, stod de klar til å ta imot barna. Anonymkode: bfced...954 Du er jo helt fjern, og tilfører ingenting godt her inne. His tråd gjelder et alvorlig tema. Anonymkode: 16454...95f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #34 Skrevet 10. november 2018 HI: Ikke bry deg om de mest useriøse svarene du får. Disse folka må ha personlige problemer. Anonymkode: 16454...95f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #35 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI: Ikke bry deg om de mest useriøse svarene du får. Disse folka må ha personlige problemer. Anonymkode: 16454...95f Synes mest synd på en som tror at barnevernet står på døra dersom du har opplevd omsorgssvikt. Det forteller egentlig ganske mye om hvor seriøs diskusjon du kan forvente å med noen. Takk for omtanke 😇 Anonymkode: 88a44...82d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #36 Skrevet 10. november 2018 Til deg og dere som ikke forstår alvorligheten med spillavhengigheten. Bytt ut ordet spill med alkohol. Spillavhengighet må behandles på samme måte som rusmisbruk. Det går utover familien på samme måte, og omsorgsevnen. Klart HI kan avlyse middagen.Hun kan også bli sint og stille krav til at de skal ta grep og søke hjelp for problemene sine. At hun kunne vaske klærne sine selv? Altså, ville du sagt det samme til et barn som hadde foreldre med alkoholproblemer? Utfordringen her var ikke at de ikke vasket, men at de ville spare penger på strøm fordi spill gikk foran barnas behov for rene klær. Så hun kunne uansett ikke vasket selv. Anonymkode: 45efa...da2
Mamma-til-3-jenter Skrevet 10. november 2018 #37 Skrevet 10. november 2018 Jeg skjønner godt at du ikke har noe lyst til å spise middag med de nå!! Du fikk et veldig fint, langt svar lengre oppe i tråden! Enig i den!!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #38 Skrevet 10. november 2018 du er voksen nå, voks opp og la foreldrene dine bruke pengene til hva de ønsker selv. droppe middagen for dette? sikkelig barnslig og egoistisk av deg... du overreagerer altfor mye Anonymkode: 3a3dc...f00
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #39 Skrevet 10. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Til deg og dere som ikke forstår alvorligheten med spillavhengigheten. Bytt ut ordet spill med alkohol. Spillavhengighet må behandles på samme måte som rusmisbruk. Det går utover familien på samme måte, og omsorgsevnen. Klart HI kan avlyse middagen.Hun kan også bli sint og stille krav til at de skal ta grep og søke hjelp for problemene sine. At hun kunne vaske klærne sine selv? Altså, ville du sagt det samme til et barn som hadde foreldre med alkoholproblemer? Utfordringen her var ikke at de ikke vasket, men at de ville spare penger på strøm fordi spill gikk foran barnas behov for rene klær. Så hun kunne uansett ikke vasket selv. Anonymkode: 45efa...da2 Hadde de skrudd av strømmen kanskje? Alkohol og spill er ikke samme greiene. Det kan ikke sammenliknes. Alkohol fører til andre problemer enn spill gjør. Det å bruke opp pengene sine på spill, eller la oss kalle det for annet: De brukte pengene på tøys, det kunne like godt ha vært aksjer og tap på aksjer, en kan ikke sammenlikne det med alkohol eller pillemisbruk for den saks skyld. Folk har ulike hobbyer som kan frata familien økonomisk frihet, men det betyr ikke at det er omsorgssvikt. Dersom spillingen utløste omsorgssvikt, og det først blir et problem nå, etter at hun har flyttet ut, og stiftet egen familie, så må jeg si at jeg stusser. Det at de ikke ønsker å prate om det, er en annen sak, jeg stusser på at plutselig vil hun ikke på middag. Alt var greit før det? Anonymkode: bfced...954
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #40 Skrevet 10. november 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde de skrudd av strømmen kanskje? Alkohol og spill er ikke samme greiene. Det kan ikke sammenliknes. Alkohol fører til andre problemer enn spill gjør. Det å bruke opp pengene sine på spill, eller la oss kalle det for annet: De brukte pengene på tøys, det kunne like godt ha vært aksjer og tap på aksjer, en kan ikke sammenlikne det med alkohol eller pillemisbruk for den saks skyld. Folk har ulike hobbyer som kan frata familien økonomisk frihet, men det betyr ikke at det er omsorgssvikt. Dersom spillingen utløste omsorgssvikt, og det først blir et problem nå, etter at hun har flyttet ut, og stiftet egen familie, så må jeg si at jeg stusser. Det at de ikke ønsker å prate om det, er en annen sak, jeg stusser på at plutselig vil hun ikke på middag. Alt var greit før det? Anonymkode: bfced...954 Er du virkelig så lite opplyst? Anonymkode: 45efa...da2
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #41 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er du virkelig så lite opplyst? Anonymkode: 45efa...da2 Ikke så reint lite opplyst. Langt eldre enn deg og langt mer erfaren i livet enn det du er. Anonymkode: bfced...954
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #42 Skrevet 10. november 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke så reint lite opplyst. Langt eldre enn deg og langt mer erfaren i livet enn det du er. Anonymkode: bfced...954 Det vet du virkelig ingenting om. Er oppegående nok til å forstå at du er så uvitende, så ditt forsvar er kun et utrolig dårlig forsøk på hersketeknikk. Spillavhengighet har vært et tema fra gammelt av, der folk spilte bort gård og andre eiendeler. Så dersom du er så gammel, burde du vite det. Anonymkode: 45efa...da2
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #43 Skrevet 10. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det vet du virkelig ingenting om. Er oppegående nok til å forstå at du er så uvitende, så ditt forsvar er kun et utrolig dårlig forsøk på hersketeknikk. Spillavhengighet har vært et tema fra gammelt av, der folk spilte bort gård og andre eiendeler. Så dersom du er så gammel, burde du vite det. Anonymkode: 45efa...da2 Jeg er ikke 90 år dersom du tolket det slik. Jeg er derimot 96 år i hodet og jeg elsker gamle mennesker. Fattigdom medfører ikke omsorgssvikt. Flere familier er svært, svært dårlig på økonomi men det medfører ikke av den grunn omsorgssvikt. Det er veldig mange familier i Norge som lever UNDER fattigdomsgrensen og det er ulike årsaker til det. Anonymkode: bfced...954
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #44 Skrevet 10. november 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde de skrudd av strømmen kanskje? Alkohol og spill er ikke samme greiene. Det kan ikke sammenliknes. Alkohol fører til andre problemer enn spill gjør. Det å bruke opp pengene sine på spill, eller la oss kalle det for annet: De brukte pengene på tøys, det kunne like godt ha vært aksjer og tap på aksjer, en kan ikke sammenlikne det med alkohol eller pillemisbruk for den saks skyld. Folk har ulike hobbyer som kan frata familien økonomisk frihet, men det betyr ikke at det er omsorgssvikt. Dersom spillingen utløste omsorgssvikt, og det først blir et problem nå, etter at hun har flyttet ut, og stiftet egen familie, så må jeg si at jeg stusser. Det at de ikke ønsker å prate om det, er en annen sak, jeg stusser på at plutselig vil hun ikke på middag. Alt var greit før det? Anonymkode: bfced...954 Det er omsorgssvikt å stelle seg slik at man nesten ikke har mat og klær til barna sine. Anonymkode: 7fbfd...c26
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #45 Skrevet 10. november 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke 90 år dersom du tolket det slik. Jeg er derimot 96 år i hodet og jeg elsker gamle mennesker. Fattigdom medfører ikke omsorgssvikt. Flere familier er svært, svært dårlig på økonomi men det medfører ikke av den grunn omsorgssvikt. Det er veldig mange familier i Norge som lever UNDER fattigdomsgrensen og det er ulike årsaker til det. Anonymkode: bfced...954 Fattigdom trenger ikke å føre til omsorgssvikt, men hvis man ikke prioriterer mat og klær framfor spilling, så er det omsorgssvikt. Hun skriver også at de lot henne være alene hele dagen for at de skulle spille. Anonymkode: 7fbfd...c26
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #46 Skrevet 10. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er omsorgssvikt å stelle seg slik at man nesten ikke har mat og klær til barna sine. Anonymkode: 7fbfd...c26 Ja, men det er jo veldig mange familier som ikke har penger til å feire jul etc. Mener du at alle disse familiene bedriver omsorgssvikt? Jeg mener jo at alle familier som ikke har råd til underhold, det er jo selvpåført, av ulike grunner men skal man kategorisere alle disse under omsorgssvikt, så blir det fælt mange altså. Anonymkode: bfced...954
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #47 Skrevet 10. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fattigdom trenger ikke å føre til omsorgssvikt, men hvis man ikke prioriterer mat og klær framfor spilling, så er det omsorgssvikt. Hun skriver også at de lot henne være alene hele dagen for at de skulle spille. Anonymkode: 7fbfd...c26 Takk for at du forstår 😊 Jeg ser stor forskjell på f.eks en ufør mor og mine foreldre som spilte bort våre penger. Det er ikke kun pengene og det økonomiske det er snakk om her. At noen ikke har evne til å sette seg inn i situasjonen men klarer å lire av seg utsagn som at «eplet faller ikke langt fra stammen» og med det hentyder til at JEG også da driver med omsorgssvikt, ja det begriper jeg ikke, men det forteller mye om vedkommende og ingenting om meg. En kan gi kjærlighet selv om man ikke har økonomi, for kjærlighet koster ikke penger. Kjærlighet er IKKE å kjøre en time hver vei til nærmeste by og la barnet ditt være alene hjemme som 9 åring så å si hver helg. Man trenger heller ikke være rakettforsker for å kunne tenke seg de andre negative sidene av dette som f.eks kranglingene mellom mine foreldre når de hadde tapt pengene VÅRES! Anonymkode: 88a44...82d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #48 Skrevet 10. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for at du forstår 😊 Jeg ser stor forskjell på f.eks en ufør mor og mine foreldre som spilte bort våre penger. Det er ikke kun pengene og det økonomiske det er snakk om her. At noen ikke har evne til å sette seg inn i situasjonen men klarer å lire av seg utsagn som at «eplet faller ikke langt fra stammen» og med det hentyder til at JEG også da driver med omsorgssvikt, ja det begriper jeg ikke, men det forteller mye om vedkommende og ingenting om meg. En kan gi kjærlighet selv om man ikke har økonomi, for kjærlighet koster ikke penger. Kjærlighet er IKKE å kjøre en time hver vei til nærmeste by og la barnet ditt være alene hjemme som 9 åring så å si hver helg. Man trenger heller ikke være rakettforsker for å kunne tenke seg de andre negative sidene av dette som f.eks kranglingene mellom mine foreldre når de hadde tapt pengene VÅRES! Anonymkode: 88a44...82d Livet er slik at man som regel ikke klarer å gi mer enn det man selv har fått. Har du aldri hørt uttrykket eplet faller ikke langt fra stammen før? Anonymkode: bfced...954
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #49 Skrevet 10. november 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror du bare må la det fare, du får ikke endret dem... Jeg har også vokst opp i et økonomisk kaos, mamma er bare ikke noe flink med penger, og pappa er nok bipolar og bruker penger som en full sjømann i perioder og legger seg ned og er deprimert i andre perioder. Som deg har jeg vokst opp med hullete klær, strøm som blir skudd av, aldri penger til frisør eller andre ting, hus på tvangssalg, jeg flyttet oftere enn andre fikk ny vinterjakke da jeg var barn, levde mer eller mindre i fattigdom. Foreldrene mine har gode sider, og dårlige, og oppveksten vår var som den var. Men jeg tviler ikke på at de er glade i oss, så jeg velger å la ting være. Fremdeles lever de i et økonomisk kaos, låner opp så fort det er mulighet og er belånt til pipa selv om de nå bare har et år eller to igjen til pensjonsalderen. De må bare leve sitt liv altså, jeg får ikke gjort noe med det. Det gjør ikke du heller. Jeg regner med foreldrene dine er glad i deg, og i ungene dine, og det får du ta med deg. At de velger å bruke alle sine ressurser på spilling får bli deres valg, du er voksen og klarer deg selv nå. Anonymkode: cb23d...179 Dette Anonymkode: bfced...954
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #50 Skrevet 10. november 2018 Du vil jo kun ha svar som er enige med deg selv. du bør begynne å gå til psykolog for å bearbeide barndommen din. Så bør du tenke deg godt om, vil du kutte foreldrene dine så er det greit, men det er ikke sikkert du kan få de tilbake senere. Gidder du ikke komme på middag pga surmuling så kan du ikke klage på at de ikke vil feire jul med deg, eller ha kontakt med barnebarna. Du har et valg å ta som du må tenke godt gjennom. folk endrer seg. Selv om du opplevde barndommen din som fæl, må du se på hvordan de er må. Er de hyggelige mot deg og barnebarn? Dere blir invitert på middag! Hjelper de i hverdagen? Brur de seg om dere? at de spiller nå har du ingenting med. Anonymkode: 9ccac...070
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå