Anonym bruker Skrevet 16. august 2018 #26 Skrevet 16. august 2018 Regner med du tuller. Om du har så dårlig råd at du ikke har et par hundre kroner til gips når ungene din brekker beinet, burde du gi beskjed så du slipper å betale Anonymkode: 7ef40...494
Yellow Brick Road Skrevet 16. august 2018 #27 Skrevet 16. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Regner med du tuller. Om du har så dårlig råd at du ikke har et par hundre kroner til gips når ungene din brekker beinet, burde du gi beskjed så du slipper å betale Anonymkode: 7ef40...494 Nettopp! I tillegg går det rett og slett ikke an å være så totalt uvitende og hjelpeløs når man har barn. Med barn følger det ansvar, ikke bare for barnet direkte, men for å sørge for at man vet hvordan samfunnet fungerer.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2018 #28 Skrevet 16. august 2018 Lurer på hva de ville sagt hvis man sa at man ikke har penger til å betale for verken gips, krykker eller fysio. Jeg har selv hatt så dårlig råd at jeg ikke har spist middag selv, slik at barna fikk. De fikk ikke gå i bursdager eller i svømmehallen eller lekeland. Det var mens jeg gikk på sosialen før jeg fikk uføre. Og før noen krangler på at uføre ikke bør få barn, så kan jeg si at jeg var frisk og i full jobb da jeg fikk dem. - Og gift. Da helsa forsvant, så forsvant også jobben og mannen. Anonymkode: bfe73...5ce
Evablaum Skrevet 16. august 2018 #29 Skrevet 16. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lurer på hva de ville sagt hvis man sa at man ikke har penger til å betale for verken gips, krykker eller fysio. Jeg har selv hatt så dårlig råd at jeg ikke har spist middag selv, slik at barna fikk. De fikk ikke gå i bursdager eller i svømmehallen eller lekeland. Det var mens jeg gikk på sosialen før jeg fikk uføre. Og før noen krangler på at uføre ikke bør få barn, så kan jeg si at jeg var frisk og i full jobb da jeg fikk dem. - Og gift. Da helsa forsvant, så forsvant også jobben og mannen. Anonymkode: bfe73...5ce Da burde du prakket ungene på mannen
Anonym bruker Skrevet 16. august 2018 #30 Skrevet 16. august 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lurer på hva de ville sagt hvis man sa at man ikke har penger til å betale for verken gips, krykker eller fysio. Jeg har selv hatt så dårlig råd at jeg ikke har spist middag selv, slik at barna fikk. De fikk ikke gå i bursdager eller i svømmehallen eller lekeland. Det var mens jeg gikk på sosialen før jeg fikk uføre. Og før noen krangler på at uføre ikke bør få barn, så kan jeg si at jeg var frisk og i full jobb da jeg fikk dem. - Og gift. Da helsa forsvant, så forsvant også jobben og mannen. Anonymkode: bfe73...5ce Hva de hadde sagt? De hadde kontaktet barnevernet Anonymkode: ba7a4...591
Hannasbananas Skrevet 16. august 2018 #31 Skrevet 16. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Stemmer det desverre. Her måtte minsten på legevakten med brannskader å vi måtte betale for utstyret de hadde brukt. Dvs bandasje og smertestillende. Kun konsultasjon med lege er gratis for barn. Anonymkode: 4f733...752 Men det skulle da bare mangle?! 🙄
Mamma_til_2 Skrevet 16. august 2018 #32 Skrevet 16. august 2018 Altså har du ikke penger der og da så får du faktura så du kan betale når du får penger, ingen nekter deg det hos fastlege eller legevakt.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2018 #33 Skrevet 16. august 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva de hadde sagt? De hadde kontaktet barnevernet Anonymkode: ba7a4...591 Er du teit? Det er mange som ikke har råd til disse utgiftene på stedet. De får faktura, om de ikke klarer å oppdrive pengene på andre måter, må de kontakte NAV Sosial. En del steder, som legevakten i Oslo, hadde hatt rimelig mye å gjøre (og tro meg, det har de alt) om de skulle kontakte barneverntjenesten hver gang noen ikke hadde råd til egenandelen på behandlingsmateriale for ungene sine. (Men mange av disse familiene har allerede kontakt med barneverntjenesten, da. Det er mye fattigdom som bli barnevern, eller omvendt). Anonymkode: 28aa1...d47
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #34 Skrevet 17. august 2018 Wow! Vi bor nå i utlandet og har ikke erfaring med brukne ben eller armer i Norge. Men begge barna har brukket arm/ albue her vi bor. Den brukken albuen måtte settes på plass i narkose. Aner ikke hvor mange ganger vi byttet gips.. men det kostet absolutt ingenting. jeg ville helt klart antatt at det var gratis i Norge også. Anonymkode: 2181e...023
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #35 Skrevet 17. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du teit? Det er mange som ikke har råd til disse utgiftene på stedet. De får faktura, om de ikke klarer å oppdrive pengene på andre måter, må de kontakte NAV Sosial. En del steder, som legevakten i Oslo, hadde hatt rimelig mye å gjøre (og tro meg, det har de alt) om de skulle kontakte barneverntjenesten hver gang noen ikke hadde råd til egenandelen på behandlingsmateriale for ungene sine. (Men mange av disse familiene har allerede kontakt med barneverntjenesten, da. Det er mye fattigdom som bli barnevern, eller omvendt). Anonymkode: 28aa1...d47 Men nå forutsetter du og legger til «på stedet». Det er en annnen situasjon. Hun jeg siterte spurte om hva som skjer hvis man sier man ikke har råd til gips, krykker, fysio. Punktum. Ikke der og da. Ikke på faktura. Da kan barnevernstjenesten bli kontaktet jo, og det skjer. teit kan du forresten selv være. Når du åpner innlegget ditt med personangrep, faller du liksom litt igjennom allerede fra start. Anonymkode: ba7a4...591
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #36 Skrevet 17. august 2018 6 timer siden, Evablaum skrev: Da burde du prakket ungene på mannen Herregud... Anonymkode: 575d4...1a1
Evablaum Skrevet 17. august 2018 #37 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Wow! Vi bor nå i utlandet og har ikke erfaring med brukne ben eller armer i Norge. Men begge barna har brukket arm/ albue her vi bor. Den brukken albuen måtte settes på plass i narkose. Aner ikke hvor mange ganger vi byttet gips.. men det kostet absolutt ingenting. jeg ville helt klart antatt at det var gratis i Norge også. Anonymkode: 2181e...023 For å bli lagt i narkose, så må du være innlagt på sykehus. Og det er GRATIS GRATIS GRATIS
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #38 Skrevet 17. august 2018 22 minutter siden, Evablaum skrev: For å bli lagt i narkose, så må du være innlagt på sykehus. Og det er GRATIS GRATIS GRATIS Akkurat det har jeg også opplevd en gang. Jeg kom på sykehuset på kvelden på grunn av noe som krevde relativt dyr medisin og utstyr (rundt 2000 kr). Da tilbød de meg å legge meg inn til neste dag for da slapp jeg å betale selv. Anonymkode: 61135...bf5
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #39 Skrevet 17. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva de hadde sagt? De hadde kontaktet barnevernet Anonymkode: ba7a4...591 Det hadde nok vært en god idé i såfall, for da hadde barnevernet mest sannsynlig hjulpet til med å dekke den utgiften. Anonymkode: 13cc5...344
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #40 Skrevet 17. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Privat må du altid betale, offentlig får barnet gratis frem til 12 år. En må altid betale for utstyr om man er barn eller har frikort, sånn har det altid vært. Har brukt off fysio fra barnet var 3 mnd til 12 år, gratis! Anonymkode: f9989...20a Det er utvidet til 16 år. Før var det gratis med fysio frem til 12 år, nå er det 16 år. Jeg har en 11-åring som har fysioterapeut, hun kommer til skolen (og kom til barnehagen før det). Anonymkode: 3ad04...093
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #41 Skrevet 17. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Wow! Vi bor nå i utlandet og har ikke erfaring med brukne ben eller armer i Norge. Men begge barna har brukket arm/ albue her vi bor. Den brukken albuen måtte settes på plass i narkose. Aner ikke hvor mange ganger vi byttet gips.. men det kostet absolutt ingenting. jeg ville helt klart antatt at det var gratis i Norge også. Anonymkode: 2181e...023 Jeg har også en datter som har vært gjennom operasjoner og fått gips, det er selvfølgelig gratis. Alt er gratis når du er innlagt. Det er også gratis med kommunal fysioterapeut etterpå. Jeg aner ikke hvorfor HI valgte å gå til en privat fysioterapeut, for det koster alltid penger. Anonymkode: 3ad04...093
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #42 Skrevet 17. august 2018 8 timer siden, Evablaum skrev: Da burde du prakket ungene på mannen Så stygg du er. Anonymkode: fa9fd...a8c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #43 Skrevet 17. august 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så stygg du er. Anonymkode: fa9fd...a8c Jeg tror hun har en diagnose. Eller er psykisk ustabil. Anonymkode: 869a7...0bd
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #44 Skrevet 17. august 2018 Herregud. Gips koster 75,-! Og krykkene har vel et depositum på 300,- som du får tilbake. Og man vurderer ikke om det er noe barnet trenger! Har man ikke råd til det får man be om faktura og få lånt penger etterpå og ta et lån i banken på de 500,- totalt Anonymkode: 357c1...154
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #45 Skrevet 17. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud. Gips koster 75,-! Og krykkene har vel et depositum på 300,- som du får tilbake. Og man vurderer ikke om det er noe barnet trenger! Har man ikke råd til det får man be om faktura og få lånt penger etterpå og ta et lån i banken på de 500,- totalt Anonymkode: 357c1...154 Tydeligvis ikke likt alle steder. Her må du leie krykker for 200,- eller kjøpe for 300,-. Dessuten hjelper det ikke om du får tilbake pengene hvis du ikke har dem i utgangspunktet. 😛 Anonymkode: 13cc5...344
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #46 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det hadde nok vært en god idé i såfall, for da hadde barnevernet mest sannsynlig hjulpet til med å dekke den utgiften. Anonymkode: 13cc5...344 Ja, nettopp. Og det er jo kjempe bra. Det meste av tiltakene barnevernet gjør er hjelpetiltak. Å kontakte barnevernet er ikke det samme som at man mener det et det totale omsorgssvikt men slik at familien får hjelp. Anonymkode: ba7a4...591
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #47 Skrevet 17. august 2018 16 minutes ago, Anonym bruker said: Tydeligvis ikke likt alle steder. Her må du leie krykker for 200,- eller kjøpe for 300,-. Dessuten hjelper det ikke om du får tilbake pengene hvis du ikke har dem i utgangspunktet. 😛 Anonymkode: 13cc5...344 Når du har barn må du ha litt buffer, fordi uforutsette utgifter dukker garantert opp. Hvis du ikke klarer å oppdrive 200-300 kroner er det veldig bekymringsfullt. Så ja, glad vi har barnevern Anonymkode: faa0a...7fe
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #48 Skrevet 17. august 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når du har barn må du ha litt buffer, fordi uforutsette utgifter dukker garantert opp. Hvis du ikke klarer å oppdrive 200-300 kroner er det veldig bekymringsfullt. Så ja, glad vi har barnevern Anonymkode: faa0a...7fe Det er da ikke alle som har mulighet til å legge av penger hver måned! Jeg har vært student i 3 år å da hadde vi så lite penger at vi kunne legge av en krone engang. Så var jeg 2 år lærling å elendig økonomi da også,var så vidt det gikk rundt. Nå er jeg arbeidsledig å lever kun på sosialhjelp frem til jeg får en jobb,å det er så lite penger at jeg faktisk ikke har råd til å betale regningene engang! Så nei det er overhodet ikke sånn at alle bare kan spare litt penger hver måned! Anonymkode: a2c83...ae5
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #49 Skrevet 17. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men nå forutsetter du og legger til «på stedet». Det er en annnen situasjon. Hun jeg siterte spurte om hva som skjer hvis man sier man ikke har råd til gips, krykker, fysio. Punktum. Ikke der og da. Ikke på faktura. Da kan barnevernstjenesten bli kontaktet jo, og det skjer. teit kan du forresten selv være. Når du åpner innlegget ditt med personangrep, faller du liksom litt igjennom allerede fra start. Anonymkode: ba7a4...591 Det vil i så fall være en ulovlig bekymringsmelding og brudd på helsepersonellets taushetsplikt, jf helsepersonelloven. Nav sosial er riktig instans, og også den barneverntjenesten trolig vil vise til i slike saker. Anonymkode: 28aa1...d47
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #50 Skrevet 17. august 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Det er da ikke alle som har mulighet til å legge av penger hver måned! Jeg har vært student i 3 år å da hadde vi så lite penger at vi kunne legge av en krone engang. Så var jeg 2 år lærling å elendig økonomi da også,var så vidt det gikk rundt. Nå er jeg arbeidsledig å lever kun på sosialhjelp frem til jeg får en jobb,å det er så lite penger at jeg faktisk ikke har råd til å betale regningene engang! Så nei det er overhodet ikke sånn at alle bare kan spare litt penger hver måned! Anonymkode: a2c83...ae5 Da ville jeg tenkt du burde vurdert å kontakte barnevern for større.. Hvis du ikke kan betale for medisinsk behandling for barnet ditt så er ikke omsorgen god nok. Grunn til økonomisk ruin blir underordnet. Og til deg som tror at barnevernet ville henvist til nav. Det er feil. Barnefattigdom er absolutt noe barnevernet jobber mye med, fordi disse barna er i risikosonen for alle mulige slags problemer (selv om manglende somatisk behandling er veldig Sjeldent noen unnlater å prioritere) Anonymkode: faa0a...7fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå