Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #1 Skrevet 1. november 2018 Jeg og eldste sønnen blir ikke enig. Han er 19 og mener han skal bo gratis Jeg mener at han bør betale litt ca 2000 i mnd, han har jobber på egon og har en del penger. jeg er alene med han og søskene på 12 og 9 Synes dere jeg er helt urimlig her? Anonymkode: 95d26...524
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #2 Skrevet 1. november 2018 Ferdig med vgs? Anonymkode: 23dee...ff3
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #3 Skrevet 1. november 2018 Du har forsørgerplikt så lenge han går på videregående, så du må nesten oppgi hva han driver med annet enn å jobbe litt på Egon.... Anonymkode: c9022...a84
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #4 Skrevet 1. november 2018 2000kr er mye. Jeg ville satt en mer symbolsk sum. 500-800. Og som de andre spør om: Er han på vgs? Anonymkode: 01941...135
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #5 Skrevet 1. november 2018 Han er myndig og han har en jobb. Da har han godt av å betale. Anonymkode: fe2b7...54a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #6 Skrevet 1. november 2018 Kommer helt an på hva han tjener. Har hammer enn 12000 utbetalt, blr han spytte ut 1500-2000. Tjernet han 5000, er 2000 litt mye. Anonymkode: bae2a...6a9
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #7 Skrevet 1. november 2018 Er det ikke 20 års grense for å jobbe på Egon? Om han går på skolen, så burde han slippe. Kjære vene, har aldri tatt betalt av barna mine. At du er alene med de yngre, er ikke hans problem! Anonymkode: 7f020...c0e
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #8 Skrevet 1. november 2018 Hvor mye tjener han i måneden da? Anonymkode: a9ca2...b36
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #9 Skrevet 1. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er myndig og han har en jobb. Da har han godt av å betale. Anonymkode: fe2b7...54a Ikke nødvendigvis. Om han går på vgs har vi etter norsk lov forsørgerplikt og at han skaffer seg egne lommepenger er bare positivt selv om han skal ha gratis kost og loji. Min sønn er lærling, og da bortfaller forsørgerplikten når de fyller 18, men jeg har sagt at han kan bo og spise gratis hjemme i læretiden mot at han sparer i bsu. Så min sønn setter halve lønnen inn på bsu og har resten til forbruk, mens han får kost og loji av meg. Anonymkode: c9022...a84
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #10 Skrevet 1. november 2018 Jeg håper dette er troll? Hvorfor skal barnet mitt betale for å bo hjemme!? Har aldri tenkt tanken. Er så glad de vil bo hjemme og vi kan være en familie❤️ Men dette er kanskje Norsk kultur? Jeg er adoptert og ser at det er mer matierielle forhold her i Norge enn følelser. Trist. Anonymkode: baee6...84c
MrGoodMan Skrevet 1. november 2018 #11 Skrevet 1. november 2018 Eldste stesønn betalte 1500,- hjemme etter fullført militære. Tok høyskoleutdanning og jobbet i 30-40 % stilling ved siden av. Siden han trener 5-7 ganger i uka så gikk det egentlig kun for å dekke mat Ikke fordi vi på død og liv trengte pengene, men synes det er greit å bidra når man har blitt voksen og velger å bo hjemme.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #12 Skrevet 1. november 2018 Synes det er helt urimelig om han går på videregående skole. Anonymkode: 381ba...ab2
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #13 Skrevet 1. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg håper dette er troll? Hvorfor skal barnet mitt betale for å bo hjemme!? Har aldri tenkt tanken. Er så glad de vil bo hjemme og vi kan være en familie❤️ Men dette er kanskje Norsk kultur? Jeg er adoptert og ser at det er mer matierielle forhold her i Norge enn følelser. Trist. Anonymkode: baee6...84c Hvis du er adoptert, så er du jo vokst opp med norsk kultur, og er norsk. (Med mindre du var veldig stor da du ble adoptert, så husker du vel ikke så mye av fødelandets kultur) Jeg er enig i at barn bør få bo hjemme, helst gratis, også etter fylte 18 år. Men hvis mor/far har dårlig råd, synes jeg faktisk de bør bidra til fellesskapet når de er voksen. En ting jeg oppfatter som en del av norsk kultur, er det at gutter(menn) bor hjemme lenge, mens de jobber og bruker alle pengene på fest og bil. Det anser jeg som en ukultur. Anonymkode: 92f24...823
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #14 Skrevet 1. november 2018 Hvis han går Vg3, bør han kun bidra hvis dere har særdeles dårlig familieøkonomi. Hvis han var russ i år, bør han bidra, med en sum som passer med det han tjener i måneden. Du kan ev. spare pengene han gir deg på en egen konto, som han får den dagen han trenger egenandel? Slik gjorde foreldrene mine det, for min bror. Anonymkode: 7d9ce...995
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #15 Skrevet 1. november 2018 Selv måtte jeg dekke husleie, kost og losji selv da jeg gikk på vgs. Jobbet ved siden av studiene. Dette ga meg en ansvarsfølelse og et mer realistisk bilde av hvordan det en dag ville bli å bo for meg selv. Kommer nok til å gjøre det samme med mine barn, mener det er rett at de skal bidra når de er i jobb og bor hjemme. Ikke nødvendigvis mye, men en viss sum som dekker litt for utgiftene. Har ikke noe med materialisme å gjøre, men det har vel alltid vært slik at hvis man er gammel nok og bor hjemme så er det viktig å være med og dra lasset. Hvis ikke kommer de til å få seg en oppvekker den dagen de flytter ut. Anonymkode: 571bf...9f5
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #16 Skrevet 1. november 2018 Det er sykt at foreldre ser på ungene sine som en inntektskilde. De som er flinke og jobber skal straffes ved at foreldrene tar pengene deres. Går han på skolen er det jo horribelt! Og de som prøver forkle grådigheten sin med at dette er slik de bør lære hvordan livet er, de er ikke gode foreldre! Man kan fint lære barns om økonomi og hva ting koster uten å utnytte egne barn! Hvorfor skal de måtte lære det den harde måten? Anonymkode: 25926...133
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #17 Skrevet 1. november 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv måtte jeg dekke husleie, kost og losji selv da jeg gikk på vgs. Jobbet ved siden av studiene. Dette ga meg en ansvarsfølelse og et mer realistisk bilde av hvordan det en dag ville bli å bo for meg selv. Kommer nok til å gjøre det samme med mine barn, mener det er rett at de skal bidra når de er i jobb og bor hjemme. Ikke nødvendigvis mye, men en viss sum som dekker litt for utgiftene. Har ikke noe med materialisme å gjøre, men det har vel alltid vært slik at hvis man er gammel nok og bor hjemme så er det viktig å være med og dra lasset. Hvis ikke kommer de til å få seg en oppvekker den dagen de flytter ut. Anonymkode: 571bf...9f5 Jeg betalt ikke noe mens jeg bodde hjemme til jeg var 20 år. Ansvarsfølelse og stålkontroll på økonomien likevel. Anonymkode: 381ba...ab2
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #18 Skrevet 1. november 2018 Han går ikke på skolen, ferdig i fjor, kom hjem fra millitæret i juni, han har vel rundt 16000 i mnd spørs hvor mye han jobber, han skal på skolen i bergen neste år, eller i alle fall søke seg inn så da flytter han ut igjen Anonymkode: 95d26...524
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #19 Skrevet 1. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han går ikke på skolen, ferdig i fjor, kom hjem fra millitæret i juni, han har vel rundt 16000 i mnd spørs hvor mye han jobber, han skal på skolen i bergen neste år, eller i alle fall søke seg inn så da flytter han ut igjen Anonymkode: 95d26...524 Da synes jeg absolutt at han kan betale 2000 kr i mnd Anonymkode: a9ca2...b36
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #20 Skrevet 1. november 2018 Da burde han betale Anonymkode: 2ddea...7a9
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #21 Skrevet 1. november 2018 takk for svar skal snakke med han i morgen igjen Anonymkode: 95d26...524
Yellow Brick Road Skrevet 1. november 2018 #22 Skrevet 1. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er sykt at foreldre ser på ungene sine som en inntektskilde. De som er flinke og jobber skal straffes ved at foreldrene tar pengene deres. Går han på skolen er det jo horribelt! Og de som prøver forkle grådigheten sin med at dette er slik de bør lære hvordan livet er, de er ikke gode foreldre! Man kan fint lære barns om økonomi og hva ting koster uten å utnytte egne barn! Hvorfor skal de måtte lære det den harde måten? Anonymkode: 25926...133 Tull og tøys. Voksne barn som betaler for seg hjemme, blir ikke utnyttet - de lærer at det koster penger å leve og de får være med å bidra. Dersom de ikke vil det, kan de jo bare flytte ut og se hvordan det blir økonomisk. Ungene her i huset er fullt inneforstått med at de skal få lov til å fortsette å bo hjemme etter at de har begynt å jobbe, men de skal bidra i hverdagen og økonomisk. De skal få betale "Husleie" i form av at de må spare det beløpet, og de skal få være med å betale på maten også. Enten i form av et visst beløp eller i form av at de handler inn og lager middag på avtalte dager. Ingen voksne unger har vondt av å bidra. Det er læring om økonomi i praksis. Det kan ikke erstattes med teoretisk opplæring, ikke i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #23 Skrevet 1. november 2018 Sønnen din er voksen, og burde forsørge seg selv. Anonymkode: d720e...7e9
Pobie Skrevet 2. november 2018 #24 Skrevet 2. november 2018 Selvfølgelig skal han betale for seg når han er over 18 og jobber. Synes imidlertid at 2000 er litt mye, med mindre han tjener veldig godt. Og hvis han bidrar mye med å betale for egen mat og slikt kan det være bidraget hans fremfor å betale husleie. Regner med han kun har eget rom, ikke kjelleleilighet el.l.? Da blir 2000 for mye i husleie synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #25 Skrevet 2. november 2018 56 minutter siden, Pobie skrev: Selvfølgelig skal han betale for seg når han er over 18 og jobber. Synes imidlertid at 2000 er litt mye, med mindre han tjener veldig godt. Og hvis han bidrar mye med å betale for egen mat og slikt kan det være bidraget hans fremfor å betale husleie. Regner med han kun har eget rom, ikke kjelleleilighet el.l.? Da blir 2000 for mye i husleie synes jeg. Han tjener 16000 i mnd og bor gratis. 2000 er helt innafor! Anonymkode: 411a0...530
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå