Gjest Marihønne Skrevet 24. oktober 2018 #51 Skrevet 24. oktober 2018 Prøv å finn glede med å feire med kjernefamilien på julaften, så kan dere eventuelt invitere på julemiddager og kaker i romjula? Julaften er bare en dag og da kan det være koselig å kun være den lille familien hjemme, men romjulen kan bli brukt til å dra på besøk hos familie?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #52 Skrevet 24. oktober 2018 Siden jeg var 33 tok jeg over julefeiring med svigers en jul, mor og samboer en jul og far og samboer en jul og noen brødre/svigerbrødte med og uten barn innom innimellom. Alt på rundtur gjennom årene. Nå er jeg 50. Kjempelei av julegjester og alt som faller på meg. Barna er tenåringer. Jeg skulle ønske vi kunne feiret jul alene, men det er utopisk.... Dra på besøk/få besøk fom 2.juledag er bare hyggelig. Anonymkode: f56ca...7bd
sug lut Skrevet 24. oktober 2018 #53 Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Så trist at familien på to sider er så ubrukelige og ikkejulete, hi. Men da må man gå på et utvidet familiebegrep om man skal ha flere enn kjernefamilien. Venner er den familien du har valgt selv - det kan godt hende dere har andre venner som også gjerne ville hatt en større julefeiring. Finn noen andre i samme situasjon, dere er neppe alene. Inviter noen du vet er alene eller "for få". Knøttlite er stort nok, om viljen er der spiser man julemiddag med tallerken på knærne, jeg hadde ti på middag på studenthybelen min og det funka fordi vi alle ønska å få det til. Endret 24. oktober 2018 av sug lut
Mostly Harmless Skrevet 24. oktober 2018 #54 Skrevet 24. oktober 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, søsknet lager ikke bråk. Det er en sånn person som ikke bryr seg særlig om jula engang... Som ikke bryr seg om noenting. Ikke bursdager, jul, ingenting. Har ikke barn eller kjæreste. Bor alene, litt einstøing. Viser mindre og mindre interesse for egne foreldre, så tenker det egentlig ikke er så farlig om vi kommer og hn blir hjemme hos seg selv i jula. Med hunden sin. 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke bare å skaffe seg hundepass? Sikkert noen veldig enslige mennesker som gjerne vil dele kvelden med en hund. Hn vil jo ikke engang ha hunden sin! Plager den og erter den, lemper den over hos foreldrene sine bare man har hodepine en dag. Du beskriver søskenet som en person med et meget begrenset nettverk, og da er det ikke gitt at det «bare er å skaffe seg hundepass». Og selv om du sitter en oppfatning om at denne personen ikke har behov for sosial kontakt på julaften, er det ikke sikkert det stemmer, og det er i alle fall langt fra sikkert at svigermor føler seg vel med tanken på at hennes datter eller sønn er alene på denne dagen. Om søskenet er så sosialt isolert som du beskriver, veier det nok ekstra tungt for moren å stille opp for ham eller henne, tror du ikke? Han/hun har tross alt knapt noen andre? Jeg skjønner veldig godt at du har lyst til å feire med barnas besteforeldre, men jeg tror du undervurderer veldig hvor vanskelig det kan oppleves for svigermor å si ja til dere om det betyr at søskenet og hunden ikke kan komme. Så jeg holder på mitt opprinnelige forslag; få mannen til å finne ut om det er her skoen trykker. Er hunden problemet, kan dere hjelpe med å finne hundepass, siden dere har flere ressurser å spille på. Jeg ville i alle fall ikke tatt for gitt at dere er uønsket før dere har avklart om hunden er problemet.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #55 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 19.29, Anonym bruker skrev: Det du skriver om søskenet var ganske slemt. Ikke så farlig at en person blir alene i julen, så lenge dere som FAMILIE kan feire med storfamilien? Eh, skjønner virkelig svigermor her. Hun skal altså la ett av barna være alene på juleaften?? Det er sært! Og urimelig av dere å engang tenke på Anonymkode: 3ebce...0e9 Nei. Søskenet er mer enn velkommen til å feire med oss! Vi vil gjerne ha vedkommende der. Men uten hund, for da må jeg på legevakten. Det GÅR AN å skaffe seg hundepass en dag hvis man vil være med på noe der hunden ikke kan være med men det velger man jo selv. Så vedkommende har all mulighet til å være med oss hvis hn ønsker det. Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #56 Skrevet 26. oktober 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Søskenet er mer enn velkommen til å feire med oss! Vi vil gjerne ha vedkommende der. Men uten hund, for da må jeg på legevakten. Det GÅR AN å skaffe seg hundepass en dag hvis man vil være med på noe der hunden ikke kan være med men det velger man jo selv. Så vedkommende har all mulighet til å være med oss hvis hn ønsker det. Anonymkode: 31ffe...7d2 Så enkelt er det ikke. Og dette søskenet har vært der hvert år mens dere gjorde andre ting. Du tenker hn kun holdt stolen varm for dere? Anonymkode: 7b377...e28
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #57 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 18.46, Anonym bruker skrev: Hva er det å diskutere, egentlig? Er julefeiringen virkelig noe man setter seg ned og har familiemøte om? (nei, det er ikke det!) Det som er greia er at man snakker om det. "Ja, hva skal dere i jula, da?". Og så kommer man inn på emnet. Min mann sa rett ut at enten blir det hjemme, eller hos dere. Og svaret var ganske klart. Man kunne svart "ja, vi får snakke litt nærmere om det", hvis man trenger betenkningstid, noe som åpenbart ikke var nødvendig. Jeg hadde også blitt overrumplet hvis noen i min familie hadde ringt meg og sagt det du skriver der, men det var ikke sånn det skjedde. Det jeg skriver her er en svært forkortet versjon av samtalen, trodde kanskje det gikk an å tenke seg til det, men kanskje ikke... Vel, nå har jeg skrevet det. Vi er i en alder der ikke alle har et sted å bo. Vårt ene søsken har noen juler invitert dit, men når man er veldig mange skal det mye til for at noen faktisk har plass til å ha folk hos seg. Og de eide enebolig! Likevel var det kjempetrangt, vi takket nei, så trangt var det. Da feira vi hjemme. Gikk fint det, men var jo veldig stille, da. Hva gjør man når ungene har lagt seg, liksom? Spiller kort? Da sitter jo mannen og leser og jeg driver med håndarbeid. Det var den jula 😛 Neida, men det er jo mye mer moro å være med familie. Skravle, vitse, mimre, og dele god mat/dessert med hverandre. Jeg synes sånt er kjempekoselig, jeg. Anonymkode: 31ffe...7d2 Vi har ofte julaften alene, vi storkoser oss! Når ungene var i seng langt på overtid er det herlig å slå av lysene å bare sitte i armkroken til mannen å se på juletreet og stearinlys. Håndarbeid og lesing? 😱 man har da sex! Familien kan man jo treffe alke andre dager i jula! Anonymkode: 76fd8...4b9
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #58 Skrevet 26. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Søskenet er mer enn velkommen til å feire med oss! Vi vil gjerne ha vedkommende der. Men uten hund, for da må jeg på legevakten. Det GÅR AN å skaffe seg hundepass en dag hvis man vil være med på noe der hunden ikke kan være med men det velger man jo selv. Så vedkommende har all mulighet til å være med oss hvis hn ønsker det. Anonymkode: 31ffe...7d2 Det er ikke så enkelt for alle altså... Jeg har en "snodig" svoger selv, en som er både folkesky og antagelig full av angst, og han hadde ikke skaffet pass til hunden sin på julaften, da hadde han heller blitt hjemme. Svigermor hadde aldri klart å leve med at han satt hjemme alene, uten julemat osv på julaften altså. Han klarer ikke være en hel kveld på besøk, så han kommer og går litt, med hunden sin, og bruker den som unnskyldning for en tur ut, en tur hjem osv i løpet av kvelden. Her er ingen allergiske heldigvis, så den rare broren er velkommen, på sin måte. Jeg regner med at din svigermor også har mange følelser for denne mannen, det er sønnen hennes, hun er bekymret for fremtiden hans osv, og kan aldri la han være alene på julaften. Da er det bedre for henne at dere er hjemme, som tross alt er normale og har hverandre. Anonymkode: 50bdd...ba1
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #59 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 19.44, Anonym bruker skrev: Herrefred, du fremstår som et meget slitsomt kvinnemenneske. Og ja! Dette etter kun å ha lest innleggene dine. Du ser ikke problemet med at din manns søsken sitter hjemme alene på julaften, skjønner ikke hvorfor svigerforeldre ikke vil endre tradisjoner di allerede har etc. Uansett hva saken gjelder, forsøker du å vri det til din fordel. At det har noe med deg å gjøre - som du sier du har fundert over- kan nok stemme. Anonymkode: ad342...442 De har ikke tradisjoner. Jeg vet ikke om du overså det, men som jeg skrev har de tidligere år spurt om vi ville feire der. Senest i fjor, men det gikk ikke i fjor. Søskenet til min mann var ikke i noen annen situasjon i fjor enn i år. Eller enn året før. Så det er etter nærmere ettertanke nærliggende å tro at det ikke har noenting med saken å gjøre. Jeg ble senest denne uken invitert til å finne på noe med en av foreldrene mine, så vet ikke helt jeg. Virker som de vil omgås meg. Kan være de blir slitne av barn? Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #60 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 19.51, Anonym bruker skrev: Jeg får litt martyrvibber av innleggene dine hi Anonymkode: bce09...581 Det trenger du ikke å få Forklar gjerne nærmere, ble nysgjerrig på hva du mener... Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #61 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 20.49, Anonym bruker skrev: Veldig trist å høre at du og mannen føler det slikt. Hvorfor skaper dere ikke deres egen juletradisjon? Feir jul hjemme og dra evt på romjulsbesøk? Vi er en familie på 4 og vi feirer hjemme, selv da vi bare hadde 1 barn så feiret vi hjemme, for å skape en fin juletradisjon med hjemmet vårt, så drar vi litt på dagsbesøk eller en overnatting hos hans eller min familie. Så har vi sagt at huset vårt er åpent for alle, det har resultert i at søsknene mine har spurt om å få komme med deres familie, så vi blir fult hus til jul i år. Vi har bare 3 soverom, men der det er hjerterom, der er det husrom, og takk og lov for campingvognen 🙈 Anonymkode: b5b2f...13a De feirer ikke jul annet enn julaften (for meg er det veldig rart, for mannen og selv om han har vokst opp med det, men det er nå i alle fall sånn og det får folk velge selv). Min familie feirer jul hele romjula, og har fine lunsjer etc. i romjulen, så hvis vi skal feire med svigers må det bli å være der lille julaften og julaften På overnattingsbesøk (er litt vanskelig å komme seg dit så ikke bare-bare med dagsbesøk. Mest praktisk om man overnatter). Og heller ta 1. og 2. juledag (ev. 1 av dagene) hos mine foreldre. Som feirer og gjør litt stas, og som har tradisjon for å invitere hele slekta på fin julefrokost. Så de ser vi jo uansett i jula, selv om det er trist å ikke ha julaften sammen da, men sånn er det jo bare da. Så ja, kort oppsummert feirer svigers julaften, så er de ferdige med høytid. Er kanskje derfor vi gjerne vil være der på selve julaften, er lenge siden også. Men jeg snakket litt med mannen og han er veldig skeptisk nå, og sier at vi bare feirer hjemme, det er egentlig opp til ham om han vil snakke mer om det eller ikke, så han har stafettpinnen. Tror kanskje han skulle ta det opp én gang til, mer direkte, og spørre om vi kan feire jul hos dem. Så får vi se hva de svarer for noe da Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #62 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 20.50, Anonym bruker skrev: Guri malla... Jeg er så sjeleglad for at vi i min familie er veldig enige om at jul, den feirer vi hjemme. Alle i min familie gjør det, vi er hjemme hos oss selv, alle sammen. Rolig og godt. I år må vi riktignok ta vare på min gamle mor som har blitt enke siden sist jul. Regner med at hun kommer til å være hos en av oss søsken, antakelig hos oss. Anonymkode: 6240e...28b Er så greit når alle er enige! Og alle har jo hver sin jul. Min jul er optimalt sett å være med storfamilien, søsken og foreldre. Jo flere, jo bedre. Det er egentlig litt sært siden jeg ikke er så sosial av meg, men det er noe med å kjenne at man har en familie rundt seg og føle at det er trygt og godt, og langt ifra ensomt. I hverdagen har vi dessverre liten tid til å omgås andre enn oss selv, og mye blir rutiner og alt det som mange sikkert kjenner seg igjen i, så da er det koselig å kunne være sammen med andre på julaften. For ungenes del er det stas med besteforeldre, men de likte veldig godt å feire hjemme også. Så det blir sikkert bra uansett hva det blir til... Skal jeg sørge for i alle fall. På 24.10.2018 den 20.52, Syngensang skrev: Ja!! Og sei at du kan stå for matlaginga! Viss dei ikkje er så ivrige på jul kan det vere greit. Og folk blir eldre, kanskje svigermor er meir sliten enn før? Kan hende hun er mer sliten enn før, du skal ikke se bort ifra det, og det var et godt forslag at mannen kan si at vi lager ribba. Tviler på at hun godtar det, hun vil ikke la noen komme nær kjøkkenet hennes og liker å ha full kontroll på sånt (er også tilbøyelig til å tro at det forslaget betyr at vi ikke liker hennes måte å lage ribbe på, forstå det den som kan), men det er jo verdt å nevne det sånn i tilfelle det er der skoen trykker. Jeg har ingenting imot å lage mat, og mannen vasker gjerne opp. På 24.10.2018 den 21.05, Anonym bruker skrev: Seøvfølgelig baserer en svarene sine på det du skriver! Hvordan ellers ser du for deg dette foregår? Og med det siste mener jeg selvsagt at om du var min familie ville du blitt invitert så sant du ikke er fullkomment umulig. Det er tydelig for alle som ønsker å forstå. Men du har kanskje bittelitt vondt i viljen? Anonymkode: 7b377...e28 Du misforstår. Det jeg mener er at man ikke kan svare utifra noe annet enn det som står der, ergo kan man ikke sitte og analysere et menneske og tro man vet alt om det mennesket utifra noe som står på nettet. Derfor blir det skikkelig teit å skrive kommentarer som viser at du har forsøkt nettopp det, det blir tilnærmet alltid skivebom. Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #63 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 21.36, Marihønne skrev: Prøv å finn glede med å feire med kjernefamilien på julaften, så kan dere eventuelt invitere på julemiddager og kaker i romjula? Julaften er bare en dag og da kan det være koselig å kun være den lille familien hjemme, men romjulen kan bli brukt til å dra på besøk hos familie? Skulle gjerne invitert, vi, men har dessverre ikke plass til det. Det er ikke plass til oss engang nesten. Er kanskje derfor jeg ikke liker sååå godt å være hjemme i jula heller, dessuten er vi snart midt i flytting så vil være pappesker overalt :p Kan sikkert pynte dem med glitter, men likevel :p Men om vi feirer hjemme så gjør vi det beste ut av det Det er jeg faktisk veldig god på. Selv om det ikke er helt optimalt, i mine øyne. Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #64 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 22.11, Anonym bruker skrev: Siden jeg var 33 tok jeg over julefeiring med svigers en jul, mor og samboer en jul og far og samboer en jul og noen brødre/svigerbrødte med og uten barn innom innimellom. Alt på rundtur gjennom årene. Nå er jeg 50. Kjempelei av julegjester og alt som faller på meg. Barna er tenåringer. Jeg skulle ønske vi kunne feiret jul alene, men det er utopisk.... Dra på besøk/få besøk fom 2.juledag er bare hyggelig. Anonymkode: f56ca...7bd Skjønner det, når du har holdt på i så mange år og bare synes det er et ork. Kan du ikke bare si det rett ut? Enklere enn at folk føler de tvinger seg på deg eller blir usikre på hvor de har deg. Noen ganger er det best å bare si det som det er, hvis man ikke ønsker besøk. Blir jo ikke noe hyggelig om du skal ha folk hos deg, men ikke vil? Folk vil jo garantert merke at du er sliten eller irritert. Ser ut til at vi har motsatt problem da :p Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #65 Skrevet 26. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Så enkelt er det ikke. Og dette søskenet har vært der hvert år mens dere gjorde andre ting. Du tenker hn kun holdt stolen varm for dere? Anonymkode: 7b377...e28 Jo, det er faktisk akkurat så enkelt. Man trenger ikke å gjøre ting komplisert. Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #66 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 23.33, Mostly Harmless skrev: Du beskriver søskenet som en person med et meget begrenset nettverk, og da er det ikke gitt at det «bare er å skaffe seg hundepass». Og selv om du sitter en oppfatning om at denne personen ikke har behov for sosial kontakt på julaften, er det ikke sikkert det stemmer, og det er i alle fall langt fra sikkert at svigermor føler seg vel med tanken på at hennes datter eller sønn er alene på denne dagen. Om søskenet er så sosialt isolert som du beskriver, veier det nok ekstra tungt for moren å stille opp for ham eller henne, tror du ikke? Han/hun har tross alt knapt noen andre? Jeg skjønner veldig godt at du har lyst til å feire med barnas besteforeldre, men jeg tror du undervurderer veldig hvor vanskelig det kan oppleves for svigermor å si ja til dere om det betyr at søskenet og hunden ikke kan komme. Så jeg holder på mitt opprinnelige forslag; få mannen til å finne ut om det er her skoen trykker. Er hunden problemet, kan dere hjelpe med å finne hundepass, siden dere har flere ressurser å spille på. Jeg ville i alle fall ikke tatt for gitt at dere er uønsket før dere har avklart om hunden er problemet. Ja, begrenset nettverk i form av familie. Har veldig mange venner, mange flere enn meg og mannen. Men det kan være at det er overfladiske forhold, hva vet vel jeg. Jeg kan ha beskrevet det noe verre enn det er, kanskje, det jeg har ment er at min manns søsken ikke har skaffet seg egen familie i form av kjæreste eller barn. Men skjønner at jeg kanskje har fremstilt det litt feil! Det er ikke en stakkars person med sosial angst, som kun har sine foreldre, vi snakker om her altså. Vi snakker om en som har foreslått å slutte med julegaver, som sitter noen små timer på julaften og drar hjem igjen. Kan veldig gjerne komme og sitte noen små timer med oss på julaften, om det er noe som ønskes. Bare hyggelig det! Selvsagt kan vi hjelpe til med å ordne hundepass. Det er lurt å nøste litt opp i dette her, som du skriver Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #67 Skrevet 26. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi har ofte julaften alene, vi storkoser oss! Når ungene var i seng langt på overtid er det herlig å slå av lysene å bare sitte i armkroken til mannen å se på juletreet og stearinlys. Håndarbeid og lesing? 😱 man har da sex! Familien kan man jo treffe alke andre dager i jula! Anonymkode: 76fd8...4b9 Jeg er mye syk, så ikke bare å ha sex når man kjeder seg altså :p Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #68 Skrevet 26. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så enkelt for alle altså... Jeg har en "snodig" svoger selv, en som er både folkesky og antagelig full av angst, og han hadde ikke skaffet pass til hunden sin på julaften, da hadde han heller blitt hjemme. Svigermor hadde aldri klart å leve med at han satt hjemme alene, uten julemat osv på julaften altså. Han klarer ikke være en hel kveld på besøk, så han kommer og går litt, med hunden sin, og bruker den som unnskyldning for en tur ut, en tur hjem osv i løpet av kvelden. Her er ingen allergiske heldigvis, så den rare broren er velkommen, på sin måte. Jeg regner med at din svigermor også har mange følelser for denne mannen, det er sønnen hennes, hun er bekymret for fremtiden hans osv, og kan aldri la han være alene på julaften. Da er det bedre for henne at dere er hjemme, som tross alt er normale og har hverandre. Anonymkode: 50bdd...ba1 At min svigermor har følelser for svogeren din? Det tviler jeg sterkt på Vi snakker åpenbart ikke om samme person. Men klart svigermor sikkert kan føle omsorg for en datter. Men du skriver at vi er normale, det er ikke helt riktig, søskenet til min mann er bedre stilt enn oss. Eier tross alt egen leilighet, har godt betalt jobb, mange venner, og hund og andre kjæledyr. Så vi er faktisk mye dårligere stilt enn denne personen her. Vi er mye alene i hverdagen, jeg er syk og mye ensom, da er det godt å tilbringe julaften med familie og mange man kjenner, og kjenne at man har folk rundt seg og oppleve at ting handler om litt annet enn at jeg er redd for å dra på legevakten Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #69 Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 22.20, sug lut skrev: Så trist at familien på to sider er så ubrukelige og ikkejulete, hi. Men da må man gå på et utvidet familiebegrep om man skal ha flere enn kjernefamilien. Venner er den familien du har valgt selv - det kan godt hende dere har andre venner som også gjerne ville hatt en større julefeiring. Finn noen andre i samme situasjon, dere er neppe alene. Inviter noen du vet er alene eller "for få". Knøttlite er stort nok, om viljen er der spiser man julemiddag med tallerken på knærne, jeg hadde ti på middag på studenthybelen min og det funka fordi vi alle ønska å få det til. Det er sant, det. Men jeg tenkte å sette meg som mål at neste jul skal jeg ha muligheten til å invitere noen hjem til meg, og at det skal være plass til oss alle. Siden jeg har oppdaget at det er ganske viktig for meg, så det er noe jeg skal jobbe for. Vi skal flytte snart også så blir ikke her i alle fall. Anonymkode: 31ffe...7d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå