GĂ„ til innhold

Drikker dere alkohol foran barna?đŸŸđŸș

Anbefalte innlegg

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke det nÄr man greier Ä lese forskning. Har heller aldri sett dritings italienere, spanjoler eller franskmenn. Reis pÄ en norsk campingplass derimot og det er fullt av halvfulle nordmenn. 

Anonymkode: 9ca23...863

Men er jo hele poenget? Hvis man nyter uten Ä bli dritings/brisen, sÄ er ikke problemet der. Nettopp derfor viser jeg til Italia og Frankrike, hvor barna vokser opp med at vinen flyter, men ingen er fulle foran barna. De lÊrer mÄtehold allerede fra smÄbarnsalder.

Anonymkode: f86b5...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjÞr vi. Ungene pÄstÄr de aldri har sett fulle folk (bortsett fra Mr. Myagi i karate kid), sÄ tviler pÄ dei tar skade av det.

Anonymkode: 907c3...db7

Skrevet

Ja, det gjÞr jeg. Jeg synes ikke barna skal lÊres til at alkohol skal drikkes i skjul og med skam og helst i store mengder. 

Anonymkode: 4a28e...cf5

Skrevet

Vi drikker svÊrt sjelden og det er virkelig ikke mer enn en boks eller et glass om gangen, sÄ hos oss merker ikke ungene om det er brus eller vin i glasset. 

Det er bevist at for mange barn opplever utrygghet og ubehag pga foreldrenes alkohol(mis)bruk, og det mÄ man ta pÄ alvor. Mange bruker nok begrepet 'avogtil' og 'man mÄ da kunne kose seg' for alt det er verd selv om de innerst inne vet at det blir for mye. 

Anonymkode: 737ec...0f6

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Trenger ikke det nÄr man greier Ä lese forskning. Har heller aldri sett dritings italienere, spanjoler eller franskmenn. Reis pÄ en norsk campingplass derimot og det er fullt av halvfulle nordmenn. 

Og hva annet kjennetegner folk som drikker seg halvfulle pÄ campingplass. Og la meg bare legge til at halvfull er noe annet enn alle i denne trÄden snakket om... Ingen argumenterer for at halvfull er ok 

Men igjen, hvordan tror du utdanningsnivÄ, antall aleneforeldre, Þkonomi, antall hyllemeter med bÞker etc etc er hos dine halvfulle campinggjester? Er det mulig dét kan henge sammen med alkoholkonsum hos ungdommene...?

Anonymkode: a307e...54f

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hva annet kjennetegner folk som drikker seg halvfulle pÄ campingplass. Og la meg bare legge til at halvfull er noe annet enn alle i denne trÄden snakket om... Ingen argumenterer for at halvfull er ok 

Men igjen, hvordan tror du utdanningsnivÄ, antall aleneforeldre, Þkonomi, antall hyllemeter med bÞker etc etc er hos dine halvfulle campinggjester? Er det mulig dét kan henge sammen med alkoholkonsum hos ungdommene...?

Det er faktisk ikke det forskningen viser. Den viser at barn som ser foreldre drikke, uavhengig av sosialt lag, utdanningsnivÄ og hvor full man er, debuterer tidligere og drikker mer enn ungdommer som ikke har sett foreldre drikke. Og mange greier Ä kose seg uten alkohol ogsÄ. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke det forskningen viser. Den viser at barn som ser foreldre drikke, uavhengig av sosialt lag, utdanningsnivÄ og hvor full man er, debuterer tidligere og drikker mer enn ungdommer som ikke har sett foreldre drikke. Og mange greier Ä kose seg uten alkohol ogsÄ. 

Igjen: Kryp ut av fryktboblen og se ut pÄ verden. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ingen frykt. Reiser masse og ser mye. Men greier fint Ă„ la vĂŠre Ă„ drikke foran barna mine for det. Vi greier Ă„ ha det hyggelig uten alkohol

Skrevet

Ja det gjÞr vi og det gjÞr omtrent alle vi kjenner. 

De svarene du fÄr her pÄ DIB vil nok vÊre i den konservative enden av skalaen. 

Anonymkode: 32701...355

Skrevet

Ja, det gjÞr vi! 

Anonymkode: eceb5...2c6

Skrevet
PĂ„ 6.8.2018 den 10.25, Anonym bruker skrev:

Konklusjonen din er helt feil hvis du leser litt seriÞs forskning pÄ feltet. 

NĂ„ mĂ„ du ikke Ăždelegge gleden for dem😉 De som drikker alkohol sammen med barn, har laget sin egen greie ut av det. Som at det er sunt for barn Ă„ se voksne drikke alkohol, og at de kun drikker litt og det merker ikke barna osv. Forskning som motbeviser det dem liker Ă„ tro, velger de enten ikke Ă„ lese, eller de mener den er feil.

Anonymkode: 90b15...6c3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

NĂ„ mĂ„ du ikke Ăždelegge gleden for dem😉 De som drikker alkohol sammen med barn, har laget sin egen greie ut av det. Som at det er sunt for barn Ă„ se voksne drikke alkohol, og at de kun drikker litt og det merker ikke barna osv. Forskning som motbeviser det dem liker Ă„ tro, velger de enten ikke Ă„ lese, eller de mener den er feil.

đŸ€—

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fryktboblen? 

Du bare underbygger det jeg skrev i mitt forrige svar, og det grundig ogsÄ. Skylapper er fint nÄr man ikke Þnsker Ä se virkeligheten.

Skrevet

Ja, en gang per mÄned i snitt kanskje, men jeg drikker meg ikke beruset foran barn.

Anonymkode: 0031b...f74

Skrevet
PĂ„ 6.8.2018 den 13.20, Anonym bruker skrev:

Men barn som ser foreldre drikke debuterer fĂžr og drikker mer enn barn som ikke ser foreldre drikke. Uansett hva du fikk med deg i helsedirektoratet.....

Det er feil. Her er det du som ikke evner Ä skille mellom ungdom som har sett foreldre drikke alkohol og ungdom som har sett foreldrene beruset. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjaldt deg selv denne gang.

Skrevet

Eksperter sier maks 2-3 enheter for kvinner og maks 3-4 enheter for menn

Anonymkode: 6e536...6b3

Skrevet

jeg vokste opp med foreldrene som tok seg et glass Þl eller vin eller 2 til middag eller kos, synes ikke det gjÞr noe, kunne gjort det med min sÞnn ogsÄ, tar ikke skade av det,men jeg er ikke glad i alkehol, men besteforeldrene har tatt seg et par ting,ser ikke problemet med det

Anonymkode: 5c30e...032

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eksperter sier maks 2-3 enheter for kvinner og maks 3-4 enheter for menn

For Ä bli beruset? Dette er vel en anbefaling av maksinntak per dag? Grensen for hvor mye alkohol noen tÄler fÞr de merker det varierer nok og kommer an pÄ bÄde antall timer, matinntak, og medfÞdt og utviklet toleranse. Tre glass vin over 3-4 timer med mye mat til er der min grense gÄr, men jeg kjenner for sÄ vidt noen som blir bedugget etter et glass vin ogsÄ.

Skrevet

Vi drikker ikke alkohol med de minste barna tilstede. De eldste kan vi godt dra pÄ festivaler og konserter med og drikke en god del.

Skrevet

Vokste opp hvor det var fyfy Ä drikke fremfor barn, mens "svigers" har fyllekalas pÄ julaften og nyttÄrsaften uansett hvor gamle de yngre brÞdrene til min samboeren var (de er nÄ i tenÄrene). Jeg reagerte jo selvfÞlgelig fÞrste gang jeg sÄ det, nÄr de faktisk er fyllesyke 1 juledag.. det synes jeg blir feil.

Har ikke barn selv ennĂ„, men ei sĂžster som klikket vinkel pĂ„ 20Ă„rs dagen min da jeg tok meg 1 drink fremfor hennes nyfĂždte og 4Ă„rige gutt. Mamma som selv var avholds og egentlig anti alkohol, sĂ„ ingenting galt i det. Passet selvfĂžlgelig pĂ„ at 4Ă„ringen ikke kom i nĂŠrheten da han var ute etter isbitene mine 🙊 sa bare at det var voksenbrus sĂ„ var det greit. Alt med mĂ„te 👍

Anonymkode: 96019...451

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

For Ä bli beruset? Dette er vel en anbefaling av maksinntak per dag? Grensen for hvor mye alkohol noen tÄler fÞr de merker det varierer nok og kommer an pÄ bÄde antall timer, matinntak, og medfÞdt og utviklet toleranse. Tre glass vin over 3-4 timer med mye mat til er der min grense gÄr, men jeg kjenner for sÄ vidt noen som blir bedugget etter et glass vin ogsÄ.

Nei, med barn

https://www.nrk.no/livsstil/hvor-mange-glass-vin-er-for-mye-sammen-med-barna_-1.12959304

Skrevet
PĂ„ 6.8.2018 den 15.47, Anonym bruker skrev:

MÄ bare spÞrre hvorfor aleneforeldre blir tatt med i denne sammenhengen? Er det typisk campinggjester? Er det mer drikking med aleneforeldre enn de som er to? Eller tok du det med fordi du mener campinggjester har lav intelligens og det har og alle aleneforeldre? 

Anonymkode: 8c645...65a

Skrevet

Vi drikker en sjelden gang en Ăžl eller ett glass vin til maten, aldri mer. Verken mine eller mannens foreldre drikker noe mer enn det.

Alkohol og barn hĂžrer IKKE sammen!

Anonymkode: b2d12...613

Skrevet

SvÊrt sjelden. Kanskje et glass vin til maten 1-2 ganger i Äret. Er pÄ ingen mÄte avhengig av alkohol for Ä kose meg. Datteren vÄr sier at hun setter pris pÄ dette. Hun har venner hvor foreldrene er beruset foran barna. 

Jeg tror ikke barn blir skadet av Ä aldri se foreldrene drikke alkohol, slik noen nÊrmest insinuerer her. Om datteren min skulle fÄ et alkoholproblem, sÄ er ikke det fordi hun har sett foreldrene sine drikke for lite, for Ä si det sÄnn.

Anonymkode: b70cc...0f8

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...