Gå til innhold

anonym bekymringsmelding,blir den tatt på alvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
43 minutter siden, ulenissen skrev:

Ser det er mangen her som aviser din bekymring med grunnlag i egne barn som lett får blåveiser. Det å ha mye blåveiser og ha blåveiser steder man svært skjelden skal få blåveisen er to ulike ting! Jeg får selv utrolig lett blåveiser som blir store, og ungene mine likedan! Men blåveisene er steder man slår seg! Les boken om Christoffer saken og om Alvdalsaken! Er mange syke foreldre der ute! Vi er pliktig til å reagere dersom vi er bekymret!

Du blir tatt like alvorlig som anonym! Meld dersom du er bekymret. En bekymringsmelding er en bekymring, så er det opp til barneværnet å finne ut om den bekymringen er reel eller ei.

Jeg har lest boken om Christoffer å er vel kanskje derfor dette gå ekstra inn på meg. Jeg klarer bare ikke la vær å tenke på at noen kanskje skader henne med vilje :( Jeg får ikke ro før jeg har gjort det jeg kan for å hjelpe den skjønne lille jenten. 

Anonymkode: 81488...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her, barnet på 11 er fremdeles full av blåmerker. Det rareste må være da barnet kom hjem fra sommerleir med saftig blåmerke under armen fordi det hadde klatret i et tre og falt slik at underarmen traff en grein hardt. Her har de fleste rare blåmerker og skader kommet når barnet har vært sammen med ulike andre, så jeg har ikke bekymret meg noe særlig for hva andre tror. Jeg blir ikke forbauset og oppgitt lengre, er bare glad for at barnet fortsetter å være litt tøff til tross for mange skrammer og merker.

Jeg er ambivalent i forhold til å melde bekymring, tenker at det er viktig at det oppdages om barnet mishandles, men at det er forferdelig hvis familien må gå gjennom noe dersom det ikke er grunn til bekymring. Hvor gammelt er barnet HI, og kjenner du det?

Anonymkode: 1b9ef...2e6

6 år. Kjenner hun kun gjennom perioden jeg jobbet der.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den kom lenge før du svarte meg

Anonymkode: cab19...044

Havnet nederst fordi jeg akkurat hadde svart på hovedinnlegget.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da burde du kunne lovverket, du har ikke lov til å melde anonymt. 

Så da er det bedre at ingen melder fra? Skolen er feig å kommer ikke til å gjøre noe dessverre. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da er det bedre at ingen melder fra? Skolen er feig å kommer ikke til å gjøre noe dessverre. 

Nei, da melder man med navn

Skrevet

synes det er slemt, bør ikke være pga det blir slått, og rive opp en familie uten grunn er ikke greit

Anonymkode: 71119...131

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

synes det er slemt, bør ikke være pga det blir slått, og rive opp en familie uten grunn er ikke greit

Slemt? Det som er slemt er hvis man ikke gjør noe og barnet blir mishandlet

Skrevet

Ja, en slik anonym bekymringsmelding vil bli undersøkt.

Anonymkode: bb4a0...bb1

Skrevet
På 7.6.2018 den 20.35, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest boken om Christoffer å er vel kanskje derfor dette gå ekstra inn på meg. Jeg klarer bare ikke la vær å tenke på at noen kanskje skader henne med vilje :( Jeg får ikke ro før jeg har gjort det jeg kan for å hjelpe den skjønne lille jenten. 

Jeg synes du gjør det riktige ved å melde. Prøv anonymt først, og hvis det ikke når frem kan du melde med navn. 

Anonymkode: 360a2...539

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slemt? Det som er slemt er hvis man ikke gjør noe og barnet blir mishandlet

og hvis ikke det blir det ? skal man ødelegge en familie uten grunn da ?

Skrevet

Som tidligere ansatt kan du jo evt drøfte det med en lærer eller rektor? 

Det er jo helt vilt om det er slik som du sier at skolen er sikker på at jenta blir mishandlet??

meld anonymt om du må, det viktigste er at jenta får hjelp så tidlig som mulig, livet hennes kan bli helt ødelagt.

saken må i allefall undersøkes. Jeg hadde meldt anonymt.

Anonymkode: a0c22...ae9

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ødelegge? Man blir da ikke ødelagt om man meldes grunnløst, kjenner en familie det skjedde med og da undersøkte barnevernet og trakk seg deretter ut fordi det ikke var noe å finne... 

Anonymkode: 91f42...c3c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som tidligere ansatt kan du jo evt drøfte det med en lærer eller rektor? 

Det er jo helt vilt om det er slik som du sier at skolen er sikker på at jenta blir mishandlet??

meld anonymt om du må, det viktigste er at jenta får hjelp så tidlig som mulig, livet hennes kan bli helt ødelagt.

saken må i allefall undersøkes. Jeg hadde meldt anonymt.

Men dette er forhold hi har fått kjennskap til som ansatt på SFO og da har hun ikke lov å melde anonymt! Jeg er helt enig med deg i at hun må drøfte saken med SFO-leder eller rektor, men hun må melde med navn.

Skrevet (endret)
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet kommer kun inn for å hjelpe,ikke for å ødelegge en familie. Om barnet ikke blir mishandlet og det ikke er annet galt i hjemmet så kommer bv til å henlegge saken fort. Familien blir ikke ødelagt av bv kontakter fastlege,skole og helsestasjonen,selv om det oppleves som flaut.

Endret av me_87
Skrevet
3 timer siden, Superdolly skrev:

Men dette er forhold hi har fått kjennskap til som ansatt på SFO og da har hun ikke lov å melde anonymt! Jeg er helt enig med deg i at hun må drøfte saken med SFO-leder eller rektor, men hun må melde med navn.

Jada, men jeg ville latt hensynet til jenta gå framfor alt i denne saken. Om det er umulig å samarbeide med skolen eller å melde med fullt navn er det viktigste at saken blir undersøkt og at jenta evt får hjelp!

og ikke vent lenger, hun blir kanskje banket opp mens du sitter her og lurer 😨

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke opp til hi å undersøke eller fatte vedtak. Det er barnevernets jobb. Hi har plikt til å melde dersom hun er bekymret, slik vi alle har. 

Anonymkode: 360a2...539

Skrevet
På 7.6.2018 den 20.31, Anonym bruker skrev:

Skolen har tatt det opp med mor å sier bare hver gang at barnet er klomsete å dermed får lett blåmerker. Skolen er helt sikker på at det er mishandling.

Selvsagt har jeg ikke gått å snakket om dette! Men det er ett lite sted der rykter sprer seg fort.

Hvis skolen er helt sikker på at det er mishandling, men ikke gjør noe med det, tar du kontakt med kommunen. Du kan også ta kontakt med politiet. Skolen har et ansvar, og er lovpålagt å melde bekymring til barnevernet.

Anonymkode: c053c...469

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jada, men jeg ville latt hensynet til jenta gå framfor alt i denne saken. Om det er umulig å samarbeide med skolen eller å melde med fullt navn er det viktigste at saken blir undersøkt og at jenta evt får hjelp!

og ikke vent lenger, hun blir kanskje banket opp mens du sitter her og lurer 😨

Hi kan ikke samarbeide med skolen om dette. Skolen og lærerne har taushetsplikt overfor hi, og kan ikke fortelle henne noe som helst om hva de gjør eller ikke gjør. Igjen: Siden hi fikk kjennskap til dette da hun jobbet på SFO har hun ikke lov å melde anonymt. Hun kan melde, men da under fullt navn. Skjotta forklarer det i dette innlegget: 

På ‎07‎.‎06‎.‎2018 den 11.14, skjotta skrev:

Du kan IKKE melde anonymt med opplysninger du har fått mens du var ansatt ved skolen. Om du gjør det vil det få konsekvenser for deg, og dersom bekymringen er reell vil det få konsekvenser for barnet og siden du vil være ubrukelig som vitne.

Skrevet

Fullstendig klar over det, men jeg ville brukt hodet og latt hensynet til jenta gå framfor alt. En anonym melding er anonym.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fullstendig klar over det, men jeg ville brukt hodet og latt hensynet til jenta gå framfor alt. En anonym melding er anonym.

En anonym melding er ikke nødvendigvis anonym for alltid. Dersom saken må i retten blir du innkalt som vitne. Foreldrene kan og stille spørsmål ved hvordan du, som anonym, har fått opplysningene du har og kreve en etterforskning av skole/SFO. Blir du tatt kan du glemme å jobbe under taushetsplikt igjen. 

Er du så bekymret og virkelig setter barnet først melder du bekymring under navn. 

Du kan og snakke med skolen. De kan ikke fortelle deg noe men de kan høre din bekymring.

Skrevet
2 minutes ago, skjotta said:

En anonym melding er ikke nødvendigvis anonym for alltid. Dersom saken må i retten blir du innkalt som vitne. Foreldrene kan og stille spørsmål ved hvordan du, som anonym, har fått opplysningene du har og kreve en etterforskning av skole/SFO. Blir du tatt kan du glemme å jobbe under taushetsplikt igjen. 

Er du så bekymret og virkelig setter barnet først melder du bekymring under navn. 

Du kan og snakke med skolen. De kan ikke fortelle deg noe men de kan høre din bekymring.

Den er helt anonym hvis den sendes i posten. Alt dette snakket vil kanskje skremme folk fra å melde..

Jeg jobber i en instans med tett kontakt med skoler. Noen skoler melder ikke før de har observert vold med egne øyne... 

Som ung student tenker jeg det er innenfor å melde anonymt hvis skolen unndrar seg ansvaret sitt.

Anonymkode: f1adf...16a

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den er helt anonym hvis den sendes i posten. Alt dette snakket vil kanskje skremme folk fra å melde..

Jeg jobber i en instans med tett kontakt med skoler. Noen skoler melder ikke før de har observert vold med egne øyne... 

Som ung student tenker jeg det er innenfor å melde anonymt hvis skolen unndrar seg ansvaret sitt.

Nettopp :)

og svaret på HI sitt spørsmål er: ja, en bekymringsmelding blir tatt alvorlig selv om den er anonym.

lykke til!! Så bra at du melder!

håper det går bra med seksåringen. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare vent til du sitter og ser på at nemnda sender et barn tilbake til et hjem der de lider pga en detalj som at noen har brutt taushetsplikten. 

Som erfaren og voksen har jeg lært at reglene vi synes er firkantede og teite faktisk er der av en grunn.

Jeg har vært ung student en gang jeg og. Full av iver og rettferdighetsprinsipper tytende ut av ørene så lær av mine feil, for jeg angrer på dem.

Tjenestevei, lover og regler beskytter de svakeste. 

Skrevet
6 minutes ago, skjotta said:

Bare vent til du sitter og ser på at nemnda sender et barn tilbake til et hjem der de lider pga en detalj som at noen har brutt taushetsplikten. 

Som erfaren og voksen har jeg lært at reglene vi synes er firkantede og teite faktisk er der av en grunn.

Jeg har vært ung student en gang jeg og. Full av iver og rettferdighetsprinsipper tytende ut av ørene så lær av mine feil, for jeg angrer på dem.

Tjenestevei, lover og regler beskytter de svakeste. 

Jeg har ikke så tiltro til systemet som du har. 

Det viktigste må være å få barnevernet til å undersøke familien. Å gå etter boka er for sent når skolen allerede har latt være å melde, slik de er pliktige til.

Jeg snakker med ujevne mellomrom med lærere som ikke får støtte av rektor til å sende bekymringsmelding. Erfarne lærere.

Så å påstå at det alltid er til barnets beste å følge regelboka er naivt.

Skrevet

«Dette barnet blir banket opp og får juling hjemme hver dag, men vi sender det tilbake til hjemmet likevel siden melder har brutt taushetsplikten» 

Det er heldigvis IKKE slik det foregår!! Meldeplikten overgår taushetsplikt for offentlig ansatte. Du kan ringe barnevernstjenesten og diskutere saken anonymt, også som offentlig ansatt. 

Jeg har jobbet med barn i mange år, og sett at mange har levd under uverdige forhold fordi ingen har meldt fra.

https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__offentlig_ansatt/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...