Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #26 Skrevet 20. august 2018 Vi snudde jenta vår nå for et par uker siden. Hun er 4,5 år. Anonymkode: dc304...204
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #27 Skrevet 20. august 2018 Snudde eldste i sommer. 4 år og 2 mnd. 110 cm og 19 kilo. På lengre turer i sommer savnet han det gamle setet, da han ikke får noe god sovestilling i beltestolen. Han var også siste blant sine venner (også blant de som er året yngre 😬). Minste skal også sitte bakover til minst 4 år selvom hun blir veldig bilsyk. Anonymkode: 33172...748
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #28 Skrevet 20. august 2018 Eldste er jeg usikker på når ble snudd. Jeg kjørte ikke bil den gangen og han kjørte bil max 2 ganger i året. Men den gangen (for 22 år siden), var det vanlig ned forovervendt da de flyttet ut av nyfødtsete /nettet, så jeg tipper han var ca 1 år. Med nummer 2 hadde vi heldigvis blitt litt klokere, men tydeligvis ikke kloke nok, for hun ble snudd rundt 2,5 år. Nummer tre satt bakovervendt frem til 4,5 år. Nummer 4 blir fire år bedre mnd, gar ingen planer om å snu han på lenge. Men vi har skaffet en setestol som han kan bruke dersom han skal være med noen hjem fra bhg ol. Anonymkode: e3714...ce0
Elina Skrevet 20. august 2018 #29 Skrevet 20. august 2018 Første var nesten 5 år og minste var 4,5 år. Hadde latt de sitte bakovervendt enda lengre men de begynte å klage selv så da tengte Far at det var på tide.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #30 Skrevet 20. august 2018 Eldste var faktisk over 1,5 år, men under 2 år da vi snudde han. Vi kjørte ikke bil på daglig basis den gang da, men han vrælte HELE bilturen hvis vi prøvde å kjøre noen steder. Sluttet med det da han ble snudd. Hadde aldri snudd han så tidlig i dag selv om jeg følte det var eneste løsningen da. Andremann er stor og lang for alderen, men enda bare 2 år. Han vræler stort sett også når han må kjøre bil, men han får bare sitte sånn. Vi prøver til han blir 4 år hvert fall, men håper han kan sitte bakover så lenge som mulig. Eldste er skolebarn nå og over 135 cm. Han satt på sånn bilpute et par mnd, men den kasta vi ut og kjøpte heller beltestol igjen. Sitter så mye bedre i den! Ingen protester faktisk. Han syns det var litt rart først, men jeg forklarte han at det er mye sikrere å sitte sånn. Vet andre i klassen også bruker beltestol fremdeles (3.kl). Anonymkode: 3a2bf...ef6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #32 Skrevet 20. august 2018 At folk tør å snu barna sine så tidlig så mange skriver her.. hjelper jo ikke å si at barnet er for langt. Skjelett og muskulatur er ikke mer utviklet om barnet er lengre enn gjennomsnittet🙈 Og at man kjører lite..Ja, for det kan jo ikke skje noe på de turene. Anonymkode: fb4ca...b4b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #33 Skrevet 20. august 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi, det var drøyt. Min er også 7, og de fleste i klassen hans sitter heldigvis i beltestol enda. Mange bruker pute når de sitter på med noen men beltestol i egen bil. Anonymkode: d09dc...8aa Enig. Alle vennene til åtteåringen sitter fortsatt i beltestol. Er det ikke påbudt frem til de er 135 cm, og anbefalt til 150? Anonymkode: 46bc1...63f
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #34 Skrevet 20. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig. Alle vennene til åtteåringen sitter fortsatt i beltestol. Er det ikke påbudt frem til de er 135 cm, og anbefalt til 150? Anonymkode: 46bc1...63f Om barnet er under 36 kg så er det påbudt med enten pute eller beltestol til 135 cm, men reglene skiller ikke mellom de to. Har du det i bilen så er det påbudt å bruke det til 150 cm om barnet er under 36 kg. Anonymkode: d09dc...8aa
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #35 Skrevet 20. august 2018 4 år var eldste. Og jenta mi var høyere enn snittet uten at det var noe problem med plassen for hennes del. Nå er lillesøster litt over 3. Satser på at hun blir sittende bakovervendt et års tid til. Og nei, prøver virkelig ikke å fremstå som noen «helgen», er barr redd for barna mine og så lenge det ikke er noe problem å sitte bakovervendt, så gjør vi jo selvsagt det. Anonymkode: 57af4...a19
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #36 Skrevet 20. august 2018 Min gutt byttet til forovervendt da han var 4,5 år. Anonymkode: 3d8b4...375
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #37 Skrevet 20. august 2018 Snudde på 4 år. Nå er hun 7, og sitter fremdeles i beltestol. 9-åringen er 138 høy og veier 36 kg. Hun sitter på pute. Anonymkode: 1c0aa...ca8
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #38 Skrevet 20. august 2018 Ved 4 år. Og sitter i beltestol nå som 2.klassing. Anonymkode: d95ad...6e6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #39 Skrevet 20. august 2018 Nr 1 snudde vi når hun var ett år (hun er nå 16 år) Nr 2 snudde vi når han va litt over to år Nr 3 snudde vi når hun var litt over 3 år Nr 4 er 3 1/2 år sitter bakover i den ene bilen, og forover i den bilen vi kjører minst (har kun sittet i den noen ganger da vi har hatt den bilen i bare en mnd). Han har god plass i setet og klager ikke. Anonymkode: cc78f...f93
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #40 Skrevet 20. august 2018 Vår er 4år og 3 mnd, sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det et par år til ihvertfall. Anonymkode: 1649a...435
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #41 Skrevet 20. august 2018 3 timer siden, Tekla123 skrev: Min fyller 5 år i oktober og sitter fortsatt bakovervendt. Har god plass lenge enda. Er ca 110 cm og 17 kg. Sitter i et Axkid minikidsete. Han hadde en periode for ca ett år siden, hvor han spurte om å få snu seg og lurte fælt på hvorfor han måtte sitte bakovervendt mens andre satt fremovervendt. Jeg forklarte at selv om det er trygt å sitte fremovervendt, så er det enda tryggere å sitte bakovervendt. Og at jeg vil at han skal være tryggest mulig når vi kjører bil. Han godtar det og sier nå selv at han vil sitte «sånn som er tryggest». Tenker jeg snur han rundt skolestart, vi får se. Atte hva????? Sitte bakover helt til skolestart??? 😂😂😂😂 hysteri på høyt nivå!! Anonymkode: 848fd...19f
Gjest Darwinia:-) Skrevet 20. august 2018 #42 Skrevet 20. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Oi, det var drøyt. Min er også 7, og de fleste i klassen hans sitter heldigvis i beltestol enda. Mange bruker pute når de sitter på med noen men beltestol i egen bil. Anonymkode: d09dc...8aa Jeg vet. Jeg kan på én måte skjønne at man kan ivre litt etter å snu ungene andre veien. De bakovervendte stolene ER jo litt tungvindte, de tar stor plass, ungene må løftes opp i stolen, kvalme osv. Men jeg skjønner IKKE at man har slik hastverk med å hive ut beltestol. Putene gir jo INGEN beskyttelse til nakke og hode ved sidekollisjoner og bortsett fra plassmangel ved mer enn to bilstoler så kan jeg ikke komme på noen ulemper med beltestol. Som sagt, man kan ha ei pute liggende når ungen skal på besøk.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #43 Skrevet 20. august 2018 Rett før fire år. Visste ikke nok om sikkerhet i bil akkurat da, har ikke bil selv. Men jeg lurer på en ting, som dere helt sikkert har peiling på: han er nå snart åtte år, og 146cm høy, bruker nå pute i bil, og beltet ligger fint over skulder og hofter (ikke i halsen, og ikke over magen), men er det dumt med pute nå? Så noen andre i tråden nevnte at beltestoler fortsatt er best nå, men min er kanskje for stor for det? Anonymkode: 6fc74...792
Tekla123 Skrevet 20. august 2018 #44 Skrevet 20. august 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Atte hva????? Sitte bakover helt til skolestart??? 😂😂😂😂 hysteri på høyt nivå!! Anonymkode: 848fd...19f Ja, tenk det. Traumatiserer nok ungen for livet 😂😂 så lenge han har greit med plass og ønsker det selv, får han sitte der han sitter. Tåler fint å være hysterisk når det kommer til bilsikring av barnet mitt. Er nok en bivirkning av en stygg kollisjon vi var i, hvor bilen ble vrak. Skal se om paracet hjelper..
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #45 Skrevet 20. august 2018 4 1/2 år, 5 år, drøye 5 år og 5 år. Anonymkode: 2da5d...940
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #46 Skrevet 20. august 2018 Vår sitter bakovervendt. Er snart fire år. Har ikke spesielt lange eller tunge barn så de får bare sitte bakovervendt til det blir for trangt. De klager ikke. Anonymkode: d39e6...89f
Anonym bruker Skrevet 20. august 2018 #47 Skrevet 20. august 2018 Litt over tre år. Anonymkode: 9d8ab...7fd
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #48 Skrevet 21. august 2018 Begge de to eldste var ganske nøyaktig 4 år. Vi har en på 3,5 nå, og han sitter fremdeles bakovervendt. Jeg har også reagert på at det er mange som har snudd. Mange av 2016-barna i bhg til barna mine er også snudd fremover. Det verste er vel egentlig fysioterapeut-paret som har tvillingene sine på 2 år fremover. Skulle tro de visste bedre. Anonymkode: a8676...7f8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #49 Skrevet 21. august 2018 13 timer siden, Darwinia:-) skrev: Begge satt bakovervendt til de var 5 år. Eldste på 7 år, som er nest høyest i sin klasse, er den eneste i sin klasse som sitter i beltestol. Begge har klagd litt og lurte på hvorfor de må sitte bakovervendt/ i beltestol når de andre ikke gjør det uten å komme noen vei. Vi velger tryggeste alternativet så langt det lar seg gjøre. Enig. Eldste satt bakover til han var seks, mellomste til han var 4,5 år (veldig stor for alderen). Nå sitter begge i beltestol, de er i andre og femte klasse. Omtrent alle på deres alder bruker kun pute eller ingen ting. Ikke alltid så lett å forklare hvorfor de skal sitte i beltestol, uten å si noe negativt (indirekte) om andre foreldres valg. «Vi ønsker at dere skal sitte så trygt som mulig i bilen.» «Men hva med foreldrene til x da, vil ikke de det?» Balansegang hva man svarer på det... heldigvis er det ikke så ofte det blir et tema. Anonymkode: 45718...b68
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #50 Skrevet 21. august 2018 Våre ble snudd ved 3,5 års alderen begge 2. Eldste som er 7 maser nå om å kutte ut beltestolen da hun foretrekker pute men er ikke aktuelt foreløpig. Veier 24 kilo. Anonymkode: f97f0...636
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå