Gå til innhold

Tvinge barna til å spise opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tvinger aldri til å spise opp (unntaket er når eldste lager seg tre ostesmørbrød i slengen, men det skjer sjelden). Jeg er nok av de som stort sett spiser av nødvendighet (om jeg ikke er på restaurant). Jeg spiser til jeg ikke er sulten lenger, ikke til jeg er veldig mett. Jeg lager som regel ganske akkurat med middag fordi vi er dårlige til å spise rester så det er ikke så mye å pøse på av. Yngste er til tider veldig småspist om det ikke er en livrett til middag, så der brukes av og til "fem biter til" trikset, men bare når hun nesten ikke har spist i utgangspunktet. Barn har små mager, det skal som regel mye mindre til enn vi tror å fylle dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tvinger aldri barnet til å spise opp, og roser henne aldri dersom hun gjør det heller. 

Nå er hun fortsatt så liten at jeg tar mat på fatet hennes, men når hun blir større tenker jeg at vi har fokus på at vi ikke tar mer mat på fatet enn det vi orker å spise og at vi heller kan ta flere ganger. Men er man mett, så er man mett. Ingen skal tvinges til å spise opp uansett om man har tatt for mye på fatet sitt. 

Men jeg kan si at hun må spise opp potetene også før hun får mer, for min vil helst bare spise det hun syns er aller best og la alt annet ligge igjen. Da får hun velge om hun vil spise opp og så få mer, eller la være å spise. Stort sett lar hun være å spise mer da, og da blir det andre liggende igjen. Det er et valg hun tar og det er helt greit.

Anonymkode: 6f1bd...8bf

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ved to anledninger nå nettopp har familie og bekjente påpekt at vi ikke tvinger guttene våre til å spise opp maten. Bestemor nektet minstemann å forlate bordet før han hadde spist opp, og det endte i gråt og krangel. Vi fortalte henne at vi ikke tvinger barna til å spise opp maten - tvert imot, vi har lært dem å stoppe når de er mette. 

Det samme skjedde sommeravslutningen i bhg her for noen dager siden. Gutten på nabobordet måtte sitte pent og spise opp sjokoladekaka, selv om tårene trillet og han holdt på å spy. Jeg lot guttene mine forlate bordet før de hadde spist opp, og moren til denne andre gutten spurte sjokkert: «skal de ikke spise opp maten sin?!» 

Er vi helt på tur? Burde vi tvinge dem til å spise opp? Hva gjør dere?

Anonymkode: 9dec8...3c0

Det er så gammeldags og udatert å tvinge barn til å spise opp . Helt sykt synes jeg . Det at foreldre skal legge seg borti hvordan andre foreldre velger å gjøre det, er også helt bak mål.

Hvordan skal barn få matglede hvis de tvinges til å spise opp? Da kan mat lett assosieres med noe negativt. 

Det at barn skal lære seg og ikke forsyne seg med mer enn de vil spise er også rart formulert da til og med mange voksne kan slite med at "magen blir mett før øynene".

Hvordan i all verden kan folk tro at det avler matglede ved å tvinge barnet til å spise opp? Barn er smarte og stopper å spise når de er mette. 

Mat er både sosialt og kulturelt betinget og i stedet for å tvinge barnet til å spise opp skal man akseptere at barnet stopper når det er mett. 

Jeg blir så provosert over slike holdninger . Lage en kampsak av mat, er det mulig?

Anonymkode: 63803...ac8

Gjest Antarctica
Skrevet

Ved to anledninger nå nettopp har familie og bekjente påpekt at vi ikke tvinger guttene våre til å spise opp maten. Bestemor nektet minstemann å forlate bordet før han hadde spist opp, og det endte i gråt og krangel. Vi fortalte henne at vi ikke tvinger barna til å spise opp maten - tvert imot, vi har lært dem å stoppe når de er mette. 

Det samme skjedde sommeravslutningen i bhg her for noen dager siden. Gutten på nabobordet måtte sitte pent og spise opp sjokoladekaka, selv om tårene trillet og han holdt på å spy. Jeg lot guttene mine forlate bordet før de hadde spist opp, og moren til denne andre gutten spurte sjokkert: «skal de ikke spise opp maten sin?!» 

Er vi helt på tur? Burde vi tvinge dem til å spise opp? Hva gjør dere?

Anonymkode: 9dec8...3c0

Sykt. Som om noen andre bestemmer hvor stor plass de har i magen? Man slutter selvsagt når man er mett, og med de minste barna er det jo uansett vi voksne som har øst opp på tallerkenen deres. De har jo ikke valgt hvor stor porsjon de skal ha. 

Med store skolebarn kan man jo øve på at de ikke forsyner seg med mer enn de vet de får ned, og så heller ta påfyll hvis de har lyst på mer.

Skrevet

Og dette aksepterer du? Stakkars barn som må leve i frykt for egen fars raseri.

Anonymkode: e31ff...634

Nei er en grunn til at jeg er med på alle samvær nå

Anonymkode: 39784...681

Skrevet

Tvinger ikke min unge til å spise opp nei. Får ikke lesse oppå tallerkenen sin heller. Hun får ta litt og litt og heller hente mer hvis hun likte det, er mer sulten. 

Jeg ble tvunget til å spise opp som barn og har spiseforstyrrelser i voksen alder.

Anonymkode: b5cf3...0e2

Skrevet

Jeg var utrolig kresen som barn, men ble aldri tvunget til å spise noe som helst. Nå spiser jeg alt og elsker mat.

Melk derimot ble jeg tvunget til å drikke. Nå klarer jeg ikke en dråpe engang.

Så vil dere skape dårlig erfaring med mat er det bare å presse til å spise

Anonymkode: 544f4...a03

Skrevet

Nel jeg tvinger dem selvfølgelig ikke til det. Men seriøst du må jo gi bestemora beskjed om at det skal ikke hun heller gjøre.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei er en grunn til at jeg er med på alle samvær nå

Anonymkode: 39784...681

Veldig bra💪🏼

Skrevet

Mine barn skal spise til de er mette, og de må faktisk lære seg å ta posjoner som passer til hvor mye de spiser. Det vil si at de noen ganger klaffer, bommer og noen få ganger må ta en posjon til. 

Presse unger til å spise er kun noen få ganger skjer og det er som oftes etter en sukdomsperiode der de har fått lite næring i seg, hva og hvor mye bryr jeg meg ikke om bare de begynner å spise igjen. Husker med gru mine søskenbarn som ple presset  til å spise opp alt, de fikk ikke forsyne seg selv heller. Vet at minst en av de fikk spiseforstyrrelser og en fikk hjelp av noen i olympiatoppen ang mat når hun kom på landslaget. Hun siste har ikke slitt noe tror jeg, men hun var yngst og fikk det litt anderledes enn de andre. Mulig de største hadde begynt å få problemer når hun var liten så de endret litt på ting hjemme. 

Anonymkode: 07a28...89c

Skrevet

Jeg var et særdeles småspist barn, så jeg slet med dette hele barndommen. De voksne la mat på tallerkenen min. De voksne bestemte at jeg måtte spise opp. Og de forsynte meg med uhorvelige mengder, syntes jeg. Og når det ligger så mye mat der, og du vet at du ikke har sjans til å tvinge det i deg, da mister du appetitten bare av å se på det.

Så jeg har bestemt at mine barn skal slippe dette. De blir ikke tvunget til å spise opp når de er mette. Samtidig hender det at vi tvinger dem til å sitte lenger ved bordet av ulike årsaker. Vi jobber også med å forsyne seg beskjedent, og heller ta flere ganger. Jeg har hatt unger på besøk som har forsynt seg så grådig at det nesten ikke blir noe igjen til resten av oss, og så ikke orker å spise mer enn en liten brøkdel av det de tok. Da er det bedre å ta for lite mat og heller forsyne seg en gang til.

Bommer de, utløser det heller ingen tvang om å spise opp, bare for å presisere det. Men jeg jobber svært aktivt med å hindre dem i å ta altfor mye.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tvinger ikke min til å spise, nei. Det skaper spisevegring og fører bare til flere problemer. Gamle bestemødre fra 60-tallet og tidligere, er en annen generasjon. Du klarer vel å snakke for deg selv? «Vi velger å gjøre det på denne måten, og vi har det fint med det».

Gamle bestemødre fra 60-tallet 😆

En bestemor født i 1962 er hele 55/56 år gammel og en bestemor født i 1968 er 49/50 år. 

Blir man bestemor i den alderen vil jeg si det er en veldig ung bestemor. 

Men man tvinger ikke maten i barna. 

Anonymkode: be349...6ba

Skrevet

Nei, jeg tvinger ikke barna til å spise opp. Men de får heller ikke mer av det de helst vil ha, eks. pølser, hvis ikke potetene/-mosen er rørt. I perioder har særlig yngste også vært veldig småspist, så henne har vi forsøkt å motivere til å ta noen biter ekstra. 

Anonymkode: a90a3...e49

Skrevet

Jeg tvinger heller aldri min, så synes det er helt greit du ikke gjør det

Anonymkode: dfb7f...ecb

Skrevet

Nei, ingen tvinges til å spise opp, verken barn eller voksne. Men vi kan også noen ganger si at de må spise 3 biter til, eller resten av fiskekaka eller noe sånn. Men det er fordi vi vet at grunnen til å ikke spise mer, er ikke fordi de ikke orker. Har de forsynt seg selv med masse mat eller kake som de ikke spiser opp, får de ikke gå fra bordet før måltidet er over. De trenger ikke å spise, men de skal sitte ved bordet. Jeg har også overstyrt foreldre ved å raskt svare "Her i huset er det lov å stoppe å spise når du er mett." Vi kan også godt si at "Du må spise opp det du har på tallerken før du får ta mer." eller at de må spise opp poteten før de får mer kjøtt. 

Skrevet

Nei. Men de må lære seg å forsyne seg i passende mengder. Dvs. vi begrenser dem i form av at de må ta litt av gangen. 

Synes det faktisk er mye viktigere å lære barna at de ikke skal ta den siste pannekaka eller kjøttstykket uten å spørre om det er flere som er mer sultne og om det er behov for at man deler. 

Anonymkode: d79bc...1a0

Skrevet

har dårlige minner fra å ha blitt tvunget til å spise opp maten min som liten til tross for å ha kastet opp fordi jeg var mett og endte opp med anoreksi i tenårene så jeg tvinger aldri barna mine til å spise opp maten om de sier de er mett. Jeg kan skyve litt mat til siden å spørre om de kan spise det jeg har skøvet unna om jeg syns de har spist litt lite å da har dem alltid spist det, men jeg tvinger aldri. Kaker får de spise det de ønsker av uansett anledning. Innimellom spiser de en bit, andre ganger alt.

Anonymkode: c9b58...39d

Skrevet

Jeg tvinger heller ikke barna til å spise opp, har ikke troen på at det er veien å gå for å få barna til å spise riktig og ha godt forhold til mat ol. Har tatt det opp m skole og bhg da de praktiserte "du får ikke gå fra før du har spist opp" og "du må spise alt du har forsynt deg med". Enig i at de skal lære å forsyne seg sånn passe, spise nok til at de ikke er sultne etter 5 min osv, men dette er ting man skal snakke med barna om og øve på, ikke gjennom å tvinge de til å spise opp. Snakk med de når de forsyner seg, spør "hvor sulten er du, tror du at du orker så mye? Skal vi ta litt mindre og så kan du heller ta en gang til?" Jeg sier f.eks til barna hvis de har det travelt ved bordet og ikke spiser nok "Er det sikkert at du er mett nå? Nå Skal vi ikke spise igjen før barne TV slutter". Hvis de mener de er mette så får de gå fra og hvis de klager på at de er sulten kort tid etterpå så snakker vi litt om hvorfor de er det og da må de kjenne litt på følelsen av å være sulten (Det er uansett ikke lang tid mellom middag og kvelds). Det synes jeg er bedre måte å lære de på, for de skal lære seg å forsyne seg med fornuftig mengde og spise når det er måltid, men ikke med negativitet og tvang. Og som jeg sa til SFO, det hender at VOKSNE bommer også og forsyner seg for mye, blir brunette eller ikke likte det så godt som de trodde. De slipper nok å sitte å presse maten i seg de også 😉

Anonymkode: dfd78...eb7

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tvinger heller ikke barna til å spise opp, har ikke troen på at det er veien å gå for å få barna til å spise riktig og ha godt forhold til mat ol. Har tatt det opp m skole og bhg da de praktiserte "du får ikke gå fra før du har spist opp" og "du må spise alt du har forsynt deg med". Enig i at de skal lære å forsyne seg sånn passe, spise nok til at de ikke er sultne etter 5 min osv, men dette er ting man skal snakke med barna om og øve på, ikke gjennom å tvinge de til å spise opp. Snakk med de når de forsyner seg, spør "hvor sulten er du, tror du at du orker så mye? Skal vi ta litt mindre og så kan du heller ta en gang til?" Jeg sier f.eks til barna hvis de har det travelt ved bordet og ikke spiser nok "Er det sikkert at du er mett nå? Nå Skal vi ikke spise igjen før barne TV slutter". Hvis de mener de er mette så får de gå fra og hvis de klager på at de er sulten kort tid etterpå så snakker vi litt om hvorfor de er det og da må de kjenne litt på følelsen av å være sulten (Det er uansett ikke lang tid mellom middag og kvelds). Det synes jeg er bedre måte å lære de på, for de skal lære seg å forsyne seg med fornuftig mengde og spise når det er måltid, men ikke med negativitet og tvang. Og som jeg sa til SFO, det hender at VOKSNE bommer også og forsyner seg for mye, blir brunette eller ikke likte det så godt som de trodde. De slipper nok å sitte å presse maten i seg de også 😉

Anonymkode: dfd78...eb7

Det gjorde de i sønnen min sin bhg også. Det nyttet ikke å snakke med dem, så vi endte med å bytte bhg til slutt. Høres dramatisk ut, men når han kom hjem og fortalte at han hadde måttet spise til han fikk vondt i magen flere ganger i uken, så ble det ikke holdbart...

Tok det opp med en gang i den nye, og ped leder var litt sånn overrasket... "Så hvis han bare spiser en halv brødskive, så skal han virkelig få slippe å spise mer?" Selv ble jeg overrasket over at barnehagene ikke har kommet lenger... men i den nye fulgte de i alle fall det jeg sa.

Anonymkode: c90ca...da2

Skrevet

Jeg synes det er litt interessant at alle er så enige om at barna ikke trenger å spise opp. For 70  år siden ville foreldrene blitt stemplet som dårlige foreldre om de ikke fikk barna til å spise opp.

Det er spennende hva neste generasjon vil mene om dagens metoder. Vi ser jo i dag at barn ikke lærer å spise for å bli mette, men fordi maten smaker godt. Det kan føre til at det blir flere som spiser usunt og utvikler overvekt. Jeg ser ikke bort fra at vi kommer til å bli dømt hardt av fremtidige generasjoner for "snillismen" vår.

Anonymkode: 5d506...3c4

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gamle bestemødre fra 60-tallet 😆

En bestemor født i 1962 er hele 55/56 år gammel og en bestemor født i 1968 er 49/50 år. 

Blir man bestemor i den alderen vil jeg si det er en veldig ung bestemor. 

Men man tvinger ikke maten i barna. 

Anonymkode: be349...6ba

Det er ganske mange fra den generasjonen som er besteforeldre, men det har du kanskje gått glipp av? 50 og 60 tallet er nå besteforeldre-generasjonen, om du liker det eller ei. 

De fleste får sine første barnebarn i 50-årene. 

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er litt interessant at alle er så enige om at barna ikke trenger å spise opp. For 70  år siden ville foreldrene blitt stemplet som dårlige foreldre om de ikke fikk barna til å spise opp.

Det er spennende hva neste generasjon vil mene om dagens metoder. Vi ser jo i dag at barn ikke lærer å spise for å bli mette, men fordi maten smaker godt. Det kan føre til at det blir flere som spiser usunt og utvikler overvekt. Jeg ser ikke bort fra at vi kommer til å bli dømt hardt av fremtidige generasjoner for "snillismen" vår.

I denne tråden ser det vel stikk motsatt ut? Alle virker å være opptatte av at ungene skal spise til de er forsynte, og ikke til noen andre utenfor syns det passe mengde. Det du da sier om spiseforstyrrelser blir ulogisk.

(Foreldre for 70 år siden tvang ikke barn til å spise opp for å være slemme, men fordi man bare ikke kaster mat. Det var deres ideal. Og jeg tviler på at overfloden var så stor at de tvang mat i de kresne barna som nektet å spise. De fikk vite at hunger er den beste kokk, og måtte gå uten noe.)

Endret av Pashla
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette skjønner jeg ikke. Jeg lærer mine barn å lytte til kroppens signaler og slutte å spise når de er mette, og det er ikke noe jeg eller andre voksne kan kjenne. De må kjenne etter selv.

De aler fleste i denne tråden skriver jo akkurat det samme: De lærer barna å slute å spise når de er mette. Ikke å stappe i seg til en voksen synes de har spist nok.

Skrevet
1 minutt siden, Superdolly skrev:

Dette skjønner jeg ikke. Jeg lærer mine barn å lytte til kroppens signaler og slutte å spise når de er mette, og det er ikke noe jeg eller andre voksne kan kjenne. De må kjenne etter selv.

De aler fleste i denne tråden skriver jo akkurat det samme: De lærer barna å slute å spise når de er mette. Ikke å stappe i seg til en voksen synes de har spist nok.

Ja, jeg tror de fleste har det som ideal, men jeg tror at det ganske ofte ikke går helt som man ønsker.

Tidligere generasjoner oppsto barna slik de trodde var best. Det gjør vi også. Det spennende er å se hvordan neste generasjon vil vurdere våre metoder.

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å tvinge barna å spise opp - men de hadde selvsagt fått beskjed om å ikke ta oppå mer enn de tror de klarer å spise.

Anonymkode: 7f90a...016

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...