Gå til innhold

Gammeldagse ord


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ord som vitterlig, dog, tiltredels, ditto og likeledes; er ikke de litt gammeldagse? Jeg føler meg i hvert fall som en 80-åring når jeg bruker dem, men jeg finner ingen «ungdommelige» erstatninger.

Flere som føler det sånn? Og for ordens skyld så er jeg «bare» 36 år. 😅

Anonymkode: 6190a...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker å bruke slike ord på trass. Jeg sier manufakturforretning, jumper, benklær, taskenspiller, døgenikt osv. Er så mange som sier, haha, du kan ikke bruke de ordene. JO, jeg kan faktisk det. 😂😂😂

Anonymkode: be468...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg elsker å bruke slike ord på trass. Jeg sier manufakturforretning, jumper, benklær, taskenspiller, døgenikt osv. Er så mange som sier, haha, du kan ikke bruke de ordene. JO, jeg kan faktisk det. 😂😂😂

Anonymkode: be468...235

Det er bra. Ransel, isenkram, lurendreier, sjarlatan, døgenikt, kosakker, pjekkert og telefonbord til folket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sug lut skrev:

Det er bra. Ransel, isenkram, lurendreier, sjarlatan, døgenikt, kosakker, pjekkert og telefonbord til folket!

Akkurat når det gjelder "telefonbord" er det vell heller selve bordet som har gått ut av bruk, ikke ordet i seg selv.

Anonymkode: 1f76d...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat når det gjelder "telefonbord" er det vell heller selve bordet som har gått ut av bruk, ikke ordet i seg selv.

Anonymkode: 1f76d...207

Neinei, det er et nydelig møbel og for den saks skyld ikke ueffent som fast ladeplass for telefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, sug lut skrev:

Neinei, det er et nydelig møbel og for den saks skyld ikke ueffent som fast ladeplass for telefoner.

Når du sier det så kan jeg være enig i at et eget bord, eller en hylle til lading hadde vært fint. Da hadde jeg kanskje fått kjøkkenbenken fri for ledninger, telefoner og nettbrett. Jeg er enig. Vi trenger et telefonbord!

Anonymkode: 1f76d...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, sug lut skrev:

Neinei, det er et nydelig møbel og for den saks skyld ikke ueffent som fast ladeplass for telefoner.

Ueffent er også er bra ord.  Men telefonbord er det bare gamle damer som har🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, amandine skrev:

Ueffent er også er bra ord.  Men telefonbord er det bare gamle damer som har🤣

Jeg er faktisk aktivt på utkikk etter et telefonbord jeg liker. Finn er min venn. Men så er jeg skikkelig gammeldame også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mye fine gamle ord. Bruker ord som liddelig, skvalpevann, kokka og slabbedask.

Anonymkode: 84b52...e4d

Slabbedask er flott! Og døgenikt. Sjossete er helt gått av moten, tror jeg, men var et kraftuttrykk fra min farmor 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, gale damen said:

Slabbedask er flott! Og døgenikt. Sjossete er helt gått av moten, tror jeg, men var et kraftuttrykk fra min farmor 🙂

"Lømmel", "nebbete", "rokken" (moped), "gryn og grunker", "halvlodd" (i Pengelotteriet), "brevvenn", "hallodame", "retningsnummer", "klasseforstander", "båndsalat", "diskett", "gjøglermaling" (maskara), "blåpapir", "murerpils", "Brigg", "koldjomfru", "bankbok".

Anonymkode: 84b52...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet dere, jenter (eller damer, bør jeg vel si), dere har rett. Hvorfor skal jeg bytte ut de gamle, fine ordene med mer moderne, når de gamle beskriver akkurat det jeg mener?

Vi har forøvrig en lade-vinduskarm, men et telefonbord hadde passet mye bedre der borti kroken. Så nå får du konkurranse på finn, sug lut! 

(Ikke meningen å være anonym på hovedinnlegget, forresten.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Lømmel", "nebbete", "rokken" (moped), "gryn og grunker", "halvlodd" (i Pengelotteriet), "brevvenn", "hallodame", "retningsnummer", "klasseforstander", "båndsalat", "diskett", "gjøglermaling" (maskara), "blåpapir", "murerpils", "Brigg", "koldjomfru", "bankbok".

Anonymkode: 84b52...e4d

Aaaah, båndsalat! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, sug lut skrev:

Aaaah, båndsalat! :D 

Båndsalat, ja. Nåtildags vet de ikke hva en kassett er engang. Langt mindre båndsalat..  Tror mine barn hadde lurt på om det var en salat med tagliatelle. 

Må bare få si at i det siste er det et ord som har irritert meg noe så aldeles, nemlig DIGG. Digg? Digg mat? Jeg gremmes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sug lut skrev:

Aaaah, båndsalat! :D 

Jeg sier også at jeg stensilerer på jobb. Og sier jeg sender en telefaks, selvom jeg sender Mail. 

Og jeg kaller projektor for overhead. 

Anonymkode: be468...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier også at jeg stensilerer på jobb. Og sier jeg sender en telefaks, selvom jeg sender Mail. 

Og jeg kaller projektor for overhead. 

Anonymkode: be468...235

Fnis, overhead er festlig, da. Men fax finnes jo ennå, da er det jo faktisk forvirringsmuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, amandine skrev:

Båndsalat, ja. Nåtildags vet de ikke hva en kassett er engang. Langt mindre båndsalat..  Tror mine barn hadde lurt på om det var en salat med tagliatelle.

Mine er vokst opp med kassetter, da, vi hadde mye gamle fine ting på kassett (og lenge på vhs også) og har sørget for alltid å ha kassettspiller (har fortsatt). Så da har de også opplevd båndsalat - både på kassett og på vhs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Det er bra. Ransel, isenkram, lurendreier, sjarlatan, døgenikt, kosakker, pjekkert og telefonbord til folket!

 

Jeg bruker ordet ransel, nesten av prinsipp! Og jeg slenger inn et «om forlatelse» innimellom, for å holde fast i det. Eksempelvis for noen dager siden, da jeg og en mann klarte å dulte inn i hverandre på et kjøpesenter. Jeg sa «Om forlatelse» og han sa «Sorry ass!» Da får man enda større motivasjon for å tviholde litt på de gamle, norske ordene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Gulltopp&Lillebjørn said:

 

Jeg bruker ordet ransel

Har ransel gått ut av sproget? Hva heter det nå til dags da?

Anonymkode: 84b52...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

 

Jeg bruker ordet ransel, nesten av prinsipp! 

 

Jeg kan ikke engang skryte på meg et prinsipp, selv om jeg støtter prinsippet - for meg er det bare det som er lagret i hodet. Bæreanordning for skolebøker=ransel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker ordet ondulere! Om forlatelse er også pent 😊 

 

Anonymkode: 67df8...e37

Nei nei! *ler* jeg støtte på "ondulert hår" i en bok i min ungdom, og måtte bruke ordbok for å finne ut hva det var. "smukkasen med det ondulerte håret", om jeg ikke husker feil. Ondulert hår betyr helt klart at innehaveren er en skurk! En slabbedask av første skuffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...