Gå til innhold

Fellesfeiring med tvillinger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn skal feire sammen med et tvillingpar og et fjerde barn. De ønsker å bowle sammen. 

Når tvillingene deltar i en bursdag sammen, gir de gave sammen til den avtalte summen, men forventer selvsagt at de får en gave hver til fastsatt sum. Nå mener mor at de kun skal betale 1/3 av feiringen, mens jeg og den andre familien mener det bør være 2/4. Hadde det vært 4 barn fra forskjellige familier, hadde set jo blitt 1/4 å betale per bursdagsbarn. 

Selv har jeg 3 barn født innenfor en uke. Disse må gi en gave hver og betale sin del. Bør ikke tvillinger «belastes» som søsken flest? 

Føler tvillingfamilier ofte vil gi som en  enhet, men få som individ. 

Det var mitt bidrag til I-landsproblemer... 

Anonymkode: 60951...3df

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Mitt barn skal feire sammen med et tvillingpar og et fjerde barn. De ønsker å bowle sammen. 

Når tvillingene deltar i en bursdag sammen, gir de gave sammen til den avtalte summen, men forventer selvsagt at de får en gave hver til fastsatt sum. Nå mener mor at de kun skal betale 1/3 av feiringen, mens jeg og den andre familien mener det bør være 2/4. Hadde det vært 4 barn fra forskjellige familier, hadde set jo blitt 1/4 å betale per bursdagsbarn. 

Selv har jeg 3 barn født innenfor en uke. Disse må gi en gave hver og betale sin del. Bør ikke tvillinger «belastes» som søsken flest? 

Hvordan går 1/4 + 1/4 + 1/3 opp?

Anonymkode: b00b0...632

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tvillingene er var i begynnelsen en eggcelle. Dvs 3 barn skal feire sammen

Endret av Evablaum
Skrevet

Et barn = en gave og en lik del av summen på sluttregningen. 

Hvis mor vil at tvillingene skal behandles som individer og gå individuelle gaver må de være individuelle personer ellers også. 

Har aldri skjønt greia ned at tvillinger skal given gave sammen men forvente å få hver sin....

Anonymkode: dac6e...fd3

Skrevet
18 minutes ago, Anonym bruker said:

At det går an. Den tvillingmoren bør ta seg en bolle.

Skrevet

De er og blir to barn, to individer, to søsken på lik linje med andre som er to søsken. Selvsagt bør tvillinger få hver sin gave og like selvsagt bør de gi hver sin gave. De bør også betale for to barn i bursdagsarrangementet du beskriver. Kjenner at jeg blir litt matt av enkelte tvillingforeldre, de skal liksom hevde at de har det så mye verre, slitsommere og tøffere enn andre. Jeg har stor forståelse for at svangerskap og spedbarnstid kan være ekstra tøff med to. Men videre etter det så er det vel ikke nødvendigvis så mye mer slitsomt å ha to på 2 år enn å ha f.eks en på 1 år og en på 3 år? Mange fordeler med tvillinger også tenker jeg, de har alltid noen å leke med, begge er på samme nivå, man slipper å tilpasse til enten den største eller minste. Nei, de kan ikke arve av hverandre, men om du får jente først og deretter gutt så er det ikke mye som kan arves der heller, selvom du ikke velger mye rosa for så kjønnsdelt er klær, leker og utstyr blitt. 

Anonymkode: c6a1a...b32

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hvert barn skal belastes like mye, skal vi betale 1/4, den andre 1/4 og tvillingene 1/4 + 1/4, altså halvparten. 

Hvis de betaler 1/3 (de er jo en familie), må vi betale 1/3 og de andre 1/3. 

Feiringen kommer på 4000 (mange unger). Jeg mener vi skal betale 1000, de andre 1000 og tvillingene 2000. Tvillingfamilien vil betale 1333, slik at vi må betale 1333 og de andre 1333. 

Mitt poeng er at tvillinger regnes som en enhet når det lønner seg for dem, og som individer når det lønner seg. Det kan ikke andre søsken... Hadde 4 barn fea 4 familier feiret sammen, hadde ikke dette vært en problemstilling. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hvert barn skal belastes like mye, skal vi betale 1/4, den andre 1/4 og tvillingene 1/4 + 1/4, altså halvparten. 

Hvis de betaler 1/3 (de er jo en familie), må vi betale 1/3 og de andre 1/3. 

Feiringen kommer på 4000 (mange unger). Jeg mener vi skal betale 1000, de andre 1000 og tvillingene 2000. Tvillingfamilien vil betale 1333, slik at vi må betale 1333 og de andre 1333. 

Mitt poeng er at tvillinger regnes som en enhet når det lønner seg for dem, og som individer når det lønner seg. Det kan ikke andre søsken... Hadde 4 barn fea 4 familier feiret sammen, hadde ikke dette vært en problemstilling. 

Ja, det første regnestykket er riktig. Skjønner godt at moren syns det er dyrt, men det hadde jo vært dyrt om hun skulle ha feiret Reidun i mars og Reidar i april for 1000 kroner hver også.

Anonymkode: 698f0...429

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er og blir to barn, to individer, to søsken på lik linje med andre som er to søsken. Selvsagt bør tvillinger få hver sin gave og like selvsagt bør de gi hver sin gave. De bør også betale for to barn i bursdagsarrangementet du beskriver. Kjenner at jeg blir litt matt av enkelte tvillingforeldre, de skal liksom hevde at de har det så mye verre, slitsommere og tøffere enn andre. Jeg har stor forståelse for at svangerskap og spedbarnstid kan være ekstra tøff med to. Men videre etter det så er det vel ikke nødvendigvis så mye mer slitsomt å ha to på 2 år enn å ha f.eks en på 1 år og en på 3 år? Mange fordeler med tvillinger også tenker jeg, de har alltid noen å leke med, begge er på samme nivå, man slipper å tilpasse til enten den største eller minste. Nei, de kan ikke arve av hverandre, men om du får jente først og deretter gutt så er det ikke mye som kan arves der heller, selvom du ikke velger mye rosa for så kjønnsdelt er klær, leker og utstyr blitt. 

Enig. Vi fikk nr 3 da eldste var 2 (helt frivillig), og har da 3 fotballag, 2 håndballag og ett innebandylag å følge opp (også helt frivillig). Tenker det da er enklere med to guttetvillinger som deltar på samme idrettslag. 

Vi har jente, gutt, gutt og ikke mulighet for å arve. Gutt 2 ble raskt like stor som gutt 1, og de bruker i dag samme størrelse. Dessuten hadde vi på det meste tre sprinkelsenger, tre bleiebarn, tvillingvogn osv. Og da jeg var hjemme med siste baby, var også ett- og toåringen hjemme (helt frivillig, men sympatien til tvillingforeldre forsvinner litt i en slik situasjon). 

Hi

Skrevet

Ja, det første regnestykket er riktig. Skjønner godt at moren syns det er dyrt, men det hadde jo vært dyrt om hun skulle ha feiret Reidun i mars og Reidar i april for 1000 kroner hver også.

Anonymkode: 698f0...429

Nettopp! Mitt poeng også. 

Hi

Skrevet

På den annen side: hadde tvillingene feiret alene, hadde de bare betalt for ett selskap... Det blir jo ikke dyrere for dere å feire med et tvillingpar enn hvis de samme folka bare hadde én. 

Har aldri skjønt det der med at gaver skal gå opp i opp heller. "de kjøper bare én gave men får to" er en utrolig gjerrig måte å se det på. 

Jeg er enig med denne tvillingmoren jeg, da. 

Anonymkode: 2eb99...1bd

Skrevet

Jeg har tvillinger, og hadde i denne situasjonen tilbydd meg å betale 2/4. Og så tror jeg også at det hadde de vi skulle feiret sammen med protestert på, og sagt at jeg selvfølgelig bare skulle betale 1/3...

Anonymkode: d3bbe...5e1

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På den annen side: hadde tvillingene feiret alene, hadde de bare betalt for ett selskap... Det blir jo ikke dyrere for dere å feire med et tvillingpar enn hvis de samme folka bare hadde én. 

Har aldri skjønt det der med at gaver skal gå opp i opp heller. "de kjøper bare én gave men får to" er en utrolig gjerrig måte å se det på. 

Jeg er enig med denne tvillingmoren jeg, da. 

Anonymkode: 2eb99...1bd

Jo, det er rimeligere når regningen fordeles på fire i stedet for tre, slik det ville vært hvis det ikke var tvillinger. Hadde vi valgt å feire alene, hadde vi ikke tatt med 25 stk på bowlingen, men heller feiret i gymsalen. Nå valgte ikke tvillingene å feire alene, men delta som 2 av 4 bursdagsbarn i felles feiring. 

Jeg vet det høres kjipt ut med å regne på skillingene i gavegivning, men jeg regner også med at man blir uglesett av mottaker hvis man gir gave til 50 kr per tvilling i stedet for 100. 

Hi

Skrevet

Jeg har tvillinger, og hadde i denne situasjonen tilbydd meg å betale 2/4. Og så tror jeg også at det hadde de vi skulle feiret sammen med protestert på, og sagt at jeg selvfølgelig bare skulle betale 1/3...

Men hvorfor er det en selvfølge? 

Når ungene deltar på fotballcup må man jo betale egenandel per unge, eller to inngangsbilletter på Tusenfryd. Er vel logisk å betale for begge ungene når de feirer sammen med andre?! 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du to unger betaler du for begge. Ikke jeg som skal sponse dine unger.

HI, hadde en tvillingfamilie foreslått tredeling hadde jeg droppet hele fellesfeiringen. Gjerrighet på bekostning av andre er det mest usjarmerende som finnes.

Anonymkode: 49d24...8b1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Einig at tvillingmamma tar feil her. Er einig i at det er mer slitsomt med to barn på ett og tre enn to på to... Har to toåringer nå, og når storesøskenene på snart 5 og 7 er borte er livet som en lek... Men da storesøskenen  var ett og tre var det jo veldig slitsomt med to barn😉

Anonymkode: e01f2...708

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tvillinger ER mer slitsomt enn søsken på feks 1 og 3. Jeg har prøvd begge deler og tvillinger er mye mer stressende, utfordrende og slitsomt, selv om mine to egentlig er utrolig enkle barn.

å ha to stykker i samme utvikling, begge skal plutselig bli bleiefri, begge skal «klare selv», legges samtidig, ingen litt større som kan feks se TV mens minstemann legges, begge skal gjennom første sykdomsår i barnehagen samtidig osv. Utfordringer i forhold til venner når de er på samme alder, ser prikk like ut og folk ser ikke forskjell osv. Mange tvillinger er også født premature noe som gir ekstra utfordringer.

men noen foreldre behandler tvillingene sine som en enhet, begge skal inviteres ned hjem samtidig, en syk i barnehagen er begge hjemme, og blir sur og ringer for å spørre hvorfor kun Kari er invitert med hjem og ikke Mari.

det er viktig at tvillinger blir behandlet individuelt, også fra mor/fars side. Det er en selvfølge at tvillinger gir hver sin gave til avtalt sum (eller felles gave til dobbel sum), selvsagt skal de betale for 2 barn når de feirer bursdag. Det er like selvsagt at tvillingene skal få hver son gave til avtalt sum når de har bursdag.

å blir alle jenter invitert og tvillingene er ulik kjønn, ja da skal selvsagt ikke tvillinggutten inviteres. 

Anonymkode: 2a05d...1b4

Skrevet

Jeg hadde gått for betaling pr familie, altså delt regningen på 3.

Dere måtte betalt mer om tvillingene ikke hadde feiret sammen med dere, og tvillingmammaen måtte betalt mer om hun ville feiret uten dere og den andre familien. 

Skrevet

Og når det kommer til gaver, gjør hva du vill, kjøp 2 gaver fra alle dine barn en til X og en til Y.

Skrevet
6 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Dere måtte betalt mer om tvillingene ikke hadde feiret sammen med dere, og tvillingmammaen måtte betalt mer om hun ville feiret uten dere og den andre familien. 

Med den logikken kan jo en betale 95% og resten 5%, for det er 5% billigere enn å feire alene så da burde de likevel være fornøyde (kanskje ikke rettferdig, men det er pokker meg ikke rabatt til tvillingforeldre heller).

Er tvillingforeldre opptatt av å få kostnaden til å bli som ved et selskap får de ha det på egenhånd. Skal tvillinger behandles som enkeltindivid må foreldre også behandle dem slik. De må vel betale for begge til vanlig også, inngangsbilletter, flybilletter osv. 

Anonymkode: 49d24...8b1

Skrevet
29 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Det hadde jeg aldri gått med på. Man deler på antall barn, og ett barn må betale 1000 kr. Den som da har to barn må betale 2000 kr, det er enkel matte.

Hadde tvillingmoren nektet på det hadde jeg bare sagt "greit da utgår fellesfeiringen da jeg ikke har tenkt til å sponse dere med barnebursdag". Jeg betaler heller 4000 kr selv, enn å sponse en gnien familie da slike mennesker som tvillingmoren byr meg imot.

Anonymkode: a4e8b...471

Skrevet

Tvillingmamma her. Vi kjøper nok ikke to separate gaver fra våre tvillinger, men heller en gave som vi da heller legger noe mer cash i. 

Kjøper dere to gaver dersom søsken med ulik alder skulle bli invitert til naboguttens bursdagsfest? 

Ellers enig i at tvillingforldrene må ut med 2/4 av kostnaden - selv om det jo faktisk er snakk om tre foreldrepar her og jeg kan forstå at logikken hennes. Men bare ufint å krangle på sånt. Tvillinger koster, de er jo to barn. 

Anonymkode: c8c41...aca

Skrevet

Jeg skjønner de vil betale per familie, for å slippe å må ut med 2000kr når de andre familiene må ut med 1000kr. 
Men logisk er det jo ikke, for om familien skal på ferie eller tusenfryd så kan de jo ikke si i billettluka at de ønsker kun å betale én barnebilett fordi det er tvillinger? De må fremdeles betale per barn, uansett hvilken dato barna er født på. 

Her må tvillingmoren innse at skal hun feire/ha et arrangement sammen med flere som koster en del, må det fordeles likt per barn slik det gjør i alle andre sammenhenger. 

Anonymkode: 2b163...fa5

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tvillingmamma her. Vi kjøper nok ikke to separate gaver fra våre tvillinger, men heller en gave som vi da heller legger noe mer cash i. 

Kjøper dere to gaver dersom søsken med ulik alder skulle bli invitert til naboguttens bursdagsfest? 

Ellers enig i at tvillingforldrene må ut med 2/4 av kostnaden - selv om det jo faktisk er snakk om tre foreldrepar her og jeg kan forstå at logikken hennes. Men bare ufint å krangle på sånt. Tvillinger koster, de er jo to barn. 

Anonymkode: c8c41...aca

Ja. Har tette søsken som av og til er i samme selskap og de har selvsagt med hver sin gave. De fleste har offisiell gaveåpning (feks flasketuten) og noe av det mest pinlige for et barn må være å sitte i sirkelen uten egen gave fordi søster har fellesgave...

Anonymkode: f70e0...cde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...