Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #51 Skrevet 17. august 2018 11 timer siden, Hannasbananas skrev: Men det skulle da bare mangle?! 🙄 Hva skulle mangle? At jeg betaler for mitt eget barn. Null problem for oss da vi har god råd. Verre for de med dårlig råd. Jobber selv i helsevesenet og møter mange foreldre med dårlig råd. Det er lov å vise empati og forstå at ikke alle er like godt stilt. Vanskelig for deg tydeligvis. Anonymkode: 4f733...752
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #52 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det vil i så fall være en ulovlig bekymringsmelding og brudd på helsepersonellets taushetsplikt, jf helsepersonelloven. Nav sosial er riktig instans, og også den barneverntjenesten trolig vil vise til i slike saker. Anonymkode: 28aa1...d47 Vi har lov til å trosse taushetsplikten og melde til bv. Anonymkode: 3e83f...35e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #53 Skrevet 17. august 2018 7 minutes ago, Anonym bruker said: Vi har lov til å trosse taushetsplikten og melde til bv. Anonymkode: 3e83f...35e Lov og PLIKT Anonymkode: faa0a...7fe
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #54 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi har lov til å trosse taushetsplikten og melde til bv. Anonymkode: 3e83f...35e Kun dersom dere (om du er helsepersonell) har grunn til å tro at et barn er utsatt for mishandling eller annen grov omsorgssvikt. Den juridiske terskelen tilsvarer barnevernlovens paragraf 4-12, den som omhandler omsorgsovertakelse, så definisjonen på alvorlig omsorgssvikt er nødvendigvis omfattende. At en forelder har så svak økonomi at vedkommende helt åpenbart behøver sosialstønad utløser på ingen måte meldeplikten. Så fremt vedkommende forelder jo faktisk sørger for at barnet får helsehjelp, og det får det jo, selv om fakturaen ikke blir betalt, vil en melding være brudd på din taushetsplikt. Nå skal sies at det er mange i helsevesenet som er lite kjent med lovverket dere egentlig skal forholde dere til, da. Stort sett leger og psykologer som faktisk kan det og forholder seg korrekt til det. Anonymkode: 28aa1...d47
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #55 Skrevet 17. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og til deg som tror at barnevernet ville henvist til nav. Det er feil. Barnefattigdom er absolutt noe barnevernet jobber mye med, fordi disse barna er i risikosonen for alle mulige slags problemer (selv om manglende somatisk behandling er veldig Sjeldent noen unnlater å prioritere) Anonymkode: faa0a...7fe Selvfølgelig er det det. Men nav er riktig instans for økonomiske problemstillinger og en profesjonell barneverntjeneste jobber da på tvers av instanser fremfor å gjøre utbetalinger fra feil budsjett og få et økonomisk problem til å fremstå som omsorgssvikt i statistikker. Men her er det mye gammeldags praksis rundt i det ganske land. Anonymkode: 28aa1...d47
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #56 Skrevet 17. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kun dersom dere (om du er helsepersonell) har grunn til å tro at et barn er utsatt for mishandling eller annen grov omsorgssvikt. Den juridiske terskelen tilsvarer barnevernlovens paragraf 4-12, den som omhandler omsorgsovertakelse, så definisjonen på alvorlig omsorgssvikt er nødvendigvis omfattende. At en forelder har så svak økonomi at vedkommende helt åpenbart behøver sosialstønad utløser på ingen måte meldeplikten. Så fremt vedkommende forelder jo faktisk sørger for at barnet får helsehjelp, og det får det jo, selv om fakturaen ikke blir betalt, vil en melding være brudd på din taushetsplikt. Nå skal sies at det er mange i helsevesenet som er lite kjent med lovverket dere egentlig skal forholde dere til, da. Stort sett leger og psykologer som faktisk kan det og forholder seg korrekt til det. Anonymkode: 28aa1...d47 Hvis JEG er bekymret, kan jeg trosse taushetsplikten og melde. På linje med alle andre i samfunnet. Anonymkode: 3e83f...35e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #57 Skrevet 17. august 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis JEG er bekymret, kan jeg trosse taushetsplikten og melde. På linje med alle andre i samfunnet. Anonymkode: 3e83f...35e Men gjør du det i forbindelse med jobben din, så er det annerledes enn om du melder som privatperson, og det burde du vite Anonymkode: 72f93...a10
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #58 Skrevet 17. august 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis JEG er bekymret, kan jeg trosse taushetsplikten og melde. På linje med alle andre i samfunnet. Anonymkode: 3e83f...35e Ja, dersom du har grunn til å tro at et barn er utsatt for mishandling eller annen grov omsorgssvikt. Forutsatt at du er helsepersonell. Du kan ikke ignorere helsepersonelloven dersom du vil melde om informasjon du har fått i jobb. Som sagt. Anonymkode: 28aa1...d47
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #59 Skrevet 17. august 2018 På 16.8.2018 den 21.58, Anonym bruker skrev: Å - det visste jeg heller ikke... Jeg sjekket på forhånd om det var nødvendig med henvisning i fra lege, til privat fysioterapaut - jeg trodde jo det var gratis uansett om man hadde henvisning..., privat eller offentlig. Så fikk jeg informert at man hadde sluttet med henvisningsordningen. Finnes det kommunale fysioterapauter? Hvordan finner man frem til de? Det er kanskje lange ventetider? Huff, føler meg bare lurt jeg nå... Anonymkode: b2a87...b47 Tror de fleste kommuner har fysioterapitjeneste, jeg spurte om fastlegen kunne henvise (selv om man ikke lenger trenger henvisning) , kom til ganske raskt iforhold til f.eks hos private fysioterapeuter. Anonymkode: d29f3...435
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #60 Skrevet 17. august 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Tydeligvis ikke likt alle steder. Her må du leie krykker for 200,- eller kjøpe for 300,-. Dessuten hjelper det ikke om du får tilbake pengene hvis du ikke har dem i utgangspunktet. 😛 Anonymkode: 13cc5...344 Er ikke i alle kommuner man får leie krykker, vi måtte kjøpe til ungen, 300 kroner.. Anonymkode: d29f3...435
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #61 Skrevet 17. august 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror hun har en diagnose. Eller er psykisk ustabil. Anonymkode: 869a7...0bd Ja selvfølgelig har hun det,eller så er hun misunnelig.Det er går selvsagt ikke an å ha andre meninger enn flertallet uten at en av disse tingene ligger bak! Anonymkode: dd69d...01b
Evablaum Skrevet 17. august 2018 #62 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja selvfølgelig har hun det,eller så er hun misunnelig.Det er går selvsagt ikke an å ha andre meninger enn flertallet uten at en av disse tingene ligger bak! Anonymkode: dd69d...01b Går for misunnelig denne gangen.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #63 Skrevet 18. august 2018 På 17.8.2018 den 7.13, Evablaum skrev: For å bli lagt i narkose, så må du være innlagt på sykehus. Og det er GRATIS GRATIS GRATIS Neida, det trenger man ikke være. Men gratis har det hittil vært . Anonymkode: 74c17...25e
Qwerty Union Skrevet 18. august 2018 #64 Skrevet 18. august 2018 Hvis ikke du betaler for det, så må noen andre betale for det. Det er faktisk ikke gratis å drive et helsevesen. Jeg synes det er rett og rimelig at brukerne betaler en liten andel av det det koster. Ting som oppfattes som gratis blir ofte misbrukt.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #65 Skrevet 19. august 2018 Jeg har frikort men må betale for utstyr som brukes bortsett fra ved blodprøver. Henvisninger som sendes må jeg og betale litt kr for, 50 kr el noe sånt. Anonymkode: d0cd3...624
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå