Gå til innhold

Gammeldagse ord


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sa til sønnen min: "Du får slå på tråden når du vil hentes!" Og han stirret på meg med et tomt blikk og sa: "Hæ..." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, gale damen skrev:

Nei nei! *ler* jeg støtte på "ondulert hår" i en bok i min ungdom, og måtte bruke ordbok for å finne ut hva det var. "smukkasen med det ondulerte håret", om jeg ikke husker feil. Ondulert hår betyr helt klart at innehaveren er en skurk! En slabbedask av første skuffe!

Nei, nei, nei. Min gamle nabo, kommunekasserer og forstander i en eller annen frimenighet hadde ondulert hår. Jeg skvatt første gangen jeg møtte han i medvind :D 

Formiddagsmat er forresten et mye koseligere måltid enn lunsj. Ellers er eplekjekk, snørrvalp og fusentast flotte ord. Til ungdom kan de brukes til det meste, for de aner ikke hva det betyr :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med en som sier fjernsyn, taske (veske) og pengebok. Så sjarmerende, men selv har jeg vel bare ransel i dagligtalen av det som er nevnt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å lese gamle barne- og ungdomsbøker høyt for ungene - og fryder meg over språket!

 

Anonymkode: 9e833...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker eplekjekk mye. Elsker ordet! Farmor sa alltid kavaler om kjæresten min. Aftensmat er også verdt å holde på. 

Anonymkode: 9c665...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kavaler, ja! Det var det farmor kalte kjæresten min. Og spasere. "Har du og din kjekke kavaler spasert i parken i dag da?" 

Piker er jo nærmest utryddet nå til dags. Nå heter de jenter, alle sammen.

Et annet ord jeg savner er  fortryllende. Er det ingenting som er fortryllende lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ikke endre på de 'gammeldagse' ordene dine! 

Jeg husker enda han som kom tilbake til bygda vår etter 70 år i Amerika. Han snakket den helt nydelige gammeldialekten som for lengst var utdødd her hjemme. Det var en glede å høre på han. Så hold på dialekten din og ikke prøv å moderniser den🙏

Anonymkode: 5f8a5...2e6

Jeg jobber med kommunikasjon rettet mot det norske markedet, så jeg skal helst være litt oppdatert, men privat elsker jeg ord som "lømmel" og "eplekjekk"og kan f.eks. ikke fordra uttrykket "single" (foretrekker "enslig" eller "ugift"), så ingen fare! Gammeldagse ord lenge leve. 

Anonymkode: 68f44...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker ordet ondulere! Om forlatelse er også pent 😊 

 

Anonymkode: 67df8...e37

Meget bra! Med velondulert hår og dårelokk slipper man penible tildragelser.

Hva med backfisch og swingpjatt? De er altfor sjeldent å se!

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier også at jeg stensilerer på jobb. Og sier jeg sender en telefaks, selvom jeg sender Mail. 

Og jeg kaller projektor for overhead. 

Anonymkode: be468...235

Du jobber ikke ved et statlig universitet, skjønner jeg! På min jobb ville det bli VILL forvirring  - overheaden (dette er jo et godt gammelt norsk ord) lever i beste velgående - side om side med prosjektoren... Faks er vel også fortsatt aktuelt her og der, og er jo ikke det samme som elektronisk post.

Ondulere.... fine ordet som gå navn til 70-tallets yndlingskjæledyr... undulaten!

Anonymkode: ea613...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Pengetreet skrev:

Kavaler, ja! Det var det farmor kalte kjæresten min. Og spasere. "Har du og din kjekke kavaler spasert i parken i dag da?" 

Piker er jo nærmest utryddet nå til dags. Nå heter de jenter, alle sammen.

Et annet ord jeg savner er  fortryllende. Er det ingenting som er fortryllende lengre?

Å, fortryllende er et ord jeg har glemt. Det skal sporenstreks inn i vokabularet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med kommunikasjon rettet mot det norske markedet, så jeg skal helst være litt oppdatert, men privat elsker jeg ord som "lømmel" og "eplekjekk"og kan f.eks. ikke fordra uttrykket "single" (foretrekker "enslig" eller "ugift"), så ingen fare! Gammeldagse ord lenge leve. 

Anonymkode: 68f44...022

De enslige som har stevnemøter er mye mer sjarmerende enn de single på date, ja.

Eplekjekk brukes vel? Og lømler finnes så mange av at ordet bør leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Nei, nei, nei. Min gamle nabo, kommunekasserer og forstander i en eller annen frimenighet hadde ondulert hår. Jeg skvatt første gangen jeg møtte han i medvind :D 

Formiddagsmat er forresten et mye koseligere måltid enn lunsj. Ellers er eplekjekk, snørrvalp og fusentast flotte ord. Til ungdom kan de brukes til det meste, for de aner ikke hva det betyr :D 

Fusentast ja! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode gamle ord som forsvinner😁Å bile i stedet for å kjøre bil. Mormor kalte også kjøleskapet for is-skapet. Hoser var sokker, og løp vi på sokkelesten så var vi hoseleista. Sistnevnte er kanskje dialekt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, amandine skrev:

Ueffent er også er bra ord.  Men telefonbord er det bare gamle damer som har🤣

Jeg har et nydelig telefonbord i teak, med skai trekk på setet. 🙋🏻‍♀️ Er fast ladestasjon og nøkkeloppbevaring.

Er 36år «gammel» 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

Jeg kan ikke engang skryte på meg et prinsipp, selv om jeg støtter prinsippet - for meg er det bare det som er lagret i hodet. Bæreanordning for skolebøker=ransel!

Slik startet det for meg også, frem til jeg la merke til at ordet forsvant hos alle andre. Da ble det prinsipp. Ransel! 💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lommerusk skrev:

Mange gode gamle ord som forsvinner😁Å bile i stedet for å kjøre bil. Mormor kalte også kjøleskapet for is-skapet. Hoser var sokker, og løp vi på sokkelesten så var vi hoseleista. Sistnevnte er kanskje dialekt. 

 

Spørs det ja! Håssalæsstan heter det her ute i havgapet 😀👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmor hadde på seg spasersko når hun skulle ut å gå, ellers var det småsko når våren kom. Kavaler når det var spørsmål om kjæreste, om forlatelse (har brukt det ute på byen når jeg har kommet borti noen, og de bare hø?), telegrafen, slå på tråden bruker jeg fortsatt av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Farmor hadde på seg spasersko når hun skulle ut å gå, ellers var det småsko når våren kom. Kavaler når det var spørsmål om kjæreste, om forlatelse (har brukt det ute på byen når jeg har kommet borti noen, og de bare hø?), telegrafen, slå på tråden bruker jeg fortsatt av og til. 

 Småsko bruker jeg også!

Mamma og pappa har fortsatt telefonbord i gangen, det er et helt vanlig bord og er byttet ut siden de hadde telefonen stående der, men heter likevel telefonbord.

Jeg trekker ned på do til tross for at jeg egentlig trykker med en knapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, mamman til to gutter skrev:

Jeg trekker ned på do til tross for at jeg egentlig trykker med en knapp. 

Sant nok! Og selv da jeg vokste opp for 150 år siden trakk man jo ikke ned, men opp, egentlig - å trekke ned er nok fra man hadde sisterna oppunder taket og sånn dinglende snor å trekke ned for å spyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Sant nok! Og selv da jeg vokste opp for 150 år siden trakk man jo ikke ned, men opp, egentlig - å trekke ned er nok fra man hadde sisterna oppunder taket og sånn dinglende snor å trekke ned for å spyle.

Vi hadde sisterna oppunder taket når vi bodde i blokk på slutten av 70-tallet/begynnelse av 80. Doen ble pusset opp 81/82 og da fikk vi "moderne" vannklossett (som min farfar kalte det) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Slik startet det for meg også, frem til jeg la merke til at ordet forsvant hos alle andre. Da ble det prinsipp. Ransel! 💪🏼

Kva seier dei i staden? Ryggsekk? Dei eiter då vitterleg skuleransel, ikkje skulesekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O lykke!

Denne tråden gjore godt!

småvarmt til aftens, formiddagsmat, inne på punktene, penibelt, eplekjekk og lurendreier er blandt mine favoritter ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...