Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Hva legger du i begrepet "feminist"? Anonymkode: 0fd2c...b66
topaz Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Selvfølgelig er jeg feminist. Og det betyr for meg at jeg vil at både kvinner og menn skal ha like rettigheter og sjanser i livet og ikke bli utestengt pga de er et spesifikt kjønn. Og det innebærer blant annet å kjempe for at menn og kvinner skal få likt betalt når de gjør samme jobb, og har samme sjanser til å komme seg fremover i karrieren sin. Og det innebærer også at jeg mener at det burde være større fokus på hvordan vi kan hjelpe gutter som er største andelen av de som faller ut av skolegangen og få gitt menn bedre mulighet til å få / våge å få hjelp hvis de sliter psykisk for å unngå et samfunn der mange flere menn dør ved selvmord.
the amazing spidermamma Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 Selvsagt! Noen misforstår og tror det handler om at menn og kvinner skal være like, eller at kvinner skal overta for menn. Det handler om at man skal ha like rettigheter og muligheter uansett hvilket kjønn man har.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 Selvsagt. Det er bare å lese definisjonen av ordet «feminisme». Hvis man ikke er feminist etter å ha lest den, er det egentlig rart. Anonymkode: 237b1...eaf
Gjest H to the Izzo Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 Ja, og det er mannen min og de unge døtrene mine også. Selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 Selvfølgelig. Det handler for min del om at kvinner skal ha samme muligheter i samfunnet som menn, en reell likestilling, noe vi er langt unna nasjonalt og ekstremt langt unna globalt. Anonymkode: 8aa18...d74
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 Ja, kvinner er i en ekstremt utsatt situasjon mange steder i verden, og for meg handler feminisme om å ville endre på det. Anonymkode: 17d6d...a08
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 Ja, selvfølgelig. Jeg vil at mine sønner og min datter skal ha de samme mulighetene og rettighetene. Anonymkode: f08bc...fec
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 Ja så klart. Å være feminist er å mene at menn og kvinner skal ha samme rettigheter og muligheter. Anonymkode: 3fa9c...eb8
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 Selvsagt. Anonymkode: fc184...f54
Anonym bruker Skrevet 16. september 2018 #13 Skrevet 16. september 2018 1 time siden, topaz skrev: Selvfølgelig er jeg feminist. Og det betyr for meg at jeg vil at både kvinner og menn skal ha like rettigheter og sjanser i livet og ikke bli utestengt pga de er et spesifikt kjønn. Og det innebærer blant annet å kjempe for at menn og kvinner skal få likt betalt når de gjør samme jobb, og har samme sjanser til å komme seg fremover i karrieren sin. Og det innebærer også at jeg mener at det burde være større fokus på hvordan vi kan hjelpe gutter som er største andelen av de som faller ut av skolegangen og få gitt menn bedre mulighet til å få / våge å få hjelp hvis de sliter psykisk for å unngå et samfunn der mange flere menn dør ved selvmord. Jeg er helt enig med deg. Jeg er en mann og jeg er for det du skriver og jeg er for likestilling. Jeg ville ikke kalt meg feminist av den grunn. Tror derfor at du heller ikke er feminist på grunn av årsakene du nevner. Jeg burde kunne være en maskulinist fordi jeg er en mann og støtter det du skriver. Har bare et annet kjønn. Er likestilling og feminisme det samme? Burde vi ha en feminismelov? Hmm Anonymkode: 1434f...251
runag Skrevet 16. september 2018 #15 Skrevet 16. september 2018 Selvsagt er jeg feminist. De fleste steder på kloden behandles kvinner dårligere enn menn. Hvis man ser dette, og har et ønske om å forandre det, er man feminist.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #16 Skrevet 17. september 2018 Nei. Ikke slik feminisme er nå. For tyve år siden, ja. Anonymkode: 57f2a...758
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #18 Skrevet 17. september 2018 Ja. Men det betyr ikke at jeg er voldelig feminist, på samme måte som man kan være religiøs uten å være ekstrem. For meg handler det mye om den grunnleggende holdning til kvinner/menn. Hvorfor setter besteforeldrene andre krav til oppførsel til jenta mi enn de gjør til gutten? Hvorfor blir hennes naturlige tilbøyeligheter snakket ned og hans opp? De gjør det ikke fordi de ikke er glad i henne, men det er det samme mønster som jeg husker fra jeg var barn, og det er en viktig faktor i at jentene vokser opp til å gå i de gamle kjønnsrollefotspor både jobbmessig og i familien. Formelt har vi likestilling, men i familiene har vi ikke det. Slik ønsker jeg ikke at verden skal være. Kvinner møtes med samme krav som menn jobbmessig (i blant mer, for at det er så få kvinnelige toppledere må jo skyldes at kvinnene ikke skjønner at de må satse, sant?), jentene skal avtjene verneplikt osv. Samtidig som listen for deltakelse i familien og ansvaret for at familie og barn fungerer i høyere grad legges på kvinnene enn på mennene. Det er ikke en rettferdig verden. Det er hykleri. Derfor er det i aller høyeste grad bruk for feminisme. Anonymkode: 5185c...bf3
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #19 Skrevet 17. september 2018 Er det noen som svarer nei på et slikt spørsmål? Anonymkode: c41a4...639
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #20 Skrevet 17. september 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det noen som svarer nei på et slikt spørsmål? Anonymkode: c41a4...639 Ingen oppegående mennesker vil svare nei hvis de har forstått hva feminisme egentlig dreier seg om, men det er kanskje et unntak fra regelen om at navnet skjemmer ingen? Anonymkode: f08bc...fec
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #21 Skrevet 17. september 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er helt enig med deg. Jeg er en mann og jeg er for det du skriver og jeg er for likestilling. Jeg ville ikke kalt meg feminist av den grunn. Tror derfor at du heller ikke er feminist på grunn av årsakene du nevner. Jeg burde kunne være en maskulinist fordi jeg er en mann og støtter det du skriver. Har bare et annet kjønn. Er likestilling og feminisme det samme? Burde vi ha en feminismelov? Hmm Anonymkode: 1434f...251 Joda, da er du også feminist 😊 Anonymkode: 2c657...623
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #22 Skrevet 17. september 2018 Selvfølgelig. Anonymkode: 475c2...55c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #24 Skrevet 17. september 2018 Dere sier dere er det, men hva GJØR dere aktivt som feminist da? Tenker dere ikke gjør en dritt, men bare ønsker det skal være bra. Anonymkode: 0775a...5f2
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #25 Skrevet 17. september 2018 16 timer siden, the amazing spidermamma skrev: Selvsagt! Noen misforstår og tror det handler om at menn og kvinner skal være like, eller at kvinner skal overta for menn. Det handler om at man skal ha like rettigheter og muligheter uansett hvilket kjønn man har. Dette. Men noen forskjeller på rettigheter og muligheter må det være. Kvinner er gravide, føder og ammer. Hvorfor skal menn få samme rettigheter til barselspermisjon f.eks? Skal kvinner være vernepliktige? Jeg mener ikke det. Ved skilsmisse, skal far ha like omsorgsrettigheter for et spedbarn som mor? Jeg mener det er forskjell på menn og kvinner. Jeg mener grensene og ulikhetene er flytende og overlappende, men de er der på generell basis. Det som er viktig for meg er ikke bare at kvinner blir tatt like seriøst som menn, og har like muligheter karrieremessig. Men at typiske kvinnelige egenskaper og yrker, blir like verdsatt som typiske mannlige, både status- og lønnsmessig. Anonymkode: c76a1...1c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå