Gå til innhold

Tvinge barna til å spise opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg tror de fleste har det som ideal, men jeg tror at det ganske ofte ikke går helt som man ønsker.

Tidligere generasjoner oppsto barna slik de trodde var best. Det gjør vi også. Det spennende er å se hvordan neste generasjon vil vurdere våre metoder.

Anonymkode: 5d506...3c4

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du  mener. Slik jeg tolker deg så skriver du at det var bedre da foreldre tvang barna sine til å spise opp maten uansett, og at dagens oppdragelse med å lære barn at de skal spise til de er mette vil føre til spiseforstyrrelser og overvekt. Mens det å bli tvunget til å spise opp, uansett, ikke gjør det.

Og det er det jeg ikke skjønner. Hvordan kan det å bli opplært til å overstyre metthetsfølelsen fordi de voksne sier det, være bedre og føre til mindre overvekt enn det å bli opplært til å kjenne etter når man er mett?

Hvis du mener noe annet, så synes jeg det er fint om du forklarer meg det for jeg forstår deg virkelig ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er litt interessant at alle er så enige om at barna ikke trenger å spise opp. For 70  år siden ville foreldrene blitt stemplet som dårlige foreldre om de ikke fikk barna til å spise opp.

Det er spennende hva neste generasjon vil mene om dagens metoder. Vi ser jo i dag at barn ikke lærer å spise for å bli mette, men fordi maten smaker godt. Det kan føre til at det blir flere som spiser usunt og utvikler overvekt. Jeg ser ikke bort fra at vi kommer til å bli dømt hardt av fremtidige generasjoner for "snillismen" vår.

For 70 år siden lå Norge i ruiner etter andre verdenskrig. De som vokste opp da, hadde minimalt med mat og ressurser. Overhodet ikke mulig å sammenligne med dagens situasjon. 

Anonymkode: e31ff...634

Skrevet
30 minutter siden, Superdolly skrev:

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du  mener. Slik jeg tolker deg så skriver du at det var bedre da foreldre tvang barna sine til å spise opp maten uansett, og at dagens oppdragelse med å lære barn at de skal spise til de er mette vil føre til spiseforstyrrelser og overvekt. Mens det å bli tvunget til å spise opp, uansett, ikke gjør det.

Og det er det jeg ikke skjønner. Hvordan kan det å bli opplært til å overstyre metthetsfølelsen fordi de voksne sier det, være bedre og føre til mindre overvekt enn det å bli opplært til å kjenne etter når man er mett?

Hvis du mener noe annet, så synes jeg det er fint om du forklarer meg det for jeg forstår deg virkelig ikke.

Nei, jeg skriver ikke at det var bedre, men at foreldre den gangen gjorde det de mente var best. På samme måten gjør vi det vi mener er best, men det kan hende kommende generasjoner vil være veldig uenige med oss, og fordømme dem som gjær som oss. Det som virker som en opplakt måte å håndtere måltidet på i dag kan det hende blir oppfattet som helt feil om noen år.

Det er sikkert fint å lære å spise etter metthetsfølelsen, men i vår iver etter å lære barna det ser vi at kroppsvekten går opp i landet. Det gjelder både voksne og barn. Kanskje strategien vår ikke fungerer så godt som vi skulle ønske?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg skriver ikke at det var bedre, men at foreldre den gangen gjorde det de mente var best. På samme måten gjør vi det vi mener er best, men det kan hende kommende generasjoner vil være veldig uenige med oss, og fordømme dem som gjær som oss. Det som virker som en opplakt måte å håndtere måltidet på i dag kan det hende blir oppfattet som helt feil om noen år.

Det er sikkert fint å lære å spise etter metthetsfølelsen, men i vår iver etter å lære barna det ser vi at kroppsvekten går opp i landet. Det gjelder både voksne og barn. Kanskje strategien vår ikke fungerer så godt som vi skulle ønske?

Jeg oppdrar mer enn gjerne et lubbent barn over et barn med psykiske problemer, spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde. Nå finnes ikke min overvektig heller da, til tross for at jeg ikke tvinger henne til å spise opp maten.

Den siste setningen min gir ingen mening tatt ut av kontekst, men det er jo det du sier. At kanskje det at barna får bestemme selv når de er mette, kan bidra til overvekt? 

Anonymkode: 6f1bd...8bf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg oppdrar mer enn gjerne et lubbent barn over et barn med psykiske problemer, spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde. Nå finnes ikke min overvektig heller da, til tross for at jeg ikke tvinger henne til å spise opp maten.

Den siste setningen min gir ingen mening tatt ut av kontekst, men det er jo det du sier. At kanskje det at barna får bestemme selv når de er mette, kan bidra til overvekt? 

Anonymkode: 6f1bd...8bf

Ja, det kan hende det fører til overvekt. Så vidt jeg vet er det ikke slik at de som må spise opp det de har på talerknen er mer overvektige enn andre og ikke tror jeg det har blitt færre med spiseforstyrrelser eller dårlig selvbilde de siste 30 årene heller. Jeg tror rett og slett ikke sammenhengen er så stor.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner til en viss grad hva du mener... Med å ka ungene velge hva og hvir mye de vil spise, kan vi ende opp med unger som bare spiser det de liker best, og dermed får et urealistisk inntrykk av måltider. 

Min 6 -åring som er skrekkelig kresen, vil helst bare spise poteter med smør. Det synes jeg ikke er greit, og hun må smake på maten på tallerkenen, og spise minst to biter kjøtt/ fisk og 3 biter grønnsaker. 

Hun sier ofte at hun er mett, omtrent før hun har smakt på maten. 

Anonymkode: 12a3b...b17

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner til en viss grad hva du mener... Med å ka ungene velge hva og hvir mye de vil spise, kan vi ende opp med unger som bare spiser det de liker best, og dermed får et urealistisk inntrykk av måltider. 

Min 6 -åring som er skrekkelig kresen, vil helst bare spise poteter med smør. Det synes jeg ikke er greit, og hun må smake på maten på tallerkenen, og spise minst to biter kjøtt/ fisk og 3 biter grønnsaker. 

Hun sier ofte at hun er mett, omtrent før hun har smakt på maten. 

Men her drar du inn et nytt element: Å la ungene velge hva de vil spise. Det er ingen i tråden som har skrevet om dette. Tråden handler om det er riktig å tvinge barna til å spise opp, eller ikke, ikke om man skal la dem velge hva de vil spise. Det er to forskjellige ting.

Selv om jeg ikke tvinger mine barn til å spise opp, får de ikke selv velge hva de vil spise. De spiser den maten de får servert. Det er heller ikke et alternativ å velge loff med nugatti til alle måltider.

Personlig tror jeg slett ikke at gjennomsnittsvekten i befolkningen øker fordi foreldre lar barna slutte å spise når de er mette. Jeg tror det har helt andre årsaker, blant annet en mye større tilgang på sukker og et mye lavere aktivitetsnivå.

Skrevet
På 12.6.2018 den 7.53, Anonym bruker skrev:

Ved to anledninger nå nettopp har familie og bekjente påpekt at vi ikke tvinger guttene våre til å spise opp maten. Bestemor nektet minstemann å forlate bordet før han hadde spist opp, og det endte i gråt og krangel. Vi fortalte henne at vi ikke tvinger barna til å spise opp maten - tvert imot, vi har lært dem å stoppe når de er mette. 

Det samme skjedde sommeravslutningen i bhg her for noen dager siden. Gutten på nabobordet måtte sitte pent og spise opp sjokoladekaka, selv om tårene trillet og han holdt på å spy. Jeg lot guttene mine forlate bordet før de hadde spist opp, og moren til denne andre gutten spurte sjokkert: «skal de ikke spise opp maten sin?!» 

Er vi helt på tur? Burde vi tvinge dem til å spise opp? Hva gjør dere?

Anonymkode: 9dec8...3c0

Dette vet du jo svaret på 😘 Ingen skal bli tvunget til å spise opp. Som forelder tar jeg gjerne litt mindre porsjoner. Da får barna mestring av å spise opp , og de kan få mer mat. 

Anonymkode: 8a84d...fdb

Skrevet
1 time siden, Superdolly skrev:

Men her drar du inn et nytt element: Å la ungene velge hva de vil spise. Det er ingen i tråden som har skrevet om dette. Tråden handler om det er riktig å tvinge barna til å spise opp, eller ikke, ikke om man skal la dem velge hva de vil spise. Det er to forskjellige ting.

Selv om jeg ikke tvinger mine barn til å spise opp, får de ikke selv velge hva de vil spise. De spiser den maten de får servert. Det er heller ikke et alternativ å velge loff med nugatti til alle måltider.

Personlig tror jeg slett ikke at gjennomsnittsvekten i befolkningen øker fordi foreldre lar barna slutte å spise når de er mette. Jeg tror det har helt andre årsaker, blant annet en mye større tilgang på sukker og et mye lavere aktivitetsnivå.

Men når de er «mette» etter å ha spist opp det de liker best på tallerkenen? 

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan hende det fører til overvekt. Så vidt jeg vet er det ikke slik at de som må spise opp det de har på talerknen er mer overvektige enn andre og ikke tror jeg det har blitt færre med spiseforstyrrelser eller dårlig selvbilde de siste 30 årene heller. Jeg tror rett og slett ikke sammenhengen er så stor.

Men dette kan du jo ikke belegge med annet enn synsing, siden du bare "tror" det er sånn.

Spiseforstyrrelser har for øvrig alltid eksistert, på linje med enhver annen psykisk lidelse i boka.

Gjest Antarctica
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel foreldrenes jobb å lære dem å like mye forskjellig, for det første. Og for det annet hjelper man dem vel med å øse opp sånn at de umulig kan bli mette av kun kjøttboller? At de får litt av hvert? 

Skrevet
2 minutter siden, Pashla skrev:

Det er vel foreldrenes jobb å lære dem å like mye forskjellig, for det første. Og for det annet hjelper man dem vel med å øse opp sånn at de umulig kan bli mette av kun kjøttboller? At de får litt av hvert? 

Jeg jobber med saken 🙄 Har to stk som spiser alt de får servert, og en som blir «mett» etter en halv potet med smør, og verken vil ha grønnsaker eller kjøtt/fisk/kylling... Jeg legger på en miniporsjon, og fremdeles er hun mett når hun har spist det hun liker... 

Gjest Antarctica
Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med saken 🙄 Har to stk som spiser alt de får servert, og en som blir «mett» etter en halv potet med smør, og verken vil ha grønnsaker eller kjøtt/fisk/kylling... Jeg legger på en miniporsjon, og fremdeles er hun mett når hun har spist det hun liker... 

Da blir hun vel neppe overvektig heller. (Jeg svarte mest i lys av det anonym 3c4 førte fram)

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

Men dette kan du jo ikke belegge med annet enn synsing, siden du bare "tror" det er sånn.

Spiseforstyrrelser har for øvrig alltid eksistert, på linje med enhver annen psykisk lidelse i boka.

Det er derfor jeg synes det er spennende hva neste generasjon vil synes.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om det skulle bli et problem eller ungene skulle prøve seg på det, ville jeg nok grepet inn, lagt på tallerken deres og sagt at de skulle spise opp. Vi foreldre bør kjenne ungene våre såpass godt at vi har en viss peiling på hvor mye mat de burde spise. Blir de så mette av to fiskekaker at de ikke orker å spise potet og grønnsaker, så får de bare en fiskekake neste gang og må spise potet og grønnsaker før de fikk flere fiskekaker. I ekstreme tilfeller kunne jeg til og med sagt at de måtte spise potet og grønnsaker først...  Det er forskjell på å tvinge ungene til å spise opp alle maten og å sørge for at de får i seg det de trenger. De fleste av oss klarer nok det helt fint, tenker jeg.

Skrevet

Nei å nei å atter nei! Spiller ingen rolle om barnet har auset for mye på fatet heller..det gjør jeg selv å noen ganger! Kan faktisk være vanskelig å beregne hvor mye man skal spise når man er voksen å! Kunne virkelig aldri falt meg inn å tvinge døtrene mine til å spise opp all maten om dem er mett 😝 dette er noe jeg kaller barnemishandling. Har en svigermor som er ganske heftig på mase at alle må spise opp. Jeg sier da for mine barn: nei takk dem er mett.(hviss dem har sagt at dem er det)

Anonymkode: 4e845...640

Gjest Antarctica
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er derfor jeg synes det er spennende hva neste generasjon vil synes.

Men da må man jo ta rede på hva som er status quo først. Ikke bare hva man selv TROR er status quo. 

Skrevet
6 minutter siden, Pashla skrev:

Men da må man jo ta rede på hva som er status quo først. Ikke bare hva man selv TROR er status quo. 

Uttaler du deg bare om ting du vet alt om?

-Tidligere var det vanlig å kreve at barna spiste opp måten sin.

-I dag er det vanlig å mene at det er nesten barnemishandling.

-Jeg lurer på hva folk i fremtiden vil tenke om det.

Ingen vet helt hva som er den beste innfallsvinkler. Jeg forbeholder meg retten til å være usikker på hva som er best.

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske mange fra den generasjonen som er besteforeldre, men det har du kanskje gått glipp av? 50 og 60 tallet er nå besteforeldre-generasjonen, om du liker det eller ei. 

De fleste får sine første barnebarn i 50-årene. 

Anonymkode: e31ff...634

Ja, de fleste gjør kanskje det. Men det betyr ikke at de er gamle bestemødre? 

En bestemor på f.eks 53 år er da vel en ung bestemor. 

Anonymkode: be349...6ba

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de fleste gjør kanskje det. Men det betyr ikke at de er gamle bestemødre? 

En bestemor på f.eks 53 år er da vel en ung bestemor. 

Anonymkode: be349...6ba

Nei de fleste får ikke sitt første barnebarn i 50 årene, det krever nemlig at både de potensielle besteforeldrene og deres barn får barn i relativt ung alder.

Og når det gjelder dette med hva fremtiden vil synes om ting som er opplest og vedtatt i dag, dette er nok et område det er vanskelig å si noe sikkert om. det jeg tipper er at dagens forhold til SoMe og spill på pc vil bli kritisert. Vi vet alt for lite om hva det å være tilgjengelig hele døgnet gjør med oss mennesker.

Skrevet
På 12. juni 2018 den 7.53, Anonym bruker skrev:

Ved to anledninger nå nettopp har familie og bekjente påpekt at vi ikke tvinger guttene våre til å spise opp maten. Bestemor nektet minstemann å forlate bordet før han hadde spist opp, og det endte i gråt og krangel. Vi fortalte henne at vi ikke tvinger barna til å spise opp maten - tvert imot, vi har lært dem å stoppe når de er mette. 

Det samme skjedde sommeravslutningen i bhg her for noen dager siden. Gutten på nabobordet måtte sitte pent og spise opp sjokoladekaka, selv om tårene trillet og han holdt på å spy. Jeg lot guttene mine forlate bordet før de hadde spist opp, og moren til denne andre gutten spurte sjokkert: «skal de ikke spise opp maten sin?!» 

Er vi helt på tur? Burde vi tvinge dem til å spise opp? Hva gjør dere?

Anonymkode: 9dec8...3c0

Finnes nok en middelvei men dersom dere fikk slik kommentar fra nabobordet, så antar jeg at bordskikken er litt utafor allfarvei.

Barna mine spiser for det meste opp. De får ikke lov til å forsyne seg med 3 kakestykker og kaste det de ikke vil ha. Er du en av disse mødrene som ikke styrer hva de skal ta fra et koldtbord, så har du nok en lang vei å gå.

Anonymkode: e52c4...878

Skrevet
På 12. juni 2018 den 9.35, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir rasende av innlegget ditt, Hi. ALDRI om noen skal tvinges til å spise opp maten sin. Det er oppskriften på spiseforstyrrelser. Stakkars gutten som måtte spise opp sjokoladekaka på sommeravslutningen. Jeg hadde latt moren få høre det. Hun ødelegger ungen sin. 

Anonymkode: f75c7...6ed

?Men har du vurdert at det som legges på tallerken av barnet selv, skal spises opp? Kanskje dette barnet må ta seg en tur til fattige barn i Afrika? Bare for fordelingens skyld. Det jeg mener er at det ikke er viktig hva ditt barn vil spisee opp, det viktige er jo hvor mange andre barn som kunne tenke seg å ha faktisk spist det opp, men de har ikke mulighet pga avstand. Jeg vil si at det er bedre om ditt barn dør av sult pga spisevegring enn at 100 andre dør fordi de ikke fikk samme tilgang til mat som ditt barn fikk men som nektet å spise.

Skrevet (endret)

Nei, tvinger ikke til å spise opp. Er jo helt forferdelig å skulle trykke i seg mat når man er mett, samt at det fører til dårlige vaner. 

Sønnen min er for ung til å forsyne seg selv. Jeg gir han en slik mengde at jeg tror han spiser opp, faren hans gir han enorme porsjoner fordi han mener det er bedre at det blir igjen litt enn at han spiser opp alt og fremdeles er sulten. Uansett merker vi raskt når han er mett, og da spør vi om han er ferdig å spise, og da får han gå fra bordet. 

Endret av Pobie
Skrevet
1 minutt siden, Pobie skrev:

Nei, tvinger ikke til å spise opp. Er jo helt forferdelig å skulle trykke i seg mat når man er mett, samt at det fører til dårlige vaner. 

Sønnen min er for ung til å forsyne seg selv. Jeg gir han en slik mengde at jeg tror han spiser opp, faren hans gir han enorme porsjoner fordi han mener det er bedre sted det blir igjen litt enn alt han spiser opp alt og fremdeles er sulten. Uansett merker vi raskt når han er mett, og da spør vi om han er ferdig å spise, og da får han gå fra bordet. 

Forkastelig innlegg/

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uttaler du deg bare om ting du vet alt om?

-Tidligere var det vanlig å kreve at barna spiste opp måten sin.

-I dag er det vanlig å mene at det er nesten barnemishandling.

-Jeg lurer på hva folk i fremtiden vil tenke om det.

Ingen vet helt hva som er den beste innfallsvinkler. Jeg forbeholder meg retten til å være usikker på hva som er best.

Ja, jeg prøver å unngå å ta munnen for full. Pun intended.

(Og innlegget inneholdt også en masse synsing om spiseforstyrrelser og hvilken sammenheng de har med barneoppdragelse. Det er det jeg reagerer på, ikke at noen undrer seg om hva som vil skje i framtida.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...