Gå til innhold

Samboeren til eksen nekter meg å kjøre i samme bil som han...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Utfordringen er nettopp det som overskriften sier: samboeren til eksen min nekter meg å kjøre i samme bil som han. Greia er at vi innimellom kjører samme bil (sitter på med hverandre) når vi skal noe som har med barna å gjøre. Noen ganger er barna med, andre ganger ikke. Oftest kjører vi hver for oss, fordi vi kommer fra forskjellige kanter, og det å kjøre sammen blir tungvint. Vi har forøvrig to barn sammen. For noen dager siden ringte hun meg faktisk, for hun kunne ikke skjønne at jeg skulle kjøre sammen med han, når jeg hadde bil selv (vi skulle på et foreldremøte). Hun har ingen religiøse grunner for å skulle nekte meg/han dette. Så da virker det som om hun er ekstremt usikker på seg selv. Av den grunn sa jeg til henne at jeg heretter skulle kjøre egen bil, for ikke å skape noen problemer. Hva hadde dere gjort? Eksen og jeg gikk fra hverandre for over 10 år siden, og hans nye samboer har overhodet ingenting å frykte, for å si det sånn (hvis det har seg sånn at hun er sjalu)...

Anonymkode: 8ee69...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg fortalt henne at dette er en sak for oss som er familie, dvs eksen, barna og deg, og noe hun ikke trengte å mene noe som helst om.

Anonymkode: ba747...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du ikke er angripende som mange mødre ville vært, dessverre. Du har nok rett i at hun er usikker på seg selv. 

Selvfølgelig kan hun ikke nekte deg dette. Har du prøvd å snakke med henne? Du høres jo ut som en som ønsker å bevare freden, så du kan jo åpne opp for dialog. Spørre hva hun frykter og hva hun er redd for. 

Ingen vits å hisse seg opp, for det ender bare med konflikt. Men jeg ville helt klart gjort det klart at ettersom dere har barn sammen, så vil det være naturlig at man er sammen i situasjoner hvor hun ikke er der.

Anonymkode: c73e7...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er ikke din mann lengre så hvorfor skal du henge med han !? 

Anonymkode: 0466e...9cf

Fordi det er bra for barna hennes at hun er venn med faren deres. For det er nettop det han er; faren til barna hennes. De er familie, selv om de ikke er i et forhold lenger.

Anonymkode: fb29f...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere er naboer er det selvfølgelig fornuftig og klimavennlig å samkjøre til feks foreldremøter. 

Dersom han må kjøre fir å hente deg ser jeg ukke helt poenget.... dere blir ikke mer eller mindre venner om dere samkjører eller ikke

Anonymkode: 00468...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg fortalt henne at dette er en sak for oss som er familie, dvs eksen, barna og deg, og noe hun ikke trengte å mene noe som helst om.

Anonymkode: ba747...da1

Selvfølgelig er de ikke en familie lengre, de er jo skilt. Foreldrene er barnas familie, men de fire er ikke en enhet lengre. Det er det vi gjør mot barn når vi skilles, ødelegger den enheten.

Og hun er sammen med fyren. Bare fordi han har to barn betyr ikke det at hun ikke kan mene noe om at han tilbringer tid med eksen. Jeg ser ikke at det skal være et stort tap at de ikke kjører sammen. Det er 10 år siden det ble slutt så da regner jeg med at barna begynner å bli store og at foreldrene ikke må gjøre masse rare greier for å opprettholde en illusjon om at de er en kjernefamilie.

Synes dog det er rart at hun ringte deg, hun trenger bare å snakke med kjæresten sin og så kan han si at det er en litt merkelig greie at dere samkjører og at han ønsker å slutte med det.

Anonymkode: 571d1...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg fortalt henne at dette er en sak for oss som er familie, dvs eksen, barna og deg, og noe hun ikke trengte å mene noe som helst om.

Anonymkode: ba747...da1

Så hvis far skal på familieferie.... hvem reiser han på ferie med? Eksen og barna? 

 

Anonymkode: 91608...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg fortalt henne at dette er en sak for oss som er familie, dvs eksen, barna og deg, og noe hun ikke trengte å mene noe som helst om.

Anonymkode: ba747...da1

Men de er ingen familie lenger

Anonymkode: ea0c2...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her: Takk for mange svar! Har ikke hatt mulighet for å svare før nå. Aller først: nei vi fire er ikke en familie lenger! Kunne aldri tenkt meg å svare samboeren til eksen min på den måten første svarer her legger opp til... Men, vi har et bånd som ikke kan brytes, fordi vi er foreldre til barna våre! Vi samarbeider godt, og det hender vi har kjørt sammen hvis det er hensiktsmessig. Det er ikke slik at han må kjøre langt for å hente meg. Han plukker meg opp på veien (evnt omvendt). Dette skjer dog ekstremt sjeldent. Barna våre driver feks med en idrett som innebærer mye reising. Vi bytter stort sett på å ta med oss barna på disse turene. Men, kanskje 1 gang i året, drar vi begge, og da har det hendt vi kjører sammen. Jeg sitter bak med datteren vår, og eksen kjører med sønnen vår foran. Personlig skjønner jeg ikke problemet. Eksen min sier hun er svært, svært usikker, så foreløpig lar jeg det være. Samtidig mener jeg at hvis hun ikke takler at samboeren hennes samarbeider bra med ekskona si, så ja... Men som sagt, lar saken ligge foreløpig. Så får igrunn eksen min prate ordentlig med henne. 

Anonymkode: 8ee69...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

HI her: Takk for mange svar! Har ikke hatt mulighet for å svare før nå. Aller først: nei vi fire er ikke en familie lenger! Kunne aldri tenkt meg å svare samboeren til eksen min på den måten første svarer her legger opp til... Men, vi har et bånd som ikke kan brytes, fordi vi er foreldre til barna våre! Vi samarbeider godt, og det hender vi har kjørt sammen hvis det er hensiktsmessig. Det er ikke slik at han må kjøre langt for å hente meg. Han plukker meg opp på veien (evnt omvendt). Dette skjer dog ekstremt sjeldent. Barna våre driver feks med en idrett som innebærer mye reising. Vi bytter stort sett på å ta med oss barna på disse turene. Men, kanskje 1 gang i året, drar vi begge, og da har det hendt vi kjører sammen. Jeg sitter bak med datteren vår, og eksen kjører med sønnen vår foran. Personlig skjønner jeg ikke problemet. Eksen min sier hun er svært, svært usikker, så foreløpig lar jeg det være. Samtidig mener jeg at hvis hun ikke takler at samboeren hennes samarbeider bra med ekskona si, så ja... Men som sagt, lar saken ligge foreløpig. Så får igrunn eksen min prate ordentlig med henne. 

Anonymkode: 8ee69...28f

Forresten: turene med barna våre pga idrett, er IKKE overnattingsturer...! Hvis noen tenkte den tanken... HI

Anonymkode: 8ee69...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han er ikke din mann lengre så hvorfor skal du henge med han !? 

Anonymkode: 0466e...9cf

Eh...jeg «henger» ikke med eksen. Men vi må samarbeide om barna, og da MÅ man faktisk tilbringe tid på samme plass innimellom (ihvertfall hvis man samarbeider på en ordentlig måte). Å tilbringe tid med eksen uten at det har med barna å gjøre, interesserer meg ikke (det er en god grunn til at vi ikke er sammen lenger). HI

Anonymkode: 8ee69...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her: Takk for mange svar! Har ikke hatt mulighet for å svare før nå. Aller først: nei vi fire er ikke en familie lenger! Kunne aldri tenkt meg å svare samboeren til eksen min på den måten første svarer her legger opp til... Men, vi har et bånd som ikke kan brytes, fordi vi er foreldre til barna våre! Vi samarbeider godt, og det hender vi har kjørt sammen hvis det er hensiktsmessig. Det er ikke slik at han må kjøre langt for å hente meg. Han plukker meg opp på veien (evnt omvendt). Dette skjer dog ekstremt sjeldent. Barna våre driver feks med en idrett som innebærer mye reising. Vi bytter stort sett på å ta med oss barna på disse turene. Men, kanskje 1 gang i året, drar vi begge, og da har det hendt vi kjører sammen. Jeg sitter bak med datteren vår, og eksen kjører med sønnen vår foran. Personlig skjønner jeg ikke problemet. Eksen min sier hun er svært, svært usikker, så foreløpig lar jeg det være. Samtidig mener jeg at hvis hun ikke takler at samboeren hennes samarbeider bra med ekskona si, så ja... Men som sagt, lar saken ligge foreløpig. Så får igrunn eksen min prate ordentlig med henne. 

Anonymkode: 8ee69...28f

Selvsagt kan og bør man kunne kjøre sammen av økonomiske årsaker. Men om den nye samboeren hans ikke liker det, så bør man respektere det også? Det kan være vanskelig for noen å se på at mannen/samboeren/kjæresten fortsatt henger med Eksen. Hadde dere ikke hatt barn, så hadde dere ikke hatt kontakt over hodet. Dere deler en spesiell fortid hvor dere har fått barn sammen og hun synes det er vanskelig og da kan man bare respektere det. 

Da jeg var sammen med en mann som hadde barn, så kjørte han elsen og barnet til Gøteborg fra Oslo for å være snill. Og mange andre steder også. Og han dro på ferie ei uke hvert år sammen med de. Jeg er ikke av den sjalu typen, så jeg tenkte ikke over at det var litt mer tid sammen enn normalt, men jeg tenkte aldri at de to kunne bmi sammen igjen. Han hadde gått videre og var sammen med meg. 

Anonymkode: 91608...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt kan og bør man kunne kjøre sammen av økonomiske årsaker. Men om den nye samboeren hans ikke liker det, så bør man respektere det også? Det kan være vanskelig for noen å se på at mannen/samboeren/kjæresten fortsatt henger med Eksen. Hadde dere ikke hatt barn, så hadde dere ikke hatt kontakt over hodet. Dere deler en spesiell fortid hvor dere har fått barn sammen og hun synes det er vanskelig og da kan man bare respektere det. 

Da jeg var sammen med en mann som hadde barn, så kjørte han elsen og barnet til Gøteborg fra Oslo for å være snill. Og mange andre steder også. Og han dro på ferie ei uke hvert år sammen med de. Jeg er ikke av den sjalu typen, så jeg tenkte ikke over at det var litt mer tid sammen enn normalt, men jeg tenkte aldri at de to kunne bmi sammen igjen. Han hadde gått videre og var sammen med meg. 

Anonymkode: 91608...26a

Foreløpig lar jeg temaet ligge - så får eksen min snakke med sin samboer. Men det er selvfølgelig litt økonomisk dette her, som du sier, særlig de få gangene vi kjører sammen til idrettsarrangementer. Det ER unødvendig å betale dobbel bensin, doble fergeutgifter...men enn så lenge får det bare bli sånn. HI

Anonymkode: 8ee69...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så bra at du ikke er angripende som mange mødre ville vært, dessverre. Du har nok rett i at hun er usikker på seg selv. 

Selvfølgelig kan hun ikke nekte deg dette. Har du prøvd å snakke med henne? Du høres jo ut som en som ønsker å bevare freden, så du kan jo åpne opp for dialog. Spørre hva hun frykter og hva hun er redd for. 

Ingen vits å hisse seg opp, for det ender bare med konflikt. Men jeg ville helt klart gjort det klart at ettersom dere har barn sammen, så vil det være naturlig at man er sammen i situasjoner hvor hun ikke er der.

Anonymkode: c73e7...fa4

Dette dette dette 😊

Anonymkode: 73b4c...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan kjære hver deres bil? Virker ufølsomt og egoistisk av deg. Han er ikke din mann lenger, og må i grunn bare tilfredsstille henne.

beklager, men hva du måtte mene, kommer langt bak i rekken. Og hvorfor vil du stille deg slik at du blir kimen til konflikt?

du har barna hans. La det være nok. Er han mann nok, bør han gi deg beskjed om at dere heretter kjører separat bil. 

Fordi: det er flere grunner:

- han har en ny familie som er førstepri

- han må sette henne foran deg.

- du er kanskje mor, men har ingen eierett. Etter min mening betyr det derfor at du heller ikke er i posisjon til å skulle ta opp dette med ham

- vær fornøyd! Han går på aktiviteter, møter etc vedrørende barna sammen med deg. De fleste skilte par bytter på, eller så går kun den som har daglig omsorg. Du er heldig som får så mye støtte i utgpkt.

og sist men ikke minst: ekskona er opphav til mange skilsmisser mellom far og hans nye dame. Til slutt lager det så mye støy at det gjør et parforhold uutholdelig. Det blir ikke meg-deg, men meg-ekskona-deg.

trekk deg ut. Du sitter ikke i førersete lenger.

Anonymkode: 366dc...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er de ikke en familie lengre, de er jo skilt. Foreldrene er barnas familie, men de fire er ikke en enhet lengre. Det er det vi gjør mot barn når vi skilles, ødelegger den enheten.

Og hun er sammen med fyren. Bare fordi han har to barn betyr ikke det at hun ikke kan mene noe om at han tilbringer tid med eksen. Jeg ser ikke at det skal være et stort tap at de ikke kjører sammen. Det er 10 år siden det ble slutt så da regner jeg med at barna begynner å bli store og at foreldrene ikke må gjøre masse rare greier for å opprettholde en illusjon om at de er en kjernefamilie.

Synes dog det er rart at hun ringte deg, hun trenger bare å snakke med kjæresten sin og så kan han si at det er en litt merkelig greie at dere samkjører og at han ønsker å slutte med det.

Anonymkode: 571d1...621

Det er ikke en illusjon at de er familie. De er knyttet sammen for resten av livet gjennom barna. Og det har den nye dama gått inn i med åpne øyne - en ferdigfamilie hun aldri vil tilhøre. Da må hun være klok nok til å se at dette er noe hun ikke har noe med å legge føringer for. At foreldrene kan fungere sammen som foreldre bør hun være takknemlig for, det gjør hennes liv med mannen enklere.

Anonymkode: ba747...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan kjære hver deres bil? Virker ufølsomt og egoistisk av deg. Han er ikke din mann lenger, og må i grunn bare tilfredsstille henne.

beklager, men hva du måtte mene, kommer langt bak i rekken. Og hvorfor vil du stille deg slik at du blir kimen til konflikt?

du har barna hans. La det være nok. Er han mann nok, bør han gi deg beskjed om at dere heretter kjører separat bil. 

Fordi: det er flere grunner:

- han har en ny familie som er førstepri

- han må sette henne foran deg.

- du er kanskje mor, men har ingen eierett. Etter min mening betyr det derfor at du heller ikke er i posisjon til å skulle ta opp dette med ham

- vær fornøyd! Han går på aktiviteter, møter etc vedrørende barna sammen med deg. De fleste skilte par bytter på, eller så går kun den som har daglig omsorg. Du er heldig som får så mye støtte i utgpkt.

og sist men ikke minst: ekskona er opphav til mange skilsmisser mellom far og hans nye dame. Til slutt lager det så mye støy at det gjør et parforhold uutholdelig. Det blir ikke meg-deg, men meg-ekskona-deg.

trekk deg ut. Du sitter ikke i førersete lenger.

Anonymkode: 366dc...e38

Du kan umulig ha lest hovedinnlegget og svarene til hovedinnlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav så mange usikre damer det finnes. Kan ikke kjøre i samme bil sammen med ungene??!!!? Er dere 4 år? 

Selv om barna er blitt store kan det jo tenkes at de synes det er hyggelig med litt tid der både mor og far (som samarbeider godt) er tilstede og man kan prate sammen. 

Til HI, du er langt mer tålmodig enn meg for dette synes jeg var tull og tøys og er ikke sikker på om jeg hadde klart å holde det på innsiden. Så all honnør til deg!

Anonymkode: a7128...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pinlig gjort. Tenk å ringe mannens eks for å legge fram sine regler rundt dette. Dette burde hun tatt med samboeren sin og han burde satt skapet på plass, FØR hun dro pinligheten ut i offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan kjære hver deres bil? Virker ufølsomt og egoistisk av deg. Han er ikke din mann lenger, og må i grunn bare tilfredsstille henne.

beklager, men hva du måtte mene, kommer langt bak i rekken. Og hvorfor vil du stille deg slik at du blir kimen til konflikt?

du har barna hans. La det være nok. Er han mann nok, bør han gi deg beskjed om at dere heretter kjører separat bil. 

Fordi: det er flere grunner:

- han har en ny familie som er førstepri

- han må sette henne foran deg.

- du er kanskje mor, men har ingen eierett. Etter min mening betyr det derfor at du heller ikke er i posisjon til å skulle ta opp dette med ham

- vær fornøyd! Han går på aktiviteter, møter etc vedrørende barna sammen med deg. De fleste skilte par bytter på, eller så går kun den som har daglig omsorg. Du er heldig som får så mye støtte i utgpkt.

og sist men ikke minst: ekskona er opphav til mange skilsmisser mellom far og hans nye dame. Til slutt lager det så mye støy at det gjør et parforhold uutholdelig. Det blir ikke meg-deg, men meg-ekskona-deg.

trekk deg ut. Du sitter ikke i førersete lenger.

Anonymkode: 366dc...e38

Hjelpes, her var det mye sjalusi og eiesykhet å spore! 

Nei, han må ikke bare tilfredsstille sin samboer. Som samfunnsborger må han forholde seg til mennesker som han deler samfunn med. I særdeleshet moren til sine barn.

Nei, hans nye familie er ikke førstepri, barna hans er førstepri.

Eierett har ingenting med denne saken å gjøre. Selv om han har ny samboer som han har forpliktelser til, så betyr ikke det at han skal måtte finne seg i idioti bare fordi nydama har issues. Å ikke kjøre samme bil når de skal samme vei er ren og skjær idioti. De sparer både penger og miljø ved å kjøre sammen, og barna synes det sikkert er veldig hyggelig å være sammen med både mamma og pappa en sjelden gang. Det har ingenting med «eierett» å gjøre å dele bil med noen. 

Det kan hende det hadde blitt færre skilsmisser om nydamene ikke hadde vært sykelig sjalue men akseptert at barnas mor ALLTID vil være en del av livet, nettopp fordi hun er barnets mor. Det må være helt grusomt for mange menn å slites mellom kravene fra nydama og behovet for å samarbeide med moren til barna sine.

Anonymkode: 98e3b...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan kjære hver deres bil? Virker ufølsomt og egoistisk av deg. Han er ikke din mann lenger, og må i grunn bare tilfredsstille henne.

beklager, men hva du måtte mene, kommer langt bak i rekken. Og hvorfor vil du stille deg slik at du blir kimen til konflikt?

du har barna hans. La det være nok. Er han mann nok, bør han gi deg beskjed om at dere heretter kjører separat bil. 

Fordi: det er flere grunner:

- han har en ny familie som er førstepri

- han må sette henne foran deg.

- du er kanskje mor, men har ingen eierett. Etter min mening betyr det derfor at du heller ikke er i posisjon til å skulle ta opp dette med ham

- vær fornøyd! Han går på aktiviteter, møter etc vedrørende barna sammen med deg. De fleste skilte par bytter på, eller så går kun den som har daglig omsorg. Du er heldig som får så mye støtte i utgpkt.

og sist men ikke minst: ekskona er opphav til mange skilsmisser mellom far og hans nye dame. Til slutt lager det så mye støy at det gjør et parforhold uutholdelig. Det blir ikke meg-deg, men meg-ekskona-deg.

trekk deg ut. Du sitter ikke i førersete lenger.

Anonymkode: 366dc...e38

«Heldig som får støtte»?

Du høres jo enda mer usikker og kontrollerende enn dama til eksen som det er snakk om her. I tillegg forstår du tydeligvis ikke hva det innebærer å ha barn og sette dem først. 

Anonymkode: 48ece...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan kjære hver deres bil? Virker ufølsomt og egoistisk av deg. Han er ikke din mann lenger, og må i grunn bare tilfredsstille henne.

beklager, men hva du måtte mene, kommer langt bak i rekken. Og hvorfor vil du stille deg slik at du blir kimen til konflikt?

du har barna hans. La det være nok. Er han mann nok, bør han gi deg beskjed om at dere heretter kjører separat bil. 

Fordi: det er flere grunner:

- han har en ny familie som er førstepri

- han må sette henne foran deg.

- du er kanskje mor, men har ingen eierett. Etter min mening betyr det derfor at du heller ikke er i posisjon til å skulle ta opp dette med ham

- vær fornøyd! Han går på aktiviteter, møter etc vedrørende barna sammen med deg. De fleste skilte par bytter på, eller så går kun den som har daglig omsorg. Du er heldig som får så mye støtte i utgpkt.

og sist men ikke minst: ekskona er opphav til mange skilsmisser mellom far og hans nye dame. Til slutt lager det så mye støy at det gjør et parforhold uutholdelig. Det blir ikke meg-deg, men meg-ekskona-deg.

trekk deg ut. Du sitter ikke i førersete lenger.

Anonymkode: 366dc...e38

Her snakker vi ny-dama fra helvete!🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her: Takk for mange svar! Har ikke hatt mulighet for å svare før nå. Aller først: nei vi fire er ikke en familie lenger! Kunne aldri tenkt meg å svare samboeren til eksen min på den måten første svarer her legger opp til... Men, vi har et bånd som ikke kan brytes, fordi vi er foreldre til barna våre! Vi samarbeider godt, og det hender vi har kjørt sammen hvis det er hensiktsmessig. Det er ikke slik at han må kjøre langt for å hente meg. Han plukker meg opp på veien (evnt omvendt). Dette skjer dog ekstremt sjeldent. Barna våre driver feks med en idrett som innebærer mye reising. Vi bytter stort sett på å ta med oss barna på disse turene. Men, kanskje 1 gang i året, drar vi begge, og da har det hendt vi kjører sammen. Jeg sitter bak med datteren vår, og eksen kjører med sønnen vår foran. Personlig skjønner jeg ikke problemet. Eksen min sier hun er svært, svært usikker, så foreløpig lar jeg det være. Samtidig mener jeg at hvis hun ikke takler at samboeren hennes samarbeider bra med ekskona si, så ja... Men som sagt, lar saken ligge foreløpig. Så får igrunn eksen min prate ordentlig med henne. 

Anonymkode: 8ee69...28f

Jeg synes du håndterer dette godt. Du trenger neppe råd fra damene her.

Anonymkode: eece8...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...