Gå til innhold

Er dette greit og spise på en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Dere som mener man ikke går ned i vekt fordi man spiser for lite... Har dere røyka sokkene deres?

For å gå ned i vekt må det mindre kalorier inn enn det som går ut. Det er da nødvendig at de kaloriene kommer fra næringsrik mat, naturligvis - om man ikke skal ofre helsen.

Dere kan le så mye dere vil av oss som poengterer at man ikke går ned om man spiser bare litt melange, og litt brelett og hvor mye fisk som helst - men dere er vel sikkert slanke?

Vi som ikke er slanke eller har vært store ridligere vet kanskje litt bedre hvor skoen trykker - og at "bare litt" ditt og datt gjerne omfatter litt mer enn fisk... For HI er det f.eks polarbrød, som i og for seg burde regnes som en slags kake. Det er en grunn til overvekten,  ikke sant? Det er en grunn til at en del finner vektnedgang vanskelig.

Om hi etter denne tråden tror hun spiser for lite,  og derfor øker på, og derpå ikke rikker seg fra sine 100 kg i nærmeste fremtid.... hva tror dere det gjør med troen hennes på at hun kan få dette til? 

Anonymkode: 04ef7...270

Du har helt rett. "Litt" er en mengde som er forskjellig, avhengig av hvem som ser den.

Man går ned i vekt ved å spise lite, men å spise FOR lite gjør at man ikke klarer å opprettholde det over tid, og da går man ofte opp igjen. For å gå ned i vekt, og forbli der må man skaffe seg kunnskap om hva man spiser, og i hvor store mengder, samt normalisere sin oppfatning av "litt"

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, gale damen skrev:

Og som altid så kommer de selverklærte ekspertene frem..

Bruk kostholdsplanleggeren.no aktivt - den vil fortelle deg hvor mye du faktisk spiser.

Legg deg på mellom 1600 og 2000 kcal per dag.

Spis minimum 500 gram frukt og grønnsaker hver dag.

2000 kcal er alt for mye for å gå ned i vekt. Det er jo den mengden normalvektige MENN må ha for å holde på vekta, med mindre man trener aktivt 5 ganger i uka.

Anonymkode: bfe20...b03

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2000 kcal er alt for mye for å gå ned i vekt. Det er jo den mengden normalvektige MENN må ha for å holde på vekta, med mindre man trener aktivt 5 ganger i uka.

Nei, det er ikke det. Det er muligens for mye til at DU kan gå nedi vekt.
En standard diett for daglig inntak der eneste parameter er "kvinne" vil være på 2000 kcal. Dersom man ligger stabilt på over 100 kg spiser man mer enn det. 2000 kcal vil da være overkommelig med tanke på at man ikke kan leve over tid med et urealistisk lavt matinntak. Når det da er mindre enn det man normalt inntar, vil man gå ned i vekt.

Skrevet
1 minutt siden, gale damen skrev:

En standard diett for daglig inntak der eneste parameter er "kvinne" vil være på 2000 kcal. Dersom man ligger stabilt på over 100 kg spiser man mer enn det. 2000 kcal vil da være overkommelig med tanke på at man ikke kan leve over tid med et urealistisk lavt matinntak. Når det da er mindre enn det man normalt inntar, vil man gå ned i vekt.

Det inntaket du refererer til gjelder for NORMALVEKTIGE mennesker.

Skrevet

Vektklubb.no. 

Meld deg inn og få oversikt over hvilke av dine favorittmatvarer du bør begrense litt. Vektklubb er et enkelt hjelpemiddel og selv om du har fire barn så krever vektnedgang en del planlegging. ;) 

Jeg er i utgangspunktet positiv til den menyen du la frem her og er sikker på du vil gå ned i vekt nå i begynnelsen om du holder deg til den.

Men majones.... legg inn mengden du spiser på vektklubb og få en AHA-opplevelse, Samme med polarbrød. ;) Og OST! Ost er farlige greier. ;)

Masse lykke til- jeg heier på deg. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det gjør det.

Du prøver ikke å si at du tror noen oppnår en vekt på 100 kg uten å innta mer enn en normalvektig person gjør?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.  I en hektisk kvardag med 4 barn er det vansklig og skrive ned, måle og veie.  Eller? Finnst det enn app som er veldig lettvindt og bruke og på norsk?? Har lifesum men synst den er invikla🙈 skal gå over til magre produkter og kutte på majonesen😅 de tynne laget med brelett blir for den komplette smaksopplevelsen, tror ikke det er de som gjør att jeg er feit😋 

Anonymkode: f98a7...4aa

Hvis du veier alt i 1 uke eller 2, så får du fort en formening om hva ting ca veier, og kan gå ut i fra det videre. Det var jeg som spurte om du brukte lettprodukter og om du brukte saus og smør. Det var bare fordi jeg lurte på om det kunne ligge noen skjulte kaloribomber i kostholdet ditt, for de tingene er så lett å glemme.

Anonymkode: 16c74...574

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å joooooooda! Jeg er 90 kg, og det skyldes KUN at jeg spiser for mye torsk til middag og har brelett på skivene! 😝Det kan umulig skyldes kaker, desserter, biffer med fløtesaus, rødvin, nøtter, majones eller latmannsliv på soffan! Nei, det er torsken som gjør det! Slemme torsken.

Anonymkode: b3f91...643

Hahaha😂😂 bad torsk😂😂 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Overvektige taper seg fortere, hvis du ikke visste det... Ekstremt overvektige (mye tyngre enn HI) kan faktisk tape seg også ved å spise mer enn det de trenger, hvis det er mindre enn de spiste før!

Anonymkode: b3f91...643

Skrevet
På 9.7.2018 den 23.25, Anonym bruker skrev:

Frokost: en halv boks med cottage cheese med vaniljeyoghurt. Blåbær, jorbær og valnøtter. 

Lunsj: 2 grove brødskivet med skinke, agurk og tomat. 

Middag: grønnsaker. Kjøtt. 

Kvelds: 2 knekke brød med ost og agurk.

Mellommåltid: banan og eple. 

Neste dag: 

Frokost: 3 knekkebrød med skinke, agurk og tomat. 

Lunsj: 2 tynnbrød med rug  ( polar brød) med ost og skinke. 

Middag: 1 potet. Fisk og gulrot. 

Kvelds: en halv boks vaniljekesam. 2 kiwi. 1 banan, linfrø, solsikkefrø og valnøtter. 

Prøver og slanke meg og spise litt variert og sunt men er det bra nokk?? Er 178 høy og over 100 kilo😑😑 fødte for 13 uker siden, ammer ikke. Prøver og trene 3 ganger i uka og går tur. 

Vaniljeyoghurt og vaniljekrem inneholder sukker, noe som bør holdes på ett minimum når man slanker seg

Anonymkode: c95be...b03

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vaniljeyoghurt og vaniljekrem inneholder sukker, noe som bør holdes på ett minimum når man slanker seg

Rettelse: vaniljekesam

Skrevet
På 10.7.2018 den 15.36, Anonym bruker skrev:

Liten boks med cottage cheese.

Kjøper slike store bokser med vanilje yoghurt så tar ca 4 ss med det. 

Steker all mat i melange. Liker ikke annet

Må ha brelett på skivene. Bare litt da. 

Har av og til ekte majones på. Liker ikke lett. 

Halve tallerken med grønnsaker minst. 

150 gram kjøtt. Fisk spiser jeg mer av for de er jo ikke calorier i. 

Ikke saus. 

Drikker vann, kaffi, melk og litt juice. 

Hi

Melange er skikkelig usunt. Bruk heller smør

Skrevet
På 10.7.2018 den 15.43, Anonym bruker skrev:

Du vil neppe gå ned mye på denne måten. Vei maten og beregn kalorier...

Dette er ikke veien å gå. Synd at mange tror at det er eneste veien å gå 

Skrevet
6 timer siden, gale damen skrev:

Nei, du tar feil. 2000 kalorier vil for mange være for mye (inkludert meg, som er stabil på rundt 1500 hvis jeg ikke trener). Her er en kalkulator som gir et estimat ut fra alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå, da ser man fort at standard for "kvinne" faktisk ofte er lavere. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

1 skje smør utgjør ca 100 kalorier. Det skal ikke mange skjeene med smør til for å utgjøre en ganske stor andel av et daglig kaloriinntak. Og feks majones, som mange glemmer å regne med "fordi det er jo så lite", inneholder nesten 200 kalorier per skje. Det er 10 skjeer majones, så har man et dagsbehov (ikke at noen spiser majones med skje, men du skjønner tegningen).

4 valnøtter er feks 100 kalorier. 100 gram solsikkefrø er 580 kalorier. 

HI, jeg sier ikke at du ikke bør spise nøtter. Nøtter er veldig bra. MEN, hvis du vil gå ned i vekt, så MÅ du få et visst forhold til hvor mye kalorier mat faktisk inneholder. Ihvertfall de matvarene du spiser ofte. Skal ikke mange minuttene til med ei vekt før du har ganske grei kontroll, samme med å lese på pakninger. Hvilken type kosthold du velger (lavkarbo, grovkarbo, lavkalori) må du nesten tilpasse til ditt liv og din smak, men du må sette deg litt inn i hva du velger. Og mange bekker små.... er faktisk en god leveregel når det kommer til vekt.

Anonymkode: d9b55...023

Skrevet
På 10.7.2018 den 17.12, Anonym bruker skrev:

Og her har du svarer på hvorfor du er overvektig. Liker ikke annet enn smør/Melange og tror fisk ikke har kalorier. 

Anonymkode: ce74c...30d

Grunnen til at mennesker er overvektig er kompleks og sammensatt og handler om mye mer enn kalorier. Så her har du misforstått og er alt for bastant. 

Årsaker til overvekt kan være eks feil bakteriesammensetning i tarmfloraen, men mange merker vektnedgang hvis man kutter litt ned på karbohydrater 

Jeg spiser mye fett i form av smør, kokosolje, kjøtt, avokado, olivenolje etc. Spiser rikelig med fett og proteiner til alle måltider og vekta mi har vært konstant i mange år

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Dere som mener man ikke går ned i vekt fordi man spiser for lite... Har dere røyka sokkene deres?

For å gå ned i vekt må det mindre kalorier inn enn det som går ut. Det er da nødvendig at de kaloriene kommer fra næringsrik mat, naturligvis - om man ikke skal ofre helsen.

Dere kan le så mye dere vil av oss som poengterer at man ikke går ned om man spiser bare litt melange, og litt brelett og hvor mye fisk som helst - men dere er vel sikkert slanke?

Vi som ikke er slanke eller har vært store ridligere vet kanskje litt bedre hvor skoen trykker - og at "bare litt" ditt og datt gjerne omfatter litt mer enn fisk... For HI er det f.eks polarbrød, som i og for seg burde regnes som en slags kake. Det er en grunn til overvekten,  ikke sant? Det er en grunn til at en del finner vektnedgang vanskelig.

Om hi etter denne tråden tror hun spiser for lite,  og derfor øker på, og derpå ikke rikker seg fra sine 100 kg i nærmeste fremtid.... hva tror dere det gjør med troen hennes på at hun kan få dette til? 

Jeg gikk ned ti kilo ved å øke kaloriinntaket, for jeg spiste for lite. 

Anonymkode: 5955a...af8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er og på god vei nedover etter å ha økt kaloriinntaket mitt

Anonymkode: 16c74...574

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du tar feil. 2000 kalorier vil for mange være for mye (inkludert meg, som er stabil på rundt 1500 hvis jeg ikke trener). Her er en kalkulator som gir et estimat ut fra alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå, da ser man fort at standard for "kvinne" faktisk ofte er lavere. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

1 skje smør utgjør ca 100 kalorier. Det skal ikke mange skjeene med smør til for å utgjøre en ganske stor andel av et daglig kaloriinntak. Og feks majones, som mange glemmer å regne med "fordi det er jo så lite", inneholder nesten 200 kalorier per skje. Det er 10 skjeer majones, så har man et dagsbehov (ikke at noen spiser majones med skje, men du skjønner tegningen).

4 valnøtter er feks 100 kalorier. 100 gram solsikkefrø er 580 kalorier. 

HI, jeg sier ikke at du ikke bør spise nøtter. Nøtter er veldig bra. MEN, hvis du vil gå ned i vekt, så MÅ du få et visst forhold til hvor mye kalorier mat faktisk inneholder. Ihvertfall de matvarene du spiser ofte. Skal ikke mange minuttene til med ei vekt før du har ganske grei kontroll, samme med å lese på pakninger. Hvilken type kosthold du velger (lavkarbo, grovkarbo, lavkalori) må du nesten tilpasse til ditt liv og din smak, men du må sette deg litt inn i hva du velger. Og mange bekker små.... er faktisk en god leveregel når det kommer til vekt.

Anonymkode: d9b55...023

NIH sin kalkulator er både god og korrekt. Jeg stiller meg likevel tvilende til om du forstår hvordan den brukes.

Jeg har ikke alder på HI, så den setter jeg til 35. Hun er 178 høy, og sier hun veier over 100 kg. Jeg har brukt vekt 105 kg. Jeg bruker PAL 1,5. 

Da kommer daglig behov på mellom 2560 og 2742 kcal. Man skal legge seg på ca 500 kcal under daglig behov for å gå ned i vekt stabilt. Uten noe mer dill og dall, så regner jeg veldig fort ut at 2500 - 500 = 2000 kcal.

Skrevet
59 minutter siden, gale damen skrev:

NIH sin kalkulator er både god og korrekt. Jeg stiller meg likevel tvilende til om du forstår hvordan den brukes.

Jeg har ikke alder på HI, så den setter jeg til 35. Hun er 178 høy, og sier hun veier over 100 kg. Jeg har brukt vekt 105 kg. Jeg bruker PAL 1,5. 

Da kommer daglig behov på mellom 2560 og 2742 kcal. Man skal legge seg på ca 500 kcal under daglig behov for å gå ned i vekt stabilt. Uten noe mer dill og dall, så regner jeg veldig fort ut at 2500 - 500 = 2000 kcal.

Jeg er 32😅 

Hi

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 32😅 

Hi

*ler* da var jo ikke det så veldig galt tippet.

Da har jeg regnet ut daglig kcal behov for deg. Dersom du har stabil vekt, spiser du ca 2600 kcal per dag, dersom du ikke er i mye fysisk aktivitet. Om du legger deg på ca 2000 vil det være overkommelig over tid.

Jeg heier på deg 🙂

Skrevet
På 11.7.2018 den 19.12, Anonym bruker skrev:

Kalorier inn og kalorier ut er en veldig forenklet og misforstått tankegang . Det handler om mye mer enn det. Blant annet hvordan maten omdannes i kroppen . Jeg teller aldri kalorier, men vet det blir mye da jeg spiser rikelig med fett og proteiner til alle måltider. Imidlertid holder jeg meg mett lenge da , kan holde meg mett opp mot 5-7 timer etter den mettende smoothie jeg spiser til frokost og vekta mi har vært konstant i mange år, samme med energinivået

Skrevet

Du sier ikke noe om mengde middag feks. Vanskelig å mene noe. 

Anonymkode: 74578...b1f

Skrevet

Hvis du holder deg på dette nivået daglig og er litt aktiv, går du garantert ned i vekt.

Bruk appen Lifesume, da legger du inn det du spiser og kalorier beregnes.

Tenker du kan ligge på ca 1600 kcal pr dag. 

Ingen vits i å være veldig streng, stek i Melange, ha litt Brelett på skiva osv., vektnedgang over tid holder lenger.

Anonymkode: 21d78...eef

Skrevet
På 10.7.2018 den 17.12, Anonym bruker skrev:

Og her har du svarer på hvorfor du er overvektig. Liker ikke annet enn smør/Melange og tror fisk ikke har kalorier. 

Anonymkode: ce74c...30d

Jezzus😏

Kanskje hun glemte et «lite» i setningen om fisk. Og det er ikke klatten med Melange i stekingen man blir feit av. 

Anonymkode: 21d78...eef

Skrevet

Denne uken har jeg gått ned 1,2 kilo. Jeg har spist (hold dere fast) brelett på skiva hver dag😅😅 pluss att jeg spiste 2 lefser med taco på freddan😆 pluss litt pepsi og smågodt på lørdag🤣🤣 så nei bekymrer meg ikke om jeg spiser en bit for masse med fisk til middag😂😅  så dette kan jeg leve med ja. Enn må unne seg litt. Alt med måte. 

Hi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...