Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #51 Skrevet 5. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke problemer med at barn spør (selv om det til dags dato kun er et barn som har lurt på hvor jeg fikk det, og hun slo seg til tro med at jeg slo meg for veldig lenge siden). Det jeg derimot undrer meg over er at voksne mennesker syns det er normalt å spørre om dette. Hadde hun oppriktig ønsket å ha en samtale om det så hadde jeg svart så åpent som bare det (slik som en annen over nevnte). Jeg har ikke problemer med å snakke om det og i venninnegjengen kommer det opp som et naturlig tema. Om noen ønsker å virkelig prate om det så vær så god, spør og jeg svarer. Jeg kan svare i timesvis om det skulle være til hjelp for noen som ønsker å forstå. Men at fremmede spør bare fordi de er "nysgjerrig" må jeg si jeg syns er rart. Veldig rart. Skulle tro voksne greide å styre impulsene sine litt bedre og vente med spørsmålet til et passende tidspunkt hvor det er tid å rom for å snakke mer om det, det vil si, om de virkelig er interessert i å lytte og ikke bare få dekt sitt eget behov for å dempe nysgjerrigheten. Hi Anonymkode: 85d80...d28 Du kunne valgt å bruke alle de kloke og utfyllende svarene i denne tråden til å øke din menneskelige innsikt og forståelse. I stedet virker det som du ignorerer de svarene som ikke passer med din forhåndsbestemte holdning om at folk som spør er uhøflige. Det er synd at du ikke bruker denne muligheten til å få innsikt fra «den andre siden», det får deg til å fremstå som enda mer avstumpet for menneskelig innsikt enn de folka du kritiserer. Anonymkode: 47a71...0b7
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #52 Skrevet 5. august 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er dette virkelig så vanlig altså? Jeg har kun sett ett menneske med tydelige selvpåførte arr. Hvor var foreldrene deres i denne vanskelige perioden i livet? Ellers er jeg enig i at det fremstår avvisende og med et ønske om å sette vedkommende på plass ved å svare at det er en privatsak. Men jeg syns også at det er ganske uhøflig å kommentere kroppen til folk, så kanskje det er på sin plass å få et slikt svar. Anonymkode: 5d1e8...a20 Tja, det er nok vanligere enn du kanskje tror. Jeg har ikke telling på hvor mange oppskjærte armer jeg har sett, men det er kanskje fordi jeg har sett litt mer etter det i den perioden da jeg var usikker på meg selv og mine egne arr. Jeg har ingen tro på at unger begynner å skade seg selv kun fordi de har sett noen andre med gamle arr. Man kan ikke oppdra barn som ikke vet hva selvskading er, dette finner de ut uansett. Men tja, hvor var foreldrene mine. Ene var alkoholiker og den andre var opptatt med den nye kjæresten sin og hadde ikke tid til oss. Mulig ting hadde sett annerledes ut om jeg var litt mer heldig med foreldrene mine. Hi Anonymkode: 85d80...d28
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #53 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du kunne valgt å bruke alle de kloke og utfyllende svarene i denne tråden til å øke din menneskelige innsikt og forståelse. I stedet virker det som du ignorerer de svarene som ikke passer med din forhåndsbestemte holdning om at folk som spør er uhøflige. Det er synd at du ikke bruker denne muligheten til å få innsikt fra «den andre siden», det får deg til å fremstå som enda mer avstumpet for menneskelig innsikt enn de folka du kritiserer. Anonymkode: 47a71...0b7 Jeg bruker de fleste av disse svarene og jeg fremstår ikke uhøflig til dem som spør. Jeg har aldri svart noen frekt, men jeg står for at jeg syns det er merkelig at folk syns det er deres rett å spørre om dette. Hi Anonymkode: 85d80...d28
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #54 Skrevet 5. august 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kunne valgt å bruke alle de kloke og utfyllende svarene i denne tråden til å øke din menneskelige innsikt og forståelse. I stedet virker det som du ignorerer de svarene som ikke passer med din forhåndsbestemte holdning om at folk som spør er uhøflige. Det er synd at du ikke bruker denne muligheten til å få innsikt fra «den andre siden», det får deg til å fremstå som enda mer avstumpet for menneskelig innsikt enn de folka du kritiserer. Anonymkode: 47a71...0b7 Og jeg beklager at jeg ikke har svart på alle de gode svarene, men tråden fikk mer oppmerksomhet enn jeg hadde trodd og jeg har ikke tid til å svare aole, og dermed er det lett å glemme å svare dem man er enig i og heller svare på dem man er uenig i. Men jeg ser at jeg har fått mange gode svare også og det takker jeg for! Hi Anonymkode: 85d80...d28
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #55 Skrevet 5. august 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tja, det er nok vanligere enn du kanskje tror. Jeg har ikke telling på hvor mange oppskjærte armer jeg har sett, men det er kanskje fordi jeg har sett litt mer etter det i den perioden da jeg var usikker på meg selv og mine egne arr. Jeg har ingen tro på at unger begynner å skade seg selv kun fordi de har sett noen andre med gamle arr. Man kan ikke oppdra barn som ikke vet hva selvskading er, dette finner de ut uansett. Men tja, hvor var foreldrene mine. Ene var alkoholiker og den andre var opptatt med den nye kjæresten sin og hadde ikke tid til oss. Mulig ting hadde sett annerledes ut om jeg var litt mer heldig med foreldrene mine. Hi Anonymkode: 85d80...d28 Ja. Akkurat som at de finner ut hva krig, død, lidelse, terror og sult er. Men de trenger ikke vite det allerede i de første leveårene. Anonymkode: 19083...06d
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 5. august 2018 #56 Skrevet 5. august 2018 Man spør faktisk ikke om arrene til folk uten å kjenne dem godt. Det er rett og slett dårlig folkeskikk. Ett arr er ikke noe man spør om ut fra omtanke, det er jo åpenbart noe som ligger i fortiden. Har de ett gedigent sår derimot kan man komme til spørre av ren overraskelse/sjokk og/eller omtanke. En venninne har ett svært arr nedover foten å gjør alt for å skjule det. Hun orker ikke å bli spurt om det fordi det er ett vondt og ganske ferskt minne om at hun nylig hadde kreft. Men her tenker visst alle at det er en menneskerett å være så nysgjerrig at man setter folk k en vanskelig situasjon over ting som potensielt fortsatt er veldig sårt å snakke om.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #57 Skrevet 5. august 2018 Jeg sier at jeg har hatt det tøft, men at det går bra nå, smiler å bytter samtale emne. Jobber i helsevesnet å ha korte armer på klærne så jeg får spørsmål. Syns det er greit, å det verste er de som stirrer men ikke sier noe. Stort sett så beklager de som spurte når jeh svarer som over:) Anonymkode: 543c9...362
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #58 Skrevet 5. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Vise frem sine arr med stolthet? Er det noe å være stolt over altså? Du synes det er bedre å vise stolthet over oppskjærte armer foran barn/ungdom, fremfor å dekke dem til og heller fokusere på sunn håndtering av psykiske lidelser? Jeg kommer aldri til å se på en person full av arr og tenke «Oi, hun må være sterk! Hun har klart seg bra!» Anonymkode: 19083...06d Du mener at en person i den varmen som har vært nå, skal måtte føle at de skal dekke seg til, for å ikke være til sjeanse for andre? Jeg mener at en skal være stolt over å ha kommet videre i livet. Vi fleste har våre arr i livet, men ikke alle har synlige. Det å vise arr, betyr ikke det samme som at en oppfordrer andre til å gjøre det samme. Anonymkode: 83384...15f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #59 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du mener at en person i den varmen som har vært nå, skal måtte føle at de skal dekke seg til, for å ikke være til sjeanse for andre? Jeg mener at en skal være stolt over å ha kommet videre i livet. Vi fleste har våre arr i livet, men ikke alle har synlige. Det å vise arr, betyr ikke det samme som at en oppfordrer andre til å gjøre det samme. Anonymkode: 83384...15f Jeg skrev over her..jobber i skolen. Mai var en grusom måned å være på jobb, men ikke søren om jeg går i kortermet på jobb. For yngre barn kan det være fryktelig skremmende og man vet faktisk ikke om de har negative opplevelser som er knyttet til selvskading i omgangskretsen sin. Mine barn er 12,12 og 10 og de vet hva arrene mine er. Jeg er IKKE stolt av hva jeg gjorde mot meg selv, men jeg er stolt over hva jeg har fått til i livet. Anonymkode: 12ad4...1e1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #60 Skrevet 5. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du mener at en person i den varmen som har vært nå, skal måtte føle at de skal dekke seg til, for å ikke være til sjeanse for andre? Jeg mener at en skal være stolt over å ha kommet videre i livet. Vi fleste har våre arr i livet, men ikke alle har synlige. Det å vise arr, betyr ikke det samme som at en oppfordrer andre til å gjøre det samme. Anonymkode: 83384...15f Utrolig naiv tankegang. Vi vet at åpenhet om selvmord fører til flere selvmord. Selv om du ikke «oppfordrer» til selvskading har det selvsagt en smitteeffekt. Selv om du ikke liker det og vil innse det. Anonymkode: 47a71...0b7
Yellow Brick Road Skrevet 5. august 2018 #61 Skrevet 5. august 2018 4 timer siden, 2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn skrev: Man spør faktisk ikke om arrene til folk uten å kjenne dem godt. Det er rett og slett dårlig folkeskikk. Ett arr er ikke noe man spør om ut fra omtanke, det er jo åpenbart noe som ligger i fortiden. Har de ett gedigent sår derimot kan man komme til spørre av ren overraskelse/sjokk og/eller omtanke. En venninne har ett svært arr nedover foten å gjør alt for å skjule det. Hun orker ikke å bli spurt om det fordi det er ett vondt og ganske ferskt minne om at hun nylig hadde kreft. Men her tenker visst alle at det er en menneskerett å være så nysgjerrig at man setter folk k en vanskelig situasjon over ting som potensielt fortsatt er veldig sårt å snakke om. I en ideel verden hvor alle går med skikk-og-bruk tredd nedover hodet, ville man kanskje ikke spurt. Men for en kjedelig verden vi ville ha fått om alle var politisk korrekte hele tiden. Men nå er det nå sånn da at noen spør av nysgjerrighet med gode eller dårlige hensikter, noen spør av oppriktig omtanke, for man kan ha omtanke og føle godhet for noe som har skjedd etter at det har blitt arr, noen spør helt impulsivt uten å ha tenkt så nøye gjennom det, og kanskje angrer de i det øyeblikket de spør og noe spør fordi det er en måte å være hyggelig eller bygge relasjoner eller hva som helst med en god eller mindre god bakgrunn. Det finnes sikkert en hel haug med grunner til å spørre, enten de er gode eller dårlige. Men jeg vil påstå at de fleste ikke spør av ondskap eller kun nysgjerrighet eller for å blande seg inn i noe de ikke har noe med. Og da kan man jo velge selv om man vil tolke det sånn at den som spør spør med positive "baktanker" eller med negative. Jeg vet hva jeg ville ha gjort. Jeg er en ganske privat person, og ville nok ikke lagt ut livshistorien min, men jeg ville ikke avfeid med at "Det har ikke du noe med" - som jo svar som "Det er privat" vil ble oppfattet som. Jeg vil ha gitt et nøytralt svar, som vil føles ok for mottager, som f.eks "En gammel skade", som jo faktisk er helt sant også. Men du og alle andre er selvfølgelig i deres fulle rett til å svare akkurat som dere vil.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #62 Skrevet 5. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Utrolig naiv tankegang. Vi vet at åpenhet om selvmord fører til flere selvmord. Selv om du ikke «oppfordrer» til selvskading har det selvsagt en smitteeffekt. Selv om du ikke liker det og vil innse det. Anonymkode: 47a71...0b7 Navit å mene at noen ikke skal måtte behøve å føle at de skal dekke seg til??!! Å se arr etter at andre har skåret seg ville skremt meg fra å gjøre det samme ihvertfall. Totalt uenig med deg. Anonymkode: 83384...15f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #63 Skrevet 5. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Navit å mene at noen ikke skal måtte behøve å føle at de skal dekke seg til??!! Å se arr etter at andre har skåret seg ville skremt meg fra å gjøre det samme ihvertfall. Totalt uenig med deg. Anonymkode: 83384...15f Voksne tenker at det er skremmende, som ung og usikker kan det føles som en redning å se andres skader og dermed tro at det hjelper. Det kan være direkte skadelig å se andres selvskadningsarr.. jeg skjønner virkelig ikke at noen her ikke forstår forskjellen mellom oss voksne og unge usikre mennesker i sårbare livssituasjoner. Anonymkode: 12ad4...1e1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #64 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Navit å mene at noen ikke skal måtte behøve å føle at de skal dekke seg til??!! Å se arr etter at andre har skåret seg ville skremt meg fra å gjøre det samme ihvertfall. Totalt uenig med deg. Anonymkode: 83384...15f Du kan være uenig så mye du vil. Det er bevist at selvmord smitter. Du kan ikke benekte fakta. Anonymkode: 47a71...0b7
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #65 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Navit å mene at noen ikke skal måtte behøve å føle at de skal dekke seg til??!! Å se arr etter at andre har skåret seg ville skremt meg fra å gjøre det samme ihvertfall. Totalt uenig med deg. Anonymkode: 83384...15f Det er bevist at selvskading, på lik linje med selvmord, har en smitteeffekt. Det er en grunn til at man som pasient på en døgnavdeling, der jeg har erfaring som innlagt, får beskjed om å dekke til - særlig ferske sår og nye arr, men også eldre arr. Hadde sikkert vært fint og flott om man ble oppfordret til å vise arr og sår for å skremme medpasienter fra å gjøre det samme, men det er ikke sånn det funker. Jeg har selv venner og bekjente som har startet med selvskading etter at jeg selv begynte. Det gjør vondt å tenke på at jeg kanskje (eller mest sannsynlig?) har vært med å påvirke dem i feil retning. Anonymkode: 1c1f9...901
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #66 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Voksne tenker at det er skremmende, som ung og usikker kan det føles som en redning å se andres skader og dermed tro at det hjelper. Det kan være direkte skadelig å se andres selvskadningsarr.. jeg skjønner virkelig ikke at noen her ikke forstår forskjellen mellom oss voksne og unge usikre mennesker i sårbare livssituasjoner. Anonymkode: 12ad4...1e1 Jeg mener uansett at alle skal måtte få lov til å seg etter været. Og ikke føle skam. Ihvertfall ikke hvis det er gamle arr. Barn og unge trenger ikke å vite historien bak. De kan jo like så være påført av vold av en annen person eller en skade. Anonymkode: 83384...15f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #67 Skrevet 5. august 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener uansett at alle skal måtte få lov til å seg etter været. Og ikke føle skam. Ihvertfall ikke hvis det er gamle arr. Barn og unge trenger ikke å vite historien bak. De kan jo like så være påført av vold av en annen person eller en skade. Anonymkode: 83384...15f Det handler ikke om skam...det handler om å ta hensyn. Anonymkode: 12ad4...1e1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #68 Skrevet 5. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det handler ikke om skam...det handler om å ta hensyn. Anonymkode: 12ad4...1e1 Der sa du det 👍 Anonymkode: 1c1f9...901
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #69 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det handler ikke om skam...det handler om å ta hensyn. Anonymkode: 12ad4...1e1 Hensyn? Å mene at noen skal måtte dekke seg til er helt absurd. Når det har vært så varmt som det har vært nå i sommer. Mener du virkelig at en må ha på seg genser? Kan ikke personen gå på bikini/ badedrakt på stranda eller gjøre noe da?! Fortjener ikke de som har vært igjennom det og kunne leve et nogenlunde normalt liv i etterkant? Ikke føle at de må gjemme seg. Hva med å ta hensyn til seg selv og ikke alle andre hele tiden? Anonymkode: 83384...15f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #70 Skrevet 5. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hensyn? Å mene at noen skal måtte dekke seg til er helt absurd. Når det har vært så varmt som det har vært nå i sommer. Mener du virkelig at en må ha på seg genser? Kan ikke personen gå på bikini/ badedrakt på stranda eller gjøre noe da?! Fortjener ikke de som har vært igjennom det og kunne leve et nogenlunde normalt liv i etterkant? Ikke føle at de må gjemme seg. Hva med å ta hensyn til seg selv og ikke alle andre hele tiden? Anonymkode: 83384...15f Jeg snakker om i jobbsammenheng, der man er tett på. NÅR man jobber med barn. Anonymkode: 12ad4...1e1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2018 #71 Skrevet 5. august 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg snakker om i jobbsammenheng, der man er tett på. NÅR man jobber med barn. Anonymkode: 12ad4...1e1 Ut i fra hva Hi skriver i tråden, så var det snakk om henting i bhg. Anonymkode: 83384...15f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #72 Skrevet 6. august 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ut i fra hva Hi skriver i tråden, så var det snakk om henting i bhg. Anonymkode: 83384...15f Vel, jeg har barn i Bhg og skole.. går ikke i kortermet ved henting, levering eller foreldremøter der heller. Det handler ikke om skam, det handler om hensyn og det å bli sett for den man er idag og ikke for 15-20 år siden. Men for all del, folk får gjøre som de vil, men jeg hadde ikke likt det om foreldre kom å hentet i Bhg/skole med armene fulle av arr. Anonymkode: 12ad4...1e1
Anonym bruker Skrevet 6. august 2018 #73 Skrevet 6. august 2018 Hei! Dette er HI. Jeg takker for alle svar og ønsker å legge denne tråden død nå. Melder meg i det minste av diskusjonen da jeg har fått mer enn nok svar og jeg syns allerede at diskusjonen har gått litt utover det jeg spurte om, så all videre diskusjon holder jeg meg unna Anonymkode: 85d80...d28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå