Gå til innhold

hva tenker du om denne kalender til barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte at han skal få gaver mandag-torsdag og så en aktivitet i helgene, har dessverre ikke tid til det i hverdagen.

leos

bake

gå ut og ake og grille ( hvis det er snø )

kino

lage favorittretten hans sammen

lage snøball tårn og sette lys inni ( hvis det er snø )

høres det bra ut? og det er bare 3 helger før jul, eller er det 4 ? hvis det er 4, trenger jeg 2 forslag til aktivtet til :)

Anonymkode: b09c7...a68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har avtalt med mine at i år skal de få litt godteri hver dag, og gave på lørdager. Aktiviteter supplerer godteri når vi har anledning, og kommer som en overraskelse. Da skal vi:

- spise kveldsmat rundt bålpannen

- ha kakao til frokost

- se nøtteknekkeren

- ha filmkveld

- bake pepperkaker

- ha julebord med barnas venner

- gjøre lekser på kafé

Med tre barn føles det helt absurd å skulle pakke inn 24x3 små ting med begrenset levetid. 

Anonymkode: 84146...fad

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte at han skal få gaver mandag-torsdag og så en aktivitet i helgene, har dessverre ikke tid til det i hverdagen.

leos

bake

kino

høres det bra ut? og det er bare 3 helger før jul, eller er det 4 ? hvis det er 4, trenger jeg 2 forslag til aktivtet til :)

Dette er da aktiviteter dere ikke ville gjort ellers? Det er en «premie» å få litt tid med deg? Aktivitetskalender er ikke bra synes jeg, om noe annet viser det hvor lite tid folk bruker på barna sine til vanlig. Og så skal de få tid med mor i kalenderen som «gave». 

Anonymkode: 56a35...95e

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er da aktiviteter dere ikke ville gjort ellers? Det er en «premie» å få litt tid med deg? Aktivitetskalender er ikke bra synes jeg, om noe annet viser det hvor lite tid folk bruker på barna sine til vanlig. Og så skal de få tid med mor i kalenderen som «gave». 

Veldig enig, alle slike ting gjør man da uansett... 

Mine barn får gavekalender, men det er veldig enkle gaver. En liten sjokoladebit eller en pakke tyggis er helt ok 

Anonymkode: 54469...591

Skrevet

Høres koselig ut! Små gaver og så aktivitet i helga.

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om å finne aktiviteter som er helt hinsides alt annet - det handler om å kose seg med forventningene.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke det som er utgangspunktet. F.eks så får datteren min 2-3 nye pepperkakeformer i kalenderen en dag. Og hun vet at det betyr pepperkakebaking som er et av høydepunktene før jul. Vi hadde jo gjort det kalender eller ikke. Men den gode forventningen hun har i barnehagen den dagen, og at hun går å gleder seg er jo det som egentlig er gaven 😊

Skrevet

Sier du det samme til de som gir sokker og truser i pakkekalenderen? At det viser at de lar barna gå nakne til vanlig?

Anonymkode: 8156c...82b

Skrevet

Jeg synes det er absurd at folk gir barna sine 24 gaver for å telle ned til julaften da de skal få enda flere gaver. Barn har så mye leker og ting at man kan bli stresset av mindre. Har dere noen gang telt alle lekene til barna? 

Å gi TID betyr ikke at man ikke får tid med foreldrene i hverdagen. Det betyr at man verdsetter tid med barna høyere enn å bestikke de med gaver.

vi gir opplevelser til alle til jul: gavekort på kino, lekeland, klippekort i svømmehall, restaurantbesøk, konsert osv. Alt etter hvem vi gir julegave til. Gaven pakkes veldig pent inn, ofte med yndlingsgodteriet som merkelapp. Legger ved et personlig kort til hver. Jeg tror (og får tilbakemelding) på at en slik gave er mer verdt enn en ting.

adventskalenderen vår er elf on the shelf som finner på små rampestreker. Barna i barnehagen kom løpende for å høre hva han hadde gjort i løpet av natta (enkle ting som å henge alle sokkene på juletreet, sette alle sko i rekke, fylle dusjen med ballonger osv). Ingen brydde seg særlig om hva Kari og Ola fikk i pakkekalenderen sin.

i tillegg har vi en kurv med julebøker som vi leser en hver kveld. IKKE fordi vi aldri leser i hverdagen, vi leser MYE for barna, men fordi det er koselig å sitte foran peisen å kose oss!

Anonymkode: f31e4...ca5

Skrevet

Jeg har Pepperkake baking,pynte pepperkakehus, bake risboller,sjakkruter og colakaker i kalenderen til barna mine. Og de får også ny tannbørste,tannkrem, kanskje truser og sokker. Noen leker er det også. En nisse på lillejulaften til rommet deres. Noe godt lørdag og søndag.

Anonymkode: 64b0a...370

Skrevet
3 timer siden, sug lut skrev:

Det handler ikke om å finne aktiviteter som er helt hinsides alt annet - det handler om å kose seg med forventningene.

Ikke det jeg mente heller. Men å gjøre slike nærmest dagligdagse ting burde da ikke være noe de får i tillegg? Det burde være normalt og nettopp dagligdags. Tid med foreldrene burde være noe de ikke trenger å gå å glede seg til, det burde være selvsagt. 

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Ikke det jeg mente heller. Men å gjøre slike nærmest dagligdagse ting burde da ikke være noe de får i tillegg? Det burde være normalt og nettopp dagligdags. Tid med foreldrene burde være noe de ikke trenger å gå å glede seg til, det burde være selvsagt. 

Dagligdags å bake pepperkaker...? Eh,  okey.

Men poenget med kalender behøver virkelig ikke å være noe revolusjonerende eller nytt. For oss er det nedtelling og ekstra kos i hverdagen. Vi drikker ikke kakao til frokosten hverdags, og barna synes det er fantastisk.

24 småtting eller godteri er ikke noe jeg ønsker.

Jeg fikk forresten julekalender av ei venninne et år. Ble kjempeglad for en Lipton tepose. Selv om jeg drikker det daglig på jobb. Det var omtanken og gleden av å åpne en gave som var fint 

Anonymkode: 040d9...b13

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dagligdags å bake pepperkaker...? Eh,  okey.

Men poenget med kalender behøver virkelig ikke å være noe revolusjonerende eller nytt. For oss er det nedtelling og ekstra kos i hverdagen. Vi drikker ikke kakao til frokosten hverdags, og barna synes det er fantastisk.

24 småtting eller godteri er ikke noe jeg ønsker.

Jeg fikk forresten julekalender av ei venninne et år. Ble kjempeglad for en Lipton tepose. Selv om jeg drikker det daglig på jobb. Det var omtanken og gleden av å åpne en gave som var fint 

Anonymkode: 040d9...b13

Ikke pepperkaker akkurat da, men vi baker jo mye andre kaker gjennom året? Steker vafler osv? 

Mine får ikke godteri eller plastræl hver dag, men noe som varer og som kan brukes. Aktivitetene er helt uavhengig av kalenderen, men de gleder seg jo til å feks bake pepperkaker for det da. Ikke noe er så koselig som å ordne kalender til barna. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke pepperkaker akkurat da, men vi baker jo mye andre kaker gjennom året? Steker vafler osv? 

Mine får ikke godteri eller plastræl hver dag, men noe som varer og som kan brukes. Aktivitetene er helt uavhengig av kalenderen, men de gleder seg jo til å feks bake pepperkaker for det da. Ikke noe er så koselig som å ordne kalender til barna. 

Hva gir du i kalenderen da?

Skrevet

Tusen takk :)

Ja er fornøyd med den selv.

Og jeg er mye sammens med barnet ellers også,men hverdagen er travelt og sjelden man får tid til noe ekstra

Skrevet

Hva gir du i kalenderen da?

Mindre ting de trenger eller har ønsket seg. Feks bøker eller filmer. Ny tannbørste med lyd/lys, nytt spisesett med yndlingsfigurene på. Jenta får hårspenner/strikker/bøyler, smykker lipgloss, neglelakk osv. Ellers får de småfigurer som lekes mye med, lego, diverse mindre leketing, kule sokker eller ny lue osv, julepysj. 

De får ikke store berg med gaver til jul så de får ting de vil ha i kalenderen. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mindre ting de trenger eller har ønsket seg. Feks bøker eller filmer. Ny tannbørste med lyd/lys, nytt spisesett med yndlingsfigurene på. Jenta får hårspenner/strikker/bøyler, smykker lipgloss, neglelakk osv. Ellers får de småfigurer som lekes mye med, lego, diverse mindre leketing, kule sokker eller ny lue osv, julepysj. 

Mye av det her er jo helt hverdagslige ting som barna mine får jevnt og trutt i løpet av året. Er vel ikke noe spesielt å få en tannbørste,  regner med de har brukt det opptil flere ganger om dagen tidligere.  

Så kjedelig at du ikke kan gi de noe nytt og spennende. 

Anonymkode: 587e0...3ed

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye av det her er jo helt hverdagslige ting som barna mine får jevnt og trutt i løpet av året. Er vel ikke noe spesielt å få en tannbørste,  regner med de har brukt det opptil flere ganger om dagen tidligere.  

Så kjedelig at du ikke kan gi de noe nytt og spennende. 

Haha! Nice try! Uansett kjipt med unger som kun får gjøre ting med foreldrene helger i desember da det er kalender...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Haha! Nice try! Uansett kjipt med unger som kun får gjøre ting med foreldrene helger i desember da det er kalender...

Kjipt med unger som kun får ny tannbørste i desember...

Skrevet

Kjipt med unger som kun får ny tannbørste i desember...

Det er bare da de får tannbørste med lys og lyd😊

Skrevet
På 17.10.2018 den 10.45, Anonym bruker skrev:

Sier du det samme til de som gir sokker og truser i pakkekalenderen? At det viser at de lar barna gå nakne til vanlig?

Regner med de gir litt spesielle sokker/truser i kalenderen. Med julemotiv feks. Men, jeg tror du egentlig bare gjør deg selv dum her. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med de gir litt spesielle sokker/truser i kalenderen. Med julemotiv feks. Men, jeg tror du egentlig bare gjør deg selv dum her. 

Lurer litt på hvem det egentlig er som gjør det...

Skrevet

Ha ha nice try selv. 

Her hos oss gjør vi noe med barna hver eneste dag året gjennom.  Enten det er bål i skogen eller kveldsmat på gulvet hjemme. 

Men vi henter juletre bare i desember,  drar på Reisen til julestjernen i desember og baker pepperkaker før jul. Mulig du gjør det året rundt da. 

Ha ha tannbørste med lyd og lys... det har mine året igjennom.  

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke heller spare gavene til jul enn å gi de hver dag i hele desember. Barn må jo være leie av gaver når det nærmer seg jul? Har det fått masse de ønsker seg blir jo forventningen/gleden til jul mindre.

Skrevet
På ‎17‎.‎10‎.‎2018 den 6.53, Anonym bruker skrev:

leos

bake

kino

Flotte ting! Hva med å ta med kakao og soveposer ut en kveld for å se på stjernene?

Anonymkode: 8fc6d...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...