Gå til innhold

Hva tenker du om transpersoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Transpersoner, herunder transkjønnete, «født i feil kropp» osv, er en stadig økende  gruppe samfunnet, dvs de er blitt stadig mer synlig. Nokså knallhard debatt i enkelte medier, om ulike aspekter, og tiden da dette  var noe helt spesielt man ikke trengte å forholde seg til er over  

Hva forteller du dine barn om transpersoner?

Edit: Forskjellen på transpersoner og homofile/lesbiske er at det ikke er bare en privatsak for de der gjelder, men en sak som utfordrer en knallsterk samfunnskategorisering, nemlig kjønn. En (biologisk) gutt/mann kan f.eks skifte juridisk kjønn. Dette kan gi praktiske utfordringer som samfunnet ikke er helt klar for (garderober, idrett, skjemaer, klær osv osv). Det er slett ikke alle land som er spesielt vennlig innstilt til disse personene, enkelte steder kan man bli drept (USA, Tyrkia, Brasil..)

Endret av aanonym
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ene venninne til datteren min har skiftet kjønn og er nå gutt og kompis. 

Vi har fortalt hva og hvorfor til de yngre søskena, og det var visst ingen big deal. 

Jeg tenker veldig lite på det, eneste som bekymrer meg er at selvmordstatestikken er mye høyere for transepersoner enn andre. Det er bekymringsfullt. 

Anonymkode: a63c4...3da

Skrevet

Jeg tenker ikke noe særlig på det, men jeg tror det er vanskelig for mange av dem, og jeg håper det blir lettere og lettere for alle å få være seg selv.

Anonymkode: b43d6...878

Skrevet

Har ikke snakket spesielt om transkjønnete med barna. I forbindelse med pride snakket vi litt om homofili og forskjellige typer familier. Ut over det har vi ikke vært mye innom emnet enda. Det kommer sikkert når de blir større.

Men jeg tenker at så lenge barna vet at kjærlighet og personlighet kan ta mange former og at man skal behandle alle mennesker skikkelig så vil de også kunne møte folk på en ok måte.

Anonymkode: 3e5ff...610

Skrevet

Jeg tenker at det må være vanskelig på mange måter å vokse opp og eventuelt skifte kjønn i dagens samfunn. 

Til barna har jeg forklart at «han ble født med jentekropp, men inni seg var han en gutt, akkurat som dere». Barna tenker på både transseksualitet, homofili og andre «avvik fra flertallet» som den naturligste ting i verden. Heldigvis! Jeg har tro på at den oppvoksende generasjonen blir langt mer inkluderende og fordomsfrie enn dagens voksne💛

Anonymkode: 05e57...ba4

Skrevet

Det jeg tenker er bekymringsfullt er at noen unge forveksler vanlige tenåringsproblemer, usikkerhet og leting etter sin egen identitet med hvilket kjønn de er. Jeg tror at noen forveksler en tenårings følelse av å være annerledes med at de har "feil" kjønn. For eksempel jenta som ikke identifiserer seg med sminke og utseendekulturen hun utsettes for.

Og så klart er det noen som er født i "feil" kjønn og trenger operasjon. 

Skulle bare ønske vi kunne akseptere flere versoner av det normale, så ikke begrepene ble så trange.

Skrevet
30 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Skulle bare ønske vi kunne akseptere flere versoner av det normale, så ikke begrepene ble så trange.

Det skulle jeg også ønske. Også blant voksne. Jeg ser det applauderes når en gutt går i kjole (og det er vel og bra), men om jeg som voksen dame ikke ønsker å gå i kjole i f.eks. bryllup så er det en del som ikke aksepterer det.

Det er mye som ikke passer meg i dagens kjønnsrollemønster, jeg føler ikke noe behov for å bruke sminke, hater shopping og er ganske misunnelig på at menn kan bruke én dress til alt. Men jeg føler meg heller ikke som mann eller noe behov for å være det.

Det er flott at vi har kommet lenger når det gjelder å godta at noen skifter kjønn, men det hadde vært fint om det også ble mer akseptert å være mann eller kvinne på forskjellige måter og/eller være et sted midt i mellom.

Anonymkode: 844f2...cde

Skrevet

Jeg tenket at de er psyke.

Anonymkode: 8b518...1a7

Skrevet

Jeg tenker at de er vidunderlige flotte mennesker som alle andre. Ikke alt vi må forstå, men vi må akseptere og inkludere.

Anonymkode: 277c3...ec4

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tenker du feil. Det er ikke en psykisk sykdom. Men mange kan bli psykisk syke hvis de ikke får hjelp eller blir akseptert.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det det du forteller dine barn?

Skrevet

Jeg trenger ikke tenke noe om dem. Mennesker er mennesker, og kommer i alle former, farger og utgaver. Min fantastiske nevø var født i jentekropp. Da vi skulle fortelle barna at det (vi antok) de trodde var en kusine egentlig var en fetter, så de bare dumt på oss. Det hadde de alltid visst. Barn er herlig fri fra fordummende fordommer. 

Anonymkode: d1647...f77

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trenger ikke tenke noe om dem. Mennesker er mennesker, og kommer i alle former, farger og utgaver. Min fantastiske nevø var født i jentekropp. Da vi skulle fortelle barna at det (vi antok) de trodde var en kusine egentlig var en fetter, så de bare dumt på oss. Det hadde de alltid visst. Barn er herlig fri fra fordummende fordommer. 

Det er jeg i grunnen enig i. Er mer bekymret for voksne, hva slags holdninger vi har og videreformidler til våre barn. Det er fortsatt de (vi) som driver samfunnsdebatten og som preger samfunnet vi bor i lang til framover. 

F.eks https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/mann-kan-ikke-bli-kvinne/70040157/amp

Endret av aanonym
Skrevet

Jeg tenker ikke så mye om dem, annet enn at det er synd på de som møter store fordommer og får vanskeligheter pga det. Har sett en episode av "lost in transition" og ser hvordan noen voksne menn blir møtt i USA, det kan jammen ikke være lett....

Men her i Norge er det nok lettere, og jeg tror barna våre vokser opp til å bli temmelig runde i kantene altså. Selvfølgelig er det noen fordommer som viderelæres, men det er ikke flertallet lenger. En kamerat av sønnen min sto frem som homofil på ungdomsskolen, og ingen hadde noen negative kommentarer på det. Noen spøkefulle kommentarer type "bare du ikke prøver deg på meg er det greit for meg" osv, også ferdig liksom. Før turte jo ikke menn gå ved siden av homofile fordi de var redd for å bli oppfattet som homofil selv, sånn er det ikke lenger. Med største selvfølgelighet er de mest heterofile kompis med den homofile, de har en helt annen trygghet.

Nå kjenner vi ingen som har skiftet kjønn, men jeg kan aldri tro det er noe problem for ungene altså.

Anonymkode: 0313b...d98

Skrevet

Hva jeg tenker? at de er psykisk syke og bør få hjelp før de lemlester kroppen sin. På samme måte som jeg tenker at en som tror hun er en katt er like psykisk syk. Nei, du er det du er. 

Javel, du liker fotball og øl? Kan være jente allikevel.

Anonymkode: 969da...d35

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva jeg tenker? at de er psykisk syke og bør få hjelp før de lemlester kroppen sin. På samme måte som jeg tenker at en som tror hun er en katt er like psykisk syk. Nei, du er det du er. 

Er dette noe du formidler til dine barn?

Skrevet
6 minutes ago, aanonym said:

Er dette noe du formidler til dine barn?

Det burde hun.

Det er sykdom.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det burde hun.

Det er sykdom.

Hvor har du den oppfatningen fra? 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det burde hun.

Det er sykdom.

For å ikke fremstå som dum, burde det være i din interesse og oppdatere deg litt

Anonymkode: 3db0f...ac4

Skrevet
37 minutter siden, aanonym skrev:

Det er jeg i grunnen enig i. Er mer bekymret for voksne, hva slags holdninger vi har og videreformidler til våre barn. Det er fortsatt de (vi) som driver samfunnsdebatten og som preger samfunnet vi bor i lang til framover. 

F.eks https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/mann-kan-ikke-bli-kvinne/70040157/amp

Enig. Og det er fordomsfulle mennesker som gjør livet så vanskelig for barn/ungdommer i en sårbar fase. Det er vanskelig nok fra før å være annerledes, om ikke de skal møtes med fordommer. Enkle mennesker har behov for en enkel verden, og vil ofte reagere irrasjonelt,  noen ganger til og med med hat, mot ting de ikke forstår.  Heldigvis går verden fremover. Det er 12 år siden min nevø startet prosessen med kjønnsskifte, og utrolig mye har skjedd på de årene, spesielt blant voksne. Han møtte bare støtte blant jevnaldrende, og jeg vet at enkelte av disse ungdommene oppdro foreldrene sine til å bli bedre og mindre trangsynte mennesker😉

Skrevet

Har ikke så mye meninger. Annet enn at jeg har lagt merke til at når de velger å bytte og begynner å kle seg slik de ønsker så kler spesielt menn som blir kvinner seg utrolig horete. 

Nabogutten holder på å skifte nå, og han ser ut som en prostituert. 

Anonymkode: 133af...497

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen blir godkjente for behandling hvis de er psykisk syke. De må gjennom en to år lang utredning på Rikshospitalet. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke så mye meninger. Annet enn at jeg har lagt merke til at når de velger å bytte og begynner å kle seg slik de ønsker så kler spesielt menn som blir kvinner seg utrolig horete. 

Nabogutten holder på å skifte nå, og han ser ut som en prostituert. 

Anonymkode: 133af...497

Det gjør flere unge jenter her i byen også. Uten at de er født gutter. 

Skrevet

Jeg har sett på det norske programmet og også det engelske som gikk på TV for et par år siden. Synes det er interessant og veldig fint å se at det nå er økende åpenhet, forståelse og hjelp å få, tenker det er nok en gruppe som sliter mye både med å finne ut og forstå sin egen situasjon og mange sliter også med omgivelsene. Har sett litt av programmene med min eldste og forklart henne og min yngste at noen er født med en jenyekropp, men inni hodet og tankene sine så kjenner de at de egentlig er gutt og omvendt.

Anonymkode: 756ad...24b

Skrevet

Jeg har venner som er trans og ser på det som uproblematisk. Var aldri noen tvil om at de var født "i feil kropp". 

Så har du dem som mener de bytter kjønn annenhver dag, at det ikke finnes biologisk kjønn, etc, og det ser jeg på som fullstendig idiotisk. 

Så lenge man ikke gir hormoner til barn eller ser ut som en mann i parykk samtidig som man klager over at folk er lite forståelsesfulle så blir det det samme som seksualitet i mine øyne: en privatsak. 

Anonymkode: 5405b...9bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...