Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #26 Skrevet 8. august 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så pga at din mor var i arbeid så sliter dere barn med angst?!? For noe tull! Om dere sliter er det av helt andre grunner enn en utearbeidende mor altså. Ærlig talt, går dere rundt og tror dette? Anonymkode: 44281...a04 Jeg kan godt forklare slik at du skjønner det... man kan fint være en god mor selvom man ikke jobber og er syk. Selvom jeg er syk, er det jeg som gjør mest hjemme. Ikke så gunstig for helsa, men jeg må bare stå på. Anonymkode: 16300...e31
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #27 Skrevet 8. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hi skriver syk/psyk så jeg regner med hun mener begge deler? Uansett synes jeg det er merkelig at hun mener alle som er gift med en ufør bør la være å få barn, det er å dra det for langt. Selvfølgelig finnes det f.eks psykisk sykes som ikke bør få barn, men derfra til at alle som er gift med en ufør må avstå fra barn er en veldig nedlatende holdning. Anonymkode: a262e...ea8 Vis meg hvor jeg har skrevet hva du tillegger meg? Jeg snakker om dem som er så syke at de ikke vil klare seg alene. Noensinne. Pga sykdom. Jeg snakker ikke om alle uføretrygdede. Anonymkode: 5b3bf...a6f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #28 Skrevet 8. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vis meg hvor jeg har skrevet hva du tillegger meg? Jeg snakker om dem som er så syke at de ikke vil klare seg alene. Noensinne. Pga sykdom. Jeg snakker ikke om alle uføretrygdede. Anonymkode: 5b3bf...a6f Og jeg mener at partnerene til disse også kan velge å få barn, om de ønsker og kan ta ansvaret alene. Anonymkode: a262e...ea8
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #29 Skrevet 8. august 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og jeg mener at partnerene til disse også kan velge å få barn, om de ønsker og kan ta ansvaret alene. Anonymkode: a262e...ea8 Absolutt. Men hvorfor velger man å få barn når man er så syk? Planlegger barn. Med alt det bringer. Noe man heller ikke vet på forhånd. Man kan få et sykt barn. Man kan få et barn som ikke sover de første 5-6 årene. Når man knapt har helse til å ta vare på seg selv. Anonymkode: 5b3bf...a6f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #30 Skrevet 8. august 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan han ikke jobbe de første årene? Far overtar mors permisjon, så har han da inntekten sin der, så skal barnet i barnehage, og far på jobb. Det er da mange mødre som er helt alene, og klarer det fint. Hvorfor ikke en far som virkelig ønsker barn, og en syk mor. De fleste uføre, er friske nok til at de kunne jobbet litt, men problemet er at de ikke er stabil arbeidskraft. For ene uken kunne de jobbet to fulle dager, andre uken 2 timer. Så de fleste vil jo kunne bidra, og regner med at all energi da går til barnet. I mitt svangerskap så ble jeg svært syk på slutten, fikk og kraftig bekkenløsning, og den ble ikke bedre etter fødsel, så far fikk overtatt første del av permisjonen, da jeg var for syk til å ta med av barnet alene da. Var ingen problemer at far overtok permisjonen. Anonymkode: 00235...7e1 Det er oftest et gap mellom permisjon og barnehage. At ikke det er bedre tilrettelagt for uføre med noe arbeidsevne er en skam. Nå er det dog de som er så syke at de knapt kan passe seg selv det er snakk om. Anonymkode: 5b3bf...a6f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #31 Skrevet 8. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 2 barn, og er ufør grunnet psykisk sykdom. Jeg ble riktignok ufør etter at barna ble født, men jeg var psyk før de ble født. Jeg er ikke suicidale eller har vært det, så det er ingen fare for mitt eller andre sitt liv! Barna mine har gått i bhg siden de var 2 år og går nå på skole. De dagene jeg er dårlig, slapper jeg av 100% mens de er på skolen. Når de kommer hjem er jeg der, hjelper med lekser, har middag klar til pappaen kommer hjem, følger de på fritidsaktiviteter og er der for de 100% på fritiden. Jeg er ufør fordi jeg ikke klarer å jobbe, men jeg klarer å duge som mamma :-). Alle som jeg har vært i kontakt med (lege, psykologER, annet helsepersonell) har sagt at jeg er en super mamma som gjør det beste for barna mine. Jeg er åpen om at jeg er psyk, men skolen til barna vet det likevel ikke.. Å ikke kunne jobber, handler ikke om å orke.. Hadde jeg klart å jobbe, hadde jeg gjort det med GLEDE! Men kroppen min klarer ikke, jeg blir fort utslitt pga tankekjør. Anonymkode: 94e24...6e9 Det er noe med det også. Man skal være mamma, sin egen person, kone og ikke bare arbeider Heier på deg! Nå fremstår du som friskere enn den gruppen jeg tenker på. Anonymkode: 5b3bf...a6f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #32 Skrevet 8. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Snakk om å være dømmende. Jeg er 100 % ufør etter en ulykke. Livet mitt ga mening etter at jeg fikk barn. Javel så må mor sove en ekstra lur av og til, men jeg er en god mor. Får fikk min permisjon. Han hadde krav på det. Hva bryr det deg ? Min mor jobbet 100 %, alle hennes barn har slitet med angst og depresjoner pga henne. Anonymkode: 16300...e31 Applauderer deg for å ha lest alle innlegg Anonymkode: 5b3bf...a6f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #33 Skrevet 8. august 2018 Kjenner til to par der mannen er ufør. Ingen av konene kan jobbe 100% fordi det er slitsomt med en syk mann (naturlig nok) og når barna er syke må mor være hjemme fordi far ikke orker/kan/gidder. Likevel skal de ha flere barn?! Skjønner ikke. Anonymkode: f7351...7c4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #34 Skrevet 8. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Etter 40-ish uker er mor alene. Med mindre de kan overleve på en uføretrygd. Hva da? Det er ofte da den mest krevende tiden begynner. Hvorfor planlegge barn når man vet man ikke er i noen som helst stand til å ta seg av barnet? Hva om forholdet ryker, far dør? Man kan jo ha familie som stiller opp, men bør man ikke ta valget med utgangspunkt i at man klarer det selv? Når man er så syk, har man ikke i store deler mer enn nok med seg selv? Jeg er selv syk, veldig syk til tider, jeg ville aldri planlagt å få barn. Nå har vi et barn, et lykkelig uhell. Jeg hater å føle meg utilstrekkelig for mitt barn. Jeg vil nok klare meg uten min partner og familie. Men når man ikke engang kan klare seg gjennom permisjonen hvor det meste (som oftest) går på skinner. Eller er det bare en måte å tvinge systemet til felles permisjon? Anonymkode: 5b3bf...a6f De kan da skaffe seg dagmamma, praktikant eller au pair. For øvrig er det mange sykdommer som endrer seg, og folk kan bli friske av de rareste ting. Anonymkode: a5abd...046
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #35 Skrevet 8. august 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi mange er utrolig egoistiske. Tenker kun på seg selv og ikke barna som havner midt oppi dette. Er også veldig imponert over hva mange uføretrygde gidder/orker bortsett fra å jobbe... Anonymkode: 41a0f...9cc Jeg er imponert over hva folk klarer å lire ut av seg uten å ha stått i situasjonen selv. Mye synsing ute å går. Jeg feks er hardt rammet etter en ulykke. Å være hjemme i joggebukse og å være med barna når de kommer hjem fra bhg og skole, ( etter at jeg har hvilt i 6 timer) er enklere enn å være på jobb fra 7.30 - 16. Det tar på å ha barn, men for meg og min familie funker det bra slik vi gjør det. Ja, jeg var egoistisk da jeg fikk barn 12 år etter ulykken. Jeg har noe å leve for nå. Jeg gir barna våre et godt liv. Jeg lærer barna mine at det er viktig å jobbe, at jeg er et unntak pga sykdom. Man skal bidra i samfunnet. Jeg lærer barna mine å ikke dømme andre. Det er ting man ikke ser. Ting man ikke har peiling på. Å se ned på andre og slenge dritt, syns jeg i hvertfall ikke er gode holdninger for en rollemodell. Anonymkode: 16300...e31
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #36 Skrevet 8. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er noe med det også. Man skal være mamma, sin egen person, kone og ikke bare arbeider Heier på deg! Nå fremstår du som friskere enn den gruppen jeg tenker på. Anonymkode: 5b3bf...a6f Men jeg kan også være laaaaaaaangt nede, og ikke klarer å lage ordentlig middag til barna mine (men de tar ikke skade av en grandis i ny og ne). Mannen min er også psyk, men vi skåner barna våre for psykdommen vår.. Vi tar opp temaet når ungene ikke er hjemme eller har lagt seg. De vet at mamma ikke er i jobb fordi jeg er syk, og ungene synes faktisk at det er kjekt at jeg er hjemme når de kommer hjem fra skolen. Jeg kan nok ses på som frisk for mange, og selv tror jeg at mange lurer på hvorfor jeg er ufør da jeg fremstår som frisk... Men de ser meg ikke på de dagene da jeg sliter, og aller helst bare vil lukke meg inne.. Men barna er det beste jeg har, og hadde det ikke vært for dem hadde nok livet mitt vært nokså annerledes.. Anonymkode: 94e24...6e9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #37 Skrevet 9. august 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Snakk om å være dømmende. Jeg er 100 % ufør etter en ulykke. Livet mitt ga mening etter at jeg fikk barn. Javel så må mor sove en ekstra lur av og til, men jeg er en god mor. Får fikk min permisjon. Han hadde krav på det. Hva bryr det deg ? Min mor jobbet 100 %, alle hennes barn har slitet med angst og depresjoner pga henne. Anonymkode: 16300...e31 At dere har angst og depresjon er ikke fordi mora di jobba. Men da er du ufør pga en ulykke og angst og depresjon. Sorry, det kan ikke være bra for ungene å vokse opp med slikt, og når du i tillegg har så dårlig innsikt. Hjelpes. Anonymkode: 7e0a7...7aa
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #38 Skrevet 9. august 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Absolutt. Men hvorfor velger man å få barn når man er så syk? Planlegger barn. Med alt det bringer. Noe man heller ikke vet på forhånd. Man kan få et sykt barn. Man kan få et barn som ikke sover de første 5-6 årene. Når man knapt har helse til å ta vare på seg selv. Anonymkode: 5b3bf...a6f Jeg er helt enig med deg. Ikke få et barn du ikke kan ta vare på selv hvis det er nødvendig. Anonymkode: 6585f...42e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #39 Skrevet 9. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: De kan da skaffe seg dagmamma, praktikant eller au pair. For øvrig er det mange sykdommer som endrer seg, og folk kan bli friske av de rareste ting. Anonymkode: a5abd...046 Haha, tuller du? Det gjør ikke noe at mamma ikke funker. Vi betaler bare en annen for å komme å gjøre jobben? Og du tror de som er ufør har råd til Au-Pair? Anonymkode: 6585f...42e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #40 Skrevet 9. august 2018 Å få barn er et egoistisk valg uansett om man er syk eller frisk. Ferdig snakka. Anonymkode: 246dc...e52
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #41 Skrevet 9. august 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er oftest et gap mellom permisjon og barnehage. At ikke det er bedre tilrettelagt for uføre med noe arbeidsevne er en skam. Nå er det dog de som er så syke at de knapt kan passe seg selv det er snakk om. Anonymkode: 5b3bf...a6f Oj, er de sistnevnte en såååå stor gruppe at dette er noe du syns bør tas tak i? Og hvorfor er det bedre at en funksjonshemmet med litt restarbeidsevne får barn, da? For alt du vet brukes jo den kapasiteten opp på barnet, da er vi jo tilbake til start. Ingen velger sine sykdommer. Å drive mom shaming over at de ikke i tillegg velger et mindre rikt liv fordi de allerede har fått sin livskvalitet redusert - jeg har ikke ord. Å være ufør er allerede fylt med stigma. Mindre penger, mindre sosialt liv, mindre egenverdi knytta til karriere, ingen kolleger, ingen tilfredsstillelse i å utføre oppgaver man er utdannet til - og så skal man på toppen av det hele ta imot kritikk fordi man erstatter alt dette med et familieliv, i det minste... Anonymkode: a5abd...046
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #42 Skrevet 9. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Haha, tuller du? Det gjør ikke noe at mamma ikke funker. Vi betaler bare en annen for å komme å gjøre jobben? Og du tror de som er ufør har råd til Au-Pair? Anonymkode: 6585f...42e Vel, du beviser jo mitt poeng. Det er i tillegg helt åpenbart at du ser ned på uføre. Lurer på hva det skyldes? Anonymkode: a5abd...046
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #43 Skrevet 9. august 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er selv syk, veldig syk til tider, jeg ville aldri planlagt å få barn. Nå har vi et barn, et lykkelig uhell. Hvorfor tok du ikke abort da? Anonymkode: a5abd...046
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #44 Skrevet 9. august 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor tok du ikke abort da? Anonymkode: a5abd...046 Wow. Beskylder for mom-shaming og avslutter med dette? Hvorfor skulle jeg det? Jeg faller ikke inn under gruppen det snakkes om. Jeg klarer fremdeles å yte på jobb og hjemme. Jeg er heldig som nå kan uføretrygdes delvis OG jobbe, være mamma, kone og meg selv. Jeg vil klare meg på egenhånd om det skulle skje. Hadde jeg vært så syk at jeg måtte ha hjelp fra dag én hadde andre alternativ blitt undersøkt. Og for å minne deg på hovedsaken, det gjelder dem som er så syk at de knapt kan ta vare på seg selv. Og jo, det er en del av dem. Bare sjekk ulike grupper på Facebook. Ps! Slutt å tillegge andre meninger og tanker de ikke har Velment tips i debatter. Anonymkode: 5b3bf...a6f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #45 Skrevet 9. august 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og for å minne deg på hovedsaken, det gjelder dem som er så syk at de knapt kan ta vare på seg selv. Og jo, det er en del av dem. Bare sjekk ulike grupper på Facebook. Ps! Slutt å tillegge andre meninger og tanker de ikke har Velment tips i debatter. På det første: hvilke grupper? På det andre: i like måte. Seriøst - hvis du mener noen ikke burde ha fått barn, hvorfor mener du at du er et unntak og ikke må spørres om abort? Hva gjør at DIN sykdom er så mye lurere å ha? Anonymkode: a5abd...046
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #46 Skrevet 9. august 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: På det første: hvilke grupper? På det andre: i like måte. Seriøst - hvis du mener noen ikke burde ha fått barn, hvorfor mener du at du er et unntak og ikke må spørres om abort? Hva gjør at DIN sykdom er så mye lurere å ha? Anonymkode: a5abd...046 Første: LES hva som er skrevet. Seriøst: Fordi jeg klarer meg på egenhånd. Klarer du ikke forstå forskjellen? Jeg er ikke avhengig av mannen 24/7. Hadde jeg vært det, hadde jeg ikke hatt barn. Anonymkode: 5b3bf...a6f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #47 Skrevet 9. august 2018 synes det er tragisk og sitte slik på nett. de har da rett og få barn de også Anonymkode: fb6d4...6f3
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #48 Skrevet 9. august 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Første: LES hva som er skrevet. Seriøst: Fordi jeg klarer meg på egenhånd. Klarer du ikke forstå forskjellen? Jeg er ikke avhengig av mannen 24/7. Hadde jeg vært det, hadde jeg ikke hatt barn. Anonymkode: 5b3bf...a6f Jeg leste det. Du er veeeeeeldig syk, og barnet var et uhell. Men ingen i Norge behøver å føde uønskede barn. Så hvis du hadde er uhell, og vet at du er syk - hvorfor er din avgjørelse om å beholde noe bedre enn andres planlagte barn? At du ikke er avhengig 24/7 av mannen er jo irrelevant. Sammenligningen gjelder jo kun de totalt funksjonsfriske her. Du klarer deg jo ikke hvis du er veldig syk. For du skjønner det at det er jo den samla omsorgen man må se på: har barna det godt med den omsorgen de får av mor og far TIL SAMMEN. I så fall befinner de seg hos kompetente voksne som har tatt et helt adekvat valg. Hvis sykdommen gjør at der ikke gis nok omsorg, så må man jo se på hvordan det kan løses. Men dette gamle tankegodset om at visse mennesker ikke er "verdige" nok til å bli foreldre - enten det begrunnes med penger, helse eller rasehygiene - det har sitt utspring i en slags eugenikk-teori som bl a førte til lobotomi, tvangssteriliseringer, tvangsadopsjoner og andre hårreisende tiltak på 1950-tallet. Vi er forbi den tiden. Anonymkode: a5abd...046
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #49 Skrevet 9. august 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: synes det er tragisk og sitte slik på nett. de har da rett og få barn de også Anonymkode: fb6d4...6f3 Er det rett å prioritere barn isteden for jobb? Anonymkode: 089ac...5c4
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #50 Skrevet 9. august 2018 Hvis forelder nr 2 er helt oppegående, så går det vel bra om den ene er ufør. Men de jeg kjenner, der mor er ufør (me) og far er aldri hjemme (har ekstrajobb i tillegg til 100%), så skulle de nok ikke fått barn. Ungene er aldri ute og sitter kun inne i leiligheten, samme hvor fint vær det er. Aldri vennebesøk og den slags, går heller ikke på aktiviteter. Ingen familie i nærheten. Må være veldig trist for barna å være 'buret inne' sammen med syk mor. Anonymkode: 94d2f...f78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå