Gå til innhold

"OI, hva har skjedd med armen din??" (selvskading)

Anbefalte innlegg

Skrevet

For mange år tilbake slet jeg psykisk og drev med selvskading. Har dermed arr oppover armene nå. Hvis man ser nøye ser man jo tydelig hva arrene er og de fleste som ser dem lar være å spørre, men av og til er det noen som slenger ut spørsmålet litt før de kanskje rekker å tenke seg om og jeg blir alltid så satt ut og vet ikke hva jeg skal svare. Seinest var det en vikar i barnehagen som spurte om dette foran både min egen og andres unger. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle svare. Hva ville dere svart?

Anonymkode: 85d80...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Åh, det er bare noen gamle arr fra livet var litt annerledes enn det er i dag, ikke noe å bry seg om"

Så ville jeg smilt og begynt snakke om noe annet.

Anonymkode: 92fac...f32

Skrevet

Det er en privatsak pleier jeg å si.

Anonymkode: c3c0b...faa

Skrevet

det er privat sier du da, ikke verre

Anonymkode: 05a63...4cd

Skrevet

Har arr selv, og så lenge jeg ikke dekker armen, er det alltid en og annen som spør. Sier bare at det er synlige arr på at alt ikke har vært så lett, mens andre kan man ikke se det på, men at det er lenge siden og at alt er bra nå.

Anonymkode: 5b1d1...16b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, klart man kan velge å være en oppblåst, selvhøytidelig klovn som får ande mennesker til å føle seg avvist når de bare har ment å vise at de bryr seg. Eventuelt kan man svare: "Det er en gammel skade", uten å utbrodere. 

Og ja, jeg har selv arr. 

Anonymkode: 608f7...dbd

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, klart man kan velge å være en oppblåst, selvhøytidelig klovn som får ande mennesker til å føle seg avvist når de bare har ment å vise at de bryr seg. Eventuelt kan man svare: "Det er en gammel skade", uten å utbrodere. 

Og ja, jeg har selv arr. 

Jeg har og arr, men det betyr ikke at jeg er en oppblåst, selvhøytidelig klovn når jeg ikke vil utbrodere (eller i det hele tatt snakke om det) til fremmede mennesker og hvermannsen. 

Arret mitt er fra en vanvittig sår tid i livet mitt som tok meg ti år å komme over. Fortsatt sliter jeg med det når jeg en gang i blant er langt nede. Og  det er derfor for meg privat og folk bør være såpass respektfulle ovenfor andre sine følelser at de ikke spør «oi, hva har skjedd» med arr som tydelig ikke er nye! Klarer de å spørre alikevel så får de etter min mening bare føle seg avvist!

Anonymkode: 9553d...38f

Skrevet

Vet du hva, her er det du som er oversensitiv. Selvskading med påfølgende arr er ikke det som står fremst i bevisstheten til mange. 

Skader og arr vekker nysgjerrighet hos folk. Det er normalt og ikke vondt ment.

Jeg har et operasjonsarr på leggen og får masse spørsmål om hva den kommer av

Anonymkode: 0439d...989

Skrevet

Ting jeg har sagt (i nøytral tone, og uten intrykk av at jeg har planer om å utdype) :

»Haibitt»

»selvskading» 

«spedalsk»

»det er fra en litt ugrei periode i livet mitt»

»sånn kan det gå når man leker med saks»

og hvis jeg skal være seriøs:

»Det er arr fra en tid hvor jeg ikke var så flink til å takle følelser, men så lærte jeg meg det og nå er de grodd» :) 

Anonymkode: 77caa...4ae

Skrevet
25 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har og arr, men det betyr ikke at jeg er en oppblåst, selvhøytidelig klovn når jeg ikke vil utbrodere (eller i det hele tatt snakke om det) til fremmede mennesker og hvermannsen. 

Arret mitt er fra en vanvittig sår tid i livet mitt som tok meg ti år å komme over. Fortsatt sliter jeg med det når jeg en gang i blant er langt nede. Og  det er derfor for meg privat og folk bør være såpass respektfulle ovenfor andre sine følelser at de ikke spør «oi, hva har skjedd» med arr som tydelig ikke er nye! Klarer de å spørre alikevel så får de etter min mening bare føle seg avvist!

For den som ikke kobler dine arr til selvskading vil du fremstå mildt sagt uhøflig..

Anonymkode: 0439d...989

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, man er en klovn når man velger å svare avvisende og frekt i stedet for å antyde på en høflig måte at man ikke ønsker å utbrodere. "Det er privat" er jo dessuten den beste måten å få alle til å forstå at du har skåret deg og at det hele er en skammelig affære. 

Hvorfor skulle det være verre å spørre om gamle arr enn nye, forresten?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare en form for interesse for deg og ditt liv, når du svarer så avvisende dytter du folk vekk fra deg. Men det er kanskje sånn du vil ha det...

Anonymkode: 92fac...f32

Skrevet

Har en niese som har sånne arr. 

Selv synes jeg mest det er frekt å spørre om sånt. De har ingenting med det. 

Anonymkode: a1921...a30

Skrevet

Her er mitt spørsmål: Hvorfor går du rundt med oppskjærte armer foran barn på jobb? Jeg klaget inn en sånn som deg en gang. Jeg ville ikke ha et halvt opphakket menneske rundt barnet mitt. Jada, de skal kjenne til at mennesker kan ha psykiske lidelser, men vi trenger ikke starte i barnehagen. 

Dekk til armene dine, eller finn på en god dekkhistorie. Du kan ikke gå rundt med arrete kropp, og bli overrasket når folk stiller spørsmål. 

Anonymkode: 19083...06d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har en niese som har sånne arr. 

Selv synes jeg mest det er frekt å spørre om sånt. De har ingenting med det. 

De spør jo fordi de ikke vet!!! Ikke fordi de er frekke. Tro det eller ei, men det finnes faktisk en del mennesker som ikke kjenner til selvskading. Jeg var selv langt opp i 20-åra før jeg hørte om det. Kommer fra et lite lokalsamfunn der alle kjenner alle og ingen har drevet med dette. 

Anonymkode: 47a71...0b7

Skrevet

Søsteren min har store arr på ben og armer etter en bilulykke og ingen over 5 år har noen gang spurt henne hva som har skjedd. 

Jeg tror neppe det er mange voksne som mangler såpass med impulskontroll at de buser ut med det. Men om det skjer så er det vel bare å svare at det er en gammel skade? 

Anonymkode: 5d1e8...a20

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er mitt spørsmål: Hvorfor går du rundt med oppskjærte armer foran barn på jobb? Jeg klaget inn en sånn som deg en gang. Jeg ville ikke ha et halvt opphakket menneske rundt barnet mitt. Jada, de skal kjenne til at mennesker kan ha psykiske lidelser, men vi trenger ikke starte i barnehagen. 

Dekk til armene dine, eller finn på en god dekkhistorie. Du kan ikke gå rundt med arrete kropp, og bli overrasket når folk stiller spørsmål. 

Herregud, hva er dette for et svar? Hvordan jeg taklet problemene mine i ungdomstiden sier ingenting om meg som person den dag idag, og jeg skammer meg ikke over å være "halvt opphakket". Har du virkelig klaget inn en ansatt fordi hun ikke dekket til gamle arr??? I alle dager, stakkars mennesker som har med deg å gjøre. 

Til opplysning så jobber jeg ikke i barnehagen, jeg hentet mitt eget barn der og i 30 grader og steiksol er det å dekke meg til faktisk ikke et alternativ. Og ikke er det nødvendig heller, syns jeg. Jeg blir ikke lei meg når folk spør og det påvirker meg ikke, men jeg syns det er rart at voksne mennesker som burde skjønne hvor arrene kommer fra syns det er passende å spørre om dette og forvente et svar når vi kun er på hils.

Hi 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er akkurat der vi trenger å starte, sånn at barna ikke blir påvirket av ignorante idioter som deg, men heller lærer å akseptere mennesker som de er.

Anonymkode: d12af...5b9

Skrevet

Jeg har selv arr på lår, mage og armer etter selvskading. Jeg er lærer og har aldri gått i kortermet eller så kort shots at arrene synes på jobb. Ikke heller da jeg jobbet i Bhg. 

Barn trenger ikke utsettes for det, ei heller andre foreldre. 

Det er snart 15 år siden jeg holdt med selvskading, men det har ingenting med salen å gjøre. Jeg er faktisk overrasket over at din leder ikke har tatt opp dette med deg.. 

Anonymkode: 12ad4...1e1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har selv arr på lår, mage og armer etter selvskading. Jeg er lærer og har aldri gått i kortermet eller så kort shots at arrene synes på jobb. Ikke heller da jeg jobbet i Bhg. 

Det er snart 15 år siden jeg holdt med selvskading, men det har ingenting med salen å gjøre. Jeg er faktisk overrasket over at din leder ikke har tatt opp dette med deg.. 

Igjen, jeg jobber ikke i barnehage, men jeg må innrømme at jeg syns det er skremmende at flere tror barn vil ta skade av å se et menneske med arr. Jeg kommer hvert fall ikke til å dekke til mine. Jeg går i t-skjorte når det er varmt, bikini på stranden og kortermet kjole på byen, og jeg går også i kortermet når jeg henter barnet mitt i barnehagen dersom det er over 20 grader. De som vil får holde seg unna, men det ansvaret tar ikke jeg. 

Hi

Skrevet

Når datteren min viste tidlige tegn på selvskading (kløp og klorte seg selv) ringte jeg til ei jeg kjenner som har arr. Jeg spurte henne rett ut: "hva kan jeg si? Hva kan jeg gjøre?" Og vi hadde en fantastisk samtale om selvskading og følelsene rundt/bak det

Takk og lov for at hun var åpen og ærlig slik at jeg bedre kunne forstå henne.

Anonymkode: d1390...cb1

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke være seriøs?

Jeg jobber i barnehage, burde jeg og få beskjed om å på langermet da, som har en arm med mange stygge arr etter en forferdelig ulykke for mange år siden?

Anonymkode: d12af...5b9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er du selvfølgelig i din fulle rett til å si. Men et sånt svar fort oppfattes som en lite hyggelig avvisning, du kunne like godt ha svart "Det har ikke du noe med", noe som forsåvidt kan være sant det, men du får flere poeng ved å svar hyggelig. I tillegg til det, svarer du egentlig mye mer utfyllende på spørsmålet enn om du hadde svart "En gammel skade", eller til og med om du hadde svart "Jeg drev med selvskading i en periode av livet mitt".  

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og ja, jeg har selv arr. 

Det er da ikke sånn at jeg glefser det surt som en annen møkkakjærring da. Men jeg har faktisk ikke plikt til å dele fortiden min.

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De spør jo fordi de ikke vet!!! Ikke fordi de er frekke. Tro det eller ei, men det finnes faktisk en del mennesker som ikke kjenner til selvskading. Jeg var selv langt opp i 20-åra før jeg hørte om det. Kommer fra et lite lokalsamfunn der alle kjenner alle og ingen har drevet med dette. 

Anonymkode: 47a71...0b7

Det skjønner jeg,men forstår ikke at de ikke skjønner at det ikke er innafor til en de ikke kjenner eller bare er på hils med i bhg når vedkommende henter barn. Det hadde jeg ikke gjort og voksne burde skjønne bedre. 

Men kunne snakket med en jeg kjente eller viste hvem var i fortrolighet. Noe helt annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...