Gå til innhold

Er jeg helt urimelig her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner jeg deg rett så har dere to barn. Ett på fellesen og ett som er hans. Ift til sykt barn dager så vil ikke dere få mer enn ti dager hver så lenge det er snakk om to barn og dere har fellesomsorg. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ønsker overført dager fra far og at du er redd for å gå tomt i september? Er barnas sykdom noe som kun varer en dag og som kun dukker opp etter at far har dratt? Hvis ikke så er det vel ingen ting i veien for at far tar dag to og tre?

Anonymkode: a77f9...09b

Dette! Stebarnet kommer ikke med sine egne sykt barn-dager altså. Man har like mange dager når man har to barn som når man har ett - antall dager dobles ikke.

Anonymkode: 953d2...7a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette! Stebarnet kommer ikke med sine egne sykt barn-dager altså. Man har like mange dager når man har to barn som når man har ett - antall dager dobles ikke.

Men har hun rett til å bruke dager på stedatteren?

Og: hvis datteren til HI ikke er fellesbarn, så har hun kanskje 20 dager?

Hvis barnet er felles, har begge to ti dager hver. Bruker faren sine dager? Eller overlates alt til HI?

Anonymkode: 5b672...6ad

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det mannen og eksen som styrer. 

Mulig det er fordi mor fortsatt har noen dager i tilfelle det blir noen større ting der barnet trenger mamma. Jeg vet ikke men vi har nå fått beskjed at det ikke er lov. Men nå var ikke det temaet da. 

Jeg lurte bare på om jeg er kjip som ber mannen finne seg en jobb som er mer forenelig med et familieliv. 

Anonymkode: b2846...e79

Du er ikke kjip. Millioner av kvinner over hele verden omstiller seg og finner seg nye jobber for å få ting til å gå opp. Det er litt mer vanskelig med menn som jeg har forstått.

Anonymkode: 74879...fc9

Skrevet
12 timer siden, Liv & Røre skrev:

Hvorfor kan ikke mor stille opp når barnet er syk?

Og hvorfor kan ikke sykt barn dager overføres til deg? 

Skjønner ikke jeg heller. Sykedagene kan da fint brukes av stemor/stefar.

Men at mannen skal gjøre store endringer i et barns liv, og i konas, uten å innse at det vil kreve endringer også i hans, det syns jeg sier litt om hans evne til empati, altså.

Anonymkode: 8370b...293

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke kjip. Millioner av kvinner over hele verden omstiller seg og finner seg nye jobber for å få ting til å gå opp. Det er litt mer vanskelig med menn som jeg har forstått.

Absolutt mer vanskelig for menn. 

Anonymkode: fc47b...02b

Skrevet

Du er ikke urimelig. Men du skriver ingenting om hvilke konsekvenser det får for far. Er det lett å finne ny jobb? Betyr dette slutten på karrieren hans? Vil han risikere dårligere lønn? Mulighet for lengre/kortere reisevei?

Anonymkode: 8df09...032

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt mer vanskelig for menn. 

Anonymkode: fc47b...02b

På grunn av holdningene deres. Om at deres jobb er mye mer viktig, og at kjerringa ordner alt uansett.

Skrevet

Jeg synes du høres rigid ut. Jeg hører deg, som en person som ser et problem, og som ikke kan la verden gå videre før det finnes en løsning som passer alle (spesielt deg). 

Flere her påpeker at du antakeligvis kan bruke sykt-barn-dager på din stedatter, men du avfeier det og vil heller ha bekreftelse på at du har rett til å være irritert. 

Og flere her snakker om det å skifte jobb, som det enkleste i verden. Hvor mange av dere står i en jobbsituasjon hvor dere kan slutte på dagen og finne noe bedre for familien uten problem? 

Dette trenger ikke bli mer problematisk enn du selv velger å gjøre det.

Anonymkode: 56e34...c43

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du høres rigid ut. Jeg hører deg, som en person som ser et problem, og som ikke kan la verden gå videre før det finnes en løsning som passer alle (spesielt deg). 

Flere her påpeker at du antakeligvis kan bruke sykt-barn-dager på din stedatter, men du avfeier det og vil heller ha bekreftelse på at du har rett til å være irritert. 

Og flere her snakker om det å skifte jobb, som det enkleste i verden. Hvor mange av dere står i en jobbsituasjon hvor dere kan slutte på dagen og finne noe bedre for familien uten problem? 

Problemet her er at FAR ønsker å ha hovedomsorgen for barnet sitt. Da må FAR tilrettelegge sin hverdag slik at det blir gunstig for barnet. Det er ikke stemor som skal ha hovedomsorgen, det er far. Men i vanlig gubbestil så skyver mannen ansvaret over på dama.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er vel at hun ikke har rett på å være hjemme med lønn (sykt-barn-dager) når det ikke er hennes barn som er sykt, men stedatteren.

HI - du er ikke urimelig. Her må selvsagt far ta ansvaret og tilpasse seg dersom hans barn skal bo hos dere. Det er urimelig dersom han mener du skal måtte ta hovedomsorgen på denne måten.

Anonymkode: f9860...56d

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet her er at FAR ønsker å ha hovedomsorgen for barnet sitt. Da må FAR tilrettelegge sin hverdag slik at det blir gunstig for barnet. Det er ikke stemor som skal ha hovedomsorgen, det er far. Men i vanlig gubbestil så skyver mannen ansvaret over på dama.

Hehe, jekk deg ned nå. Far og stemor har valgt å være en familie, de har også felles barn. Fars barn, vil også være stemors ansvar. Akkurat som at vi krever deltakelse fra stefedre som flytter inn. Er man en familie, så er man en familie. Å si «Ditt barn, ditt problem» blir en umoden holdning som ikke gavner noen.

Skrevet

Du er ikke urimelig. Mannen må ta sykedagene med sitt barn. Hvis han ringer jobben og sier han har sykt barn, så har han det. Sånn er det.

Anonymkode: 4dd2f...b7b

Skrevet

Siden så mange lurer. Mor og far har på papiret 50/50 men det er ca 60/40. (Hun skal ha alle ferier og noen helger) Mor har overført halvparten til far, hun MÅ ha noen dager i tilfelle noe alvorlig skjer, og langvarig. Jeg har da ikke rett på å være hjemme med stedatter om hun er syk da det ikke er lov å dele på dagene som far har fått overført fra mor. Dvs at blir jeg hjemme med stedatter må jeg føre opp min datters navn på egenmeldingen.

Så nå har jeg altså undersøkt. 

Og dere som mener at jeg er vanskelig, jeg vil ikke misbruke min rett til sykt barn dager, jeg hater å lyve. 

Jeg har sagt til mannen og barnets mor at jeg ønsker mitt stebarn velkommen og jeg er innstilt på å bidra som en stødig og stabil voksenperson med daglig omsorg. Dette handler ikke om at jeg ikke orker, vil, skal være vanskelig, liker ikke stebarnet osv. Dette handler kun om at far som nå skal ta over store deler av omsorgen i hverdagen også må gjøre dette. 

Ser svarene er delte.

Far kan lett finne en annen jobb, vi har det romslig økonomisk så vi klarer oss med mindre. Jeg har sagt det er uaktuelt at jeg jobber redusert pga dette, jeg klarer ivareta eget (fellesbarn) med den stillingsprosenten jeg har nå, slik jeg ser det klarer ikke far å følge opp sine plikter som far med den jobben han har nå.

HI

Skrevet

Som flere sier vil du ikke få flere dager for å være hjemme med sykt barn. Du må uansett ta av disse ti dagene dersom du får rett til å bruke disse dagene også på stebarn.

Når det er sagt støtter jeg deg helt. Synes ikke du skal gå med på å se om det "går seg til". Slike løsninger har en tendens til å fortsette uansett om det fungerer eller ikke, så lenge mannen er fornøyd. Hvis dere tester får du sette hardt mot hardt; gjelder det hans barn er det hans ansvar. Dette vil være lite gunstig, først og fremst for stebarnet, men også for forholdet dere voksne i mellom. Selvfølgelig skal du ikke føye deg og ofre karriere og lønn når han ikke er villig til å fire en tomme.

Anonymkode: c8725...3e4

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som flere sier vil du ikke få flere dager for å være hjemme med sykt barn. Du må uansett ta av disse ti dagene dersom du får rett til å bruke disse dagene også på stebarn.

Når det er sagt støtter jeg deg helt. Synes ikke du skal gå med på å se om det "går seg til". Slike løsninger har en tendens til å fortsette uansett om det fungerer eller ikke, så lenge mannen er fornøyd. Hvis dere tester får du sette hardt mot hardt; gjelder det hans barn er det hans ansvar. Dette vil være lite gunstig, først og fremst for stebarnet, men også for forholdet dere voksne i mellom. Selvfølgelig skal du ikke føye deg og ofre karriere og lønn når han ikke er villig til å fire en tomme.

Ja det er som du sier, jeg har mine dager uansett og det er beregnet på eget barn. Altså må jeg lyve og si hun er syk om jeg er hjemme med stebarnet. Virker som om dette er greit for flere som svarer her. Den dagen jeg er tom vil det sikkert la seg ordne med fri uten lønn. Det er likevel ikke riktig synes jeg. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er som du sier, jeg har mine dager uansett og det er beregnet på eget barn. Altså må jeg lyve og si hun er syk om jeg er hjemme med stebarnet. Virker som om dette er greit for flere som svarer her. Den dagen jeg er tom vil det sikkert la seg ordne med fri uten lønn. Det er likevel ikke riktig synes jeg. 

Fullstendig enig med deg!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Siden så mange lurer. Mor og far har på papiret 50/50 men det er ca 60/40. (Hun skal ha alle ferier og noen helger) Mor har overført halvparten til far, hun MÅ ha noen dager i tilfelle noe alvorlig skjer, og langvarig. Jeg har da ikke rett på å være hjemme med stedatter om hun er syk da det ikke er lov å dele på dagene som far har fått overført fra mor. Dvs at blir jeg hjemme med stedatter må jeg føre opp min datters navn på egenmeldingen.

Og dere som mener at jeg er vanskelig, jeg vil ikke misbruke min rett til sykt barn dager, jeg hater å lyve. 

Jeg har sagt til mannen og barnets mor at jeg ønsker mitt stebarn velkommen og jeg er innstilt på å bidra som en stødig og stabil voksenperson med daglig omsorg. Dette handler ikke om at jeg ikke orker, vil, skal være vanskelig, liker ikke stebarnet osv. Dette handler kun om at far som nå skal ta over store deler av omsorgen i hverdagen også må gjøre dette. 

Ser svarene er delte.

Far kan lett finne en annen jobb, vi har det romslig økonomisk så vi klarer oss med mindre. Jeg har sagt det er uaktuelt at jeg jobber redusert pga dette, jeg klarer ivareta eget (fellesbarn) med den stillingsprosenten jeg har nå, slik jeg ser det klarer ikke far å følge opp sine plikter som far med den jobben han har nå.

HI

Det holder ikke med 5 dager hvis det skjer noe langvarig vel? Uansett vil hun jo ikke rekke frem før far hvis det skjer noe. Skurrer litt i mine ører. Med det sagt, er jeg enig med deg. Selvfølgelig må far finne seg en annen jobb, med kortere reisetid. Han må faktisk være seg sitt ansvar bevisst. Javisst skal du stille opp og ta ditt ansvar du og, men å lyve til arbeidsgiver, det skal du ikke.

Anonymkode: 5f06e...eaf

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om far kunne overført de ti dagene han har gitt mor til deg, ville ikke du ha hatt mer enn ti dager uansett. Mor mister da sine ti dager og du har fortsatt kun ti dager som du har i dag. Så i stede for å ha tott tretti dager fordelt på tre voksne, vil dere få tjue dager fordelt på to voksne hvis far overfører mors ti dager til deg...

Anonymkode: a77f9...09b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel heller far som er rigid her? Som tror at han kan overta hovedomsorgen for sin datter, men ikke vil tilpasse livet sitt etter det. 

Skrevet

Kjære HI, jeg er 100% enig med deg!

Du gjør helt riktig i å ta tak i dette og stille krav og premisser på forhånd. Dette er viktige avklaringer du må ha både for deg selv og resten av familien. Selvfølgelig skal du ikke gå på akkord med deg selv ved hverken å lyve for arbeidsgiver eller gå ned i stillingsprosent. 

Jeg heier på deg. Du er ærlig på dine krav og det er helt, helt riktig i en sånn situasjon.

Anonymkode: 2f43c...4c4

Skrevet

Er far noen ganger hjemme fra jobb med sykt fellesbarn? 

Anonymkode: d86f4...d5d

Skrevet

Hehe, jekk deg ned nå. Far og stemor har valgt å være en familie, de har også felles barn. Fars barn, vil også være stemors ansvar. Akkurat som at vi krever deltakelse fra stefedre som flytter inn. Er man en familie, så er man en familie. Å si «Ditt barn, ditt problem» blir en umoden holdning som ikke gavner noen.

Nope, fars barn er ikke stemors ansvar. På samme måte som mors barn er ikke stefars ansvar. Stemor og stefar har ingen rettigheter eller bestemmelse over stebarnet. De har ikke rett til å få informasjon om barnet fra foreldremøter, lege, helsestasjon, skole og barnehage. Det har ingenting med umoden holdning å gjøre. Men barnet har rett til samvær med FORELDRE. Steforeldre er en fin bonus og EKSTRA (!) omsorgsperson. Hovedomsorgen ligger hos foreldrene. Hvis far ikke har mulighet til å utøve hovedomsorgen for sine barn, kan han ikke si ja til det og overlate ansvaret til stemor. Hvis stemor flytter, hva gjør far da når hans arbeidssituasjon ikke lar ham ha hovedomsorgen?

Så rart hvor store krav som stilles til stemødre. Stemor skal helst gå stille i dørene, for Guds skyld aldri stille krav til oppdragelse, plikter i hjemmet eller annet, men være tilgjengelig med en gang far og stebarn trenger det.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel heller far som er rigid her? Som tror at han kan overta hovedomsorgen for sin datter, men ikke vil tilpasse livet sitt etter det. 

Dette. Jeg har vært 100 % alene med to små barn. Jeg måtte da ha en jobb som lot meg levere og hente i barnehagen og følge dem opp. Da min mann flyttet inn, har jeg ALDRI forventet at han skulle overta hovedomsorgen for MINE barn. Ja, han leverer og henter de dagene jeg ikke kan, men det er noe han gjør frivillig, og ikke noe jeg FORVENTER. Det er heller ikke noe som skjer fast, men kun hvis jeg er på jobbreise, sykehus eller lignende.

Skrevet

Jeg er overhode ikke tilhenger av "alt går seg til", for som regel gjør det ikke det, med mindre noen andre hjelper til og tar ansvaret. Hvis man planlegger store omveltninger i livet sitt, bør man ha plan B og C tilgjengelig hvis ting skulle skjære seg. Å leve som voksent menneske med barn uten å kunne planlegge er umodent.

Skrevet

Ser svarene er delte.

HI

Du må i hvert fall ALDRI finne på å jobbe redusert på grunn av stebarnet. Du taper pensjonspoeng og får mindre å rutte med, samtidig som du ikke har noen garantier for at dette barnet eller mannen din bor sammen med deg i morgen eller om ett år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...