Gå til innhold

Ingen vil feire jul med oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du virker jo ikke akkurat som noen solstråle, da. Mye hinting, synsing og tolkning av hva andre ønsker og mange unnskyldninger for hvorfor det er dere som må komme til dekket bord. Jeg kan faktisk godt forstå at du ikke står øverst på ønskelista til jul.

Når det er sagt, man har den familien man har og med mindre det er grunn til å tro at du sitter og furter slik på julaften ville jeg nok ønsket deg hjertelig velkommen og satset på at det ble hyggelig.

Anonymkode: 7b377...e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feir jul hjemme bare dere! Er jo så utrolig mye bedre! Mye roligere og ikke så mye folk og stress. 

Elsker rolige julaftener! 

Anonymkode: e61c7...ca6

Skrevet

At dere ikke har ønsket å feire jul borte pga barn som sliter med søvn hos «ukjente», har jo ikke akkurat bidratt til en rulleringstradisjon ift julefeiringen. Søskenet med hund har vel vært der hvert år da, klart det blir rart å plutselig si til sønn/datter at nå er det slutt fordi allergisøsken plutselig har funnet ut at de ønsker å feire jul her.

«Sorry, Anders! Men Kari og Knut har fått så store barn at de nå kan sove andre steder enn hjemme, så nå må du og bikkja finne et annet sted å feire jul fremover. Knut er allergisk mot Fido, vet du. Men takk for 8 fine julefeiringer da»

Anonymkode: 055b0...7a6

Skrevet

Er barna deres aktive og bråkete ??

Anonymkode: 79423...eea

Skrevet

For meg er julaften hellig. Det er min tid med mine aller nærmeste og jeg syns ikke noe om masse gjester og å føle at man er vert for et selskap. Om noen hadde måttet feire alene eller alene med barn hadde de selvfølgelig vært hjertelig velkommen hit, men ikke et kjærestepar eller en mor og far med barn. Der slutter rausheten min akkurat denne dagen. Det har ingenting med at jeg ikke liker andre mennesker, men at julaften i vårt hus skal være rolig og fin, akkurat som jeg liker det. 

Kanskje foreldrene deres er av samme type? 

Anonymkode: a756c...860

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har dere feiret før da?

Du virker jo litt spesiell iom at du skal føle at de viiiirkelig vil ja dere der? Det holder ikke med et ja, velkomne skal dere være, liksom? 

Jeg hadde satset på en koselig hjemmejul med kjernefamilien her, tror jeg. Så mye styr gidder jeg ikke. Jul skal være glede og kos. 

Anonymkode: ec862...5de

Hvorfor er det spesielt å ville føle seg ønsket? Ingen har sagt velkomne skal dere være. Det har vært sagt at det er så fælt å ha oss der, men velkomne skal dere være. Liksom. Da gidder man jo ikke det, da?

Skjønner ikke helt hva slags "styr" du snakker om, jeg.

Anonymkode: 31ffe...7d2

Skrevet

Hvor mange og hvor gamle er barna deres?

Anonymkode: 76fd8...4b9

Skrevet
5 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Du sier at svigermor liker besøk, men likevel svarer at det nok er best at dere feirer hjemme. Jeg tenker at hun kanskje er i en skvis med tanke på søskenet med hunden.

Hvis søskenet har vært der tidligere juler, kvier hun seg kanskje for å invitere uten hund i år? Er søskenet troendes til å lage bråk da?

Når dere tidligere ikke har ønsket å feire med dem, har det heller ikke blitt etablert noen rullering slik at dere har fått en selvskreven plass, så det gjør det kanskje at det blir ekstra vanskelig for henne å se for seg en løsning?

Hva med om mannen snakker med sin mor og sitt søsken, prøver å finne ut om det er hunden som er problemet og ser om de sammen kan finne en løsning?

Svigerfar høres ut som klassisk sur, gammel gubbe, så jeg ville ikke ventet på at han skulle få kjempelyst på verken besøk eller noe som helst annet sosialt, egentlig. Noen surpomper må man bare ignorere for å få opprettholde kontakten med resten av familien.  

Nei, søsknet lager ikke bråk. Det er en sånn person som ikke bryr seg særlig om jula engang... :) Som ikke bryr seg om noenting. Ikke bursdager, jul, ingenting. Har ikke barn eller kjæreste. Bor alene, litt einstøing. Viser mindre og mindre interesse for egne foreldre, så tenker det egentlig ikke er så farlig om vi kommer og hn blir hjemme hos seg selv i jula. Med hunden sin.

Det har ikke vært at vi ikke har ønsket det, men heller at de ikke har lagt tilrette for det. Ved f.eks. å ha fullt av allergener i huset, eller ved å starte store krangler fordi vi var så slemme å betale hyttetur for svigermor verdt tusenvis av kroner. Alt mulig rart. Men, som jeg skrev, i år har de faktisk oppført seg veldig bra! :) Takk og lov! Og vi har feiret jul der før, altså. Men det er noen år siden nå, jeg har vært endel syk og hyperallergi går dårlig overens med det så har vært tvunget til å ikke overnatte der på en god stund.

Hehe, ja... sur, gammel gubbe. Det sier svigermor også at han er. Så det har du rett i. Han er der bare, han. Og det får han være. Han bryr seg ikke om vi kommer, eller ikke kommer. Han er ikke noe problem :)

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er dere? Ville sett meg om etter et større sted å leie/kjøpe. Det er normalt å ta over stafettpinnen når man får sin egen familie og invitere inn. De er sikkert slitne etter mange år som verter og skulle kanskje ønske det var deres tur til å bli bedt? Slik du beskriver situasjonen ville jeg lagd en skikkelig fin feiring hjemme og jobbet hardt for å få plass til flere enn fire personer rundt bordet til neste jul.

Anonymkode: 9abec...c82

Tja, de har rullert i familien ellers så de har ikke hatt pinnen hvert år altså. De har vært hos sine søsken bla.a. Så der tenker du i helt feil baner. Jada, vi jobber allerede hardt med det men når jeg er syk så får vi faktisk ikke lån. Hjelper ikke å jobbe hardt da, altså. Noen ganger kan man ikke gjøre noenting med økonomien.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

For meg høres det ut som om dere ikke HR ønsker å feire jul med familien tidligere, altså på flere år. Og nå har dere plutselig bestemt dere for at dere vil og forventer at alle skal være hoppende lykkelig for det uten at dere har satt dere ned med de involverte og diskutert dette en gang.

Hadde noen i min familie ringt til meg og sagt at «alternativet er å feire hos dere eller hjemme alene» så hadde jeg blitt ganske overrumplet....

Det normale er jo at barna etterhvert tar iver stafettpinnen og lager jul i eget hjem. Og den eldre generasjonen blir invitert. Dere har søsken på begge sider. Hvorfor diskuterer dere ikke dette sammen som søsken og kommer fram til en slags rulleringsplan?

Anonymkode: cb303...f3a

Hva er det å diskutere, egentlig? Er julefeiringen virkelig noe man setter seg ned og har familiemøte om? (nei, det er ikke det!)

Det som er greia er at man snakker om det. "Ja, hva skal dere i jula, da?". Og så kommer man inn på emnet. Min mann sa rett ut at enten blir det hjemme, eller hos dere. Og svaret var ganske klart. Man kunne svart "ja, vi får snakke litt nærmere om det", hvis man trenger betenkningstid, noe som åpenbart ikke var nødvendig. 

Jeg hadde også blitt overrumplet hvis noen i min familie hadde ringt meg og sagt det du skriver der, men det var ikke sånn det skjedde. Det jeg skriver her er en svært forkortet versjon av samtalen, trodde kanskje det gikk an å tenke seg til det, men kanskje ikke... Vel, nå har jeg skrevet det.

Vi er i en alder der ikke alle har et sted å bo. Vårt ene søsken har noen juler invitert dit, men når man er veldig mange skal det mye til for at noen faktisk har plass til å ha folk hos seg. Og de eide enebolig! Likevel var det kjempetrangt, vi takket nei, så trangt var det. Da feira vi hjemme. Gikk fint det, men var jo veldig stille, da. Hva gjør man når ungene har lagt seg, liksom? Spiller kort? Da sitter jo mannen og leser og jeg driver med håndarbeid. Det var den jula :p Neida, men det er jo mye mer moro å være med familie. Skravle, vitse, mimre, og dele god mat/dessert med hverandre. Jeg synes sånt er kjempekoselig, jeg.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du virker jo ikke akkurat som noen solstråle, da. Mye hinting, synsing og tolkning av hva andre ønsker og mange unnskyldninger for hvorfor det er dere som må komme til dekket bord. Jeg kan faktisk godt forstå at du ikke står øverst på ønskelista til jul.

Når det er sagt, man har den familien man har og med mindre det er grunn til å tro at du sitter og furter slik på julaften ville jeg nok ønsket deg hjertelig velkommen og satset på at det ble hyggelig.

Er det vanskelig å forestille seg at andre faktisk kjenner meg, noe du ikke gjør? Kan virke sånn! "Du virker ikke akkurat som noen solstråle da, mye hinting, synsing og tolkning" osv. Og du skal basere et svar på en knapt 2 sider kort tråd her inne, der jeg overhodet ikke skriver noe om meg, min livshistorie, våre familieforhold eller noenting? Så sært :D

Jeg skjønner ikke hva du mener med det siste du skrev. Du er jo ikke i familie med meg, mest sannsynlig.

Skrevet

Feir jul hjemme bare dere! Er jo så utrolig mye bedre! Mye roligere og ikke så mye folk og stress. 

Elsker rolige julaftener! 

Anonymkode: e61c7...ca6

Ja, skulle ønske jeg var som deg. Jeg liker å feire alene, mannen vil gjerne det, men jeg synes det er enda koseligere å være mange sammen. Det kommer sikkert an på familien man har og hvordan man kommer overens. Her kommer vi i grunnen godt overens, eller, trodde jeg da!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

At dere ikke har ønsket å feire jul borte pga barn som sliter med søvn hos «ukjente», har jo ikke akkurat bidratt til en rulleringstradisjon ift julefeiringen. Søskenet med hund har vel vært der hvert år da, klart det blir rart å plutselig si til sønn/datter at nå er det slutt fordi allergisøsken plutselig har funnet ut at de ønsker å feire jul her.

«Sorry, Anders! Men Kari og Knut har fått så store barn at de nå kan sove andre steder enn hjemme, så nå må du og bikkja finne et annet sted å feire jul fremover. Knut er allergisk mot Fido, vet du. Men takk for 8 fine julefeiringer da»

Anonymkode: 055b0...7a6

Er det ikke bare å skaffe seg hundepass? Sikkert noen veldig enslige mennesker som gjerne vil dele kvelden med en hund. Hn vil jo ikke engang ha hunden sin! Plager den og erter den, lemper den over hos foreldrene sine bare man har hodepine en dag. 

Jeg mener at det bør kunne deles på å feire julaften med folk. Denne personen er heller ikke interessert i verken foreldrene sine eller julaften, og drar gjerne hjem tidlig den kvelden etter hva jeg har hørt. Lar vel bikkja bli igjen da så hn slipper noen som helst form for ansvar i ferien.

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er barna deres aktive og bråkete ??

Anonymkode: 79423...eea

Nei.. Ikke hvis jeg skal sammenligne med andre barn i barnehagen. Og når pakkeåpningen begynner så er de ganske rolige fordi de har fått leker å drive med ;) 

Men det er klart, det kan jo være at besteforeldrene egentlig ikke liker barn og har lyst til å feire uten så mange barn. Hva vet jeg? De har ikke sagt det, men jeg vet jo ingenting om akkurat dét. Jeg, personlig, blir sliten av mine barn. Det er to år mellom dem og de eeelsker å skravle og bable. Så helt forståelig hvis andre blir slitne av dem også :p Men si det da! Det jeg får høre er at de er så snille og gode, og morsomme. Og besteforeldrene er aldeles ikke redde for å be ungene roe seg hvis de synes det er for mye mas. Men det har jeg nesten aldri opplevd. Hvis jeg har bedt dem roe seg, har besteforeldrene skutt inn at det går sååå bra så. 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg er julaften hellig. Det er min tid med mine aller nærmeste og jeg syns ikke noe om masse gjester og å føle at man er vert for et selskap. Om noen hadde måttet feire alene eller alene med barn hadde de selvfølgelig vært hjertelig velkommen hit, men ikke et kjærestepar eller en mor og far med barn. Der slutter rausheten min akkurat denne dagen. Det har ingenting med at jeg ikke liker andre mennesker, men at julaften i vårt hus skal være rolig og fin, akkurat som jeg liker det. 

Kanskje foreldrene deres er av samme type? 

Anonymkode: a756c...860

Hvorfor skulle de plutselig blitt den typen da, etter å aldri ha vært det før? Det er den forandringen jeg stusser på. Det er jo ikke sånn at vi fikk femlinger i januar og lurer på hvorfor ingen plutselig vil feire jul med oss mer. Ungene har eksistert i mange år nå. 

Det er det jeg synes er merkelig, for julen i fjor var ganske hyggelig. Og svigermor har ville ha oss der. 

Men respekterer det hvis folk ikke vil ha besøk, men skulle ønske folk var litt mer direkte og ærlige egentlig.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det å diskutere, egentlig? Er julefeiringen virkelig noe man setter seg ned og har familiemøte om? (nei, det er ikke det!)

Det som er greia er at man snakker om det. "Ja, hva skal dere i jula, da?". Og så kommer man inn på emnet. Min mann sa rett ut at enten blir det hjemme, eller hos dere. Og svaret var ganske klart. Man kunne svart "ja, vi får snakke litt nærmere om det", hvis man trenger betenkningstid, noe som åpenbart ikke var nødvendig. 

Jeg hadde også blitt overrumplet hvis noen i min familie hadde ringt meg og sagt det du skriver der, men det var ikke sånn det skjedde. Det jeg skriver her er en svært forkortet versjon av samtalen, trodde kanskje det gikk an å tenke seg til det, men kanskje ikke... Vel, nå har jeg skrevet det.

Vi er i en alder der ikke alle har et sted å bo. Vårt ene søsken har noen juler invitert dit, men når man er veldig mange skal det mye til for at noen faktisk har plass til å ha folk hos seg. Og de eide enebolig! Likevel var det kjempetrangt, vi takket nei, så trangt var det. Da feira vi hjemme. Gikk fint det, men var jo veldig stille, da. Hva gjør man når ungene har lagt seg, liksom? Spiller kort? Da sitter jo mannen og leser og jeg driver med håndarbeid. Det var den jula 😛 Neida, men det er jo mye mer moro å være med familie. Skravle, vitse, mimre, og dele god mat/dessert med hverandre. Jeg synes sånt er kjempekoselig, jeg.

Ja, i mine kretser er dette noe man faktisk diskuterer og kanskje har familiemøte om. Spesielt hvis det er mange søsken involvert. Det er ofte endel hensyn som skal tas, ikke alle har plass, noen har dyr, noen har små barn, onkel Per begynner å bli senil, farmor må kanskje hentes på gamlehjemmet osv....

Da vi barna tok over julefeiringen ble vi enige at den familien med de yngste ungene bestemmer julefeiringen. Enten om de vil ha den hjemme hos seg eller reise bort. Reise bort hos oss innebærer at våre foreldre stiller sitt hus til disposisjon men den familien som er ansvarlig det året må fortsatt ordne mat osv. Med hjelp av oss andre selvfølgelig. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange og hvor gamle er barna deres?

Anonymkode: 76fd8...4b9

2 stk i barnehagealder :) Eldste er veldig rolig, minste er vel mer rabagast midt i verste trassalder. Men akkurat i selskaper er de veldig greie å ha med og gjøre. Mye moro å avlede med/finne på kanskje. Så lenge de får noe godt å tygge på er de kjempegreie.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, i mine kretser er dette noe man faktisk diskuterer og kanskje har familiemøte om. Spesielt hvis det er mange søsken involvert. Det er ofte endel hensyn som skal tas, ikke alle har plass, noen har dyr, noen har små barn, onkel Per begynner å bli senil, farmor må kanskje hentes på gamlehjemmet osv....

Da vi barna tok over julefeiringen ble vi enige at den familien med de yngste ungene bestemmer julefeiringen. Enten om de vil ha den hjemme hos seg eller reise bort. Reise bort hos oss innebærer at våre foreldre stiller sitt hus til disposisjon men den familien som er ansvarlig det året må fortsatt ordne mat osv. Med hjelp av oss andre selvfølgelig. 

Det var merkelig, det har jeg aldri opplevd at noen har, og aldri hørt om at noen har. Her snakker vi sammen underveis, heller. Er ikke problemer i vår familie, ingen som plutselig får seg minigris eller blir senile på rappen (hittil!). Så ikke noe behov for ekstraordinære møter, vi har alltid bare småpratet om det og så avtalt et eller annet. Det har fungert godt.

Ja, selvsagt hjelper man hverandre... hvis man får lov (svigermor takker alltid nei til hjelp)

Skrevet
47 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, søsknet lager ikke bråk. Det er en sånn person som ikke bryr seg særlig om jula engang... :) Som ikke bryr seg om noenting. Ikke bursdager, jul, ingenting. Har ikke barn eller kjæreste. Bor alene, litt einstøing. Viser mindre og mindre interesse for egne foreldre, så tenker det egentlig ikke er så farlig om vi kommer og hn blir hjemme hos seg selv i jula. Med hunden sin.

Det har ikke vært at vi ikke har ønsket det, men heller at de ikke har lagt tilrette for det. Ved f.eks. å ha fullt av allergener i huset, eller ved å starte store krangler fordi vi var så slemme å betale hyttetur for svigermor verdt tusenvis av kroner. Alt mulig rart. Men, som jeg skrev, i år har de faktisk oppført seg veldig bra! :) Takk og lov! Og vi har feiret jul der før, altså. Men det er noen år siden nå, jeg har vært endel syk og hyperallergi går dårlig overens med det så har vært tvunget til å ikke overnatte der på en god stund.

Hehe, ja... sur, gammel gubbe. Det sier svigermor også at han er. Så det har du rett i. Han er der bare, han. Og det får han være. Han bryr seg ikke om vi kommer, eller ikke kommer. Han er ikke noe problem :)

Det du skriver om søskenet var ganske slemt. Ikke så farlig at en person blir alene i julen, så lenge dere som FAMILIE kan feire med storfamilien? Eh, skjønner virkelig svigermor her. Hun skal altså la ett av barna være alene på juleaften?? Det er sært! Og urimelig av dere å engang tenke på 

Anonymkode: 3ebce...0e9

Skrevet

Herrefred, du fremstår som et meget slitsomt kvinnemenneske. Og ja! Dette etter kun å ha lest innleggene dine. Du ser ikke problemet med at din manns søsken sitter hjemme alene på julaften, skjønner ikke hvorfor svigerforeldre ikke vil endre tradisjoner di allerede har etc. 

Uansett hva saken gjelder, forsøker du å vri det til din fordel. At det har noe med deg å gjøre - som du sier du har fundert over- kan nok stemme.

Anonymkode: ad342...442

Skrevet

Jeg får litt martyrvibber av innleggene dine hi

Anonymkode: bce09...581

Skrevet

Veldig trist å høre at du og mannen føler det slikt. Hvorfor skaper dere ikke deres egen juletradisjon? Feir jul hjemme og dra evt på romjulsbesøk? Vi er en familie på 4 og vi feirer hjemme, selv da vi bare hadde 1 barn så feiret vi hjemme, for å skape en fin juletradisjon med hjemmet vårt, så drar vi litt på dagsbesøk eller en overnatting hos hans eller min familie. Så har vi sagt at huset vårt er åpent for alle, det har resultert i at søsknene mine har spurt om å få komme med deres familie, så vi blir fult hus til jul i år. Vi har bare 3 soverom, men der det er hjerterom, der er det husrom, og takk og lov for campingvognen 🙈

Anonymkode: b5b2f...13a

Skrevet

Guri malla...

Jeg er så sjeleglad for at vi i min familie er veldig enige om at jul, den feirer vi hjemme. Alle i min familie gjør det, vi er hjemme hos oss selv, alle sammen. Rolig og godt.

I år må vi riktignok ta vare på min gamle mor som har blitt enke siden sist jul. Regner med at hun kommer til å være hos en av oss søsken, antakelig hos oss. 

Anonymkode: 6240e...28b

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spør skikkelig, rett ut. Ikke hint.

Anonymkode: e3391...298

Ja!! Og sei at du kan stå for matlaginga! Viss dei ikkje er så ivrige på jul kan det vere greit. Og folk blir eldre, kanskje svigermor er meir sliten enn før? 

Skrevet

Er det vanskelig å forestille seg at andre faktisk kjenner meg, noe du ikke gjør? Kan virke sånn! "Du virker ikke akkurat som noen solstråle da, mye hinting, synsing og tolkning" osv. Og du skal basere et svar på en knapt 2 sider kort tråd her inne, der jeg overhodet ikke skriver noe om meg, min livshistorie, våre familieforhold eller noenting? Så sært :D

Jeg skjønner ikke hva du mener med det siste du skrev. Du er jo ikke i familie med meg, mest sannsynlig.

Seøvfølgelig baserer en svarene sine på det du skriver! Hvordan ellers ser du for deg dette foregår?

Og med det siste mener jeg selvsagt at om du var min familie ville du blitt invitert så sant du ikke er fullkomment umulig. Det er tydelig for alle som ønsker å forstå. Men du har kanskje bittelitt vondt i viljen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...