Gå til innhold

Storebror tok på lillesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storebror 9år gikk å la seg samtidig som lillesøster på 3 år. Han i sengen sin og hun på madrass på gulvet. Hun pleier å ligge med meg men i påvente av ny seng står vi noen dager uten og madrass på gulvet ble løsningen.

Døra står åpen på rommet og jeg la babyen i vogga i stua. Det ble fort stille der inne så jeg gikk for å sjekke. De hadde maks 5 min sammen før jeg kom inn. Der ser jeg lillesøster skrevet for storebror, hun er uten truse. Jeg ser han har reisning under sin truse. 

Jeg setter meg ned på gulvet å spør hva som skjer. Storebror sier han er redd for kjeft. Lillesøster sier med en gang at storebror tok av meg trusa og puttet en sånn her ( mikado pinne i myk plast ) her ( tar pinnen til tissen ).

Hjerte mitt hammrer og hodet koker. Jeg har aldri opplevd noe lignende og har ikke peiling på hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal reagere. 

Jeg får en halvveis forklaring av storebror om at han tok ned trusa litt, og lillesøster tok den av. Han hadde tatt å spredd bena hennes litt men hun skrevet helt. Han hadde lagt mikado pinnen oppå trusa hennes og hun sier i tissen.

Jeg gikk å tok opp babyen for å ikke knuse noe eller gi storebror en real klapp. Jeg skjønner meg ikke på det å la barna leke og utforske. På seg selv ja, med andre nei. 

Jeg sendte storebror for å sove på et annet rom.

Hva gjør jeg nå? Men alle mine hormoner med ny baby forsterker alt seg og jeg er nå redd for å la de være sammen alene.

Hjelp!!!

Anonymkode: fbfb3...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker med de om hva som er greit og ikke, rett og slett.

Det samme skjedde meg med datteren til en venn av foreldrene mine, hun var 3-4år eldre og skulle stadig leke «doktor». Puttet ting og tang oppi meg.

Anonymkode: d9666...18a

Skrevet

Gjør det klart og tydelig for 9-åringen at han aldri, aldri skal gjøre noe slikt igjen! Utforske er en ting, men det går en grense. 

Fortell om grenser, respekt for andres kropp og gjør det tydelig at hans oppførsel er totalt uakseptabel. Gjerne med noen konsekvenser, som ingen venner på besøk på en uke/ ingen PC eller andre lignende konsekvenser

Anonymkode: 15dfa...8b4

Skrevet

Har du snakket om seksualitet/sex osv med storebror på 9 år? Hvis ikke så er det på høy til å gjøre dette nå. Det er tydelig at han er nysgjerrig. Har han tilgang til sosiale medier, hjemme eller hos venner? Isåfall så kan det tyde på at han kan ha fått med seg ting som han ikke burde ha fått med seg i hans alder. Det er viktig at du ikke blir sint, men hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg en skikkelig prat med gutten og forklart hva han holdt på med. Hva som er greit og ikke greit. Det er også en serie på nrk super som er om overgrep (sier ikke at han har gjort noe slikt, men det hjelper på å sette i gang tankene om hva som er greit og ikke). Jeg hadde ikke latt de to være alene på en stund og i vært fall ikke delt rom. Dette må forklarer og snakkes mye om nå. Slenger med en link, hvis du blar deg litt ned så står det forklart hva som er Normale tanker og uttrykk for seksualitet hos barn og hva som er avvikende tanker. 

http://www.psykologibloggen.no/?p=3680

Anonymkode: 2995a...66d

Skrevet

Som nevnt over. Snakk med barna dine om dette. Ikke få han til å føle skam og ydmyket. Barn er nysgjerrige. Fortell hva som er rett og galt. 

Anonymkode: d7a8e...a2c

Skrevet

Du burde vente til du har klart å roe deg ned for så å snakke med han om det her. Snakk om grenser. Min kropp er min kropp, din kropp er din kropp og lillesøsters kropp er bare hennes og ingen andre får lov til å røre den uten at de syns det er greit. Gi han hele praten om sex, kjønnsorganer, kjærlighet osv, og at barn har lov å utforske på seg selv, men ikke på andre. 

Anonymkode: 2b8f9...9ea

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som nevnt over. Snakk med barna dine om dette. Ikke få han til å føle skam og ydmyket. Barn er nysgjerrige. Fortell hva som er rett og galt. 

Hvorfor skal han ikke føle skam? Gi han litt skam, så husker han det til neste gang. Mennesker trenger skam for å oppføre seg skikkelig. 

Anonymkode: 85cf2...0da

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal han ikke føle skam? Gi han litt skam, så husker han det til neste gang. Mennesker trenger skam for å oppføre seg skikkelig. 

Nei, vettu hva! 😳🤦🏻‍♀️

Forklar selvsagt hvorfor det ikke er greit, forklar gjerne at det er ulovlig. Men påføre skam? Potensielt skamlegge hans fremtidige seksualitet for alltid? Skjerp deg! 

Anonymkode: 5ee0d...a58

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂 oi oi. -1957 ringte og ville ha tilbake oppdragelsesmetodene sine 

Skrevet

Dette er ikke bra. Som andre påpeker så ville jeg tatt en prat med guttungen og forklart i detalj hvorfor dette ikke er greit. 9 åringer ligger fortsatt en del etter på den mentale utviklingsstigen og det kan være vanskelig å forstå forskjellen mellom rett og galt. Bra at du rekker ut hånden og spør om hjelp/tilbakemeldinger.

Skulle dette gjenta seg i en annen form/fasong ville jeg søkt profesjonell hjelp fra sakkyndige. Viktig at det tas hånd om på et tidlig stadie. Du kan jo heller ikke gå rundt og bekymre deg for å ha barna i samme rom. Det er ikke godt for din egen mentale helse, og det er derfor noe som må tas tak i.

Lykke til.

Skrevet

Dette hadde jeg tatt meget alvorlig, det er jo strengt tatt et overgrep selv om den som utfører det selv er et barn. Det er noe med maktbalansen i en relasjon med så stor aldersforskjell, og at han har krysset en grense som jeg vil tro han selv innerst inne kjenner på at ikke er grei. 

Jeg ville aldri latt dem være alene igjen, og ville fulgt relasjonen deres tett og vært veldig på vakt når det gjaldt den videre relasjonen deres.

Jeg ville selvsagt fulgt storebror tett opp fremover med snakk om seksualitet og grenser, og ville vært på vakt i forhold til hans videre utvikling på området.  Helt ærlig gir handlingene hans meg en dårlig magefølelse, og hadde det vært meg ville jeg kontaktet helsesøster e.l. for å få innspill og eventuelt oppfølging for å sørge for en sunn seksuell utvikling fremover.

Anonymkode: e2a6d...877

Skrevet

Han lyver jo, klart han vet at det han gjorde var galt. Stakkars jenta di, hun er jo totalt forvirret nå og aner ikke hva som er normalt og ikke. Grøss. Han der ville jeg ikke ønsket å ha i mitt hus i hvert fall. 

Anonymkode: 674ac...39d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han lyver jo, klart han vet at det han gjorde var galt. Stakkars jenta di, hun er jo totalt forvirret nå og aner ikke hva som er normalt og ikke. Grøss. Han der ville jeg ikke ønsket å ha i mitt hus i hvert fall. 

Skjerp deg,  det er snakk om sønnen hennes, som forresten er et barn. Ikke en vilt fremmed voksen person.

Anonymkode: e4d95...a18

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet, det er snakk om én niåring her. Så lenge man tar denne episoden på alvor og forklarer hva som er rett og galt, så er det ingen automatikk i at dette trenger å skje igjen noen sinne. Han er nok nysgjerrig og uopplyst rundt dette. Klart han vet at det er galt, men kanskje ikke i hvilken grad og hvorfor. Barn gjør gale ting hele tiden, betyr ikke at de er farlige overgripere av den grunn.

Anonymkode: 2b8f9...9ea

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig i at man ikke skal få barn til føle skam rundt sin egen seksualitet og onanering. Men akkurat i dette tilfellet så har han ikke vondt av å føle skam. 9 åringer er store nok til å skjønne at de ikke skal bruke sin 3 år gamle søster som prøvedukke innen sex!

Anonymkode: 3aeb9...367

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig i at man ikke skal få barn til føle skam rundt sin egen seksualitet og onanering. Men akkurat i dette tilfellet så har han ikke vondt av å føle skam. 9 åringer er store nok til å skjønne at de ikke skal bruke sin 3 år gamle søster som prøvedukke innen sex!

Enig med deg! Han dyttet seksualiteten sin på en sakesløs treåring. Skjønner at hi er sint og redd.

Hun må såklart snakke med gutten om hva som er greit eller ikke i forhold til seksualitet. Hvis gutten har en oppegående far er det lurt å få ham til å ra en prat med ham også.

Tror nok dette dreier seg mest om utforsking, men han er egentlig så gammel at han burde vite at dette er over grensen. Så ta praten nå! Vær direkte og ærlig.

Hva så hvis han blir påført noe skam over å eksperimentere med lillesøster. Han burde skamme seg. Det kan føre til at han aldri gjør noe sånt igjen!

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂 oi oi. -1957 ringte og ville ha tilbake oppdragelsesmetodene sine 

Eg er egentleg einig.... Litt skam må ein faktisk kunne føle, det er normalt å føle skam når ein har gjort noko gale. Det er ein del av den mekanismen som gjer at vi skilje rett frå gale og greier å halde oss på den rette sida!! Men alt med måte sjølvsagt!!

Anonymkode: db90c...3bc

Skrevet

Jeg ville gått til min fastlege og diskutert saken og hvordan jeg skulle ta det videre. Forutsatt at vedkommende er en god fagperson å snakke med sef. 

Anonymkode: f5b6a...a62

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gjør det klart og tydelig for 9-åringen at han aldri, aldri skal gjøre noe slikt igjen! Utforske er en ting, men det går en grense. 

Fortell om grenser, respekt for andres kropp og gjør det tydelig at hans oppførsel er totalt uakseptabel. Gjerne med noen konsekvenser, som ingen venner på besøk på en uke/ ingen PC eller andre lignende konsekvenser

Anonymkode: 15dfa...8b4

Det første: ja. Helt klart. Snakk om det, og snakk om at dersom man skal utforske litt med noen andre barn, så må det være noen som først og fremst er jevnaldrende, og som selv har lyst til å vise seg fram. Ikke at de bare får buksa dratt av seg. 

Men del 2, tulle-"konsekvenser" (eller egentlig: tullestraff) som å nekte venner å komme på besøk - hallllloooooo… en eventuell straff skal alltid ha sammenheng med det barnet har gjort, ikke bare diktes opp ut av luften. Hvis problemet her er at han krenket sin søster, så er konsekvensen at han skal be henne om unnskyldning, og deretter må han finne seg i at mor har mer oppsyn med dem to sammen enn hun har hatt før. Hvis han altså ikke kan gis tillit til å være sammen med søsteren alene.

Men HI; når det er sagt. Jeg har selv vært den lillesøsteren, og det viktigste her og nå er at det ikke fortsetter. Det er sånn sett ikke så "farlig" med et overgrep i en ellers trygg familiesammenheng, hvis det blir oppdaget og stoppet, og hvis barnet har en trygg kanal for å fortelle om alt som er dumt og leit. Det som er farlig er å leve i en situasjon som over tid ikke føles trygg, der man frykter at (eller vet at) nye episoder vil komme, eller der man har mennesker rundt seg som man er nødt til å leve med, men ikke kan stole på. 

Treåringen er fortsatt ung og leken og uskyldig, for henne trenger ikke dette bli en skambelagt episode. For henne holder det at du sier "pinner og leketøy skal ikke opp i tissen" og minner om at hun ikke trenger å være naken for noen, kun når hun selv vil det. Broren må du snakke litt mer inngående med, og snakke om at nysgjerrighet på sånne ting er helt normalt. Det skal ikke bli en skam-greie for ham heller, men han må være oppmerksom på at det å kikke eller fikle på andre kan oppleves vondt, skremmende, flaut og ubehagelig for den andre parten. Og at det derfor aldri må skje med småunger som ikke kan beskytte seg fra det, eller med noen som ikke vil.

Vi bør ha med oss at 50% av seksuelle overgrep utføres av barn eller ungdom under 18 år... Så disse samtalene er VIKTIGE.

Anonymkode: 53866...29a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Han bør føle skyld, ikke skam. To meget forskjellige ting.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig gir handlingene hans meg en dårlig magefølelse, og hadde det vært meg ville jeg kontaktet helsesøster e.l. for å få innspill og eventuelt oppfølging for å sørge for en sunn seksuell utvikling fremover.

Jøss. 

Du vet visst ikke mye om barn og barns seksualitet. Det han gjorde er ikke "unormalt" for alder/modenhetstrinn han er på. 

Skrevet

fosterhjem. 3åringen må skånes. NÅ!!! 

Anonymkode: b00aa...eac

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

fosterhjem. 3åringen må skånes. NÅ!!! 

Anonymkode: b00aa...eac

Oj. Hysterisk much?

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj. Hysterisk much?

Absolutt ikke. Jeg er voksen, og hadde eg våknet av at mannen min puttet ting opp i vaginaen inn, så hadde det vært rett ut. 

Her er det en forsvarsløs 3- åring som blir utsatt for seksuelt overgrep. Jeg ville ikke hatt ham i mitt hus. 3- åringen må skånes for videre overgrep. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke. Jeg er voksen, og hadde eg våknet av at mannen min puttet ting opp i vaginaen inn, så hadde det vært rett ut. 

Her er det en forsvarsløs 3- åring som blir utsatt for seksuelt overgrep. Jeg ville ikke hatt ham i mitt hus. 3- åringen må skånes for videre overgrep. 

Ok, du er jo ikke riktig. Jeg synes likevel at en 9-åring har gått langt. Feilen ligger enten i at ingen har snakket med ham om grenser eller at han ikke bryr seg selv om det er snakket om. Han bør få vite at det han gjorde er galt. Skyld/skam eller ikke, blir ikke dette tatt nå, så vil han tro at det er greit å gjøre det igjen. Han er et barn, men han går i 4. eller 5. klasse. Greit å utforske seg selv, men ikke andre.

Anonymkode: c0ae5...663

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...