Gå til innhold

Litt lei, lov å bli sur for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kollega som er litt eldre enn meg. Flott dame, veldig velstelt og vakker. 

Hun er bare så utrolig opptatt av mitt utseende, sier hun ser jeg har tatt fillers i lepper og botox i panna. Hun er liksom en selverklært ekspert på dette. Problemet mitt er at jeg ikke har fikset på utseendet. Leppene mine vet jeg flere synes er fine, men de er altså ekte. Jeg har sagt til henne at jeg ikke fikser på noe og at nå holder det med slike kommentarer. Hun bare fortsetter å nevne det innimellom, i en humoristisk tone. Jeg forsøker å heve meg over det men føler meg egentlig trakassert. 

Har vurdert å ta det opp med sjefen og be han få en stopp på dette. 

Hva tenker dere, bør jeg bare la det være og bare unngå dama?

Anonymkode: 6418b...77a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvor ofte det er. Er det én gang her og der, eller er det ukentlig? Hvis det er ukentlig, eller oftere, så er det ikke greit i det hele tatt. Og OM det hadde vært slik at du hadde fikset på noe, så er det ikke noe andre skal kunne si noe på hele tiden.

Anonymkode: 17513...305

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en kollega som er litt eldre enn meg. Flott dame, veldig velstelt og vakker. 

Hun er bare så utrolig opptatt av mitt utseende, sier hun ser jeg har tatt fillers i lepper og botox i panna. Hun er liksom en selverklært ekspert på dette. Problemet mitt er at jeg ikke har fikset på utseendet. Leppene mine vet jeg flere synes er fine, men de er altså ekte. Jeg har sagt til henne at jeg ikke fikser på noe og at nå holder det med slike kommentarer. Hun bare fortsetter å nevne det innimellom, i en humoristisk tone. Jeg forsøker å heve meg over det men føler meg egentlig trakassert. 

Har vurdert å ta det opp med sjefen og be han få en stopp på dette. 

Hva tenker dere, bør jeg bare la det være og bare unngå dama?

Ta det opp med sjefen. Jeg synes at folk som er over 15 år bør ha lært seg at man ikke diskuterer utseendet til andre folk med dem uten å ha blitt spurt om det før. Her på kontoret er det også mange som har forskjellige meninger om klesstilen til kollegaer (i negativ retning), kroppsformen og lignende. Synes ikke noe om det.

Anonymkode: 56302...24e

Skrevet

Jeg hadde synes du var sær og nærtagen om du hadde "sladra til sjefen" om noe slik. Kommer selvsagt noe an på hyppighet og måte det blir gjort på.

Det jeg synes du kan er å ta det opp med henne. Sving innom kontoret hennes, eller hvor det føles naturlig. Si at du virkelig ikke har botox og fillers, at hun gjerne kan se bilder fra du var ung at du så lik ut da, og at det faktisk gnager litt at hun påstår noe som ikke er sant. Om du klarer å si det i en slik "jeg er kanskje litt teit, men dette plager meg faktisk litt" så kan det hende du får slutt på det uten å måtte gå til sjefen. Vær et voksent menneske og sett grenser for deg sjøl på en voksen måte. Det gir deg mer respekt og kred om du fikser det sjøl, uten å få noen "voksnere" til å ordne dine problemer. "Problemer".

Anonymkode: 7ee3a...e99

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde synes du var sær og nærtagen om du hadde "sladra til sjefen" om noe slik. Kommer selvsagt noe an på hyppighet og måte det blir gjort på.

Det jeg synes du kan er å ta det opp med henne. Sving innom kontoret hennes, eller hvor det føles naturlig. Si at du virkelig ikke har botox og fillers, at hun gjerne kan se bilder fra du var ung at du så lik ut da, og at det faktisk gnager litt at hun påstår noe som ikke er sant. Om du klarer å si det i en slik "jeg er kanskje litt teit, men dette plager meg faktisk litt" så kan det hende du får slutt på det uten å måtte gå til sjefen. Vær et voksent menneske og sett grenser for deg sjøl på en voksen måte. Det gir deg mer respekt og kred om du fikser det sjøl, uten å få noen "voksnere" til å ordne dine problemer. "Problemer".

Hvorfor skal hun forsvare seg og bevise at hun ikke har Botox? Denne dama har ingenting med hva HI har og ikke har. HI har ikke noe behov for å bevise verken det ene eller det andre. Hun bør rett og slett si at hun ikke vil høre en eneste kommentar om sitt utseende fra denne dama. Hvis det ikke hjelper, bør hun gå til sjefen. Og hun skal i hvert fall ikke unnskylde seg og si at hun kanskje er litt teit. Det er kollegaen som har tråkket over her, ikke HI!

Hvis man overfører dette på andre kirurgiske inngrep - hadde du akseptert at en av dine kollegaer snakket om at du har silikonpupper stadig vekk? Da hadde du unnskyldt deg, sagt at du er litt teit og vist henne bilder av dine pupper som bevis på at de er ekte? Don't think so...

Skrevet

Hvorfor skal hun forsvare seg og bevise at hun ikke har Botox? Denne dama har ingenting med hva HI har og ikke har. HI har ikke noe behov for å bevise verken det ene eller det andre. Hun bør rett og slett si at hun ikke vil høre en eneste kommentar om sitt utseende fra denne dama. Hvis det ikke hjelper, bør hun gå til sjefen. Og hun skal i hvert fall ikke unnskylde seg og si at hun kanskje er litt teit. Det er kollegaen som har tråkket over her, ikke HI!

Hvis man overfører dette på andre kirurgiske inngrep - hadde du akseptert at en av dine kollegaer snakket om at du har silikonpupper stadig vekk? Da hadde du unnskyldt deg, sagt at du er litt teit og vist henne bilder av dine pupper som bevis på at de er ekte? Don't think so...

Jada jada, jeg er helt enig - man bør ikke kommentere andres kropper. Men, så gjør man jo det da, til stadighet. Så handler det om å få sagt ifra at det ikke er greit på en måte som gjør at man ikke fremstår på en måte som man ikke vil. Hadde HI vært en rødstrømpe som gjerne trampa rundt på arbeidsplassen og fortalte alle akkurat hvor skapet skal stå hele tiden, og korrigerte andres politiske ukorrekte oppførsel så hadde hun kanskje ikke hatt behovet for å etterspørre råd her på hvordan hun skal takle det. Jeg antar at hun kanskje er litt konfliktsky, ønsker å gå litt stille i dørene - la sjefen hennes ordne opp for henne. Derfor kom jeg med en tips til en løsning hun kanskje klarer å stå i sjøl. Også må jo hun selvsagt justere etter hva som passer henne. Eller velge noe helt annet.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du og jeg er på hver vår planet. 

Jeg skal da ikke måtte bevise at leppene mine er ekte med bilder fra gamledager. Dette er ingen rettssak med bevisførsel. Jeg ønsker at mitt utseende ikke skal kommenteres. Hadde dette vært en mann hadde saken gått over til metoo, men fordi hun er dame så «slipper hun unna»

Hyppigheten er vel to/tre ganger i måneden. Gjerne i en kaffepause eller lunsj, det har føltes så ubehagelig at jeg noen ganger har gjort meg ferdig raskt og gått. 

Jeg har også sagt i fra at dette ikke føles greit og direkte bedt henne slutte. Da bare ler hun og påstår det er jo egentlig et kompliment.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal da ikke måtte bevise at leppene mine er ekte med bilder fra gamledager. Dette er ingen rettssak med bevisførsel. Jeg ønsker at mitt utseende ikke skal kommenteres. Hadde dette vært en mann hadde saken gått over til metoo, men fordi hun er dame så «slipper hun unna»

Hyppigheten er vel to/tre ganger i måneden. Gjerne i en kaffepause eller lunsj, det har føltes så ubehagelig at jeg noen ganger har gjort meg ferdig raskt og gått. 

Jeg har også sagt i fra at dette ikke føles greit og direkte bedt henne slutte. Da bare ler hun og påstår det er jo egentlig et kompliment.

Hvis du har sagt i fra og hun fortsetter, er det på tide å ta det opp med sjefen. Man skal ikke godta kommentarer om kropp på arbeidsplassen som man ikke ønsker, og som man har sagt i fra om at man ikke ønsker.

Skrevet

Herrefred. For en utrolig frekk person. Mest sannsynlig er hun dødsmisunnelig på deg. 

Ikke gå til sjefen. Men om hun sier noe lignende igjen bare himle med øynene og si noe som gjør at hun føler seg skikkelig teit. A la «nå er du i gang igjen ja. Du har virkelig oppheng på det der..» Forsøk å få blikk kontakt med noen av «dine» rundt bordet og ha et sånt «herregud for en teit kommentar»-blikk. Til «dine» forteller du akkurat det du har sagt til oss her, så har du noen insidere som vet hva det dreier seg om. 

Anonymkode: cf0a4...4ee

Skrevet

Herrefred. For en utrolig frekk person. Mest sannsynlig er hun dødsmisunnelig på deg. 

Ikke gå til sjefen. Men om hun sier noe lignende igjen bare himle med øynene og si noe som gjør at hun føler seg skikkelig teit. A la «nå er du i gang igjen ja. Du har virkelig oppheng på det der..» Forsøk å få blikk kontakt med noen av «dine» rundt bordet og ha et sånt «herregud for en teit kommentar»-blikk. Til «dine» forteller du akkurat det du har sagt til oss her, så har du noen insidere som vet hva det dreier seg om. 

Anonymkode: cf0a4...4ee

Lurer på hvilken omgangskrets en del her omgås hvor det er normalt å kommentere andres utseende, i hvert fall direkte til dem og på arbeidsplassen. Et ektefølt kompliment om en ny kjole el. er en ting, men kommentarer om fiksing på utseende, vekt opp- nedgang ol. er virkelig ikke normalt om ikke vedkommende selv er veldig åpen rundt det (jeg hadde en sjef en gang som spurte om jeg ville kjenne på silikonpuppene hennes, så alle tar det ikke like alvorlig :ler:).

Jeg ville sagt, foran alle, at dersom hun er så opptatt av dette bør hun heller selv få det utført, selv er du heldig stilt fra naturens side og trenger ikke slikt på maaaange år enda (at du ikke ville vurdert det overhode er en annen sak, men ikke vits å drite ut de rundt som ev tenker på saken). I samme slengen ville jeg gjort det klart at å kommentere andres utseende på denne måten, kompliment eller ikke, er utrolig frekt og ufint og skaper et dårligere arbeidsmiljø og at du kommer til å ta det opp med sjefen om det gjentar seg.

Skrevet
26 minutter siden, Leeloo76 skrev:

Lurer på hvilken omgangskrets en del her omgås hvor det er normalt å kommentere andres utseende, i hvert fall direkte til dem og på arbeidsplassen. Et ektefølt kompliment om en ny kjole el. er en ting, men kommentarer om fiksing på utseende, vekt opp- nedgang ol. er virkelig ikke normalt om ikke vedkommende selv er veldig åpen rundt det (jeg hadde en sjef en gang som spurte om jeg ville kjenne på silikonpuppene hennes, så alle tar det ikke like alvorlig :ler:).

Jeg ville sagt, foran alle, at dersom hun er så opptatt av dette bør hun heller selv få det utført, selv er du heldig stilt fra naturens side og trenger ikke slikt på maaaange år enda (at du ikke ville vurdert det overhode er en annen sak, men ikke vits å drite ut de rundt som ev tenker på saken). I samme slengen ville jeg gjort det klart at å kommentere andres utseende på denne måten, kompliment eller ikke, er utrolig frekt og ufint og skaper et dårligere arbeidsmiljø og at du kommer til å ta det opp med sjefen om det gjentar seg.

Hun er ikke min omgangskrets. Hun er en kollega. Jeg har aldri opplevd å ikke bli respektert slik tidligere, og det er egentlig svært sjelden jeg føler behov for å si i fra egentlig, litt rund i kanta får man være. 

Sier jeg i fra er det rett frem, ingen vage hentydninger eller øyerulling, slikt sluttet jeg med på ungdomsskolen. Problemet er er jo at det ikke går inn. Derfor lurte jeg på om dette er noe jeg bare bør overse, alternativet er å ta det med sjefen siden min beskjed om at dette ikke er OK ikke går inn.

HI

Skrevet

Hun er ikke min omgangskrets. Hun er en kollega. Jeg har aldri opplevd å ikke bli respektert slik tidligere, og det er egentlig svært sjelden jeg føler behov for å si i fra egentlig, litt rund i kanta får man være. 

Sier jeg i fra er det rett frem, ingen vage hentydninger eller øyerulling, slikt sluttet jeg med på ungdomsskolen. Problemet er er jo at det ikke går inn. Derfor lurte jeg på om dette er noe jeg bare bør overse, alternativet er å ta det med sjefen siden min beskjed om at dette ikke er OK ikke går inn.

HI

Jeg regner jobben som en av mine omgangskretser. Vi har rimelig god takhøyde på jobb, men tviler på at slike kommentarer ville blitt tatt godt i mot. Vi er en gjeng som har jobbet ti år+ sammen og har en tidvis røff tone fordi vi kjenner hverandre godt, men vi vet hvor grensa går, og hadde noen sagt i fra hadde de ikke trengt å si det igjen. 

Da ville jeg bare tatt siste del av mitt forslag, gjør det klart at det er siste gang du vil høre noe om temaet, det skaper et dårlig arbeidsmiljø med slike upassende kommentarer, og du tar det til sjefen om det fortsatt ikke går inn. Synes det er greit å gi henne et heads up (om du ikke alt har gjort det) før du går videre med saken, selv om hun høres ut til å ha lovlig korte sosiale antenner. Jeg synes ikke du skal overse det om det faktisk plager deg, det er jo totalt unødvendige kommentarer.

Anonymkode: 5935e...a64

Skrevet

Neste gang ser du på henne og sier: kan du slutte å bruke hersketeknikkene dine på meg?

Anonymkode: c5a06...101

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du skal selvsagt si at nei, det er ikke en kompliment, og at det oppleves som en form for mobbing, og at hun skal slutte med det NÅ; ikke "kan hun vennligst slutte", men nå er det NOK. 

Dere har sikkert et verneombud på jobben. Vedkommende skal du kunne kontakte mht ting som gjelder arbeidsmiljø, herunder også psykososialt arbeidsmiljø. Og dersom dama ikke tar det til seg at du sier stopp, så får du verneombudet til å innkalle henne til møte, og dere snakker om det i en formell setting, der det skrives referat. Konklusjonen på møtet skal selvsagt være at din kropp og utseende ikke er samtaleemne, helt uavhengig av hva hun "tror" du har gjort av skjønnhetsbehandlinger. 

Anonymkode: bb64d...760

Skrevet

Stå opp for deg selv og sett hun på plass i plenum. 

Anonymkode: 1c14e...c73

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hold alt så direkte og tydelig som mulig. Når hun begynner så avbryter du og "jeg må stoppe deg der, slutt å kommenter utseendet mitt, dette har jeg sagt før". Når hun begynner å forklare så bare gjenta ting i samme tone som "bare slutt", "jeg bryr meg ikke hva du mener det egentlig er, jeg er ikke interessert i å få kommentarer om utseende".

Anonymkode: 155e8...54c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Jeg hadde blitt utrolig fornærmet og sagt noe sånn som "selv om du er så støgg at du må fikse på utseendet ditt, betyr ikke det at andre har det. For hundre og siste gang, jeg har ikke gjort kosmetiske inngrep og jeg vil ikke ha slike fornærmelser slengt etter meg igjen og igjen. Enten tror du meg eller ikke, men jeg vil ikke høre ey pip mer om utserndet mitt". 

Dette dersom du har benektet det en del ganger. 

Anonymkode: e6eef...4ea

Skrevet

Og forresten: det er IKKE et kompliment. Hun tror jo ikke på at du er skapt sånn...

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her om dagen lærte jeg noe.. å prøve eller å gjøre.

Du prøver å si ifra du. Sett henne på plass. Få slutt på dette. 

Anonymkode: 46e24...a85

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så enig med deg i dette.

Det er i hvert ikke et kompliment, jeg vil heller si at hun latterliggjør deg. Jeg synes du skal ta det opp med sjefen

Anonymkode: 7e418...4af

Skrevet

Jeg er så enig med deg i dette.

Det er i hvert ikke et kompliment, jeg vil heller si at hun latterliggjør deg. Jeg synes du skal ta det opp med sjefen

Anonymkode: 7e418...4af

Absolutt latterliggjøring og mest sannsynlig en hersketeknikk. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke den du svarer, men anonym prøvde faktisk å gi deg støtte og råd. Du må gjerne være uenig, men når folk tar seg tid til å hjelpe, så burde det å svare høflig tilbake være en smal sak.

Anonymkode: 1505b...b04

Skrevet

Neste gang siste du: utrolig opptatt du er av utseende mitt, du kommenterer jo på det både titt og ofte. Er du misunnelig eller? Er det slitsomt for deg at noen velger å ikke fikse på utseende og likevel ser greie ut? Tipper terskelen for å kommentere går opp litt da...

Anonymkode: c6030...c37

Skrevet

Om du har fikset på utseendet eller ikke, er jo egentlig helt uvesentlig. Hun har ikke noe med å kommentere utseendet ditt på den måten. 

Jeg tror du bare må fortsette å være tydelig. Sett fokus på henne, ikke deg. Ikke forklar eller forsvar utseendet ditt, dette handler om henne og at hun ikke greier å oppføre seg. Synes det var lurt sånn som noen sa her, at du kan si noe om at hun virker veldig opphengt i hvordan andre ser ut, evt spør om hvorfor hun hele tiden kommenterer dette, gjør det til hennes problem, ikke ditt. Allier deg gjerne med en kollega eller to hvis du synes du kan, så kan de si seg enige. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke den du svarer, men anonym prøvde faktisk å gi deg støtte og råd. Du må gjerne være uenig, men når folk tar seg tid til å hjelpe, så burde det å svare høflig tilbake være en smal sak.

Anonymkode: 1505b...b04

Var dette uhøflig svart?🤔 du må gjerne peke på hvor det er uhøflig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...