Gå til innhold

Hva mener du er sunt og ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer er uenige. Han mener melk og kjørt er noe av det sunneste som finnes, i sær for barn. Jeg er av motsatt oppfatning. Jeg tror vi har det best på fisk og grønnsaker som base, litt melk og kjøtt er fint men ikke «det sunneste som finnes». Han mener at peanøttsmør er kjempeusunt, jeg tenker motsatt. Rart hvor ulike vi er! I oppfatninger. Hva er viktig for dere å spise/drikke selv og gi til barna og hva tenker dere er bra å ikke få for mye av? Brus og godteri er innlysende at alle bør holde seg mest mulig unna. Selv om jeg syns litt synd på unger som ikke får godteri og boller innimellom, har noen venner på lavkarbo og enker at barna deres neppe blir så sunne i hodet (eller kropp og sinn) på sikt.

Anonymkode: 247bd...b2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enfon kombo av fisk, grønnsaker, kjøtt og melk er det beste. Det ene utelukker ikke det andre.

Ang. peanøttsmør så aner jeg ikke.

Anonymkode: e23ca...5a6

Skrevet

Det er sunt å spise variert. Du kan få et godt kosthold på mange måter. Oppfordringene fra Statens ernæringsråd, med mye grønnsaker, grove kornprodukter melk, fisk og kjøtt er bra.

Det er ikke sunt å spise mye kjøtt hver dag, men et er ikke sunt å spise laks til middag hver dag heller.

Peanøttsmør inneholder mye bra. Det gjør syltetøy også, men vi bør ikke spise for te av det.

Anonymkode: ec095...aca

Skrevet

Sunt: Smør, olivenolje, kokosolje, økologisk kjøtt, kraftbaserte supper, egg, grønnsaker, moderate mengder frukt, korn og nøtter som er bløtlagt i forkant  (gjør næringa mer tilgjengelig og det blir lettere fordøyelig). Fisk sies å ha mye miljøgifter, så jeg spiser lite fisk, men tar D3-dråper og omegacure fiskeolje. Ifølge ernæringsfysiolog Helene  Ragnhild er tran et skvipprodukt. 

Jeg tror ikke melk er sunt, med mindre den er økologisk. 

Usunt: solsikke-, soya- og maiskolbe, margarin, ferdigretter etc

Anonymkode: e1d1a...0bf

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sunt å spise variert. Du kan få et godt kosthold på mange måter. Oppfordringene fra Statens ernæringsråd, med mye grønnsaker, grove kornprodukter melk, fisk og kjøtt er bra.

Det er ikke sunt å spise mye kjøtt hver dag, men et er ikke sunt å spise laks til middag hver dag heller.

Peanøttsmør inneholder mye bra. Det gjør syltetøy også, men vi bør ikke spise for te av det.

Anonymkode: ec095...aca

Peanøttsmør er sunt, jeg bruker det som er uten sukker og er økologisk

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sunt: Smør, olivenolje, kokosolje, økologisk kjøtt, kraftbaserte supper, egg, grønnsaker, moderate mengder frukt, korn og nøtter som er bløtlagt i forkant  (gjør næringa mer tilgjengelig og det blir lettere fordøyelig). Fisk sies å ha mye miljøgifter, så jeg spiser lite fisk, men tar D3-dråper og omegacure fiskeolje. Ifølge ernæringsfysiolog Helene  Ragnhild er tran et skvipprodukt. 

Skulle stå olje og ikke kolbe 🤣

Skrevet

Quinoa er også sunt, inneholder alle essensielle aminosyrer

Skrevet

Det er nylig anbefalt at man begrenser inntaket av fet fisk og krabber. Kjøtt og melk er næringsrikt, men man MÅ ikke ha kjøtt og melk for å ha et sunt kosthold. Jeg tenker som deg at grønnsaker, korn, ris nøtter og bønner er aller viktigst.

Anonymkode: b9180...9c9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er feil med tran? Hvor kjøper du fiskeoljen?

Skrevet

Et variert kosthold er vel det beste. Da vi var unger, så var det fisk annen hver dag. Det ville jeg fortsatt tro var det greieste. Men det var helt til vi oppdaget hvor mye plast det egentlig er i havet og bare tanken på å spise "plast" fisker gjør meg uvel.

Så her er det nok dessverre blitt sånn at vi heller mer over til kjøtt enn fisk. Ikke fordi vi ikke liker fisk, for det gjør vi.

Vi bor ved storhavet og kan fiske det vil,  men etter de siste årenes fangst og med det som vi finner i fiskens mage, for ikke å snakke om lukten, så er jeg ferdig med fiskemiddager for en god stund. 

Peanøttsmør er ikke noe vi har i hus, så det kan jeg ikke uttale meg om :) derimot har vi nugatti og Sjokade og personlig synest jeg det er usunt, men ungene får det på maten i helgene. 

Anonymkode: 5ada5...1c4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og samboer er uenige. Han mener melk og kjørt er noe av det sunneste som finnes, i sær for barn. Jeg er av motsatt oppfatning. Jeg tror vi har det best på fisk og grønnsaker som base, litt melk og kjøtt er fint men ikke «det sunneste som finnes». Han mener at peanøttsmør er kjempeusunt, jeg tenker motsatt. Rart hvor ulike vi er! I oppfatninger. Hva er viktig for dere å spise/drikke selv og gi til barna og hva tenker dere er bra å ikke få for mye av? Brus og godteri er innlysende at alle bør holde seg mest mulig unna. Selv om jeg syns litt synd på unger som ikke får godteri og boller innimellom, har noen venner på lavkarbo og enker at barna deres neppe blir så sunne i hodet (eller kropp og sinn) på sikt.

Anonymkode: 247bd...b2a

I min oppfatning er "alt med måte" det sunneste for både kropp og sinn.

Jeg vet for eksempel at melk inneholder mye bra, derfor drikker vi alltid melk til frokost, men det har for mange kalorier til at vi bruker det til tørstedrikke. Jeg har fokus på at vi skal ha et sunt forhold til mat hvor man spiser for å bli mett, hvor det er lov å ha smør på brødskiva og man kan pakke med seg en kvikklunsj på tur. 

Anonymkode: d00ab...80a

Skrevet

Jeg tenker at variasjon og fornuftige mengder er stikkord her.

Grønnsaker kan dere og barna spise så mye dere vil, det er sjelden nordmenn spiser nok. Fisken bør være en blanding av fet og mager, både sild og makrell er gode alternativer til laks. 

Litt kjøtt kan være fint, og innmat og kraft er jo supert. Melk i moderate mengder gir viktig tilskudd av jod, som er mangelvare hos svært mange. Ubegrensede mengder kjøtt og melk er ikke så lurt, det gir mye kalorier, men også inflammasjoner i kroppen slik jeg har skjønt det. 

Peanøttsmør uten salt og sukker er sunt nok det, men i små mengder. 

Anonymkode: 8b598...ceb

Skrevet

For meg er det viktig at situasjonen rundt mat er god. Vi snakker ikke masse om mat, hva som er sunt, vi problematiserer ikke og lager ikke kamp rundt maten. Det eneste vi kommenterer om mat, er at godteri og brus skal man ikke spise så mye av, så det har vi på lørdager, og når ungene helst bare vil spise ren pasta eller ris, sier vi at de må spise kjøtt og grønnsaker også, for da blir kroppen fornøyd og de får energi og har det bedre på skole eller i barnehagen. 

Utenom det er ikke mat et tema. Vi kjøper inn og de spiser det de får. Angående konkret hva som er sunt, så er ikke jeg noen ekspert, men jeg prøver å tenke hvilke næringsstoffer kroppen trenger, hva vi ikke trenger så mye av, og så finner vi en balanse. Rent kjøtt er bra, ren fisk er bra, litt stivelse, litt karbohydrater, litt sunt fett. Grønnsaker. Som en annen her sier, så drikker vi melk, men vann er tørstedrikk. Jus i helgene, ellers frukt. Nøtter er fint, så peanøttsmør eller mandelsmør kan man godt spise litt av. Grovt brød med mye fiber er godt for magen. Det er mitt nivå, jeg går ikke dypere inn i det enn som så.

Anonymkode: 87f4e...640

Skrevet

Ett variert kosthold er vel det beste for barn, de trenger litt av alt. Når vi er ferdig med å vokse endrer hva som er sunt seg og hva vi bør spise avhenger i hva vi gjør og kroppen vår trenger. 

Har du normale barn som er aktive bør de få i seg litt av alt, både sunn og ikke så sunn mat. Barn trenger mer fett i kosetn enn hva vi voksne trenger, så ett variert kosthold er viktig for barn. Så en god blanding av din og din manns mening om mat vil jeg tro er lurt. 

Anonymkode: 22fdb...888

Skrevet

Et variert kosthold der man får alle vitaminer, mineraler og fettsyrer man trenger. For mange er melk en fin og trygg kilde til kalsium feks.  Fisk gir andre viktige stoffer. Disse to kan ikke erstatte hverandre, så i mine øyne er de like viktige. 

Anonymkode: 87a09...df4

Skrevet

Jeg tenker at grønnsaker er den beste basen, med tilbehør av kjøtt og fisk. Jeg har problemer med kjøttindustrien, og vi spiser mest viltkjøtt og kjøtt fra dyr som er på beite. 

Jeg er ikke så glad i oppdrettsindustrien heller, så vi fisker mye egen fisk (spiser småfisk fra ferskvann) 

Vi har egne høner som forsyner oss med egg. 

Jeg drikker ikke melk, men mannen og barna gjør det. Jeg tror ikke at melk er så veldig sunt, så barna får ikke skolemelk, men hjemme har vi helmelk til frokost og kvelds (kompromiss). 

Vi spiser mye mer fett og salt enn de fleste andre jeg kjenner, men ikke junkfood. 

Peanøttsmør vet jeg ikke helt hva jeg tenker om. 

Anonymkode: af673...d84

Skrevet

spiste variert er er det viktigste og ikke ha for mye fett eller sukker i kostholdet

Anonymkode: 6fc16...0e5

Skrevet

Hel plantebasert mat er uten tvil det beste for kroppen. 

Peanøttsmør er da virkelig ikke sunt, selv ikke den som er laget utelukkende på peanøtter. Det er kos og festmat, ikke en del av hverdagsmat. 

Kjøtt, fisk, melk, nøtter er noe som bør begrenses, bruk det som smakstilsetning, ikke hoveddelen av et måltid. Melk inneholder masse hormoner og er ikke laget for menneskeføde. Kjøtt og fisk er dyr langt oppe i næringskjeden, ergo samles tungmetaller og annet mindre gunstig seg i fettet/musklene. Ikke lenge siden en forsker slo alarm ang fisk og tungmetaller. Finnes masse forskning som viser at høyt inntak av kjøtt og melk er både kreftfremkallende, øker sannsynlighet for både diabetes og hjerte/karsykdom. For mye fisk kan påvirke hjernen, hormoner og nevrologi. 

Anonymkode: b6e30...a3a

Skrevet

Jeg tror barnet deres kommer til å få et variert kosthold med foreldre som har så forskjellig syn på hva som er sunt. Begge har jo rett, så ingen "skade skjedd".;)

Kjøtt,fisk,melk,grønnsaker- alle er gode og sunne på hver sin måte og vi trenger alt av det. 

Og mannen din er bare litt ute å kjøre når det gjelder peanøttsmør. Det er ikke KJEMPEsunt, men det inneholder b.l.a mye sunt/godt fett og sikkert andre gode ting også. ;) Mange "slankeguruer" anbefaler litt peanøttsmør i dietten.

Anonymkode: 7aea1...3c9

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er feil med tran? Hvor kjøper du fiskeoljen?

Ifølge ernæringsfysiolog Helene Ragnhild Andersen er tran ett skvipprodukt som står i butikken år etter år, noe som harmonerer dårlig da visstnok fiskeolje skal være fersk. 

Søk opp omegacure fiskeolje så kommer det opp,men det inneholder kun omega 3 og ikke vitamin D så jeg vurderer å finne en annen. Lærer stadig noe nytt om kosthold, ikke like enkelt alltid 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hel plantebasert mat er uten tvil det beste for kroppen. 

Peanøttsmør er da virkelig ikke sunt, selv ikke den som er laget utelukkende på peanøtter. Det er kos og festmat, ikke en del av hverdagsmat. 

Kjøtt, fisk, melk, nøtter er noe som bør begrenses, bruk det som smakstilsetning, ikke hoveddelen av et måltid. Melk inneholder masse hormoner og er ikke laget for menneskeføde. Kjøtt og fisk er dyr langt oppe i næringskjeden, ergo samles tungmetaller og annet mindre gunstig seg i fettet/musklene. Ikke lenge siden en forsker slo alarm ang fisk og tungmetaller. Finnes masse forskning som viser at høyt inntak av kjøtt og melk er både kreftfremkallende, øker sannsynlighet for både diabetes og hjerte/karsykdom. For mye fisk kan påvirke hjernen, hormoner og nevrologi. 

Anonymkode: b6e30...a3a

Veldig skummelt at du høres så rigid ut i din anbefaling. Alle menneskekropper er ulike og det finnes ikke en standardisert diett som passer alle.

Plantebasert mat inneholder ikke en fullverdig aminosyreprofil, med unntak av quinoa  (En urt). 

En aminosyreprofil som ikke er fullverdig kan sammenliknes med ett alfabet som mangler noen bokstaver  (enkelt forklart)

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

spiste variert er er det viktigste og ikke ha for mye fett eller sukker i kostholdet

Anonymkode: 6fc16...0e5

Rett type fett er veldig viktig for forbrenning , hud, nervesystem etc. Sukker bør unngås ja

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ifølge ernæringsfysiolog Helene Ragnhild Andersen er tran ett skvipprodukt som står i butikken år etter år, noe som harmonerer dårlig da visstnok fiskeolje skal være fersk. 

Søk opp omegacure fiskeolje så kommer det opp,men det inneholder kun omega 3 og ikke vitamin D så jeg vurderer å finne en annen. Lærer stadig noe nytt om kosthold, ikke like enkelt alltid 

Helene Andersen er ikke ernæringsfysiolog. Hun har studert ernæring på nett. Det er overhodet ikke det samme.

Anonymkode: 9c288...e12

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et variert kosthold der man får alle vitaminer, mineraler og fettsyrer man trenger. For mange er melk en fin og trygg kilde til kalsium feks.  Fisk gir andre viktige stoffer. Disse to kan ikke erstatte hverandre, så i mine øyne er de like viktige. 

Anonymkode: 87a09...df4

Sesamfrø er også en kilde til kalsium for de som ikke drikker melk 😊

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helene Andersen er ikke ernæringsfysiolog. Hun har studert ernæring på nett. Det er overhodet ikke det samme.

Anonymkode: 9c288...e12

Hun har mye kunnskap om ernæring, hun har bachelor i ernæring 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...