Gå til innhold

hva tenker du om denne kalender til barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lurer litt på hvem det egentlig er som gjør det...

Anonymkode: 8156c...82b

Det gjør du vel...😂

Anonymkode: 56a35...95e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha nice try selv. 

Her hos oss gjør vi noe med barna hver eneste dag året gjennom.  Enten det er bål i skogen eller kveldsmat på gulvet hjemme. 

Men vi henter juletre bare i desember,  drar på Reisen til julestjernen i desember og baker pepperkaker før jul. Mulig du gjør det året rundt da. 

Ha ha tannbørste med lyd og lys... det har mine året igjennom.  

Anonymkode: 587e0...3ed

Omg😂

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke heller spare gavene til jul enn å gi de hver dag i hele desember. Barn må jo være leie av gaver når det nærmer seg jul? Har det fått masse de ønsker seg blir jo forventningen/gleden til jul mindre.

Anonymkode: f31e4...ca5

Vel, du har skjønt poenger med pakkekalender eller? Det er jo en nedtelling til jul med en pakke hver dag. Hos oss er julen mer enn bare pakker...  Ikke julegavene vi teller ned til da😂 Men de gleder seg jo til dem også, de er en (liten) del av julen. Synes det er bedre å gi noe som de ønsker seg og bruker i kalenderen enn noe dårlig plastræl som kanskje brukes/holder den dagen. 

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Flotte ting! Hva med å ta med kakao og soveposer ut en kveld for å se på stjernene?

Anonymkode: 8fc6d...2cb

dette hørtes veldig koselig ut :) det bør vi få til :)

Anonymkode: b09c7...a68

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, du har skjønt poenger med pakkekalender eller? Det er jo en nedtelling til jul med en pakke hver dag. Hos oss er julen mer enn bare pakker...  Ikke julegavene vi teller ned til da😂 Men de gleder seg jo til dem også, de er en (liten) del av julen. Synes det er bedre å gi noe som de ønsker seg og bruker i kalenderen enn noe dårlig plastræl som kanskje brukes/holder den dagen. 

Ja for du har jo skjønt det. 

Barna dine får 24 +++ pakker i Desember, og da mener du at pakker er en liten del av jula.. 

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja for du har jo skjønt det. 

Barna dine får 24 +++ pakker i Desember, og da mener du at pakker er en liten del av jula.. 

Ja, vi er jo de eneste i hele verden som har pakkekalender😂😂😂 Dagens!!! Du briljerer i diskusjoner, det må jeg si😂

Skrevet

Jeg har heller aldri forstått dette med 24 pakker før julaftener man får hauger av pakker. De blir drittlei, tro meg. Mine begynner å bli store, og de ønsker seg kun en enkel godterikalender hver. Typ en sjokolade, en kjærlighet eller et drops. Enkelt og billig. 

Anonymkode: 8edd6...cc1

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha! Nice try! Uansett kjipt med unger som kun får gjøre ting med foreldrene helger i desember da det er kalender...

Ut i fra det du har svart at du gir i kalender, så ser jeg ingen grunn til at du skal sitte på en høy hest og tro du er så mye bedre enn det andre er. Hvorfor er hårstrikk eller tannbørste bedre enn en aktivitet? Du dummer deg skikkelig ut her

Anonymkode: 85637...6fa

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi er jo de eneste i hele verden som har pakkekalender😂😂😂 Dagens!!! Du briljerer i diskusjoner, det må jeg si😂

Er du veldig ung? 

Anonymkode: 010e7...40d

Skrevet

Jeg har heller aldri forstått dette med 24 pakker før julaftener man får hauger av pakker. De blir drittlei, tro meg. Mine begynner å bli store, og de ønsker seg kun en enkel godterikalender hver. Typ en sjokolade, en kjærlighet eller et drops. Enkelt og billig. 

Anonymkode: 8edd6...cc1

Ja, men pakkekalender har vel heller aldri vært noe for større barn? De blir ikke lei før de blir eldre og det ikke lenger er så mye aktuelt å pakke inn til de. Evt så har du pleid å lage veldig kjip kalender da..

Skrevet

Ut i fra det du har svart at du gir i kalender, så ser jeg ingen grunn til at du skal sitte på en høy hest og tro du er så mye bedre enn det andre er. Hvorfor er hårstrikk eller tannbørste bedre enn en aktivitet? Du dummer deg skikkelig ut her

Poenget, hvis du hadde greid å henge med, er at prinsippet med å gi en aktivitet som man uansett gjør med ungene, burde gjøre hvertfall, ikke er en gave. Tid med foreldre og slike aktiviteter burde være selvsagt. Ikke en del av en kalender for at late foreldre skal slå så mange fluer de kan i samme smekk. 

Skrevet

Er du veldig ung? 

Trenger du en ny lekekamerat? Sorry, er nok for gammel for deg.

Skrevet

Når jeg legger pepperkakeformer i kalenderen så er det planlagt baking med flere i familien, både bror med barn og tanten min. Vi spiser også julegrøt og gjør en hel formiddag ut av det.

Anonymkode: 64b0a...370

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Poenget, hvis du hadde greid å henge med, er at prinsippet med å gi en aktivitet som man uansett gjør med ungene, burde gjøre hvertfall, ikke er en gave. Tid med foreldre og slike aktiviteter burde være selvsagt. Ikke en del av en kalender for at late foreldre skal slå så mange fluer de kan i samme smekk. 

Å få tannbørste og hårstrikk er noe ungene må ha uansett,  så du er jo en lat forelder som slår så mange fluer du kan i samme smekk og da. Så igjen, du har ingen grunn til å sitte på en høy hest her og se ned på andre og tro du er så mye bedre.

Skrevet

Om du trenger aktiviteter HI så er teater eller kinotur et forslag.

Det går også an å ta med ungene for å legge gave under treet om dere har julegaveaksjoner der dere bor eller å gi penger i julegryta til Frelsesarmeen.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å få tannbørste og hårstrikk er noe ungene må ha uansett,  så du er jo en lat forelder som slår så mange fluer du kan i samme smekk og da. Så igjen, du har ingen grunn til å sitte på en høy hest her og se ned på andre og tro du er så mye bedre.

Altså, det at du ikke greier se forskjellen der er faktisk skremmende... du mener det er greit at foreldre ikke bruker tid med ungene annet enn noen helger i desember som kalenderfor? At ungene skal bli glade å se fram til endelig litt tid med mor og far? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, det at du ikke greier se forskjellen der er faktisk skremmende... du mener det er greit at foreldre ikke bruker tid med ungene annet enn noen helger i desember som kalenderfor? At ungene skal bli glade å se fram til endelig litt tid med mor og far? 

Så det er alt du klarte å få ut av innleggene mine......det var den høye hesten da

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At de gir opplevelser i kalendergave betyr vel ikke at de IKKE gjør det resten av året? Eller er det slik at man i hverdagen  bør gjøre det så ofte at barna finner det kjedelig,- slik at det er DERFOR  ikke noe "gave" å gi i kalenderen?

Også har du de som ikke har så veldig god råd som kanskje ikke har mulighet til badeland, kino, bowling, tur på marked så veldig ofte ellers i året? Som sparer opp til slikt i førjulstida for å gjøre den ekstra koselig

Også må vi ikke glemme hvor mye ekstra det er i ukene før jul. Det siste av jobbmøter, foreldremøter avslutninger skole, barnehage, turn, korps, kor, julebord, julefrokost osv osv,- å "smette" inn aktiviteter sammen er ikke noe det er så enkelt å få til, ved å legge det inn i kalender PLANLEGGES det inn i hverdagen. Uten den hadde det for noen kanskje vært vanskelig å "smette inn". Ikke mye rom for spontane påfunn disse dager hos alle, noen er gode på dette, andre ikke. Så kanskje alternativet er at man nesten ikke ser hverandre i førjula hvis man ikke legger inn flere ettermiddager/dager med ting å gjøre sammen?

Vi gir barna sjokoladekalender til 9,90 samt en Flax-kalender hver. De har fått  gave/pakkekalender to gang, men det funket ikke hjemme hos oss. Stress for oss voksne FØR jul, og ikke særlig moro for barna etter 1luke var åpnet....

Anonymkode: 60d3b...c28

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er alt du klarte å få ut av innleggene mine......det var den høye hesten da

Jøjje meg. Det har ikke noe med det å gjøre heller. Du er ikke bare på jordet, men på feil jorde. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At de gir opplevelser i kalendergave betyr vel ikke at de IKKE gjør det resten av året? Eller er det slik at man i hverdagen  bør gjøre det så ofte at barna finner det kjedelig,- slik at det er DERFOR  ikke noe "gave" å gi i kalenderen?

Også har du de som ikke har så veldig god råd som kanskje ikke har mulighet til badeland, kino, bowling, tur på marked så veldig ofte ellers i året? Som sparer opp til slikt i førjulstida for å gjøre den ekstra koselig

Også må vi ikke glemme hvor mye ekstra det er i ukene før jul. Det siste av jobbmøter, foreldremøter avslutninger skole, barnehage, turn, korps, kor, julebord, julefrokost osv osv,- å "smette" inn aktiviteter sammen er ikke noe det er så enkelt å få til, ved å legge det inn i kalender PLANLEGGES det inn i hverdagen. Uten den hadde det for noen kanskje vært vanskelig å "smette inn". Ikke mye rom for spontane påfunn disse dager hos alle, noen er gode på dette, andre ikke. Så kanskje alternativet er at man nesten ikke ser hverandre i førjula hvis man ikke legger inn flere ettermiddager/dager med ting å gjøre sammen?

Vi gir barna sjokoladekalender til 9,90 samt en Flax-kalender hver. De har fått  gave/pakkekalender to gang, men det funket ikke hjemme hos oss. Stress for oss voksne FØR jul, og ikke særlig moro for barna etter 1luke var åpnet....

Anonymkode: 60d3b...c28

Hva ga du i kalenderen og hvor mye ting får barna hele tiden om de ikke engang syntes pakkekalender var gøy?? Hvor gamle var de? DA har ting gått litt langt ellers i året.. De gledet seg ikke til pakker til jul heller da?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva ga du i kalenderen og hvor mye ting får barna hele tiden om de ikke engang syntes pakkekalender var gøy?? Hvor gamle var de? DA har ting gått litt langt ellers i året.. De gledet seg ikke til pakker til jul heller da?

Kanskje ikke alle unger ønsker seg så mye leker og dill? Jeg har 4 barn. De to eldste på 14 og 16 har PC, mobil og PlayStation. De ønsker seg ikke noe til jul, de mener de har alt de trenger. De trener 5 ganger hver uke og er sosiale gutter. De blir stresset av rot og det er mange år siden de ryddet rommene for alt mulig dill. 

Bøker låner de på biblioteket, treningsutstyr får de når det trengs.

Jeg ser virkelig ingen grunn til å pakke inn tannkosten, truser eller hårstrikken vi kjøper dersom det trengs. Er jo kjekkere å få velge sin egen? 

de minste går i barnehagen og vi ser at jo mer leker vi har framme jo mindre leker de og jo mer stresset blir de. De har lite leker men leker mye med det de har. De ble med farfar i lekebutikken og kunne få akkurat det de ønsket, de ville ikke ha noe!

vi har veldig god økonomi, men hvorfor skal vi drukne i ting? Vi har ryddet ut av huset så nå har vi system i detvi bruker og alt har sin plass. Vi stresser såååå mye mindre nå enn før. Vi bruker mye tid på ungene (de minste går 4 dager i barnehage fra 8-15) i hverdagen.

Ja julen består av mye mer enn gaver, men det gjelder og i adventstiden. De får ingen pakkekalender, men de gleder seg til julaften! De gleder seg til å få gaver og ikke minst til å gi gavene de har laget/kjøpt til oss andre. De gleder seg til stemningen, god mat, brettspill, å få ta ned madrassen å sovne under juletreet når de blir for trøtte og alt annet. 

Jeg har venninner som stresser med å pakke inn pakkekalender til 2-4 barn. De bruker mye penger å tid. Ei plukker leker ut av legokalenderen for å pakke inn i egne pakker. De stresser med kalendergaver og julegaver, synes jula er mas og ikke minst at de bruker så mye penger. Det er mye viktigere å bruke tid sammen.

Anonymkode: f31e4...ca5

Skrevet
På 18.10.2018 den 10.25, Anonym bruker skrev:

Haha! Nice try! Uansett kjipt med unger som kun får gjøre ting med foreldrene helger i desember da det er kalender...

Det er jo ingen som sier at ungene ikke får tid med foreldrene ellers. Her blir det en slags aktivitetskalender frem til jul. Da får hun f.eks pepperkakeformer ene dagen, billetter til juleteater en dag, en, egen julekule lille julaften (da skal vi pynte treet) og andre dager bare en lapp eller bilde av det vi skal gjøre. Det betyr ikke at vi ikke ville gjort mye av det uansett. Selvfølgelig baker vi pepperkaker og pynter juletre i desember, men for oss handler forjulsdagene om nedtelling, kvalitetstid og å glede seg. JEG personlig syns ikke noe om pakkekalendere med sokker, tannbørster og neglelakker. I min familie hører innpakkede gaver julaften til. Det betyr ikke at det er feil for dere, dere har nok andre tradisjoner enn oss og det er helt lov, men at du antyder at se som gir aktivitetskalender ikke har tid til ungene sine ellers og gir tid i gave er helt feil. Tiden får hun uansett, akkurat som at jeg regner med at dine barn sannsynligvis får sokker og hårstrikk ellers i året. Men det skal sies at vi sannsynligvis ikke hadde hatt ulike opplevelser HVER dag i desember, slik som vi kommer til å ha med kalenderen vår. Uansett, det handler bare om hva man er vant til og hva man finner glede av. Ikke gjør deg så dum at du tror din måte er den eneste rette og at det er synd på alle andre barn. 

God jul! 

Anonymkode: 892e4...97c

Skrevet

For en utrolig merkelig diskusjon, har da aldri tenkt at aktivitetskalender = bruker ikke tid på ungene resten av året, bare at det høres hyggelig (og miljøvennlig) ut.

TS, jeg synes kalenderen deres høres kjempefin ut.

Jeg har prøvd litt ulike varianter, og konklusjonen er at mine unger egentlig er fornøyd bare det er en kalender. Sjokoladekalender til ti kroner eller fancy pakkekalender, liten forskjell i glede og forventning. De er sånn midt på treet bortskjemte, får ikke alt de peker på, men har samtidig en mor som er i overkant glad i å shoppe, heldigvis er far litt mer edruelig.

De siste par årene har jeg gitt dem ferdigkalendre av type Lego, My little pony ol. (gjerne kjøpt i januar til halv pris), eldste fikk fra Glitter i fjor, men det var i overkant mye ræl, så finner på noe annet i år, så får de sjokoladekalender ved siden av (fordi -  sjokolade :ler:). Til jul får de for øvrig årskort på Tusenfryd, genial investering når man ikke bor så langt unna.

Anonymkode: 92452...fc2

Skrevet

Vet du hva? Jeg tror barnet ditt kommer til å elske den julekalenderen som du venner han/henne til å få. Fordi det er førjulstiden og nedtellingen i den formen man er vant i som tradisjon som teller.

Jeg har skjemt bort jenta mi både med pakkekalender med gave hver dag i advent, og med antall gaver på julaften. Og da er det vanskelig å snu. Hadde jeg moderert det fra starten så hadde det vært den typen førjul og jul som hun var vant til.

Nå skal det sies at jeg selv var enebarn med enorme mengder gaver. Jeg var den eneste i klassen med pakkekalender. Men som voksen får jeg kanskje to gaver.. og det å gi gleder mer enn å få.. så det blir folk av oss som skjemmes bort i jula også 😉

Anonymkode: cc5d8...49a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på bærtur😂 Ut i fra din "argumentasjon" så er det altså slik at unger som får aktivitetskalender, aldri har tid sammen med foreldrene ellers i året. Da får vel ikke dine barn tannbørste, hårstrikk, nye truser/sokker osv ellers i året da? Eller? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...