Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #26 Skrevet 5. november 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bortsett fra hvordan du selektivt velger å runde oppover, er jeg enig i at det er bare en storby i Norge. Oslo har drøyt 673.000 innbyggere og ble rundet opp med ca. 27.000 til 700.000. Bergen har drøyt 279.000 og ble rundet opp med 1.000 til 280.000 Anonymkode: 8cefc...edd Oh, ja, beklager virkelig. La meg prøve igjen. Om jeg hadde rundet NED til 650 000 og opp 350 000, er forskjellen likevel overveldende. Anonymkode: 27667...aae
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #27 Skrevet 5. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke bor i Oslo (eller i utlandet), bor du ikke i en stor by. Og hvis du bor i Oslo vil du skjønne at dette er markedsprisen for denne type bolig. Synes det var fint, stort og med god beliggenhet, utsikt OG hage samtidig! Hilsen hun med 140 kvm til 9,5 mill. Anonymkode: bb7bb...a90 Ler meg fillete av hovne Oslo-folk som TROR de bor i en metropol og gjør narr av folk i mindre byer. Snakker om å møte seg selv i døra. Hilsen ei som har bodd i Mexico City i et år. Oslo=storby😂🤣😁 Anonymkode: 58042...a15
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #28 Skrevet 5. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ler meg fillete av hovne Oslo-folk som TROR de bor i en metropol og gjør narr av folk i mindre byer. Snakker om å møte seg selv i døra. Hilsen ei som har bodd i Mexico City i et år. Oslo=storby😂🤣😁 Anonymkode: 58042...a15 Nå skrev hun «stor by», med mellomrom, ikke «storby». Det er to forskjellige ting altså. Anonymkode: 27667...aae
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #29 Skrevet 5. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå skrev hun «stor by», med mellomrom, ikke «storby». Det er to forskjellige ting altså. Anonymkode: 27667...aae 👆 Anonymkode: bb7bb...a90
sug lut Skrevet 5. november 2018 #30 Skrevet 5. november 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ler meg fillete av hovne Oslo-folk som TROR de bor i en metropol og gjør narr av folk i mindre byer. Snakker om å møte seg selv i døra. Hilsen ei som har bodd i Mexico City i et år. Oslo=storby😂🤣😁 Anonymkode: 58042...a15 Jesus. Et helt ÅR faktisk? Wow. Tror du ingen andre har vært utenfor Svelvikstrømmen?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #31 Skrevet 5. november 2018 Det er en boble. Nå flytter flere og flere bedrifter ut av Oslo, og da kommer prisene til å synke deretter. Helt enig at det er absurd med 12 mill for en rekkehusleilighet. Anonymkode: 4b478...8ce
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #32 Skrevet 5. november 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå skrev hun «stor by», med mellomrom, ikke «storby». Det er to forskjellige ting altså. Anonymkode: 27667...aae Oslo er ingen av delene! Anonymkode: 58042...a15
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #33 Skrevet 5. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Oslo er ingen av delene! Anonymkode: 58042...a15 Signerer Anonymkode: 59255...12b
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #34 Skrevet 5. november 2018 Vis meg et land i verden hvor det ikke er dyrt å bo i hovedstaden da? Her er det på toppen av det hele et av de dyre strøkene av byen... Heldigvis er det helt frivillig å bo der, men at det finnes folk som har penger til, og er villig til å bo i de fine strøkene av hovedstaden vår kan da neppe komme som en overraskelse. Anonymkode: c9488...c1c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #35 Skrevet 5. november 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oslo er ingen av delene! Anonymkode: 58042...a15 Vel. Nå var det vel strengt tatt HI her som påberoper seg å bo i en «stor by», og det var DET som utløste kommentaren om at Oslo tross alt er den største byen i Norge. Du må påstå at den ikke er det så mye du vil, men i norsk sammenheng, som er det det er snakk om her, så er den det. Å sammenligne med internasjonale storbyer (i ett ord) i denne diskusjonen er bare søkt. Anonymkode: 27667...aae
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #36 Skrevet 5. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Tallet kommer vel fra Oslo sine egne nettsider.... https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/statistikk/befolkning/folkemengde-og-endringer/#gref Anonymkode: c9488...c1c Hva er det du vil frem til? Jeg har da aldri sagt at Oslo ikke er en stor by, eller den største byen Anonymkode: 93dd7...e4f
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #37 Skrevet 5. november 2018 Enig med Hi. Anonymkode: 1d961...7ad
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #38 Skrevet 5. november 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er det du vil frem til? Jeg har da aldri sagt at Oslo ikke er en stor by, eller den største byen Anonymkode: 93dd7...e4f Du spurte hvor tallet 700 000 kom fra. Du fikk svar på det, og det var det vedkommende ville frem til. For å bruke dine egne ord: Er du litt teit? Anonymkode: 27667...aae
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #39 Skrevet 5. november 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du spurte hvor tallet 700 000 kom fra. Du fikk svar på det, og det var det vedkommende ville frem til. For å bruke dine egne ord: Er du litt teit? Anonymkode: 27667...aae Var det veldig til avsporing. Man kan da få langt bedre enn det i Oslo til nesten 13 mill? Anonymkode: 1d961...7ad
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #40 Skrevet 5. november 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du spurte hvor tallet 700 000 kom fra. Du fikk svar på det, og det var det vedkommende ville frem til. For å bruke dine egne ord: Er du litt teit? Anonymkode: 27667...aae Foreslår at du prøver å faktisk lese hva jeg skriver i stedet for å hive deg på hylekoret. Anonymkode: 93dd7...e4f
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #41 Skrevet 5. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var det veldig til avsporing. Man kan da få langt bedre enn det i Oslo til nesten 13 mill? Anonymkode: 1d961...7ad Avsporing av hva? Anonymkode: 27667...aae
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #42 Skrevet 5. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Foreslår at du prøver å faktisk lese hva jeg skriver i stedet for å hive deg på hylekoret. Anonymkode: 93dd7...e4f Jeg leser utmerket hva du skriver, takk. Hvis du mener jeg, og flere andre her, misforstår deg så veldig, så må du mer enn gjerne utdype. Anonymkode: 27667...aae
Nyttårs barn Skrevet 5. november 2018 #43 Skrevet 5. november 2018 Jeg synes huset er kjempefint, det er en egen ro i det. Men er enig i at det er dyrt. Sånn er det å bo på Oslo vest.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2018 #44 Skrevet 6. november 2018 Jeg jobber i Oslo men bor 50 min unna. Vi begge gjør det. Her kjøpte vi ett 340 m2 mega svær enebolig med tilsammen 100m2 terrasse 900m2 hage og utsikt. Til den nette summen av 5mil. Vi har nå 1800 000 i gjeld og jeg kan ikke begripe hvordan folk har råd til å betale så veldig mye mer en det i nå i måneden. Vi har tre barn og pengene flyr selv om vi har en samlet lønn på 1.3 mil. Vi betaler 10 000 i måneden i lån og så kommer resten av tingene slik som strøm avgifter osv. Det koster. Jeg kan virkelig ikke begripe hvordan det går rundt for alle de som nå kjøper boliger til den prisen. For bare ett par år siden kostet tilsvarende boliger som du linket til 6 mil. Eller mindre. Det var mye da og men nå er det faktisk gslskap. De fleste som bor der nå har jo vert med på prisstigningen og ikke kjøpt de boligene til den prisen. Men de som må kjøpe nye boliger nå småbarnsfamilier blant annet. Hva gjør de om renten går opp? Det er ett når og ikke hvis spørsmål! Anonymkode: 5ef1e...081
Anonym bruker Skrevet 6. november 2018 #45 Skrevet 6. november 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Vel. Nå var det vel strengt tatt HI her som påberoper seg å bo i en «stor by», og det var DET som utløste kommentaren om at Oslo tross alt er den største byen i Norge. Du må påstå at den ikke er det så mye du vil, men i norsk sammenheng, som er det det er snakk om her, så er den det. Å sammenligne med internasjonale storbyer (i ett ord) i denne diskusjonen er bare søkt. Anonymkode: 27667...aae I norsk sammenheng er Bergen også en stor by. Ikke så stor som Oslo, men fremdeles veldig stor i forhold til mindre byer. Bergen er over 20 ganger større en f.eks Lillesand. Da blir det meningsløst å nekte for at Bergen er, i norsk sammenheng, en stor by, bare fordi Oslo er større. Anonymkode: 58042...a15
Anonym bruker Skrevet 6. november 2018 #46 Skrevet 6. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i Oslo men bor 50 min unna. Vi begge gjør det. Her kjøpte vi ett 340 m2 mega svær enebolig med tilsammen 100m2 terrasse 900m2 hage og utsikt. Til den nette summen av 5mil. Vi har nå 1800 000 i gjeld og jeg kan ikke begripe hvordan folk har råd til å betale så veldig mye mer en det i nå i måneden. Vi har tre barn og pengene flyr selv om vi har en samlet lønn på 1.3 mil. Vi betaler 10 000 i måneden i lån og så kommer resten av tingene slik som strøm avgifter osv. Det koster. Jeg kan virkelig ikke begripe hvordan det går rundt for alle de som nå kjøper boliger til den prisen. For bare ett par år siden kostet tilsvarende boliger som du linket til 6 mil. Eller mindre. Det var mye da og men nå er det faktisk gslskap. De fleste som bor der nå har jo vert med på prisstigningen og ikke kjøpt de boligene til den prisen. Men de som må kjøpe nye boliger nå småbarnsfamilier blant annet. Hva gjør de om renten går opp? Det er ett når og ikke hvis spørsmål! Anonymkode: 5ef1e...081 For meg og min familie ville det vært en katastrofe å bo 50 min utenfor Oslo. Jeg hater alle disse "forstedene", de er rett og slett grusomme. Ikke hadde jeg orket å ha et hus på 340 kvm heller. 170 anser jeg som ideelt, hvilket er 30 kvm mer enn jeg har nå. I lys av dette gjør man hva man kan for å bo på et sted man kan trives. Vi betaler 210000 på lånet i måneden, og tjener til sammen 1,8 mill + bonuser. Du glemmer også at man selvsagt ikke kjøper en slik bolig som sin første. Vi har eid flere boliger før, og kjøpt oss opp i segmentet. Vår forrige bolig tjente vi nesten 2 mill på på 5 år. Anonymkode: bb7bb...a90
Anonym bruker Skrevet 6. november 2018 #47 Skrevet 6. november 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: I norsk sammenheng er Bergen også en stor by. Ikke så stor som Oslo, men fremdeles veldig stor i forhold til mindre byer. Bergen er over 20 ganger større en f.eks Lillesand. Da blir det meningsløst å nekte for at Bergen er, i norsk sammenheng, en stor by, bare fordi Oslo er større. Anonymkode: 58042...a15 Eh... Har du malt deg selv inn i er hjørne nå eller hva? Først sier du at Oslo ikke er en stor by (med utropstegn må vite), og så forteller du meg at det er meningsløst å nekte for at Bergen er en stor by (hvilket jeg ikke har gjort, for øvrig)? ☺️ Nå tror jeg prosjektet ditt først og fremst har blitt å være uenig med meg og et par andre her, og at du mister litt retningen i all iveren etter å motsi oss/meg. Anonymkode: 27667...aae
Anonym bruker Skrevet 6. november 2018 #48 Skrevet 6. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i Oslo men bor 50 min unna. Vi begge gjør det. Her kjøpte vi ett 340 m2 mega svær enebolig med tilsammen 100m2 terrasse 900m2 hage og utsikt. Til den nette summen av 5mil. Vi har nå 1800 000 i gjeld og jeg kan ikke begripe hvordan folk har råd til å betale så veldig mye mer en det i nå i måneden. Vi har tre barn og pengene flyr selv om vi har en samlet lønn på 1.3 mil. Vi betaler 10 000 i måneden i lån og så kommer resten av tingene slik som strøm avgifter osv. Det koster. Jeg kan virkelig ikke begripe hvordan det går rundt for alle de som nå kjøper boliger til den prisen. For bare ett par år siden kostet tilsvarende boliger som du linket til 6 mil. Eller mindre. Det var mye da og men nå er det faktisk gslskap. De fleste som bor der nå har jo vert med på prisstigningen og ikke kjøpt de boligene til den prisen. Men de som må kjøpe nye boliger nå småbarnsfamilier blant annet. Hva gjør de om renten går opp? Det er ett når og ikke hvis spørsmål! Anonymkode: 5ef1e...081 For meg er det helt uaktuelt å bo 50 min unna jobb, det er mange timer hver uke man heller kunne vært sammen med ungene altså. Men det er også helt utenkelig for meg å leve et liv hvor pengene sløses vekk på den måten du beskriver. Vi har fire barn, 2,8 mill i gjeld og tjener 850.000 i året til sammen. Det går helt fint. Men nå jobber ikke jeg i Olso lenger da, både jeg og mannen jobber (og bor) utenfor byen. Siden vi begge har lavtlønnsyrker kan vi bo og jobbe hvor som helst. Anonymkode: c9488...c1c
Anonym bruker Skrevet 6. november 2018 #49 Skrevet 6. november 2018 Synes det er dyrt, men slik er det. De fleste jobbene er i Oslo og mange er villige til å betale for å slippe å pendle. P-rom på 167 kvm gir en kvadratmeterpris på 71 200, men det er nok ingen boble. Det er fremdeles forventet både befolkningsøkning og sentralisering uavhengig av økningen mot 2050 som er regnet ut. Litt opp og ned på veien er forventet. Det vil si at det blir mer og mer eksklusivt å ha rekkehus og spesielt enebolig i de fine strøkene. Tenk Holmenkollen, Ullevål Hageby, men også nærliggende steder med kort vei til Oslo i Bærum som Snarøya, Jar i tillegg til Nesøya. Flere hus og noen næringsbygg rives for å sette opp leiligheter fordi det er penger å tjene på det og folk kjøper dem. Å sammenligne prisene med storbyer i Skandinavia er et poeng. Oslo er billigere sammenlignet med København. Selv prøver jeg å maksimere det jeg får ut av en tomt på et av stedene nevnt. Det vil si å både bygge stort ved tanke på fremtidig salg, ha utleiedel og kunne betjene lån i mellomtiden. Ikke vet jeg hvor folk får pengene fra. Hadde aldri hatt råd til å kjøpe noe slik selv. Anonymkode: ff19a...866
Anonym bruker Skrevet 6. november 2018 #50 Skrevet 6. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Eh... Har du malt deg selv inn i er hjørne nå eller hva? Først sier du at Oslo ikke er en stor by (med utropstegn må vite), og så forteller du meg at det er meningsløst å nekte for at Bergen er en stor by (hvilket jeg ikke har gjort, for øvrig)? ☺️ Nå tror jeg prosjektet ditt først og fremst har blitt å være uenig med meg og et par andre her, og at du mister litt retningen i all iveren etter å motsi oss/meg. Anonymkode: 27667...aae Godt forsøk, men nei. Poenget var at det blir tåpelig å hevde at det kun er Oslo som er en stor by i Norge. I norsk sammenheng har vi flere store byer. I internasjonal sammenheng har vi INGEN, ei heller Oslo. Så før man sitter på sin høye hest og hånlig hevder at det finnes kun én stor by i Norge så kan det være lurt å løfte blikket litt. Da innser man fort at Bergen og Oslo stiller i samme klasse: store byer i norsk sammenheng, småbyer i internasjonal sammenheng. Oslo er større enn Bergen, men ikke så mye større at man burde se så stor forskjell i boligpriser. 12 millioner for et rekkehus har mest sannsynlig mer med betalingsevne til innbyggerne og at det er et attraktivt område å gjøre, enn antall innbyggereg i Oslo. Hvis du fremdeles ikke skjønner, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Anonymkode: 58042...a15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå