Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #1 Skrevet 6. august 2018 Jeg har vokst opp med null alkohol i hjemmet. Mannen har vokst opp med Ä vÊre med pÄ fest og sove bak stresslessen pÄ fest. Han har aldri tatt noe skade av det. Foreldrene hans er glade i Ä ta seg Þl og vin hver helg, i varierende mengder. I ferier blir det mer spesielt fordi de har campingvogn Ä omgÄs flere voksne par . Der er det gjerne mer fest og moro. Jeg har nok ett litt for strengt forhold til alkohol. Jeg rÞrer ikke en drÄpe med barn i nÊrheten. Mannen kan kose seg med ett par glass whiskey. Jeg ble litt sint pÄ mannen her Ä sa « mÄ du drikke med barna i nÊrheten». Foreldrene hans mÄpte Ä lurte pÄ om jeg var frisk. Litt enig forsÄvidt fordi han Max tar seg ett par glass hver fredag.Men hver gang vi er med hans foreldre mÄ det drikkes eller tilbys alkohol. NÄ er det ferie og fine wiskeyer tas frem hos dem. Det mÄ liksom drikkes. Selv om de bare koser seg da ungene er i nÊrheten, mÄ man vell ikke drikke? De har aldri vÊrt synlig fulle eller brisne foran barna vÄre, men det er ikke en gang det ikke stÄr Þl, vin eller annet pÄ bordet. Er jeg for streng eller hva er vanlig? Anonymkode: 2dd63...b2a
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #2 Skrevet 6. august 2018 Jeg har vokst opp med en far som er alkoholiker og som i fĂžlge seg selv "bare hadde tatt en Ăžl". Dette var jo selvsagt lĂžgn. Jeg har dermed et anstrengt forhold til det med barn og alkohol og jeg drikker aldri foran barnet. Men jeg syns ikke det gjĂžr noe at andre tar seg en Ăžl eller to foran barnet, sĂ„ lenge det blir med Ă©n eller to og jeg i tillegg er der helt edru. Men dersom det gjelder whiskey som har sĂ„ hĂžy prosent alkohol i seg ville jeg sagt i fra at det er upassende med unger i nĂŠrheten. Ferie, barn og alkohol hĂžrer ikke sammen. Det gjelder ogsĂ„ Ăžl og vin dersom det blir for ofte. Ăldrikking hver eneste kveld i lĂžpet av en campingferie ville vĂŠrt uakseptabelt og om det ble krangling pĂ„ grunn av det ville jeg sagt at dersom  han absolutt mĂ„ drikke alkohol i ferien kan vi feriere hver for oss neste Ă„r. Anonymkode: 9ec94...cc4
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #3 Skrevet 6. august 2018 Mine foreldre hadde ganske anstrengt forhold til alkohol. Faren min pga bestefar, og moren min pga religion. De drakk ingenting med barn tilstede. Vi lÊrte at alkohol var noe vederstyggelig som bare alkoholikere drakk. Samtidig som vi alle barna visste om konjakkflaskrn pÄ rommet til far Alkohol ble noe spennende og herlig forbudt i ungdomstiden. Den gamle flaska med konjakk ble vel like utvannet som saft tilslutt Med egne barn drikker jeg uten problem vin eller Þl. Men aldri full selvsagt. De kan gjerne fÄ et litt mer naturlig forhold til alkohol. Det er verken veien til helvete eller frelse for de fleste Anonymkode: a307e...54f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #4 Skrevet 6. august 2018 Jeg drikker ikke overhodet pga sykdom, jeg har ME og tÄler alkohol dÄrlig. Mannen kan fint ta seg en Þl eller to, fordi han aldri drikker mer enn en Þl eller to. Ungene har aldri sett han full. Jeg ser ikke problemer, at pappa drikker en Þl mens han griller skader ingen, og barna lÊrer at mÄtehold er greit. Anonymkode: 8b5ee...ad3
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #5 Skrevet 6. august 2018 Jeg hadde ett veldig avslappet syn pÄ dette. Jeg hadde en far som drakk alkohol rundt oss, men aldri mye. Ett glass vin kunne nytes en kveld. Han og min mor laget vin og likÞrer, har vel nesten fÄtt det inn i blodet hvordan jeg gjÞr det. Det var sÄ gÞy Ä se hvordan noen bÊr ble til noe annet. Etter jeg fikk barn kunne jeg ta meg ett glass vin, men noe mer syns jeg ikke om nÄr det er barn rundt. Selv ikke nÄr de sover. Da min tidligere kjÊreste avlyste barnepassen mens vi var pÄ fest og han presset meg til Ä drikke endret noe i meg seg. Da ble jeg avholds pÄ minuttet. Jeg syns ikke noe om Ä komme full hjem, uansett om ungene er smÄ eller tennÄringer som de var da. En kompis av min far var alkoholiker og jeg sÄ jo hva dette gjorde ovenfor sÞnnen, sÄ det er nok derfor ting ble som de ble. NÄ er jeg singel og jeg irriterer meg over hva min ex fikk meg til Ä fÞle ang alkohol, for jeg vil ha ett avslappet og naturlig forhold til dette som jeg hadde. Jeg prÞver Ä ta ett glass vin, men det er alltid med noen stemmer bakihodet. Jeg Þnsker Ä lÊre mine unger at alkohol er en naturlig ting, men at det er mengden og stedet som avgjÞr hva man kan. Eldste er nÄ i alder der hun har venner som drikker og det er fester. Hun har snappet oppk endel ting fra min ex, og bestemt seg for Ä ikke drikke. Igrunn greit det, men jeg syns ikke det er greit nÄr det var holdningen hans rundt alkohol hun ikke syns var grei. Da er jeg redd hun gÄr pÄ en smell senere. Anonymkode: e916f...0e1
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #6 Skrevet 6. august 2018 Nei, jeg drikker ikke alkohol med ungene tilstede. Alkohol skal ikke vÊre en del av deres hverdag. Anonymkode: 44ff8...ada
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #7 Skrevet 6. august 2018 Jeg er vokst opp med at de voksne drikker et par glass til maten eller en Þl til fotballkamp. Kommer fra et engelsk miljÞ hvor dette er veldig annerledes enn i Norge. SÄ aldri mine foreldre fulle, og fÞlte meg heller aldri utrygg av at min tante var litt ekstra blid. Jeg har viderefÞrt dette til min egen familie. Jeg og mannen drikker gjerne et par glass, men er aldri beruset. Vi vil vÊre forbilder i mÄtehold. HI: jeg synes du hÞres litt hysterisk ut. La mannen vÊre, sÄ lenge han ikke blir beruset. Anonymkode: 14da2...4a3
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #8 Skrevet 6. august 2018 Jeg har vokst opp med foreldre som tok seg bÄde vin, Þl og en drink eller to om det passet seg. Har aldri tatt noen skade av det. Vi kan drikke vin/Þl til maten eller for Ä kose oss en kveld. Ikke ofte og ikke fyll. Ser ikke noe problem med det.  FÞler vi har et ganske avslappet forhold til det hele, og tror ikke barna lider av at vi koser oss innimellom. Anonymkode: c665a...453
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #9 Skrevet 6. august 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine foreldre hadde ganske anstrengt forhold til alkohol. Faren min pga bestefar, og moren min pga religion. De drakk ingenting med barn tilstede. Vi lÊrte at alkohol var noe vederstyggelig som bare alkoholikere drakk. Samtidig som vi alle barna visste om konjakkflaskrn pÄ rommet til far Alkohol ble noe spennende og herlig forbudt i ungdomstiden. Den gamle flaska med konjakk ble vel like utvannet som saft tilslutt Med egne barn drikker jeg uten problem vin eller Þl. Men aldri full selvsagt. De kan gjerne fÄ et litt mer naturlig forhold til alkohol. Det er verken veien til helvete eller frelse for de fleste Anonymkode: a307e...54f Konklusjonen din er helt feil hvis du leser litt seriÞs forskning pÄ feltet. Anonymkode: 9ca23...863
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #10 Skrevet 6. august 2018 Ja, det gjÞr jeg. Drikker foran barna, altsÄ. 1 eller kanskje to glass med vin, mannen gjerne en Þl. Aldri mer, og normalt pÄ kvelden (en kveld i uken) etter at de er i seng eller de er pÄ rommet og gamer (har tenÄringer ogsÄ). I ferier er det samme mengde, men da til middag som vi spiser ute sammen med barna og gjerne omtrent hver dag i de 1-2 ukene. Barna har selv, helt uoppfordret, kommentert at de synes det er koselig nÄr vi tar et glass vin, sÄ jeg fÞler meg ganske sikker pÄ at de ikke har noe i mot det. Eldstemann pÄ 15 Är har til og med sagt at han vil ha samme forhold til alkohol som oss nÄr han blir voksen nok, altsÄ for Ä kose seg litt ekstra til et mÄltid og ikke for Ä bli full (men jeg antar han vil gjennom fyllefasen han ogsÄ pÄ et tidspunkt). à drikke seg full eller veldig brisen foran barn er ikke noe jeg synes er greit. Anonymkode: 504f1...1dd
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #11 Skrevet 6. august 2018 Ja, vi tar gjerne en Þl eller vin til maten lÞrdagskveld. Ungene vet at det ikke blir mer enn det, de har aldri sett oss beruset engang, sÄ de har et bra forhold til at en kan nyte litt alkohol. min datter pÄ 14 har vÊrt pÄ overnatting hos en venninne der foreldrene var ganske beruset, og har sagt hun ikke Þnsker slikt hjemme, det respekterer vi. litt til kos gÄr ann, men ikke mer! Anonymkode: 3ec66...972
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #12 Skrevet 6. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg drikker ikke alkohol med ungene tilstede. Alkohol skal ikke vÊre en del av deres hverdag. Anonymkode: 44ff8...ada Drikking til hverdags er vel i grunn et problem i seg selv. SÄ da antar jeg at det er bedre at du kjÞrer i deg ei flaske vin nÄr ungene er i seng da, enn at du tar et glass pÄ verandaen en sommerdag. Anonymkode: ace15...d68
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #13 Skrevet 6. august 2018 Ja. Drikker en Þl eller vi til maten eller til kvelden i ferien. Jeg forstÄr ikke hvorfor ikke det skal vÊre greit. Det er ganske hysterisk Ä tenke at det er skadelig for barna. Har for Þvrig vokst opp i et hjem uten alkohol i det hele tatt.  Anonymkode: 5e964...77e
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #14 Skrevet 6. august 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Konklusjonen din er helt feil hvis du leser litt seriÞs forskning pÄ feltet. Anonymkode: 9ca23...863 Vet du, forskning pÄ alkoholkonsum i ulike demografiske populasjoner kjenner jeg veldig godt til fordi jeg jobbet i helsedirektoratet. Og derfor kjenner jeg til de andre risikofaktorene som pÄvirker ungdommers drikkevarer. Anonymkode: a307e...54f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #15 Skrevet 6. august 2018 Et glass vin eller 1 Ăžl til maten i blant tar jeg med barna tilstede, men drikker ikke noe mer enn det. Anonymkode: 15591...26c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #16 Skrevet 6. august 2018 Til en god middag kan jeg gjerne ta et glass vin. Jeg drikker ikke mer enn det sÄ lenge jeg har ansvar for barn. Det skjer gjerne pÄ familiebesÞk eller om vi selv fÄr besÞk. Er vokst opp med foreldre som ogsÄ gjorde det slik, og det har aldrig vÊrt problematisk. Jeg synes du har et alt for strengt forhold til dette med alkohol og barn, HI. Det er himmelvid forskjell pÄ fylledrikking/alkoholikerdrikking og et enkelt glass en gang i blant. Anonymkode: 713cf...d24
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #17 Skrevet 6. august 2018 Ja det gjÞr vi. Anonymkode: 8f920...3e5
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #18 Skrevet 6. august 2018 Ja, det gjÞr vi. Hvis de vokser opp med et naturlig forhold til alkohol, sÄ slipper man dÞddrukken ungdom i grÞften. Man skal ikke drikke seg full eller brisen, men barn tar ikke skade av en Þl, et glass vin eller litt whiskey. SÄpass tÄler de! Anonymkode: f86b5...4d4
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #19 Skrevet 6. august 2018 Ja, vi tar en Þl eller to til mat, pÄ ferie og et glass vin pÄ kveldstid. Vi mÞtte en beruset mann pÄ vei av ferja i sommer og barna kikket opp pÄ meg og spurte: hva var det med den mannen der mamma»? SÄ antar de aldri har opplevd oss som beruset/ anderledes pga dette. Anonymkode: 2287b...965
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #20 Skrevet 6. august 2018 Jeg vokste opp i et hjem der det ble drukket alkohol til maten i helgene, til jul osv. Var likevel 19-20 (husker ikke helt, men voksen) fÞr jeg sÄ foreldrene mine beruset, og da var det jeg som kom hjem mens de hadde selskap. Min morfar drakk visstnok en del, med det resultat at moren min ikke smakte alkohol fÞr hun var sikkert 30. NÄ drikker hun vanlige mengder vin, vil jeg si. Jeg har aldri drukket spesielt mye heller, og nÄ drikker jeg knapt pga kronisk sykdom og medisinbruk. Jeg drikker helt fint foran barna, men av prinsipp ikke mye, og ikke slik at jeg kjenner det. Kona mi er enig. Vi kan fint servere alkohol til jul og lignende, siden vi vet av erfaring at ingen andre i familien drikker for mye heller. Jeg mÄ faktisk si at de to-tre gangene jeg har merket pÄ min mor at hun har drukket, sÄ synes jeg det er ukomfortabelt. Hun blir jo annerledes, og jeg blir utrygg selv i en alder av 40. Det spiller nok en rolle at jeg ikke er 100 % trygg pÄ hvor jeg har min mor ellers heller, og hvem jeg er av type. Uansett vil jeg ikke utsette barna min for den utryggheten. Anonymkode: a0335...76e
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #21 Skrevet 6. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vet du, forskning pÄ alkoholkonsum i ulike demografiske populasjoner kjenner jeg veldig godt til fordi jeg jobbet i helsedirektoratet. Og derfor kjenner jeg til de andre risikofaktorene som pÄvirker ungdommers drikkevarer. Anonymkode: a307e...54f Men barn som ser foreldre drikke debuterer fÞr og drikker mer enn barn som ikke ser foreldre drikke. Uansett hva du fikk med deg i helsedirektoratet..... Anonymkode: 9ca23...863
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #22 Skrevet 6. august 2018 Ja. Men aldri sterk drikke. Ett glass vin eller Þl. BÄde mannen og jeg er enig at en enhet med lav prosent er OK. Anonymkode: 2dedf...9c5
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #23 Skrevet 6. august 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men barn som ser foreldre drikke debuterer fÞr og drikker mer enn barn som ikke ser foreldre drikke. Uansett hva du fikk med deg i helsedirektoratet..... Anonymkode: 9ca23...863 Haha, du burde reise litt i Italia og Frankrike. Anonymkode: f86b5...4d4
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #24 Skrevet 6. august 2018 Ja de mÄ jo lÊre seg Ä ruse seg pÄ "riktig" og "naturlig" mÄte hjemme.... NÄr hasjen blir legalisert skal jeg ogsÄ begynne Ä ta en joint i ny og ne, ser ikke problemet. Anonymkode: 1e114...46e
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #25 Skrevet 6. august 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha, du burde reise litt i Italia og Frankrike. Anonymkode: f86b5...4d4 Trenger ikke det nÄr man greier Ä lese forskning. Har heller aldri sett dritings italienere, spanjoler eller franskmenn. Reis pÄ en norsk campingplass derimot og det er fullt av halvfulle nordmenn. Anonymkode: 9ca23...863
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ