Gå til innhold

hvem har rett her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper aldri jeg kommer dit at jeg krever husleie av mine barn i deres eget hjem. Kunne derimot ha oppfordret sterkt til sparing, eventuelt tatt «husleie» og satt på egen konto barnet fikk den Hagen hen skulle kjøpe bolig. 

Anonymkode: a11c3...18e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Håper aldri jeg kommer dit at jeg krever husleie av mine barn i deres eget hjem. Kunne derimot ha oppfordret sterkt til sparing, eventuelt tatt «husleie» og satt på egen konto barnet fikk den Hagen hen skulle kjøpe bolig. 

Hvor lenge er det da greit at barna lever på mor og far? 

Hva er forskjellen på å være 18 år og i full jobb og 28 år og full jobb? 

Anonymkode: 6d2ab...87c

Skrevet

Når man bor i et fellesskap skal man selvfølgelig bidra. Alle må bidra for at det skal fungere. Barn bidrar med husarbeid, voksne i arbeid kan bidra med husarbeid, dele på utgifter og/eller betale husleie. 

Er du imot at barn skal hjelpe til med f eks rydding, fordi de skal da ikke måtte gjøre slikt "i sitt eget hjem"?

Hvorfor skal en voksen person bo i fellesskapet uten å bidra med noe? Hvaslags holdning tror du disse ungdommene flytter ut hjemmefra med da?

Skrevet

Hvis han ikke går på skole bør han betale skikkelig og jobbe 100% så sant han kan få jobb. Sett opp et regnestykke for hva hans andel av mat, strøm, nett, forsikring, rente/leieutgifter osv blir og krev det i husleie. Hvis du vil være snill setter du deler av beløpet på en boligsparkonto som han kan få når han skal kjøpe seg noe selv.

Han bør selvfølgelig også gjøre sin del av husarbeidet.

Ikke la ham drive dank, jobbe bare deltid og bruke hele lønna på morro.

Anonymkode: a2883...8cd

Skrevet

Det er helt riktig av deg å kreve peng fra han. 2000 er ikke mye. Jeg mener at du skal stå på ditt.

Skrevet

Om han jobber så mye han kan i påvente av skoleplass ville jeg helt klart forlangt noe av han om han bodde hjemme. Jeg hadde nok ikke tatt husleie til meg selv, men jeg hadde forlangt at han sparte til han skulle flytte.

Jeg har ikke mulighet til å spare til ungene mine, jeg er ufør og har liten inntekt, men de kommer seg ikke ut på boligmarkedet i dag uten en del egenkapital så jeg forventer at de sparer det de kan når de kan. Sønnen din har en ypperlig mulighet til å spare i bsu nå, så det ville jeg absolutt forventet.

At han bor gratis hjemme og lever i sus og dus med mest lommepenger av alle blir helt feil, han må bidra med husarbeid og spare til bolig.

Anonymkode: c9022...a84

Skrevet

Når jeg var 16år måtte jeg jobbe ved siden av vis, og betale husleie pluss strøm. -Og mine foreldre hadde samlet intekt på over en million, så det var ikke for deres skyld.

Andre jeg forteller det til er helt forskrekket og syntes mine foreldre var grusomme. Men vet du hva, jeg lærte meg budsjett, prioriteringer og ble forberedt på voksenlivet. Disse (det var flere tilfeller) erfaringene gjorde meg økonomisk ansvarlig, og sørget for at jeg feks klarte å spare opp 200 000kr på et år etter læretiden, så jeg hadde depositum til egen bolig. 
Det har sørget for at jeg nå til en hver tid har en bufferkonto på 150-200 000kr, aldri må "snu på krona" og vet at jeg alltid vil klare meg på egenhånd hvis jeg må. 

-Så at en 19åring med jobb skal bo hjemme gratis, det er i mitt hode bare slemt gjort mot 19åringen. "forsørgerplikt", roper noen her -Ja, det innebærer også å lære de om livet, ikke å bare sy puter under armene. 
En 19åring burde flytte ut hjemmefra, men hvis ikke så burde han i det minste bidra i husholdningen.

Anonymkode: 0700d...93c

Skrevet

Krev de 2000,-. Spar en 1000-lapp til ham til han skal bytte by og gå på skole. 

Anonymkode: 77c8e...7bf

Skrevet

Hvis han går på videregående kan du ikke det. Da har du forsørgerplikt for han. Men dersom han går på videregående høres det veldig voldsomt ut med en inntekt på 16 000, så det gjør han vel ikke?

Dersom han ikke går på skole syns jeg det er helt innafor at han skal betale "husleie" (husleie+strøm+mat). 2000 kroner i måneden er ikke mye å betale for det når han sitter med en inntekt på 16 000. 

Anonymkode: 42b4a...13a

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er myndig og han har en jobb. Da har han godt av å betale. 

Anonymkode: fe2b7...54a

Hvis han går på VGS har det ingenting å si at han er myndig og har jobb.

Skrevet

Hva som er rett og galt vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er at jeg ikke ville gjort det med egne barn. Jeg eller broren min har aldri måtte betale for oss hjemme. Jeg jobbet fullt et år etter videregående for å spare opp til et friår med reising. Levde gratis hjemme. Levd gratis mens jeh har studert på universitetet og litt igjen da jeg var ferdig og jobbet litt. 

Både broren min og jeg er veldig økonomisk anlagt og har stålkontroll på egen økonomi. Vi er ansvarsfulle og voksne mennesker. Det vi også er, er utrolig hjemmekjære og inkluderende med våre foreldre. Vi er nå i 40-årene og er ukentlig med våre foreldre. Vi er en sammensveiset gjeng. Jeg ser på mine foreldre som en del av kjernefamilien. 

Jeg har foreldre som omtrent ønsket at vi skulle bo hjemme for alltid. De mener det er barna som skaper hjemmet. Jeg har blitt skilt og i 6 mnd bodde jeg med mine foreldre annenhver uke den tiden jeg ikke var med barna da det var eksen og jeg som flyttet inn og ut. Bodde helt gratis. De er mine beste støttepersoner her i livet og de har aldri belemret oss med økonomiske forpliktelser. 

Nå tjener både broren min og jeg vel over 1 mill hver men enda ønsker de ikke en krone for mat når vi kommer og ferierer med de på hytta dems. 

Anonymkode: fade0...93a

Skrevet

Jeg bodde hjemme til jeg var 22 år. Jeg sparte masse penger og pga av dette hadde jeg en god egenkapital og fikk kjøpt meg helt ny leilighet!! Hvorfor ikke kreve at han skal spare i bsu? ☺️

Anonymkode: 677f5...d0d

Skrevet
53 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Hvis han går på VGS har det ingenting å si at han er myndig og har jobb.

Det stemmer ikke helt. Foreldrene er bare pliktig til å forsørge barn som ikke har egne midler mens de går på videregående. Hvis du er i jobb har de egne midler og skal bruke de pengene først.

Anonymkode: a2883...8cd

Skrevet

Hvis de er i jobb og ikke går på skole synes jeg de kan betale for maten. Handler ikke om å være kjip men å lære de om penger. Synes det er flott når foreldre tar ansvar og lærer de slike ting. Å  ikke ha noen økonomiske forpliktelser når han tjener 16 000,- i måneden er galskap. 

Jeg hadde muligens valgt at han enten sparer på bsu fast hver måned eller betaler «husleie» å sløse bort 16000,- hver måned lærer de ingenting av. Greit han er myndig men han har mye å lære, økonomi er noe av det. 

Anonymkode: e33be...881

Skrevet

Kan jeg få spørre hva hans argument er for å ikke betale noe til deg som sitter der med mindre søsken, når han tjener 16 000,- pr mnd?!

Anonymkode: c5d2c...b29

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan jeg få spørre hva hans argument er for å ikke betale noe til deg som sitter der med mindre søsken, når han tjener 16 000,- pr mnd?!

Anonymkode: c5d2c...b29

Jeg regner med hans argument er at han sparer hardt til bolig, ingenting annet er grunn nok til å slippe.

De første som svarer i tråden tar det jo som en selvfølge at han fremdeles går på vgs og har helgejobb ved siden av, da skal han ikke trenge betale for seg hjemme (men tjener selvfølgelig sine egne lommepenger). Men når HI etterhvert forteller at han ikke går på skole og bare jobber det året her mens han venter på skoleplass fra neste år er eneste grunnen til å slippe betale for seg at han sparer veldig mye av lønnen i bsu.

Skrevet

Jeg tar husleie av mine barn som jobber. Det de ikke vet er at de får pengene igjen, med renter selvsagt når de skal ha egen bolig. Pengene står på egne kontoer som vi ikke bruker. De må også handle og lage middag til hele familien en dag i uka. De kan velge meny! De har blitt kjempeflinke til å vite hva mat koster!

som belønning tar jeg de med på shoppingfag der de får nye klær, jakke eller hva de trenger. 

Anonymkode: 63889...a37

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Vi har snakket sammen, da sier han at han vil flytte ut, og det kan jeg ikke nekte han, men synes det er trist at han ikke ser at han må betale mye mer for og bo et annet sted, er ligger leieprisen på med nett ,tv og strøm mellom 8000-12000 så han må uansett betale mye mer hvis han velger og flytte

Anonymkode: 95d26...524

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har snakket sammen, da sier han at han vil flytte ut, og det kan jeg ikke nekte han, men synes det er trist at han ikke ser at han må betale mye mer for og bo et annet sted, er ligger leieprisen på med nett ,tv og strøm mellom 8000-12000 så han må uansett betale mye mer hvis han velger og flytte

La han prove seg, det har han ikke vondt av. Han ser fort hva det koster å bo alene når han må betale alt fra dopapir til mat selv 😉

Skrevet

Min bror bodde hjemme etter at han var ferdig med skole og begynt å jobbe. Tjente mer enn mamma og betalte 5000kr i måneden. Det gikk til husleie, strøm, mat osv. Mamma vasket klærne hans, handlet inn mat og ordnet rundt han. Han syntes det var en god deal, så han betalte ofte når han var med å handlet, selv om mamma ikke ba om det. 

Når kompisene spurte hvorfor han gadd svare han at såpass burde han gjøre for verdens beste mamma. 

Anonymkode: 59247...6bd

Skrevet

Han er ikke den skarpeste kniven i skuffen, er han vel?🤣😂😁

Anonymkode: 5a613...ab3

Skrevet
18 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Tull og tøys. Voksne barn som betaler for seg hjemme, blir ikke utnyttet - de lærer at det koster penger å leve og de får være med å bidra. Dersom de ikke vil det, kan de jo bare flytte ut og se hvordan det blir økonomisk. 

Ungene her i huset er fullt inneforstått med at de skal få lov til å fortsette å bo hjemme etter at de har begynt å jobbe, men de skal bidra i hverdagen og økonomisk. De skal få betale "Husleie" i form av at de må spare det beløpet, og de skal få være med å betale på maten også. Enten i form av et visst beløp eller i form av at de handler inn og lager middag på avtalte dager. Ingen voksne unger har vondt av å bidra. Det er læring om økonomi i praksis. Det kan ikke erstattes med teoretisk opplæring, ikke i det hele tatt. 

Å joda. Det er fult mulig å lære dette uten å ta penge deres. Men hvilken unnskyldning hadde du da stått igjen med..? Griskhet?

Anonymkode: 25926...133

Skrevet

Har også hatt hjemmmeboende voksne barn hjemme, med jobb, uten at vi har krevd husleie. Men da har selvsagt greia vært at hun har spart seg opp penger til studier/egen bolig.

Hvis de 16000 går rett ut til forbruk bør hi kreve penger og sette de på konto for sønnen.

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er et svart-hvittsvar på dette. Hvor sunn økonomi har du? Er den sunn teller det hans sak, er den anstrengt teller den din. Hvilket alternativt bruksområde har han på pengene? Er det sparing og en spartansk livsstil teller det hans sak, om han sløser det bort på fest og fjas teller det din sak. 

Han har råd, så det er ikke synd på han, men om du har råd til å la han bo gratis er det ikke synd på deg heller. Er han ellers flink med penger, eller trenger han fortsatt opplæring i fornuftig disponering og prioritering av pengene kan du hjelpe han ved å å demonstrere slike utgifter han må forholde seg til. 

Skrevet

Mine barn skal slippe å betale for å bo hjemme. Hvis de velger å bo hjemme etter skolegang, vil jeg stille et krav om at de skal spare penger i bsu, men husleie skal de ikke betale. 

Anonymkode: 1292f...d62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...