Gå til innhold

Hva svarer jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

En lege klarer det.

Anonymkode: 4de6e...9f6

Ikke alle. Jeg kjenner en som ikke kan det. Eller jeg mistenker at hun skaper seg hjelpeløs for å få «goder», som kontakt, omsorg og oppmerksomhet. Man kan faktisk ha en sjaskete personlighet selv om man er lege.

Anonymkode: 0b5dd...89e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 21.9.2018 den 23.04, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Det gjelder også for meg. Hun har ikke besvart min melding da men jeg er likeglad. Hun forteller meg hvor hun er (som om jeg bryr meg) og når jeg endelig sier at det hadde vært godt med en burger - så skjønner hun altså ikke poenget. Men da skjønner heller ikke jeg hvorfor hun forteller meg hvor hun er. Jeg har som nevnt tidligere: levert sushi på døren hennes (som jeg har betalt) av samme småhint som hun selv ga. Jeg har gjort mer enn det (alltid i hennes favør), les gjerne historikk. 

Jeg må nok slutte å være grei med "tilfeldige" som egentlig har all mulighet til å klare seg uten meg. 

Anonymkode: 95030...c1f

Jeg skjønner godt hva du mener med burgereksemplet. Mine venninner ville skjønt et sånt hint, men det er fordi vi kjenner hverandre og har gjensidige forhold. Du og denne dama har ikke det, hun utnytter din hjelpsomhet. Aner ikke om hun ikke skjønner det sjøl, eller om hun gjør det bevisst. Jeg ville også satt ned foten slik du gjør, sannsynligvis heller ansikt til ansikt. Likevel, det det er ikke alle det er så lett å ta sånne ting med ansikt til ansikt, kan være hun er sånn. Uansett burde du tenke over om det hadde vært bedre om du hadde møtt henne og snakket om det, sånn for en lignende situasjon senere. Man vokser på å markere seg på den måten i stedet for pr sms.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt hva du mener med burgereksemplet. Mine venninner ville skjønt et sånt hint, men det er fordi vi kjenner hverandre og har gjensidige forhold. Du og denne dama har ikke det, hun utnytter din hjelpsomhet. Aner ikke om hun ikke skjønner det sjøl, eller om hun gjør det bevisst. Jeg ville også satt ned foten slik du gjør, sannsynligvis heller ansikt til ansikt. Likevel, det det er ikke alle det er så lett å ta sånne ting med ansikt til ansikt, kan være hun er sånn. Uansett burde du tenke over om det hadde vært bedre om du hadde møtt henne og snakket om det, sånn for en lignende situasjon senere. Man vokser på å markere seg på den måten i stedet for pr sms.

Ja, enig med deg i at jeg nok skulle og burde ha tatt dette med henne muntlig. Det er bare det at min "oppfordring" som gjaldt burgeren ble besvart med om jeg kan hjelpe henne. Hun skriver gjerne på alle kanaler og jeg har behov for å sette en stopp. En lege som ikke klarer å logge seg på BankId, og vil ha meg med på møter hun burde hatt advokat med på? Og nei, jeg ønsker ikke å blandes opp i hennes problemer. Jeg kunne ha gjort det dersom det var en venninne gjennom flere år men ikke med hun her. Årsaken er rett og slett at hun har "brukt meg opp". Forholdet vårt er helt ensidig og jeg har kun bedt henne om to ting. Ingen av gangene gadd hun å bruke sitt "sinn" på mine spørsmål. Mitt første spørsmål var mer direkte enn det med burgeren og det var i forbindelse med at hun er lege. Hun sa bare at hun ikke hadde hatt tid til å se på det. Jeg ventet en uke og spurte på ny. Da svarte hun det samme, "har dessverre ikke hatt tid til å se på det"? Hvorfor skal jeg da bruke timevis på å bli med henne på møter som gjelder barnevern og skolesjefen? Hun spør meg om absolutt alt og jeg har alltid sagt ja, bortsett fra i forrige uke. Slik jeg ser det, har jeg bedt om to banale ting hun kunne ha gjort men da blir jeg møtt med: Logger du deg på BankID for meg og kan du stille i møte med meg? Det ville ha tatt henne få minutt ekstra og ta med seg en burger fra Shell. Men kanskje det er slik at de som er her inne, er lik henne, siden de reagerer som de gjør?

Skrevet
På 22. september 2018 den 2.46, Anonym bruker skrev:

Vet ikke helt om jeg tror på dette, men det jeg reagerer på er at du hever dine problemer over hennes, som at du mener at dine problemer er verre og større enn hennes. Hva vet du om det egentlig? Alle opplever og håndterer ting forskjellig. Noe som er bagatell for deg, kan være verdens ende for noen andre. 

Du sier du er alenemor(?). Kan virke som du har gått ifra barnefar fordi han var idiot, men at du håndterer det ganske greit. Mens denne dama ikke klarer å forlate mannen selvom han er idiot. Aldri hev deg over andre sånn der, da virker du mindre intelligent. Kan godt være du ble forlatt av mannen din det vet jeg ikke, men det er like gjeldende uansdtt.

Anonymkode: edf42...9aa

Jeg har mistet mitt barn. Derfor vet jeg at jeg har større problemer enn henne. 

Skrevet

Og til deg over her. Hun vet jo at jeg har mistet mitt barn som døde i en ulykke, Hun er lege og bruker meg til å hjelpe seg selv. Hun har sikkert andre venner som ikke har opplevd det samme som meg og som hun kan bruke til sin frustrasjon over mannen?

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, enig med deg i at jeg nok skulle og burde ha tatt dette med henne muntlig. Det er bare det at min "oppfordring" som gjaldt burgeren ble besvart med om jeg kan hjelpe henne. Hun skriver gjerne på alle kanaler og jeg har behov for å sette en stopp. En lege som ikke klarer å logge seg på BankId, og vil ha meg med på møter hun burde hatt advokat med på? Og nei, jeg ønsker ikke å blandes opp i hennes problemer. Jeg kunne ha gjort det dersom det var en venninne gjennom flere år men ikke med hun her. Årsaken er rett og slett at hun har "brukt meg opp". Forholdet vårt er helt ensidig og jeg har kun bedt henne om to ting. Ingen av gangene gadd hun å bruke sitt "sinn" på mine spørsmål. Mitt første spørsmål var mer direkte enn det med burgeren og det var i forbindelse med at hun er lege. Hun sa bare at hun ikke hadde hatt tid til å se på det. Jeg ventet en uke og spurte på ny. Da svarte hun det samme, "har dessverre ikke hatt tid til å se på det"? Hvorfor skal jeg da bruke timevis på å bli med henne på møter som gjelder barnevern og skolesjefen? Hun spør meg om absolutt alt og jeg har alltid sagt ja, bortsett fra i forrige uke. Slik jeg ser det, har jeg bedt om to banale ting hun kunne ha gjort men da blir jeg møtt med: Logger du deg på BankID for meg og kan du stille i møte med meg? Det ville ha tatt henne få minutt ekstra og ta med seg en burger fra Shell. Men kanskje det er slik at de som er her inne, er lik henne, siden de reagerer som de gjør?

Logger deg på BankID ?? Hva snakker du om ?

Skrevet

Dette var det rareste jeg har lest på lenge. En lege som alltid er blakk? Som trenger hjelp til å logge inn med bankID? 😂

Fryktelig trist med barnet ditt hi, men hvis dama har fått 16(!) bekymringsmeldinger på seg og lever med en voldelig mann pluss at hun har en krevende jobb og barn, tror jeg du skal ta inn over deg at hun er i sitt livs krise. Selv om du har opplevd det verste man kan oppleve og du bare ser denne kvinnens overflatiske vellykkethet. 

Hvis dette er sant da.

I tilfelle tror jeg nok denne legevenninnen har dårlig sosial kompetanse(enkelte leger har det) men du har også en del å jobbe med. Du virker passiv/aggressiv og jeg leser misunnelse mellom linjene dine. 

Anonymkode: e286b...385

Skrevet

... og forresten gjorde du helt rett i ikke bistå henne i denne barnevernssaken. Jeg hadde ikke åpnet filene heller. Det er ikke rett av henne å dra deg inn i dette. Sånt ordner man selv, hadde ikke falt meg inn å be selv min beste venninne med meg i et sånt møte. Det er advokatmat.

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wtf 

Anonymkode: b5cf3...4d2

Skrevet
På 19.9.2018 den 21.57, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk et bekjentskap for litt under 1 år siden. Jeg har selv gjennomgått mye og trenger ikke bekjentskap som ikke gjør meg godt. Av en eller annen grunn, ser det ut som om jeg tiltrekker meg som et flueplaster, bekjentskap som ikke gagner meg særlig. 

En mor i bhg til mine små (jeg er alene med små barn) tok kontakt med meg og spurte om vi kunne gå Halloween sammen ifjor. Det gjorde vi. Det var koselig nok.  Senere har det blitt flere treff, vinkvelder sammen (de må foregå hos meg siden hun har en vanskelig mann). Hver gang spør hun hva hun skal få servert. Jeg har servert sushi, pizza, småretter (tapas). Hun tar aldri med seg noe og tidligere i sommer tok hun heller ikke med sin egen vin og skyldte på mannen sin. Sist gang hun kom, hadde hun vin med seg, men hun drakk den opp og fortsatte på min vin. Jeg får stadige henvendelser som gjelder hjelp, hun trenger hjelp til å logge seg på Altinn blant annet. Jeg får mange rare meldinger av henne, og bilder av hva hun har hatt til middag. Slik pleier jeg ikke å besvare, det interesserer meg ikke. Hun har et dårlig ekteskap og jeg har til og med levert sushi på døra hennes, spandert på henne. Faktisk trodde jeg at hun kom til å spandere lunsj på meg sist lunsj, men det skjedde heller ikke. Jeg har blitt spurt om allverden fra hennes side, og jeg spør aldri om hjelp tilbake. 

Ikveld fikk jeg en sms av henne hvor hun skreiv at de nå spiser kvelds på shell stasjonen som ligger like ved der jeg bor. Jeg svarte henne at åh, det hørtes godt ut, jeg tar gjerne imot en burger fra Shell, disse er de beste jeg vet. 2 timer etterpå fikk jeg smilefjes tilbake, etterfulgt av en ny melding som lød:   "Hjelper du meg med å logge meg inn på Altinn?"

Jeg ble ganske skuffet over at hun ikke tilbød seg å kjøpe burger til meg. Var mitt hint vanskelig å forstå? Og nå skal jeg liksom gjøre henne en tjeneste igjen? Føler at dette er ganske ensidig. 

Du har en dårlig venninne, men det var også en veldig flau melding av deg. Du kan virkelig ikke be henne kjøpe med burger til deg og dra innom deg med den, sånn helt uten videre. Du kan be henne ta med mat til neste gang dere skal møtes.

Anonymkode: 0d74b...11c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har en dårlig venninne, men det var også en veldig flau melding av deg. Du kan virkelig ikke be henne kjøpe med burger til deg og dra innom deg med den, sånn helt uten videre. Du kan be henne ta med mat til neste gang dere skal møtes.

Anonymkode: 0d74b...11c

Men hun kan be meg om å hjelpe henne i timesvis? Det blir forhåpentligvis ingen neste gang da. Jeg ønsker ikke lengre besøk eller noe fra denne damen.

Skrevet
På 20. september 2018 den 1.17, Anonym bruker skrev:

Hvis du åpner disse lydfilene blir du automatisk ansvarlig for å melde ifra hvis du blir bekymret over innholdet. Jeg ville slettet filene uten å ha hørt på de, og svart tilbake at du ikke ønsker å bli innblandet i noe, at du har nok med deg selv. Si ifra at du har slettet filene. Hun mangler jo totalt sosiale antenner. Det at hun er lege betyr jo ikke så mye i den sammenhengen, 

jeg tror det er viktig at du begynner å sette klare grenser for henne nå. Det går langt over streken synes jeg. 

Anonymkode: 73f42...71e

Takk for omsorgsfyllt svar fra deg. Jeg åpnet dem aldri, har slettet lydfilene. Jeg har heldigvis ikke hørt mer fra henne i etterkant, bank i bordet. Min siste melding er ikke besvart av henne og jeg føler nå fred. 

Skrevet
På 24. september 2018 den 17.19, Anonym bruker skrev:

Logger deg på BankID ?? Hva snakker du om ?

Hjalp henne med å logge seg på.

Skrevet
På 24. september 2018 den 18.19, Anonym bruker skrev:

... og forresten gjorde du helt rett i ikke bistå henne i denne barnevernssaken. Jeg hadde ikke åpnet filene heller. Det er ikke rett av henne å dra deg inn i dette. Sånt ordner man selv, hadde ikke falt meg inn å be selv min beste venninne med meg i et sånt møte. Det er advokatmat.

Ja, det er advokatmat. Jeg har mottatt meldinger fra henne hvordan det ser ut hos dem 1. nyttårsdag klokka 1330. De har små barn og halvfulle glass med vin fra kveldens utskeielser. Dama eier ingen skrupler! Selv ville jeg ha fryktet at små barn skulle drikke rødvin til frokost.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er advokatmat. Jeg har mottatt meldinger fra henne hvordan det ser ut hos dem 1. nyttårsdag klokka 1330. De har små barn og halvfulle glass med vin fra kveldens utskeielser. Dama eier ingen skrupler! Selv ville jeg ha fryktet at små barn skulle drikke rødvin til frokost.

Hvorfor melder du henne ikke da, så barnevernet kan få en sterkere sak?

Anonymkode: 376ad...c6e

Skrevet
På 20.9.2018 den 6.39, Anonym bruker skrev:

Å herregud er det mulig å bli mer nærtagen?? Hvor jeg får taki billige sko er noe jeg kunne spurt de på pauserommet på jobben for eksempel,ikke fordi jeg tror de har dårlig råd å dermed kan si hvor det selges billig,men fordi det er ett helt normalt spørsmål du kan spørre hvor som helst. Når det regnet så mye så gikk praten på personalrommet hvor en får taki billigst mulig regntøy,var ingen som ble støtt av den diskusjonen!

Anonymkode: a9cd1...6fa

Enig

Anonymkode: d9e81...02b

Skrevet
På 23.9.2018 den 23.16, Anonym bruker skrev:

Jeg har mistet mitt barn. Derfor vet jeg at jeg har større problemer enn henne. 

Selvom man ikke har mistet et barn, kan man ha det leit. 

Man sammenligner ikke problemer. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvom man ikke har mistet et barn, kan man ha det leit. 

Man sammenligner ikke problemer. 

Eh... Tja. Det å miste et barn overgår vel det meste, vil jeg tro. 

Anonymkode: 1067d...f92

Skrevet

Dett var veldig mye merkelig, både fra HIs side og fra venninnens.

Jeg tolker det som at venninnen  har store problemer i ekteskapet, og at mannen er en tyrann mot både henne og barna. HUn vil sikkert bort fra ham, men våger ikke. Hun tør ikke åpenlyst be om hjelp, derfor sender hun sånne merkelige signaler (som hjelp til å logge inn), for å klamre seg til et normalt menneske og til normaliteten der ute i verden, utenfor familiens fire vegger.
Kanskje hun føler en slags tillit til deg, siden du har opplevd det verste et menneske kan oppleve, og vet en ting eller to om livskriser. Det er derfor du er hennes foretrukne venn.
Du, på din side, er selvsentrert (men hvem hadde ikke vært det etter å ha mistet et bar), og feiltolker henne konsekvent.

Kanskje du skal spørre henne rett ut om hvordan hun har det om hun trenge hjelp til å forlate mannen.

Anonymkode: 04ec1...985

Skrevet
På 2. oktober 2018 den 10.17, Anonym bruker skrev:

Dett var veldig mye merkelig, både fra HIs side og fra venninnens.

Jeg tolker det som at venninnen  har store problemer i ekteskapet, og at mannen er en tyrann mot både henne og barna. HUn vil sikkert bort fra ham, men våger ikke. Hun tør ikke åpenlyst be om hjelp, derfor sender hun sånne merkelige signaler (som hjelp til å logge inn), for å klamre seg til et normalt menneske og til normaliteten der ute i verden, utenfor familiens fire vegger.
Kanskje hun føler en slags tillit til deg, siden du har opplevd det verste et menneske kan oppleve, og vet en ting eller to om livskriser. Det er derfor du er hennes foretrukne venn.
Du, på din side, er selvsentrert (men hvem hadde ikke vært det etter å ha mistet et bar), og feiltolker henne konsekvent.

Kanskje du skal spørre henne rett ut om hvordan hun har det om hun trenge hjelp til å forlate mannen.

Anonymkode: 04ec1...985

Det kan være at hun tror hun har funnet noe normalt. Jeg skulle gjerne ha byttet plass med henne! Sannheten er at ingenting er normalt hos oss, etter det vi har opplevd og jeg ønsker heller ikke at noen klamrer seg til meg, jeg har eneansvar for barn og null anledning til å vise empati for andre enn det som angår oss direkte og indirekte.

Jeg har tilbudt henne hjelp til å forlate mannen sin. Jeg har også tilbudt henne en leilighet som jeg har tilgang til og som står tom, til en symbolsk pris. Hun vil ikke. Hun har ikke engang villet se den.

Når folk syter og jamrer seg, uten å ville gjøre noe med situasjonen som er fullt mulig å gjøre noe med, i motsetning til den situasjonen jeg og vi er i, så antar jeg at hun liker sympatien hun får, bedre enn løsningene. Nå har hun heldigvis sluttet å kontakte meg. 

Jeg føler mer ro nå, uten henne, som gnåler om hva de har til middag og hva de har til kvelds. Jeg bryr meg faktisk ikke lengre om hva de spiser eller ikke spiser.

Etter at jeg kuttet henne ut, har ordentlige venner kommet på banen for oss. De gir meg energi, jeg er helt tom og har vært tom, faktisk på minussiden. Alle skjønner vel når noen går på veggen? Jeg gikk jo i kjelleren. Hvem er det som ønsker at en som er i kjelleren skal hjelpe den som bor ovenfor? Jeg forstår det bare ikke. Beklager dersom dere forventer at jeg skal ta meg av en dame i "krise". Jeg er selv i krise og har bare ingenting å stille opp med. Hun må da ha venner som ikke har det som meg? 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...