Gå til innhold

Har "alle" slutta med parfyme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du forteller jo at parfyme plager deg. Men alle andre eksempler jeg kommer med, der handler det visst bare om å tilpasse seg? Og det kan overhodet ikke sammenlignes med å være allergisk eller følsom ovenfor parfyme? 

Her er belegg: Hentet fra allergiguiden:

859F5245-DE5E-4DAD-81DD-3BDE0773486A.jpeg

Anonymkode: 4b1aa...d45

Og igjen anbefaler jeg deg å skaffe deg rede på hva allergi er, og kanskje i samme slengen en oversikt over plager som kan ramme en selv om det ikke er allergi.

Parfyme plager meg fordi det stinker, og det kan ikke sammenlignes.

Siden du virker å ha litt tungt for det skal jeg prøve å gjøre dette så kortfattet og enkelt som mulig;

Din bruk av parfyme plager mange mennesker. Dersom du IKKE bruker parfyme, blir de ikke plaget. Dette er noe du kan styre helt selv.
Støyen av en hel by plager DIN gutt. Det er vanskelig for en hel verden å være stille, og derfor må gutten tilpasse seg.

Ingen av dine eksempler forteller en historie om at mange plages av en enkeltpersons bevisste handling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, gale damen skrev:

Og igjen anbefaler jeg deg å skaffe deg rede på hva allergi er, og kanskje i samme slengen en oversikt over plager som kan ramme en selv om det ikke er allergi.

Siden du virker å ha litt tungt for det skal jeg prøve å gjøre dette så kortfattet og enkelt som mulig;

Din bruk av parfyme plager mange mennesker. Dersom du IKKE bruker parfyme, blir de ikke plaget. Dette er noe du kan styre helt selv.
Støyen av en hel by plager DIN gutt. Det er vanskelig for en hel verden å være stille, og derfor må gutten tilpasse seg.

Ingen av dine eksempler forteller en historie om at mange plages av en enkeltpersons bevisste handling.

Men det er jo ikke korrekt? I en by, er det ikke kun mitt barn som er sensitiv for støy. Jeg har jo ikke laget en diagnose som kun gjelder mitt barn? Det er flere i samfunnet som får hodepinen av støy. Og så har du også den ene prosenten som får reaksjoner av parfyme. Og, nei, du kan ikke be resten av verden om å ta hensyn til 1%. 

«Din parfyme plager mange mennesker». Det er jo en påstand du ikke kan finne belegg for. 

Jeg synes det er håpløst at du krever særbehandling, påstår at vi er egoister og at vi ikke bryr oss om andre, mens du selv avfeier alle de andre eksemplene? Det gjelder ikke, da eller? Alle blir plaget av noe. Vi er alle følsomme på noen punkter, men verden vil aldri bøye seg for oss eller deg. Sånn er det bare!

Skrevet

Ifølge Norges astma- og allergiforbund plages 1 av 5 av andres parfyme. Mange er overfølsomme og blir syke av parfyme, så de har ikke akkurat allergi og antihistaminer hjelper ikke. Jeg synes det er egoistisk å bruke parfyme. 

Anonymkode: fffe5...cfc

Skrevet
2 timer siden, gale damen skrev:

Sorry, men jeg er enig med den andre anonyme. Parfyme er ikke i en særstilling her. Jeg bruker ikke parfyme, synes ikke det lukter spesielt godt, men synes ikke hele verden skal ta hensyn til det.

Anonymkode: 2c555...f18

Skrevet

Jeg bruker sjelden parfyme på jobb, deler kontor med folk, og noen blir jo plaget. Selv blir jeg utrolig kvalm av noen parfymer (verst av alt er «Bright crystal»), setter pris på moderasjon i kontorlandskapet. 

På fritiden bruker jeg alltid parfyme, det tillater jeg meg. Men så er jeg også et av de fryktelig svake menneskene som tar en sigg en gang i blant 😱

Skrevet

Jobber i barnehage, bruker aldri parfyme på jobb, vi har fått skriv fra kommunen om at vi helst ikke skal ha på parfyme. Bruker parfyme hvis jeg skal i selskap eller på fest 🙂

Anonymkode: a2999...08d

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke korrekt? I en by, er det ikke kun mitt barn som er sensitiv for støy. Jeg har jo ikke laget en diagnose som kun gjelder mitt barn? Det er flere i samfunnet som får hodepinen av støy. Og så har du også den ene prosenten som får reaksjoner av parfyme. Og, nei, du kan ikke be resten av verden om å ta hensyn til 1%. 

«Din parfyme plager mange mennesker». Det er jo en påstand du ikke kan finne belegg for. 

Jeg synes det er håpløst at du krever særbehandling, påstår at vi er egoister og at vi ikke bryr oss om andre, mens du selv avfeier alle de andre eksemplene? Det gjelder ikke, da eller? Alle blir plaget av noe. Vi er alle følsomme på noen punkter, men verden vil aldri bøye seg for oss eller deg. Sånn er det bare!

Jeg gir opp. Det burde rett og slett være forbudt å ha så lite leseforståelse.

DU er EN person som plager MANGE

MANGE må være stille for at EN person ikke skal plages.

Jeg forstår virkelig ikke hvordan dette kan gjøres mer lettfattelig for deg.

Nei, jeg forstår at det er flere som påberoper seg å være sensitive for støy, men det er ikke så enkelt som at t-banen kan slutte å kjøre, eller at gravemaskinføreren setter maskinen igjen i hagen hjemme og bruker en lekespade for at de "høysensitive" skal ha det bedre.
Jeg noterer meg at du stadig ikke har forstått hva allergi er, eller omfanget av plager, ettersom du igjen kommer trekkende med en-prosenten din.

JEG krever ikke særbehandling, som jeg tror er en idè du har kjørt deg fullstendig fast i. Derimot hevder jeg at du fremstår som voldsom egosentrisk, og noe under middels oppvakt ettervert.

Skrevet
16 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg gir opp. Det burde rett og slett være forbudt å ha så lite leseforståelse.

DU er EN person som plager MANGE

MANGE må være stille for at EN person ikke skal plages.

Jeg forstår virkelig ikke hvordan dette kan gjøres mer lettfattelig for deg.

Nei, jeg forstår at det er flere som påberoper seg å være sensitive for støy, men det er ikke så enkelt som at t-banen kan slutte å kjøre, eller at gravemaskinføreren setter maskinen igjen i hagen hjemme og bruker en lekespade for at de "høysensitive" skal ha det bedre.
Jeg noterer meg at du stadig ikke har forstått hva allergi er, eller omfanget av plager, ettersom du igjen kommer trekkende med en-prosenten din.

JEG krever ikke særbehandling, som jeg tror er en idè du har kjørt deg fullstendig fast i. Derimot hevder jeg at du fremstår som voldsom egosentrisk, og noe under middels oppvakt ettervert.

Men igjen, hvordan foreslår du at verden skal tilrettelegges for alle allergier og ting folk er sensitive for? Det er ikke mulig. Og hvorfor er parfyme en tydelig kampsak for deg, når øvrige allergier eller lignende, tydelig ikke skaper samme engasjement? 

Egosentrisk er jeg ikke, men jeg er ganske realistisk. Og det er ikke realistisk å tilpasse verden til alle på kloden. Det er jo et rent faktum!

Skrevet

Og jeg vil gjerne legge til noe. Du henger deg veldig opp i at jeg med litt parfyme plager mange, mens min sønn med høysensitivitet kun er 1. Og da er ikke det samme sak?

«Mange må være stille for at en ikke skal plages» En femtedel av befolkningen er høysensitiv. Så jo, det rammer langt flere enn kun det ene barnet, og er ganske utbredt. Men verden kan ikke stoppe opp av den grunn. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men igjen, hvordan foreslår du at verden skal tilrettelegges for alle allergier og ting folk er sensitive for? Det er ikke mulig. Og hvorfor er parfyme en tydelig kampsak for deg, når øvrige allergier eller lignende, tydelig ikke skaper samme engasjement? 

Egosentrisk er jeg ikke, men jeg er ganske realistisk. Og det er ikke realistisk å tilpasse verden til alle på kloden. Det er jo et rent faktum!

Men det er da slett ikke jeg som gnager om at verden skal tilpasses til alle.

Allergier er ingen kampsak, hvorfor skulle det være det? Folk har allergier eller ikke helt uten at jeg legger meg opp i det.
Kjernen i denne problemstillingen er at du tillater deg å med viten å vilje å prøve å utløse folks allergier (eller andre plager) med din parfymebruk. Kun for ditt eget velvære. Det_er_egoistisk. Det kan ikke sammenlignes at epletrær har blomster som gjør at folk med pollenallergi plages. Jeg understreker; epletrær kan ikke la være å blomstre fordi det plager folk.

"En femtedel av befolkningen er høysensitiv" sier du. Piss meg i øret! Belegg, belegg og atter belegg.
Og gjerne noe diagnosekriterier.

Prøv å få med deg at jeg ikke krangler om hvorvidt folk blir slitne av støy. Det gjør de, og det er normalt.

Skrevet
44 minutter siden, gale damen skrev:

Allergier er ingen kampsak, hvorfor skulle det være det? Folk har allergier eller ikke helt uten at jeg legger meg opp i det.
Kjernen i denne problemstillingen er at du tillater deg å med viten å vilje å prøve å utløse folks allergier (eller andre plager) med din parfymebruk. Kun for ditt eget velvære. Det_er_egoistisk. Det kan ikke sammenlignes at epletrær har blomster som gjør at folk med pollenallergi plages. Jeg understreker; epletrær kan ikke la være å blomstre fordi det plager folk.

"En femtedel av befolkningen er høysensitiv" sier du. Piss meg i øret! Belegg, belegg og atter belegg.

Prøv å få med deg at jeg ikke krangler om hvorvidt folk blir slitne av støy. Det gjør de, og det er normalt.

«Piss meg i øret». Atter et ypperlig eksempel på god kommunikasjon.

Du kan jo bare Google? Her er både diagnosekriterier og forskning som forteller at 15-20 % av befolkningen er høysensitive. Lenger nede skriver de også «en femtedel av befolkningen». 

https://www.hsperson.no/hoysensitivitet/

Vi gjør alle ting som kan utløse allergier på daglig basis. Nettopp fordi det eksisterer såpass mange allergier, og såpass mange hensyn, så er det ikke mulig å imøtekomme dem alle sammen. 

Skrevet
49 minutter siden, gale damen skrev:

Du fremstår jo særdeles enkel i denne tråden. Og ikke minst kunnskapsløs! 

Jeg kan også bli uvel av sterk parfyme, men jeg halshugger ikke dem som bruker det. Jeg anser heller ikke andre mennesker som egoister og idioter, bare fordi de ikke imøtekommer mine behov. Hvorfor skulle jeg kreve det? Du angriper jo anonym på en håpløs måte. Jeg blir direkte flau på dine vegne. 

Anonymkode: 6e8be...df7

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo bare Google? Her er både diagnosekriterier og forskning som forteller at 15-20 % av befolkningen er høysensitive. Lenger nede skriver de også «en femtedel av befolkningen». 

Vi gjør alle ting som kan utløse allergier på daglig basis. Nettopp fordi det eksisterer såpass mange allergier, og såpass mange hensyn, så er det ikke mulig å imøtekomme dem alle sammen. 

Selvsagt sier høysensitives egen lekeplass-hjemmeside at de er mange. Det er ikke objektivt. Kan du finne en ordentlig kilde, ikke bare de slitsomme klagernes egen side?

Anonymkode: a7ebb...d18

Skrevet

Mitt inntrykk er at de fleste norske damer har tonet ned bruken av parfyme, og heller dusjer daglig for å ikke lukte. Men jeg jobber på et sted der det kommer mange turister, og enkelte godt voksne damer Frankrike, Spania, England og Italia.. Gud bedre som de oser iblant. Og så gjerne sigarettstank på det igjen. 

Anonymkode: bb46f...a5c

Skrevet
8 timer siden, gale damen skrev:

I dette tilfellet synes jeg faktisk at motparten er idiot, så der har du rett.

Nei, man kan ikke ta hensyn til alle allergier i verden. "Følsomhet" og allergi er ikke det samme, så der kan du jo lese deg litt opp. Om du spiser nøtter, og går forbi lille Ole med nøtteallergi, så blir ikke han syk av det.
Din sønn er "høysensitiv" mot støy. Avhengig av hvor ille han oppfatter det, så må han selv sørge for å ha ro rundt seg i tilstrekkelig grad. Jeg feiler å se at det skal være samme sak.
Din mor trenger ikke å spise tomater - igjen, så er det ikke sånn at hvis du spiser tomat så blir mor dårlig.. Hvis man er allergisk mot hvetemel, så spiser man ikke noe som inneholder det. Om naboen baker brød, så gjør det deg ikke syk. Pollenallergikere er vel i stor grad medisinerte i sesong, og om de ikke er det, så gjør de alt de kan for at plagene skal minskes.
Felles for alle dine strålende eksempler er at de ikke er overførbare til din parfymebruk. Susanne, som er allergisk mot stinkevannet ditt har ingen som helst mulighet til å unngå at du setter deg på bussen hun skal ta til skolen, nydusjet og med en akkurat passelig mengde "frisk og god"-duft. Hun kan bare gå rundt og være dårlig, for man kan jo ikke ta hensyn til alle! 

Du har for øvrig ennå ikke forklart hvordan det henger sammen at du ikke mener at du er viktigere enn Lille Susanne, siden det er viktigere at du får bruke parfyme enn at lille Susanne får en hverdag uten hodepine, kvalme og pusteproblemer, sånn at hun makter å lære seg noe i løpet av sine år på skolebenken.

Nei man kan ikke ta hensyn til alle! I dyrenes verden er det en enkel leveregel ettersom det er de sterkeste som overlever og får føre genene sine videre og slik burde det virkelig vært for menneskene også.

Anonymkode: 98525...313

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt sier høysensitives egen lekeplass-hjemmeside at de er mange. Det er ikke objektivt. Kan du finne en ordentlig kilde, ikke bare de slitsomme klagernes egen side?

Anonymkode: a7ebb...d18

Hvis du trykker litt rundt, så ser du jo hvilke mennesker som står bak forskningen. Det er høyt utdannede psykologer, forskere og andre som rent faktisk vet hva de snakker om: 

https://www.hsperson.no/hoysensitivitet/forskning/

Her er forøvrig litt fra psykologien: 

https://psykologisk.no/2017/11/hoysensitive-kan-ha-nytte-av-psykologisk-behandling/

Og NHI, som jeg antar dere godkjenner som aktuell informasjon? 

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/mer-folsom-enn-de-fleste/

Skrevet
7 timer siden, gale damen skrev:

Herregud, legg deg! 

Anonymkode: c9d5b...810

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har rotet deg veldig langt bort fra det opprinnelige spørsmålet, men det er vel å vente.

Høysensitivitet er ikke en diagnose, og har derved ingen diagnosekriterier.

Jeg noterer meg at du ikke har noe skikkelig svar på opprinnelig spørsmål, bortsett fra god gammel "se der!"-teknikk.

Skrevet
1 time siden, gale damen skrev:

Du har rotet deg veldig langt bort fra det opprinnelige spørsmålet, men det er vel å vente.

Høysensitivitet er ikke en diagnose, og har derved ingen diagnosekriterier.

Jeg noterer meg at du ikke har noe skikkelig svar på opprinnelig spørsmål, bortsett fra god gammel "se der!"-teknikk.

Hehe, det var jo du som nevnte «diagnosekriterier»? Det var ditt ord. Jeg svarte med samme ord tilbake, for å virkelig vise at jeg gav deg det du ba om. Jeg har jo gitt belegg for alt jeg har sagt, men det velger du visst å overse?

Jeg noterer meg at du er tom for argumentasjon, at flere anonyme her er uenig med deg og at du har tapt diskusjonen. 

Konklusjon: Det er ikke mulig å ta hensyn til alle. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, det var jo du som nevnte «diagnosekriterier»? Det var ditt ord. Jeg svarte med samme ord tilbake, for å virkelig vise at jeg gav deg det du ba om. Jeg har jo gitt belegg for alt jeg har sagt, men det velger du visst å overse?

Jeg noterer meg at du er tom for argumentasjon, at flere anonyme her er uenig med deg og at du har tapt diskusjonen. 

Konklusjon: Det er ikke mulig å ta hensyn til alle. 

Men du har ikke gitt meg det. Verken diagnosekriteriene for den ikkeeksisterende diagnosen, eller svar på opprinnelig spørsmål.

Du har ikke gitt belegg for noe som helst, du har linket til diverse sider om høysensitivitet som ikke egentlig er det vi snakker om. Det vi snakker om er din egosentriske bruk av parfyme. Argumentet ditt er noe i nærheten av at det ikke er så farlig med parfyme, for naboen din er superallergisk mot sitrus.

Du sier stadig at det ikke er mulig å ta hensyn til alle, og det er vi da skjønt enige om.

Det jeg vil vite, og grunnlaget for min påstand om at du er drevet av egoisme i spørsmålet er stadig; hvorfor er DU og ditt velbefinnende viktigere enn lille Susannes helse?

Skrevet

Jeg elsker parfyme og bruker det hver dag. Jo eldre man blir, jo mer kroppslukt lukter man synes jeg. Og det er EKKELT!! Synes norske kvinner generelt er for slappe med å lukte godt, stelle og pynte seg. Lite sminke og alt skal være så naturlig. Grått og kjedelig. BRUK PARFYME damer!!!! 💋💅🏻💥

Anonymkode: 11b6f...5f7

Skrevet
52 minutter siden, gale damen skrev:

Men du har ikke gitt meg det. Verken diagnosekriteriene for den ikkeeksisterende diagnosen, eller svar på opprinnelig spørsmål.

Du har ikke gitt belegg for noe som helst, du har linket til diverse sider om høysensitivitet som ikke egentlig er det vi snakker om. Det vi snakker om er din egosentriske bruk av parfyme. Argumentet ditt er noe i nærheten av at det ikke er så farlig med parfyme, for naboen din er superallergisk mot sitrus.

Du sier stadig at det ikke er mulig å ta hensyn til alle, og det er vi da skjønt enige om.

Det jeg vil vite, og grunnlaget for min påstand om at du er drevet av egoisme i spørsmålet er stadig; hvorfor er DU og ditt velbefinnende viktigere enn lille Susannes helse?

Hehe, du har valgt et godt passende nick. For jeg har svart på alt. Mange ganger! Kan kun anta at du velger å overse det jeg skriver. Gå tilbake i tråden og les hva jeg skriver. 

Eksempel: Du ville ha belegg for «en femtedel av befolkningen er allergisk». Det gav jeg deg. Samme med høysensitivitet. (Både forskning OG hva som er kjennetegnene ved høysensitivitet). Jeg har brukt flere eksempler (blant annet sitrus, ja), for å understreke mitt poeng om at det ikke er mulig å ta hensyn til alt og alle til enhver tid. 

Hvis du er hundeeier, så er jo du (etter din logikk), like egoistisk som du mener at jeg er? Du møter antakeligvis flere iløpet av en dag, som er allergisk. 

Hele poenget mitt, er at verden ikke kan tilpasses alle. Og det har du visst veldig vanskelig for å si deg enig i, eller forstå? 

Skrevet

Åh, herreGUD! Er du virkelig så treig?? Hun har jo gitt gode argumenter hele veien. Hvorfor kan du ikke bare gi deg? Kjenner til og med at JEG blir irritert her. 

Anonymkode: 6e8be...df7

Skrevet

Hjelpes, som du gnager. Sånne som deg er ufattelig irriterende

Anonymkode: 26a19...06a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, du har valgt et godt passende nick. For jeg har svart på alt. Mange ganger! Kan kun anta at du velger å overse det jeg skriver. Gå tilbake i tråden og les hva jeg skriver. 

Eksempel: Du ville ha belegg for «en femtedel av befolkningen er allergisk». Det gav jeg deg. Samme med høysensitivitet. (Både forskning OG hva som er kjennetegnene ved høysensitivitet). Jeg har brukt flere eksempler (blant annet sitrus, ja), for å understreke mitt poeng om at det ikke er mulig å ta hensyn til alt og alle til enhver tid. 

Hvis du er hundeeier, så er jo du (etter din logikk), like egoistisk som du mener at jeg er? Du møter antakeligvis flere iløpet av en dag, som er allergisk. 

Hele poenget mitt, er at verden ikke kan tilpasses alle. Og det har du visst veldig vanskelig for å si deg enig i, eller forstå? 

Nei, jeg er ikke uenig i, ei har jeg vanskeligheter med å forstå at verden ikke kan tilpasses alle. Jeg tror jeg har nevnt akkurat dèt en gang eller to.

Det er milevid forskjell mellom å ta hensyn til hele verden, og bevisst gå inn for å gjøre noens hverdag ubehagelig, som jeg mener at du gjør.

At du kommer trekkende med alskens andre saker, gjør ikke at du besvarer spørsmålet i større grad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...