Gå til innhold

Jeg er sååå skuffa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så skuffet over mine foreldre at det er vanskelig å beskrive med ord. 

Jeg fikk vite for noen dager siden at di spiller mye på pengeautomater. De gjorde det mye når vi vokste opp men jeg trodde de hadde sluttet med dette. Men det har de altså aldri gjort. Jeg fikk vite det av en ukjent som visste hvem mine foreldre var. 

Da jeg spurte min mor benekter hun dette først men jeg spurte rett ut hvorfor hun lyver meg rett opp i ansiktet. Så ble hun stille. Og keg orket ikke prate mer og la på. 

Neste dag ringte hun og lovte meg at hun aldri skulle gjøre det mer. Men det er vel lettere sagt enn gjort. Det går ikke ann å bare slutte med sånt over natten, etter så mange år. 

Vi skulle egentlig spise middag hos de på søndag, men dette har jeg avlyst. Jeg orker tett og slett ikke og er redd det skal bli noe stor krangel siden jeg føler meg så såret. 

Jeg er så fortvilet at jeg vet ikke hva jeg skaø gjøre 😩😥

Anonymkode: 88a44...82d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det så galt at de spiller på automater?

Anonymkode: 2b2bb...d51

Skrevet

Hva er det som gjør at du er så skuffet egentlig? Kan de ikke bare gjøre som de ønsker? 

Anonymkode: bfced...954

Skrevet

Forstår du er skuffet, men så lenge det ikke går ut over dere så blir det feil å være sur og avlyse besøket. 

Anonymkode: 10b62...1bd

Skrevet

Kanskje dette henger sammen med hele oppveksten min. De spilte bort mye penger som de kunne bruke på å forsørge oss. Jeg hadde knapt klær. Eller jeg hadde klær men det var ikke mer enn kun det nødvendige. Så dette sitter langt inne. 

Og dette er noe de aldri har villet prate om selv om jeg har ønsket å få prate om dette. 

Reagerer jeg altfor kraftig?

Skrevet

Min farmor spilte alltid på automater. Kroneautomater. Jeg savner disse. Hun var minstepensjonist, betalte alltid regningene sine og hadde et godt liv. Har aldri tenkt på at dette var galt. Jeg syntes det var gøy at hun spilte. Av og til vant hun, kronene bare rullet ut, men som regel tapte hun. Hun tippet også. Jeg forstår ikke hvordan en kan ta på vei for dette, det er da ingen som blir skadet annet enn dem selv, ved at de sikkert taper penger på det? Jeg unnet min farmor dette. Alle unnet henne dette. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje dette henger sammen med hele oppveksten min. De spilte bort mye penger som de kunne bruke på å forsørge oss. Jeg hadde knapt klær. Eller jeg hadde klær men det var ikke mer enn kun det nødvendige. Så dette sitter langt inne. 

Og dette er noe de aldri har villet prate om selv om jeg har ønsket å få prate om dette. 

Reagerer jeg altfor kraftig?

Jamen nå er du voksen og har egen familie, litt sent å reagere?

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Min farmor spilte alltid på automater. Kroneautomater. Jeg savner disse. Hun var minstepensjonist, betalte alltid regningene sine og hadde et godt liv. Har aldri tenkt på at dette var galt. Jeg syntes det var gøy at hun spilte. Av og til vant hun, kronene bare rullet ut, men som regel tapte hun. Hun tippet også. Jeg forstår ikke hvordan en kan ta på vei for dette, det er da ingen som blir skadet annet enn dem selv, ved at de sikkert taper penger på det? Jeg unnet min farmor dette. Alle unnet henne dette. 

Det er seriøst forskjell på å spille på kroneautomat i ny og ne...og å ha et spilleproblem. Hvis foreldrene spilte vekk husholdningspenger er det klart hi reagerer.

Men hi, du kan ikke redde dine foreldre. De må ta tak i dette selv 

Anonymkode: 4addc...6c8

Skrevet

Jeg har reagert mye før, men de har jo aldri villet snakke. Jeg synes faktisk de skylder meg mange svar. Det var JEG som måtte gå med samme bukse 1 hel uke på skolen, fordi jeg ikke hadde skift, fordi mine foreldre skulle spare på strømmen så de kunne ikke vaske mye klær. Jeg fikk veldig veldig sjeldent klær. Min bror flyttet ut bare 15 år gammel for han orket ikke mer av de. Han har fra da av forsørget seg selv og har nå egen familie. 

Jeg jobbet selv fra jeg var 16 år og pengene jeg tjente brukte jeg på mat hjemme. Selv om jeg hadde veldig lyst på klær som ungdom flest, så ga foreldrene mine meg dårlig samvittighet ved å klage over at de hadde lite penger. Men spille, ja det hadde de alltid nok til. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har reagert mye før, men de har jo aldri villet snakke. Jeg synes faktisk de skylder meg mange svar. Det var JEG som måtte gå med samme bukse 1 hel uke på skolen, fordi jeg ikke hadde skift, fordi mine foreldre skulle spare på strømmen så de kunne ikke vaske mye klær. Jeg fikk veldig veldig sjeldent klær. Min bror flyttet ut bare 15 år gammel for han orket ikke mer av de. Han har fra da av forsørget seg selv og har nå egen familie. 

Jeg jobbet selv fra jeg var 16 år og pengene jeg tjente brukte jeg på mat hjemme. Selv om jeg hadde veldig lyst på klær som ungdom flest, så ga foreldrene mine meg dårlig samvittighet ved å klage over at de hadde lite penger. Men spille, ja det hadde de alltid nok til. 

Ja da forstår jeg at du reagerer. I hovedinnlegget står det bare at de spiller. Ikke hvor mye og hva det går ut over. 

Men du... du kan ikke få dem til å slutte. Du får ikke endret dem. Du må bare velge om du ønsker å ha dem i livet ditt. 

Anonymkode: 2b2bb...d51

Skrevet

Hei. Det høres ut som de har prioritert helt feil i din barndom. Og kanskje har de en avhengighet som har gått foran egne barn. Det har du god grunn til å være bitter for. 

Men nå er du voksen. Livet ditt er ikke lenger like avhengig av livet deres. Du har fremdeles følelser for foreldrene dine. Men når de lever destruktivt fremdeles vil jeg anbefale deg å se det som deres eget problem, samtidig kan du jobbe for at ditt eget liv skal være godt - uavhengig av deres valg. 

Anonymkode: 50459...c58

Skrevet

Skjerp deg Hi. Slutt å gråt over "spilt melk". Det virker som om du har fått det meste av det du trenger, mat på bordet men en skitten bukse kan vel alle leve med? Du er nå voksen og det er for sent å gjøre noe med barndommen din. La dem spille til dem blir blå, gå på middagen. hvorffor skulle du etter alle disse åra plutselig slutte å spise med dem? Jeg forstår det bare ikke.......

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de ikke kan bruke pengene sine på hva de vil... De er voksne mennesker som ikke forsørger deg lengere... Redd det blir lite arv på deg? 

Anonymkode: c1ad0...a59

Skrevet

Det du sliter med er ting fra oppveksten. Er det du må jobbe med. Bearbeide. 

Dropp middagen. Hvorfor skal du dit? Hva gir det deg? Ingenting 

Anonymkode: 8ffb3...2d8

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sliter med er ting fra oppveksten. Er det du må jobbe med. Bearbeide. 

Dropp middagen. Hvorfor skal du dit? Hva gir det deg? Ingenting 

Anonymkode: 8ffb3...2d8

Hvorfor skal hun droppe middagen plutselig?  Dersom middagen hadde blitt droppet da hun var 10 år og dette vedvarte, men det har jo ikke skjedd!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forstår du er skuffet, men så lenge det ikke går ut over dere så blir det feil å være sur og avlyse besøket. 

Anonymkode: 10b62...1bd

Dette

Anonymkode: 8ad0b...6a1

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor de ikke kan bruke pengene sine på hva de vil... De er voksne mennesker som ikke forsørger deg lengere... Redd det blir lite arv på deg? 

Anonymkode: c1ad0...a59

Herregud, det er jo ikke det at de ikke kan bruke pengene på hva de vil. Hadde de f.eks brukt det på reise hadde jeg vært overlykkelig. Om de så hadde solgt både hus og bil for å kunne reise. Så nei, arv er ALDRI i mine tanker. Jeg lever heldigvis veldig greit. 

Dette handler for meg ikke hva to voksne mennesker bruker penger på. Jeg ser på spilleautomater som et onde, som tok fra meg mange år av barndommen. Det var ikke du som ble igjen alene hjemme som 8-9 åring der foreldrene dine hver lørdag reiste 1 time til byen for å spille. Og ikke kom hjem før kvelden. De prioriterte dem selv før oss barna. Og DET skjønner jeg ikke. 

Jeg VET at jeg ikke kan forandre de, at dette er dems liv og at de kan gjøre som de vil. Men dessverre så skammer jeg meg over mine foreldre akkurat nå!!

Jeg går selvfølgelig ikke på middagen og later som ingenting, det vil bli dårlig stemning, og både min mann og barn skulle vært med. Hvorfor skal jeg ødelegge en søndag for de? 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette

Jeg er ikke sur, jeg er veldig såret!! Sur kunne jeg taklet, men når jeg føler meg såret så er jeg redd for at jeg ikke klarer å respektere de under den middagen, derfor avlyser jeg av hensyn til andre mennesker.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så skuffet over mine foreldre at det er vanskelig å beskrive med ord. 

Jeg fikk vite for noen dager siden at di spiller mye på pengeautomater. De gjorde det mye når vi vokste opp men jeg trodde de hadde sluttet med dette. Men det har de altså aldri gjort. Jeg fikk vite det av en ukjent som visste hvem mine foreldre var. 

Da jeg spurte min mor benekter hun dette først men jeg spurte rett ut hvorfor hun lyver meg rett opp i ansiktet. Så ble hun stille. Og keg orket ikke prate mer og la på. 

Neste dag ringte hun og lovte meg at hun aldri skulle gjøre det mer. Men det er vel lettere sagt enn gjort. Det går ikke ann å bare slutte med sånt over natten, etter så mange år. 

Vi skulle egentlig spise middag hos de på søndag, men dette har jeg avlyst. Jeg orker tett og slett ikke og er redd det skal bli noe stor krangel siden jeg føler meg så såret. 

Jeg er så fortvilet at jeg vet ikke hva jeg skaø gjøre 😩😥

Jeg skjønner deg godt. Og jeg kjenner meg igjen. 

Jeg skal love deg at det er en befrielse å la de ordne med seg og sitt og du lever ditt eget liv. Forvent 0. Da blir du ikke skuffet. 

Jeg har alltid vært " på" når det gjelder mamma. En dag fant jeg ut at nå må jeg slutte å bry meg så innmari hva hun driver med. Forholdet vårt var dårlig.

I dag er vi bestevenner 😊

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner deg godt. Og jeg kjenner meg igjen. 

Jeg skal love deg at det er en befrielse å la de ordne med seg og sitt og du lever ditt eget liv. Forvent 0. Da blir du ikke skuffet. 

Jeg har alltid vært " på" når det gjelder mamma. En dag fant jeg ut at nå må jeg slutte å bry meg så innmari hva hun driver med. Forholdet vårt var dårlig.

I dag er vi bestevenner 😊

Takk for svar, godt å vite at det finnes håp. Jeg tror jeg ville klart å «slippe» vonde tanker hvis de hadde ønsket å høre på ting jeg har å si, hva jeg følte når jeg var liten, hva det har gjort med meg som person osv. Hadde dette skjedd idag med mine barn f.eks så hadde barnevernet blitt innblandet. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjerp deg Hi. Slutt å gråt over "spilt melk". Det virker som om du har fått det meste av det du trenger, mat på bordet men en skitten bukse kan vel alle leve med? Du er nå voksen og det er for sent å gjøre noe med barndommen din. La dem spille til dem blir blå, gå på middagen. hvorffor skulle du etter alle disse åra plutselig slutte å spise med dem? Jeg forstår det bare ikke.......

Det må være flaut å være så blottet for menneskelig innsikt som deg...

Anonymkode: 87d3d...8ec

Skrevet

Jeh skjønner at det er mange her som ikke forstår hvordan avhengighet, enten det er av alkohol, narkotika eller spill kan påvirke en familie.

Jeg syns det er helt greit at du markerer avstand HI, spesielt siden se aldri har latt deg snakke ut om din opplevelse av barndommen.

Anonymkode: a86db...7de

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja mat som jeg tjente til selv fra jeg var 15-16 år. En skitten bukse?? 

At det er for sent å gjøre noe med barndommen, ja det vet jeg faktisk godt selv, dessverre. Men følelsene jeg da hadde, de sitter igjen og jeg har aldri fått bearbeidet dem. 

Hvofor jeg skal slutte å spise med dem? Hvorfor skal ikke jeg tenke på mim egen ræv nå, når de hele tiden kun har tenkt på sin egen? Er det galt at JEG tar mine valg, mens de kan fortsette å gjøre som de vil? 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det meste av det hun trenger? Det får man ikke når foreldrene prioriterer spilling. At strøm ikke kan bli brukt fordi penger må spares slik at de kan brukes til spilling. Når tiden de brukte på spilling gikk utover tiden til egne barn. Hvis man ikke får konfrontere foreldre med det som gjorde barndommen fæl, ligger det og gnager. Så jeg skjønner at hi avlyste middagen jeg. 

Anonymkode: f42b5...a12

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Æsj, så kjipe folk her inne kan være. Hi, jeg forstår godt sinnet ditt. Du har vært utsatt for omsorgssvikt, og dine foreldres prioriteringer i din barndom er helt hinsides. Du kan nok trenge hjelp til å bearbeide dette, for din egen del. Nå er du voksen, du har ditt eget liv og må skaffe deg det du trenger selv. Foreldrene dine får du dessverre ikke endret, det er neppe noen vits i å prøve. Lykke til, og håper at du får det bedre.

Anonymkode: 16454...95f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...