Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 Ved to anledninger nå nettopp har familie og bekjente påpekt at vi ikke tvinger guttene våre til å spise opp maten. Bestemor nektet minstemann å forlate bordet før han hadde spist opp, og det endte i gråt og krangel. Vi fortalte henne at vi ikke tvinger barna til å spise opp maten - tvert imot, vi har lært dem å stoppe når de er mette. Det samme skjedde sommeravslutningen i bhg her for noen dager siden. Gutten på nabobordet måtte sitte pent og spise opp sjokoladekaka, selv om tårene trillet og han holdt på å spy. Jeg lot guttene mine forlate bordet før de hadde spist opp, og moren til denne andre gutten spurte sjokkert: «skal de ikke spise opp maten sin?!» Er vi helt på tur? Burde vi tvinge dem til å spise opp? Hva gjør dere? Anonymkode: 9dec8...3c0
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 De får ikke lov til å forsyne seg med masse og så ikke spise opp, men et kakestykke som andre legger på talerknen deres trenger de ikke spise opp. Anonymkode: 5d506...3c4
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #3 Skrevet 12. juni 2018 De skal lære seg å ikke forsyne seg med mer enn de orker å spise, men å tvinge dem til å spise opp, er ikke bra. Da lærer de å overstyre metthetsfølelsen, noe som igjen kan føre til overvekt. Anonymkode: 7691a...b55
Mostly Harmless Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 Enig med de andre. De får øve seg på å ta passe store porsjoner og heller forsyne seg flere ganger, men har de bommet, må de ikke trykke i seg mer enn de klarer. Kunne ikke falt meg inn å tvinge barna til å spise kake de ikke ville ha. Jeg mener, hva skulle være poenget? Et kakestykke på en tilstelning er dessuten som regel ferdigporsjonert og kan fort være mer mektig enn man trodde, så ville ansett det som et grovt overtramp å skulle tvinge noen som helst til å spise opp da.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #5 Skrevet 12. juni 2018 Det er sjelden de får forsyne seg selv. Det ender alltid i et lass med mat, og det klarer de aldri å spise opp. De er forresten 3 og 4 år. Dermed er det vi voksne som forsyner dem, og det er ikke alltid de klarer å spise opp alt. Hi Anonymkode: 9dec8...3c0
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #6 Skrevet 12. juni 2018 Nei, selvfølgelig ikke. Er det rart folk blir overvektige. Kroppen er fininnstilt på å stoppe når den er mett. Kunne ikke falle meg inn å overstyre dette. For meg er det omsorgssvikt å tvinge noen til å spise. Anonymkode: 25c1b...4eb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #7 Skrevet 12. juni 2018 Jeg tvinger aldri småen til å spise opp eller spise noe han ikke liker. Men om jeg lager middag så må han hvertfall smake. Å vil han ikke spise middag så blir det ikke mat før til kvelds. Faren er "old school" å blir rasende om barnet ikke spiser opp å da må han sitte til han spiser opp. Det har ført til spisevegring hos far,han går hele helgen å rører knapt maten,mens så fort han kommer hjem så sluker han 4 skiver for da er han så kjempe sulten. Som barnehagen sier så er ikke det tilfeldig når det kun er der inne han nekter å spise. Anonymkode: 39784...681
Mostly Harmless Skrevet 12. juni 2018 #8 Skrevet 12. juni 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er sjelden de får forsyne seg selv. Det ender alltid i et lass med mat, og det klarer de aldri å spise opp. De er forresten 3 og 4 år. Dermed er det vi voksne som forsyner dem, og det er ikke alltid de klarer å spise opp alt. Hi Anonymkode: 9dec8...3c0 Den som ikke forsyner seg selv, skal i hvert fall slippe å spise opp. Her er bestemor på bærtur, men tror det er en ganske vanlig holdning for generasjonen. Jeg er i alle fall vokst opp med å ikke få bestemme mengden mat selv, men å måtte spise opp samme f. (For deretter å få kritikk fordi jeg ble tjukk.) Anbefales ikke.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #9 Skrevet 12. juni 2018 Jeg liker heller ikke at sønnen min sin SFO prøver å tvinge han til å spise frokost med å si at du får ikke gå å leke før du har spist frokost. Han er virkelig ikke glad i frokost å da syns jeg det blir feil at de skal bestemme at det skal han spise uansett. Hvis jeg tvinger i meg mat om morgenen så blir jeg faktisk fysisk dårlig å føler jeg må kaste opp. Kroppen er bare ikke klar til mat så tidlig om morgenen. Anonymkode: 39784...681
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #10 Skrevet 12. juni 2018 Tvinger ikke min til å spise, nei. Det skaper spisevegring og fører bare til flere problemer. Gamle bestemødre fra 60-tallet og tidligere, er en annen generasjon. Du klarer vel å snakke for deg selv? «Vi velger å gjøre det på denne måten, og vi har det fint med det». Anonymkode: e31ff...634
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #11 Skrevet 12. juni 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tvinger aldri småen til å spise opp eller spise noe han ikke liker. Men om jeg lager middag så må han hvertfall smake. Å vil han ikke spise middag så blir det ikke mat før til kvelds. Faren er "old school" å blir rasende om barnet ikke spiser opp å da må han sitte til han spiser opp. Det har ført til spisevegring hos far,han går hele helgen å rører knapt maten,mens så fort han kommer hjem så sluker han 4 skiver for da er han så kjempe sulten. Som barnehagen sier så er ikke det tilfeldig når det kun er der inne han nekter å spise. Anonymkode: 39784...681 Og dette aksepterer du? Stakkars barn som må leve i frykt for egen fars raseri. Anonymkode: e31ff...634
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #12 Skrevet 12. juni 2018 Nei vi tvinger ikke. Vil ikke gi ungene mine spiseforstyrrelser eller negativt forhold til mat. Ikke vil jeg at de skal "sprenge" seg når de er mette heller, for det er starten på vektproblemer det. Prøver heller å lære dem at man kan forsyne seg lite og heller forsyne seg flere ganger. Anonymkode: 5072f...aac
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #13 Skrevet 12. juni 2018 Jeg mener man ikke skal tvinges til å spise opp, men at barnet må sitte med bordet til måltidet er ferdig. Ofte spiser sønnen min litt mer da, når han likevel må sitte og vente, enn hvis han får beskjed om at han MÅ spise opp. Men det er jo også viktig at barnet lærer seg å forsyne seg med riktig mengde mat. Anonymkode: 7bfae...fdc
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #14 Skrevet 12. juni 2018 Godt! Da virker det som om vi er enige her. Hi 👍 Anonymkode: 9dec8...3c0
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #15 Skrevet 12. juni 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er sjelden de får forsyne seg selv. Det ender alltid i et lass med mat, og det klarer de aldri å spise opp. De er forresten 3 og 4 år. Dermed er det vi voksne som forsyner dem, og det er ikke alltid de klarer å spise opp alt. Hi Anonymkode: 9dec8...3c0 Når man ikke forsyner seg selv, skal man ihvertfall ikke bli tvunget til å spise opp! Anonymkode: 7691a...b55
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #16 Skrevet 12. juni 2018 Jeg kjenner INGEN i vår generasjon som tvinger ungene til å spise opp. Du får foreslå for bestemor at hun spiser opp for barnet, hvis hun ikke vil kaste. Å tvinge barn som gråter og brekker seg til å spise opp er et overgrep i mine øyne, og jeg ville grepet inn for barnets skyld. Anonymkode: 5bbe2...db2
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #17 Skrevet 12. juni 2018 Nei, kunne ikke drømt om å tvinge barna til å spise opp. Mat skal ikke være maktkamp. Samtidig jobber vi selvsagt hele tiden med gode bordvaner, det å forsyne seg med passelig mengde, spise variert osv. Spising og dogåing er vel nært sagt de eneste områdene der barna selv kan kontrollere hva som skjer, og det må de i prinsippet få lov til. Man kan ødelegge mye med å presse på disse sårbare og personlige områdene. Så må vi som foreldre hjelpe, veilede, lære, tilrettelegge. Anonymkode: fbaa6...c94
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #18 Skrevet 12. juni 2018 Nei, det hadde jeg ikke klart å gjøre selv om jeg hadde villet (noe jeg selvsagt ikke vil). Jeg er slankeoperert selv og får dermed veldig vondt om jeg spiser mer når jeg er mett, så jeg kunne ikke tvunget noen til å gjøre akkurat det. Vet jo at andre ikke får like vondt, men det stritter imot i hele meg likevel. 😛 Dessuten unner jeg ikke barna mine de samme problemene med vekt som jeg har hatt. Om de klarer å stoppe når de er mette så er ingenting bedre! Jeg hadde ikke metthetsfølelse som barn, og har man det så bør man virkelig ikke gå inn for å ødelegge den. Anonymkode: c90ca...da2
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #19 Skrevet 12. juni 2018 Jeg ble selv tvinget til å spise opp av besteforeldrene mine. Det var ingen god følelse og jeg husker det godt den dag i dag. Så nei jeg tvinger ikke barna mine til å spise opp. Anonymkode: 8d81a...24d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #20 Skrevet 12. juni 2018 Jeg har aldri tvunget ungene til å spise opp. Men om jeg tenker at de kanskje kunne spist litt mer så sier jeg f.eks at de kan gå fra om de spiser 3 biter til. Har de slukt 5 poteter og en kyllingfilet så gjør jeg det ikke. Minstemann er ikke noe glad i å sitte rolig og vil helst gå fra bordet med en gang, så han lirker og lurer vi litt. Men han kommer ofte tilbake for en bit til, eller 5 Anonymkode: d19a1...bc7
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #21 Skrevet 12. juni 2018 Kjenner jeg blir rasende av innlegget ditt, Hi. ALDRI om noen skal tvinges til å spise opp maten sin. Det er oppskriften på spiseforstyrrelser. Stakkars gutten som måtte spise opp sjokoladekaka på sommeravslutningen. Jeg hadde latt moren få høre det. Hun ødelegger ungen sin. Anonymkode: f75c7...6ed
Mandala Skrevet 12. juni 2018 #22 Skrevet 12. juni 2018 Samboeren mener at barna skal spise opp alt på tallerkenen,jeg ikke. Så hans barn må det iblant, men aldri mine. Han har vel begynt å bli litt slækkere på det. Jeg ser absolutt ikke noe poeng i at man må spise opp rubbel og bit. Mine barn har fint klart å lære seg å forsyne seg passe uten noen tvang om å spise opp alt.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #23 Skrevet 12. juni 2018 Jeg har holdt mine på pinebenken og tynt de et par ganger fordi de er så jævla grådige når de forsyner seg. Eneste måten å lære på er å angre på at man tok så mye. Man spiser det man tar til seg er regelen hjemme. Noen ganger virker det som de er livredde for å ikke få nok. Så da har de måttet sitte slukøret ved bordet til vi andre er ferdig. Det har holdt å gjøre det et par ganger. Jeg tvinger de ikke til å spise, men jeg tar en samtale med de rundt temaet. Noe av det verste jeg vet er grådige unger, som fyller opp med middag og kaker og så spiser de bare 1/3. Å tvinge i de mat til de blir kvalme er ikke noe poeng. Hvor gamle er dine barn hi, forsyner de seg selv? Jeg synes det er på sin plass å prate med de om å legge igjen mat om de forsyner seg selv. Angående kake, mine unger orker som oftest bare 1/2 stykke sjokoladekake ved festlige anledninger. Hvis stykket er ferdig oppskåret så kan man ikke tvinge de til å spise opp. Høres hårreisende ut å tvinge i barn kake. Anonymkode: 5ea2b...89a
Oktavia Skrevet 12. juni 2018 #24 Skrevet 12. juni 2018 Både ja og nei sier nå jeg. Det fordi jeg har tvillinger som ikke er like i matveien. Den ene vil helst ikke spise annet enn tilbehøret, og feks makaroni alene sleiv etter sleiv er ikke sunt. Da må han spise sine grønnsaker og halve koteletten før han kan få mer makaroni. Den andre vil gjerne spise 3 koteletter og ikke tilbehøret... Så han må spise alle sine grønnsaker, halve makaronien - før han kan ta en ny kotelett. Jeg tvinger de aldri til å spise desserter ferdig da barn ikke trenger slikt sukker. Men feks om vi ikke har favoritt middagen dems og jeg ser de bare venter på å gå i fra fordi de vil ha brødskiver med noe snadder på til kvelden så setter jeg ned foten. De må spise halve og får kun en skive til kvelden, og ikke med noe usunt på. Det er en gi og ta prosess ser jeg. Og ja har de forsynt seg selv med hauger så skal det ikke kastes men spises.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #25 Skrevet 12. juni 2018 Veldig gammeldags, en ting de gjorde for to-tre generasjoner siden, men som vi ikke gjør i dag. Anonymkode: 40b09...2b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå