Gå til innhold

Gammeldagse ord


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Syngensang skrev:

Kva seier dei i staden? Ryggsekk? Dei eiter då vitterleg skuleransel, ikkje skulesekk. 

Skolesekk/Sekk, er vel det mest vanlige, ja. Men for meg heter det ransel 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med dokke. 🙂 Elsker gode gamle norske ord. Har kjøpt ei bok av Petter Schjerven som heiter "Nostalgisk ordbok". Noken ord derifra som kan takast fram igjen;

Armbåndsur, beiler, (vegg)seksjon, portemoné, skyggelue, tv-kanne, åkkesom, undik, klin kokos.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier også at jeg stensilerer på jobb. Og sier jeg sender en telefaks, selvom jeg sender Mail. 

Og jeg kaller projektor for overhead. 

Anonymkode: be468...235

Faks/e-post og projektor/overhead er forskjellige ting. Hvorfor bruke «gammeldagse» ord når det ikke betyr det du mener. Mange fine ord ellers i tråden men sånne som deg irriterer. 

Anonymkode: b0982...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Kathrine. skrev:

Enig med dokke. 🙂 Elsker gode gamle norske ord. Har kjøpt ei bok av Petter Schjerven som heiter "Nostalgisk ordbok". Noken ord derifra som kan takast fram igjen;

Armbåndsur, beiler, (vegg)seksjon, portemoné, skyggelue, tv-kanne, åkkesom, undik, klin kokos.

 

 

 

Ååå, portemoné!

Mormor sa alltid det. "Jeg har forlagt portemonéen min." Søte mormor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å savner bestemor♥️ Hun sa alltid: å gå til sia a! / gi deg. Savner barnetimen på radioen. Kalte meg og kusine mine sukkerunger og tullen hennes. Slags/ gummistøvler, skammel,tannkost, magasiner! Gid! fruen! 

Var tider det!

Anonymkode: 5dbef...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ransel,Nebbete som jeg vet om.Har ikke tenkt over at det er gamle ord.Mine besteforeldre sa om forlatelse,formiddagsmat,jordeple=poteter,forektige,Kina=kino,byslaget.Min kjære farmor ville jeg skulle gå på husmorskolen,jeg er nå 38 år.

Anonymkode: 1f6e4...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å savner bestemor♥️ Hun sa alltid: å gå til sia a! / gi deg. Savner barnetimen på radioen. Kalte meg og kusine mine sukkerunger og tullen hennes. Slags/ gummistøvler, skammel,tannkost, magasiner! Gid! fruen! 

Var tider det!

Anonymkode: 5dbef...9f7

Jeg har både gummistøvler og skammel. Hva annet kalles det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i mange i min omkrets som sier slags isteden for gummistøvler, derfor oversettelsen😂 skammel er vel ikke utgått men kommer ikke på noen andre som bruker det. Sier stortsett krakk.

Anonymkode: 5dbef...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye fint :) 

Mulig det er nevnt tidligere, men omforladels og «smart i tøyet» bruker jeg stadig vekk. 

Min venninne brukte ordet «kasettbånd» (egentlig til lydbok i bilen, så vi lo litt) her nylig, det likte jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.10.2018 den 11.57, gale damen skrev:

Slabbedask er flott! Og døgenikt. Sjossete er helt gått av moten, tror jeg, men var et kraftuttrykk fra min farmor 🙂

Sjossete , ransel, dandere, molefonken og jatte med pluss en haug med andre ord som folk ikke forstår 😅. Bruker en del gamle bergenske ord, da jeg har besteforeldre som snakker det de kalte 'fint bergensk' så har nok snappet opp litt derfra 

Anonymkode: f629f...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjossete , ransel, dandere, molefonken og jatte med pluss en haug med andre ord som folk ikke forstår 😅. Bruker en del gamle bergenske ord, da jeg har besteforeldre som snakker det de kalte 'fint bergensk' så har nok snappet opp litt derfra 

Anonymkode: f629f...1cf

Månebedotten!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...