Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #26 Skrevet 25. juni 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Ett variert kosthold er vel det beste for barn, de trenger litt av alt. Når vi er ferdig med å vokse endrer hva som er sunt seg og hva vi bør spise avhenger i hva vi gjør og kroppen vår trenger. Har du normale barn som er aktive bør de få i seg litt av alt, både sunn og ikke så sunn mat. Barn trenger mer fett i kosetn enn hva vi voksne trenger, så ett variert kosthold er viktig for barn. Så en god blanding av din og din manns mening om mat vil jeg tro er lurt. Anonymkode: 22fdb...888 Litt av alt blir alt for enkel tankegang. Da kan det lett bli 50/50 med sunn og usunn mat Anonymkode: e1d1a...0bf
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #27 Skrevet 25. juni 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har mye kunnskap om ernæring, hun har bachelor i ernæring Anonymkode: e1d1a...0bf Det har jeg også, uten å være ernæringsfysiolog. Hun kan sikkert mye hun, men fagpersonell er hun ikke. Viktig å få understreket dette da det er strenge regler rundt dette på forum. Anonymkode: 9c288...e12
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #28 Skrevet 25. juni 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ifølge ernæringsfysiolog Helene Ragnhild Andersen er tran ett skvipprodukt som står i butikken år etter år, noe som harmonerer dårlig da visstnok fiskeolje skal være fersk. Søk opp omegacure fiskeolje så kommer det opp,men det inneholder kun omega 3 og ikke vitamin D så jeg vurderer å finne en annen. Lærer stadig noe nytt om kosthold, ikke like enkelt alltid Anonymkode: e1d1a...0bf Står tran i butikken år etter år? Det har jeg vanskelig for å tro Anonymkode: ba540...17c
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #29 Skrevet 25. juni 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har mye kunnskap om ernæring, hun har bachelor i ernæring Anonymkode: e1d1a...0bf Men det gjør henne ikke til ernæringsfysiolog. Ernæringsfysiolog er en 5 årig utdanning og er en beskyttet tittel. Bachelor er en 3-årig utdanning Anonymkode: ba540...17c
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #30 Skrevet 25. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Veldig skummelt at du høres så rigid ut i din anbefaling. Alle menneskekropper er ulike og det finnes ikke en standardisert diett som passer alle. Plantebasert mat inneholder ikke en fullverdig aminosyreprofil, med unntak av quinoa (En urt). En aminosyreprofil som ikke er fullverdig kan sammenliknes med ett alfabet som mangler noen bokstaver (enkelt forklart) Anonymkode: e1d1a...0bf Det er en myte som er avlivet for lengst. Nå var spørsmålet hva som var sunt. Spesielt rigid er det ikke. Hvis du kutter ut alle animalske produkter så kan det kreve en del å leve slik, men å kutte betydelig ned på, er både enkelt, billig og bra for helsa. Anonymkode: b6e30...a3a
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #31 Skrevet 25. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg også, uten å være ernæringsfysiolog. Hun kan sikkert mye hun, men fagpersonell er hun ikke. Viktig å få understreket dette da det er strenge regler rundt dette på forum. Anonymkode: 9c288...e12 Hun har en bachelorgrad, hvorfor i all verden kvalifiserer ikke dette til å være fagfolk? Anonymkode: e1d1a...0bf
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #32 Skrevet 25. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er en myte som er avlivet for lengst. Nå var spørsmålet hva som var sunt. Spesielt rigid er det ikke. Hvis du kutter ut alle animalske produkter så kan det kreve en del å leve slik, men å kutte betydelig ned på, er både enkelt, billig og bra for helsa. Anonymkode: b6e30...a3a På hvilken måte mener du det er bra for helsa å kutte ut animalske produkter? Anonymkode: e1d1a...0bf
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #33 Skrevet 25. juni 2018 Det sunneste av alt er å gi barna et sunt forhold til alt. Sunt forhold til kjøtt, fisk, grønnsaker, godteri og brus. Litt av alt er sunt. For mye av noe er ikke sunt og for lite er ikke sunt. Anonymkode: f40a9...1fc
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #34 Skrevet 25. juni 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Sesamfrø er også en kilde til kalsium for de som ikke drikker melk 😊 Anonymkode: e1d1a...0bf Hvor mye sesamfrø må man spise for å få i seg den anbefalte daglige dosen? Anonymkode: 87a09...df4
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2018 #35 Skrevet 25. juni 2018 På 24.6.2018 den 18.04, Anonym bruker skrev: Sunt: Smør, olivenolje, kokosolje, økologisk kjøtt, kraftbaserte supper, egg, grønnsaker, moderate mengder frukt, korn og nøtter som er bløtlagt i forkant (gjør næringa mer tilgjengelig og det blir lettere fordøyelig). Fisk sies å ha mye miljøgifter, så jeg spiser lite fisk, men tar D3-dråper og omegacure fiskeolje. Ifølge ernæringsfysiolog Helene Ragnhild er tran et skvipprodukt. Jeg tror ikke melk er sunt, med mindre den er økologisk. Usunt: solsikke-, soya- og maiskolbe, margarin, ferdigretter etc Anonymkode: e1d1a...0bf Hvorfor mener du melk kun er sunn økologisk? Anonymkode: 9ed22...a03
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2018 #36 Skrevet 26. juni 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: På hvilken måte mener du det er bra for helsa å kutte ut animalske produkter? Anonymkode: e1d1a...0bf Reduserer sannsynligheten med å få en mengde typer kreft, hjerte og karsykdom, demens. Kjøtt og melk innholder en mengde hormoner, rester av antibiotika, tungmetaller. Sjekk ut de såkalte blue zones rundt i verden. Hvis du leser en gang til, så skriver jeg kutte ned på, ikke kutte ut! Kjøtt blr brukes som smakstilsetning, ikke basen i maten slik vi gjør nå. Anonymkode: b6e30...a3a
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #37 Skrevet 29. juni 2018 Det jeg ser på som sunt er et kosthold rikt på grønnsaker, fisk og sunne oljer, begrenset inntak av søt frukt og melkeprodukter, og lite inntak av sukker/stivelse og kjøtt. Peanøttsmør ser jeg på som veldig sunt, i moderasjon. Hender jeg tar en teskje om dagen, som et mellommåltid. Anonymkode: 8b063...785
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #38 Skrevet 29. juni 2018 På 25.6.2018 den 18.04, Anonym bruker skrev: Ifølge ernæringsfysiolog Helene Ragnhild Andersen er tran ett skvipprodukt som står i butikken år etter år, noe som harmonerer dårlig da visstnok fiskeolje skal være fersk. Søk opp omegacure fiskeolje så kommer det opp,men det inneholder kun omega 3 og ikke vitamin D så jeg vurderer å finne en annen. Lærer stadig noe nytt om kosthold, ikke like enkelt alltid Anonymkode: e1d1a...0bf Mulig fagperson av usikker kvalitet, men ikke ernæringsfysiolog. Og slike blogger som hun har gjør meg ekstremt skeptisk. Hvis du søker på nett finner du akkurat det du vil. Selv i god databaser er det vanskelig å finne gode vitenskapelige artikler vedrørende kosthold. Kosthold & sunnhet er i dag knyttet til tro & synsing i langt større grad enn faktabasert kunnskap. Du setter din lit til en med en litt sketchy ernæringsutdannelse, jeg gjør ikke det. Anonymkode: d5aa0...4e7
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #39 Skrevet 29. juni 2018 På 26.6.2018 den 7.15, Anonym bruker skrev: Reduserer sannsynligheten med å få en mengde typer kreft, hjerte og karsykdom, demens. Kjøtt og melk innholder en mengde hormoner, rester av antibiotika, tungmetaller. Sjekk ut de såkalte blue zones rundt i verden. Hvis du leser en gang til, så skriver jeg kutte ned på, ikke kutte ut! Kjøtt blr brukes som smakstilsetning, ikke basen i maten slik vi gjør nå. Anonymkode: b6e30...a3a Om man primært bruker økologisk kjøtt har dyrene spist den maten de er egnet å spise, og er da ikke stappet med kraftfôr, antibiotika etc. I steinalderen spiste de mye kjøtt, hvorfor fikk ikke de mye kreft? Anonymkode: e1d1a...0bf
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #40 Skrevet 29. juni 2018 På 25.6.2018 den 23.44, Anonym bruker skrev: Hvor mye sesamfrø må man spise for å få i seg den anbefalte daglige dosen? Anonymkode: 87a09...df4 Det kan jeg ikke svare på... Noen andre som vet? Anonymkode: e1d1a...0bf
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #41 Skrevet 29. juni 2018 Og da setter jeg inn ett lite støt her. Dere som mener kjøtt og melkeprodukter samt fett er usunt. Hva sier dere til lavkarbo? Og ikke minst ketolyse?? Jeg vet at både jeg og mannen min er ekstremt mye sunnere. Vi har holdt på for det meste i 6 år. Bortsett fra en pause som gravid. Anonymkode: c1f21...6c0
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #42 Skrevet 29. juni 2018 På 25.6.2018 den 10.20, Anonym bruker skrev: Hel plantebasert mat er uten tvil det beste for kroppen. Peanøttsmør er da virkelig ikke sunt, selv ikke den som er laget utelukkende på peanøtter. Det er kos og festmat, ikke en del av hverdagsmat. Kjøtt, fisk, melk, nøtter er noe som bør begrenses, bruk det som smakstilsetning, ikke hoveddelen av et måltid. Melk inneholder masse hormoner og er ikke laget for menneskeføde. Kjøtt og fisk er dyr langt oppe i næringskjeden, ergo samles tungmetaller og annet mindre gunstig seg i fettet/musklene. Ikke lenge siden en forsker slo alarm ang fisk og tungmetaller. Finnes masse forskning som viser at høyt inntak av kjøtt og melk er både kreftfremkallende, øker sannsynlighet for både diabetes og hjerte/karsykdom. For mye fisk kan påvirke hjernen, hormoner og nevrologi. Anonymkode: b6e30...a3a Forskning viser at animalsk protein stimulerer veksthormonene, og trengs derfor til barn som vokser. Derimot når vi er ferdig utvokst, viste det seg at et vegansk kosthold var sunt og gjorde at vi leve lengre. Anonymkode: e614b...be9
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #43 Skrevet 29. juni 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om man primært bruker økologisk kjøtt har dyrene spist den maten de er egnet å spise, og er da ikke stappet med kraftfôr, antibiotika etc. I steinalderen spiste de mye kjøtt, hvorfor fikk ikke de mye kreft? Anonymkode: e1d1a...0bf Hvordan vet du at de ikke fikk kreft? Det var vel heller mangel på medisinsk kompetanse og obduksjon, enn at kreft ikke eksisterte. Hvorfor lever vi mye lengre i dag, enn da? Anonymkode: e614b...be9
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #44 Skrevet 29. juni 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og da setter jeg inn ett lite støt her. Dere som mener kjøtt og melkeprodukter samt fett er usunt. Hva sier dere til lavkarbo? Og ikke minst ketolyse?? Jeg vet at både jeg og mannen min er ekstremt mye sunnere. Vi har holdt på for det meste i 6 år. Bortsett fra en pause som gravid. Anonymkode: c1f21...6c0 Det må vel si seg selv at de som sier melk og kjøtt er usunt, ikke er begeistret fir lavkarbo. Selv kjenner jeg folk som har gått på dette, men jeg er skeptisk til om det er så sunt, selv om man går ned i vekt av det. Ketolyse er jeg ekstremt skeptisk til, selv jeg virkelig forstår desperasjonen etter å gå ned i vekt. Anonymkode: 078bb...f55
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #45 Skrevet 29. juni 2018 På 25.6.2018 den 18.10, Anonym bruker skrev: Hun har mye kunnskap om ernæring, hun har bachelor i ernæring Anonymkode: e1d1a...0bf En bachelor i ernæring...? I rest my case! Anonymkode: 8e856...c04
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #46 Skrevet 29. juni 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det må vel si seg selv at de som sier melk og kjøtt er usunt, ikke er begeistret fir lavkarbo. Selv kjenner jeg folk som har gått på dette, men jeg er skeptisk til om det er så sunt, selv om man går ned i vekt av det. Ketolyse er jeg ekstremt skeptisk til, selv jeg virkelig forstår desperasjonen etter å gå ned i vekt. Anonymkode: 078bb...f55 Min mann går på det grunnet helsen sin og ikke vekt problemer. Så nei er ikke bare derfor. Anonymkode: c1f21...6c0
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #47 Skrevet 29. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min mann går på det grunnet helsen sin og ikke vekt problemer. Så nei er ikke bare derfor. Anonymkode: c1f21...6c0 Naboen knytter lavkarbo til hjertesykdom. Jeg tenker at det er litt miljøuvennlig. Anonymkode: 078bb...f55
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #48 Skrevet 29. juni 2018 Her har dere svaret: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1723799857674857&id=747638918624294 Anonymkode: fa37f...0da
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #49 Skrevet 29. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Om man primært bruker økologisk kjøtt har dyrene spist den maten de er egnet å spise, og er da ikke stappet med kraftfôr, antibiotika etc. I steinalderen spiste de mye kjøtt, hvorfor fikk ikke de mye kreft? Anonymkode: e1d1a...0bf Naturlig nok visste de ikke hva kreft var. I tillegg ble et fåtall over 40 år, så livsstilssykdommer som vi kjenner i dag, har ikke utviklet seg fullt ennå uansett. Økologisk landbruk er såklaart mye bedre på mange måter, men hjelper lite når «naboen» forurenser. Ting forflytter seg i drikkevann, med vinden osv. Dessuten er det matematisk umulig å brødfø alle på denne planeten med den varianten. Så eneste løsning er faktisk å redusere forbruket. (Eller andre løsningen har noe hitlerpreg, så tror vi står over den) Anonymkode: b6e30...a3a
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #50 Skrevet 29. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Naboen knytter lavkarbo til hjertesykdom. Jeg tenker at det er litt miljøuvennlig. Anonymkode: 078bb...f55 Ok så naboen din gjør set ja! Hmm da må jeg slutte med en eneste gang 🙄🤣 Anonymkode: c1f21...6c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå