Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Det er ingen som vil feire jul med oss L Vi har en familie, på begge sider. Svigers, og min egen familie. Alle besteforeldrene til barna lever og de har onkler og tanter. Så vi er ikke alene, uten familie. Men likevel er vi det? Snakket med min familie, de ville helst ikke ha besøk i julen kan det virke som. Så da unngår vi dem. Mannen tok en telefon med sin mor for å høre litt, er tross alt ganske lenge siden vi har feira jul der, og han nevnte bare julefeiringen litt. Hadde trodd hun skulle bli glad. Mannen min sa at det står mellom å feire jul hjemme eller hos dem (foreldrene sine). Hun svarte bare «det er vel best å feire hjemme…». De vil heller ikke ha besøk av oss. Kan ikke invitere dem hit heller fordi vi ikke har plass (leier en knøttliten leil.), og fordi svigerfar ikke vil komme hit fordi han ikke vil reise fra hjemmet sitt. Ikke spør meg hvorfor. Vi bor et lite stykke unna og har ikke overnattingsmuligheter å tilby dem så hadde blitt mas og tjas. Derimot har de overnattingsmuligheter å tilby oss og har mange ganger vært hos dem og overnattet der og sånn tidligere, null problem med det. Men vi føler oss ikke akkurat likt av folk. Ingen hoppet i taket av glede eller ville gjerne at vi skulle feire der, kanskje bortsett fra ene forelderen min – men der var den andre veldig skeptisk så det gidder jeg ikke. Presser meg ikke på folk altså. Litt ekkel følelse å føle at de ikke vil feire med oss og barnebarna sine. Hadde jeg hatt stort hus skulle jeg gjerne invitert, men som sagt, leier knøttliten leilighet. Har sitteplass til 4. Og ingen av foreldrene våre liker seg her, særlig ikke svigers. Jeg tar ofte med meg noe eget også, av mat og drikke… så bidrar liksom! Kommer ikke og snylter! De får dessuten fine julegaver av oss :p Mannen mente moren kanskje ikke ville vi skulle komme fordi hun ikke gidder å stelle i stand til julefeiring. Men får det ikke til å stemme da hun tidligere år har sagt at vi kan komme å feire jul hos dem. Da har vi ikke gjort det av andre årsaker. Og når vi endelig føler det passer, så vil hun ikke ha oss der? Da han var liten så feiret de jul i joggebukse og gjorde ingenting ut av det. Men vi krever ikke mye heller, jeg kunne t.o.m. kjøpt og stekt ribba sjøl, hadde hun bare latt oss komme nær kjøkkenet hennes. Det er bare akkurat så vidt de kommer i bursdagene til ungene, og det er ikke alltid sv.far gidder det heller, så føler oss ganske avvist. Vet ikke hva jeg ville med det? Bare lufte tankene litt. Synes dette var ganske trist, og selv om det er barnslig merker jeg det påvirker julegavene. At det blir noe helt enkelt liksom, hvis vi er så uviktige. Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 Spør skikkelig, rett ut. Ikke hint. Anonymkode: e3391...298
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 Kan det være at de synes det blir for mye mas? At ungene deres er for mye? Jeg må ærlig talt si at det er rart at besteforeldre sier nei, men jeg vet bare selv at min svoger og kona med deres unger, er veldig krevende å feire jul med. Det er så mye ståk og støy rundt de barna, at det er slitsomt. Vi har vært veldig i tvil om vi skal melde oss ut av den ordningen vi har hatt i mange år nå. For det er liksom en tradisjon. Men våre unger er store tenåringer, og min svogers er små. Det er på tide for oss å finne på noe annet. Så får besteforeldre feire med dem de vil, kanskje annethvert år. Det må de selv få velge. Anonymkode: 0624e...54c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 Det rr rart ja. Samtidig kommer jeg fra et hjem som også feiret jul i joggebukse (en tradisjon jeg ikke har videreført..). Moren min hater å stelle i stand selskap. Det er en blanding av prestasjonsangst og manglende erfaring med hvordan man legger opp til feiring. Hun kan faktisk være litt ubekvem hos oss når vi feirer, fordi jeg har tatt den motsatt og feirer med stor F Anonymkode: 3ebce...0e9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det rr rart ja. Samtidig kommer jeg fra et hjem som også feiret jul i joggebukse (en tradisjon jeg ikke har videreført..). Moren min hater å stelle i stand selskap. Det er en blanding av prestasjonsangst og manglende erfaring med hvordan man legger opp til feiring. Hun kan faktisk være litt ubekvem hos oss når vi feirer, fordi jeg har tatt den motsatt og feirer med stor F Anonymkode: 3ebce...0e9 Men hvorfor ville hun tidligere år, da? Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spør skikkelig, rett ut. Ikke hint. Anonymkode: e3391...298 Mannen gjorde jo det. Og jeg har spurt. Anonymkode: 31ffe...7d2
TinaK 1990 Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mannen gjorde jo det. Og jeg har spurt. Anonymkode: 31ffe...7d2 Spør HVORFOR de ikke vil feire med dere og barnebarna
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det være at de synes det blir for mye mas? At ungene deres er for mye? Jeg må ærlig talt si at det er rart at besteforeldre sier nei, men jeg vet bare selv at min svoger og kona med deres unger, er veldig krevende å feire jul med. Det er så mye ståk og støy rundt de barna, at det er slitsomt. Vi har vært veldig i tvil om vi skal melde oss ut av den ordningen vi har hatt i mange år nå. For det er liksom en tradisjon. Men våre unger er store tenåringer, og min svogers er små. Det er på tide for oss å finne på noe annet. Så får besteforeldre feire med dem de vil, kanskje annethvert år. Det må de selv få velge. Anonymkode: 0624e...54c Ikke godt å si, men har tenkt tanken. Ofte tenker jeg at det er meg det er noe galt med, da, siden jeg er selvdestruktiv. Men mannen min har et søsken som har en bikkje, som ikke tåler å være aleine hjemme (kan dog være på kennel eller hos andre). Jeg og mannen min er allergiske mot den bikkja, så den kan ikke være der hvis vi er der - ergo kan ikke søskenet til mannen min være der hvis vi er der. Fordi det er så vanskelig å ordne pass til hunden. Verste er at hn ikke liker hunden engang, men føler hn må ha den fordi ekskjæresten kjøpte den :/ Men nå har det søskenet feiret jul der hvert år i mange år, så synes egentlig at vi også kan få lov til det, for ungenes skyld. Å ha opplevd jul med de besteforeldrene på den siden der. Husker da jeg var liten, var stas med besteforeldre. Og jul der. Men om det er årsaken i det hele tatt aner jeg ikke altså! Svigermor vil, ellers, gjerne ha besøk da hun er lei av å bare være sammen med mannen sin hele tiden, for han snakker visst om så mye "teit", så hun blir sliten av ham. Begge er pensjonister. Vi tenkte å bare nevnte det litt nærmere jul og se da, hvis det er begeistring for at vi kommer, så drar vi jo. Men mannen følte litt på at han ikke gidder siden det virket som vi ikke var velkomne dit. Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #9 Skrevet 24. oktober 2018 1 minutt siden, TinaK 1990 skrev: Spør HVORFOR de ikke vil feire med dere og barnebarna Åja, sånn ja. Det de svarer er da: "Jo, selvfølgelig vil vi det". Selv om de 5 sekunder tidligere sa at de ikke vil det. De vil ikke innrømme det, og de feirer heller jul med oss enn å si at de ikke vil det. Men det er jo bare løgn, når de har sagt direkte eller indirekte at de ikke ønsker besøk fra oss. De vil ikke såre noen så det spørsmålet går ikke. Anonymkode: 31ffe...7d2
TinaK 1990 Skrevet 24. oktober 2018 #10 Skrevet 24. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Åja, sånn ja. Det de svarer er da: "Jo, selvfølgelig vil vi det". Selv om de 5 sekunder tidligere sa at de ikke vil det. De vil ikke innrømme det, og de feirer heller jul med oss enn å si at de ikke vil det. Men det er jo bare løgn, når de har sagt direkte eller indirekte at de ikke ønsker besøk fra oss. De vil ikke såre noen så det spørsmålet går ikke. Anonymkode: 31ffe...7d2 Da ville jeg svart «at siden ingen vil feire jul med oss og barna blir vi her hjemme i år»
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #11 Skrevet 24. oktober 2018 1 minutt siden, TinaK 1990 skrev: Da ville jeg svart «at siden ingen vil feire jul med oss og barna blir vi her hjemme i år» Kan godt svare det. Men da virker det som jeg tigger, på en måte. Og min familie ELSKER å lage bråk, noe jeg vil unngå. Særlig pappa er bråkmaker, skal bli fornærma, bryte deg ned, komme med usaklige stikk om fortiden og sånn. Lyver gjør han og, hvis han først er igang. Så det jeg har drevet med er å se hva de svarer når vi spør om jula, og jeg gidder ikke å dra til folk med mindre jeg blir invitert eller det er begeistring for at vi kommer. Det skal være lyst-, ikke pliktbetont. Med en gang jeg begynner å dra noen form for kort blir det pliktbetont og det gidder jeg ikke. Da feirer jeg heller hjemme, med mann og barn. Men det ER trist, for vi feiret hjemme for et par år siden. Var veldig hyggelig, og vi hadde julemiddag, juletre, juleklær, julepynt, så julefilmer og spiste godteri og sånn. Men det var bare oss da, jeg liker at man har halve slekta rundt seg og at man samles i julen. Det er det jeg har vokst opp med. Så det føles som vi ble litt snytt for julaften, enda så teit den tanken er. Det blir jo mye til hva du gjør det til selv, men det er hyggeligere å være mange - så lenge det er lystbetont. Så jeg er veldig var på det at jeg ikke drar til noen med mindre de har kjempelyst på besøk på julaften. Feirer ikke med folk som ikke vil ha oss der, selv om de sa ja pga dårlig samvittighet/pliktfølelse. Anonymkode: 31ffe...7d2
TinaK 1990 Skrevet 24. oktober 2018 #12 Skrevet 24. oktober 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan godt svare det. Men da virker det som jeg tigger, på en måte. Og min familie ELSKER å lage bråk, noe jeg vil unngå. Særlig pappa er bråkmaker, skal bli fornærma, bryte deg ned, komme med usaklige stikk om fortiden og sånn. Lyver gjør han og, hvis han først er igang. Så det jeg har drevet med er å se hva de svarer når vi spør om jula, og jeg gidder ikke å dra til folk med mindre jeg blir invitert eller det er begeistring for at vi kommer. Det skal være lyst-, ikke pliktbetont. Med en gang jeg begynner å dra noen form for kort blir det pliktbetont og det gidder jeg ikke. Da feirer jeg heller hjemme, med mann og barn. Men det ER trist, for vi feiret hjemme for et par år siden. Var veldig hyggelig, og vi hadde julemiddag, juletre, juleklær, julepynt, så julefilmer og spiste godteri og sånn. Men det var bare oss da, jeg liker at man har halve slekta rundt seg og at man samles i julen. Det er det jeg har vokst opp med. Så det føles som vi ble litt snytt for julaften, enda så teit den tanken er. Det blir jo mye til hva du gjør det til selv, men det er hyggeligere å være mange - så lenge det er lystbetont. Så jeg er veldig var på det at jeg ikke drar til noen med mindre de har kjempelyst på besøk på julaften. Feirer ikke med folk som ikke vil ha oss der, selv om de sa ja pga dårlig samvittighet/pliktfølelse. Anonymkode: 31ffe...7d2 Slik du beskriver din pappa tror jeg faktisk dere har det koseligere hjemme. La det være deres tap. Kos dere hjemme!!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #13 Skrevet 24. oktober 2018 Hvorfor har dere nedprioritert moren din andre jul? Anonymkode: 76fd8...4b9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #14 Skrevet 24. oktober 2018 Hvor gamle er dere, og hvor gamle er foreldrene deres da? Det kommer vel til et punkt hvor de gamle rett og slett ikke orker lenger? Det blir for mye kjas, for mange mennekser osv? Her begynte vi feire hos oss da vi kjøpte stor nok bolig til det, det gjorde vi da vi hadde to barn (og etterhvert fikk nr tre). Etter det har mannens foreldre kommet til oss hvert år og mine foreldre rullerer mellom meg og søsken så de kommer hver andre-tredje år. Det virker som dere har kommet i denne fasen før dere selv har fått bolig med plass til storfamilien? Anonymkode: 50bdd...ba1
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #15 Skrevet 24. oktober 2018 19 minutter siden, TinaK 1990 skrev: Slik du beskriver din pappa tror jeg faktisk dere har det koseligere hjemme. La det være deres tap. Kos dere hjemme!! Han er ikke sånn til vanlig. Og ikke på julaften. Det er faktisk ganske hyggelig å feire med mamma og pappa. Men trenger meg ikke på Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #16 Skrevet 24. oktober 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har dere nedprioritert moren din andre jul? Anonymkode: 76fd8...4b9 svigermor mener du? Som jeg skrev, flere grunner. Grunn1: De bor et stykke unna, og vi har hatt småbarn, lettest å være hjemme når barna har slitt med soving om natta hos "ukjente". Grunn2: de passer ofte en hund vi er veldig allergiske mot. Grunn3: Søskenet til mannen har ingen andre å feire med så vi har skuffet banen så søskenet kunne ha med hunden sin til svigers på julaften og feire med dem. Grunn4:Svigers har hvert år laget et eller annet bråk om noe og startet en krangel om et eller annet. De har oppført seg fint i hele år, så vi har en god tone oss imellom nå. Det har det ikke vært enkelte år. Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #17 Skrevet 24. oktober 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gamle er dere, og hvor gamle er foreldrene deres da? Det kommer vel til et punkt hvor de gamle rett og slett ikke orker lenger? Det blir for mye kjas, for mange mennekser osv? Her begynte vi feire hos oss da vi kjøpte stor nok bolig til det, det gjorde vi da vi hadde to barn (og etterhvert fikk nr tre). Etter det har mannens foreldre kommet til oss hvert år og mine foreldre rullerer mellom meg og søsken så de kommer hver andre-tredje år. Det virker som dere har kommet i denne fasen før dere selv har fått bolig med plass til storfamilien? Anonymkode: 50bdd...ba1 De er i 50/beg. av 60-årene. I god form. Men de vil ikke feire alene heller, virker det som. Ja, jeg kunne godt invitert som sagt, hadde vi hatt plass... Men jeg er mye syk/jobber ikke så vi får ikke lån 😕 Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #18 Skrevet 24. oktober 2018 1 minute ago, Anonym bruker said: De er i 50/beg. av 60-årene. I god form. Men de vil ikke feire alene heller, virker det som. Ja, jeg kunne godt invitert som sagt, hadde vi hatt plass... Men jeg er mye syk/jobber ikke så vi får ikke lån 😕 Anonymkode: 31ffe...7d2 Tror mange i den alderen er klar for å gi stafettpinnen videre når det gjelder julefeiring. Svigers er i samme aldersgruppe og de liker godt å komme til dekket bord. Også er det noe med å la barn få juletradisjoner i eget hjem. Ingenting galt i å feire med kun kjernefamilien heller Anonymkode: 3ebce...0e9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #19 Skrevet 24. oktober 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror mange i den alderen er klar for å gi stafettpinnen videre når det gjelder julefeiring. Svigers er i samme aldersgruppe og de liker godt å komme til dekket bord. Også er det noe med å la barn få juletradisjoner i eget hjem. Ingenting galt i å feire med kun kjernefamilien heller Anonymkode: 3ebce...0e9 Neida. Det blir smak og behag, jeg liker å se når folk pakker opp det jeg gir Og å ha hyggelige samtaler rundt peisen. Føle at man er mange i familien. Men vil de ikke så vil de ikke... Som sagt, de skal ha 2 av søsknene mine der så det blir jo endel der. Og det vil de. De vil gjerne stelle istad til jul, de liker sånt. Svigers vet jeg ikke med... Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #20 Skrevet 24. oktober 2018 Har du snakket med søskenene dine om dette? Jeg svarte deg tidligere i tråden og mine foreldre rullerer, og det er fordi vi søsken fant ut at vi ble altfor mange. Vi er fire søsken, hvor tre av oss er gift og har barn, fjerde er enslig. Så vi sluttet å være sammen vi søsken fordi det ble bare stress og mas, også arrangerer alle jul hjemme hvert år og har foreldre pluss den enslige søsknen på omgang. På mannens side er de tre søsken, men to av dem arrangerer ikke jul så svigermor og svigerfar er her hos oss hvert år. Noen ganger er ene broren her også, andre ganger feirer han med familien til sin kone, de har ingen barn. Men selv om vi søsken ikke er sammen på julaften møtes vi jo i jula! Det kan jo dere også gjøre. Ha julelunsj, felles middag her eller der, møtes ute i skogen og grille pølser e.l. Det er vel så koselig, for da har man ikke alle julaftentradisjonene å tenke på hverken når det kommer til mat eller gaver, og dere kan fokusere mere på å være sammen. Anonymkode: 50bdd...ba1
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #21 Skrevet 24. oktober 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du snakket med søskenene dine om dette? Jeg svarte deg tidligere i tråden og mine foreldre rullerer, og det er fordi vi søsken fant ut at vi ble altfor mange. Vi er fire søsken, hvor tre av oss er gift og har barn, fjerde er enslig. Så vi sluttet å være sammen vi søsken fordi det ble bare stress og mas, også arrangerer alle jul hjemme hvert år og har foreldre pluss den enslige søsknen på omgang. På mannens side er de tre søsken, men to av dem arrangerer ikke jul så svigermor og svigerfar er her hos oss hvert år. Noen ganger er ene broren her også, andre ganger feirer han med familien til sin kone, de har ingen barn. Men selv om vi søsken ikke er sammen på julaften møtes vi jo i jula! Det kan jo dere også gjøre. Ha julelunsj, felles middag her eller der, møtes ute i skogen og grille pølser e.l. Det er vel så koselig, for da har man ikke alle julaftentradisjonene å tenke på hverken når det kommer til mat eller gaver, og dere kan fokusere mere på å være sammen. Anonymkode: 50bdd...ba1 Nei.. Ser ingen grunn til å ta det opp med dem. Det handler i like stor grad om svigers. Men det rare er at det ikke har vært sånn tidligere. Da ville alle ha oss på besøk. Det er dét jeg stusser på. Svigers ser vi ikke ellers i jula. Så hadde vært greit med julaften der. Anonymkode: 31ffe...7d2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #22 Skrevet 24. oktober 2018 Hvor har dere feiret før da? Du virker jo litt spesiell iom at du skal føle at de viiiirkelig vil ja dere der? Det holder ikke med et ja, velkomne skal dere være, liksom? Jeg hadde satset på en koselig hjemmejul med kjernefamilien her, tror jeg. Så mye styr gidder jeg ikke. Jul skal være glede og kos. Anonymkode: ec862...5de
Mostly Harmless Skrevet 24. oktober 2018 #23 Skrevet 24. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: svigermor mener du? Som jeg skrev, flere grunner. Grunn1: De bor et stykke unna, og vi har hatt småbarn, lettest å være hjemme når barna har slitt med soving om natta hos "ukjente". Grunn2: de passer ofte en hund vi er veldig allergiske mot. Grunn3: Søskenet til mannen har ingen andre å feire med så vi har skuffet banen så søskenet kunne ha med hunden sin til svigers på julaften og feire med dem. Grunn4:Svigers har hvert år laget et eller annet bråk om noe og startet en krangel om et eller annet. De har oppført seg fint i hele år, så vi har en god tone oss imellom nå. Det har det ikke vært enkelte år. Anonymkode: 31ffe...7d2 Du sier at svigermor liker besøk, men likevel svarer at det nok er best at dere feirer hjemme. Jeg tenker at hun kanskje er i en skvis med tanke på søskenet med hunden. Hvis søskenet har vært der tidligere juler, kvier hun seg kanskje for å invitere uten hund i år? Er søskenet troendes til å lage bråk da? Når dere tidligere ikke har ønsket å feire med dem, har det heller ikke blitt etablert noen rullering slik at dere har fått en selvskreven plass, så det gjør det kanskje at det blir ekstra vanskelig for henne å se for seg en løsning? Hva med om mannen snakker med sin mor og sitt søsken, prøver å finne ut om det er hunden som er problemet og ser om de sammen kan finne en løsning? Svigerfar høres ut som klassisk sur, gammel gubbe, så jeg ville ikke ventet på at han skulle få kjempelyst på verken besøk eller noe som helst annet sosialt, egentlig. Noen surpomper må man bare ignorere for å få opprettholde kontakten med resten av familien.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #24 Skrevet 24. oktober 2018 Hvor gamle er dere? Ville sett meg om etter et større sted å leie/kjøpe. Det er normalt å ta over stafettpinnen når man får sin egen familie og invitere inn. De er sikkert slitne etter mange år som verter og skulle kanskje ønske det var deres tur til å bli bedt? Slik du beskriver situasjonen ville jeg lagd en skikkelig fin feiring hjemme og jobbet hardt for å få plass til flere enn fire personer rundt bordet til neste jul. Anonymkode: 9abec...c82
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #25 Skrevet 24. oktober 2018 For meg høres det ut som om dere ikke HR ønsker å feire jul med familien tidligere, altså på flere år. Og nå har dere plutselig bestemt dere for at dere vil og forventer at alle skal være hoppende lykkelig for det uten at dere har satt dere ned med de involverte og diskutert dette en gang. Hadde noen i min familie ringt til meg og sagt at «alternativet er å feire hos dere eller hjemme alene» så hadde jeg blitt ganske overrumplet.... Det normale er jo at barna etterhvert tar iver stafettpinnen og lager jul i eget hjem. Og den eldre generasjonen blir invitert. Dere har søsken på begge sider. Hvorfor diskuterer dere ikke dette sammen som søsken og kommer fram til en slags rulleringsplan? Anonymkode: cb303...f3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå