Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #26 Skrevet 4. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Skal man feriere sammen bør man samarbeide litt. Det går jo begge veier. Det er sikkert ikke mer populært med full aktivitet, med den støyen det medfører, fra klokka 5, blant dem som liker å sove lenge. Anonymkode: 39261...7fe Tja. Prøv da? I stedet for å sende alle i seng når dine barn er trøtte? Anonymkode: 035db...da6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #27 Skrevet 4. juni 2018 34 minutter siden, Mostly Harmless skrev: Hvor sannsynlig er det at en seksåring ligger lysvåken i senga selv om hun må legge seg klokka 22? Å klare å holde det gående lenger er ikke ensbetydende med å ikke være trøtt. Hvis man skal feriere sammen, tenker jeg det er naturlig å kompromisse litt slik at man kan ha noenlunde felles regler for leggetid, måltider, grensesetting og bli enige om hvilke aktiviteter som skal være felles eller hver for seg. Klart, min femåring tåler å høre at han ikke kan spise is og kjeks hele dagen fordi han blir i dårlig humør når han aldri er sulten til måltidene, han tåler å være stille hele formiddagen fordi andre barn trenger å sove ut etter å ha vært oppe til ett, og han tåler å vente i timesvis på å dra og bade fordi andre foreldre bruker timesvis på å ta en avgjørelse, men jeg gidder ikke feriere med folk som har så ulike rutiner fra oss flere ganger. Helt ok mennesker, men når vi ikke trives med dager fullstendig uten rutiner for mat, søvn og aktivitet, er det tungt å feriere sammen med folk som ikke har struktur på noe og heller ikke vil være med på kompromisser. Avsnitt 1) Min ville fint klare å ligge lysvåken om sommeren og irritere seg. Nei, han ville ikke være trøtt bare fordi kompisen eller fetteren var det. Han ligger som regel en time våken når han er på overnattingsbesøk hos kamerater, fordi de sovner tidligere. Avsnitt 2) At folka du ferierer med ikke bare legger barna sent, men i tillegg er idioter, er jo en helt annen sak som ikke vedrører leggetider i det hele tatt. Jeg omgås både A- og B-mennesker, både unge og gamle, men kjenner ingen som spiser kjeks i stedet for middag eller venter i timesvis før de drar og bader. Du må slutte å blande kortene. Anonymkode: 035db...da6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #28 Skrevet 4. juni 2018 Heldigvis hadde hvertfall begge to unger som liker å sove hvertfall til 8 om morgenen så der var vi ganske like. Så stortsett gikk turen ganske bra,var bare akkurat dette med leggetid som ble problematisk. Anonymkode: e7b15...98e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #29 Skrevet 4. juni 2018 Kompromisser er en god ting i sånne settinger. Hensyn bør jo gå begge veier slik at det blir ok for alle? Jeg skjønner ikke behovet enkelte her har for å sable ned hi? Anonymkode: 87e6c...24a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #30 Skrevet 4. juni 2018 Vi må være dårlige foreldre vi (slik jeg leser andre sine svar her), fordi når vi reiser sammen med folk så legges barna kl 20 (21 kanskje når vi er på turer) uansett... 1) fordi vi ikke orker sure barn neste dag. 2) fordi vi voksne vil ha alenetid også -og ha unger rundt oss til 23.30 hadde vært uaktuelt 😅 Og de vi reiser med tenker likt. De elste av våre barn er 6år, forresten. Ser at når det kommer til familie så kan det være vanskelig, men jeg forstår meg ikke på søsteren til Ts -Føler hun ikke på det selv? Det hadde jeg gjort... Til nød i allefall sørget for at den som var lengst oppe var stille. Hadde jeg vært Ts så hadde jeg forsøkt å tatt det pent opp. Søsteren burde jo godta et kompromiss for den turen, så får ungen heller være oppe hele natten resten av sommeren... Anonymkode: d777d...ed6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #31 Skrevet 4. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tja. Prøv da? I stedet for å sende alle i seng når dine barn er trøtte? Anonymkode: 035db...da6 Har gjort det en gang. Både voksne og barn vi reiste med ble ganske muggen da ungene startet vannkrig ute klokka 6. Klokka 8 var vi lei av å vente på de andre og tok bilen til et tivoli. Etter den dagen har vi fått gjennomslag for at det er greit å planlegge litt både om leggetider og når dagen skal starte og slutte med aktiviteter. Anonymkode: 39261...7fe
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #32 Skrevet 4. juni 2018 vi hadde egentlig masse fritid uten barna rundt oss ettersom de var på lekeplassen det meste av tiden.Vi kunne se de fra der vi satt så vi slappet egentlig av uten mas fra ungene så hadde ikke gjort noe å ha han oppe til 23.30 om han tålte det.Men er han så lenge oppe så ødelegger han neste dag for alle sammen å det er selvsagt ikke aktuelt. Søsteren min vet om problemstillingen og vet at sønnen min blir lei seg om alltid han må legge seg først,men virker ikke som hun vil ta litt hensyn på turen. Anonymkode: e7b15...98e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #33 Skrevet 4. juni 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har gjort det en gang. Både voksne og barn vi reiste med ble ganske muggen da ungene startet vannkrig ute klokka 6. Klokka 8 var vi lei av å vente på de andre og tok bilen til et tivoli. Etter den dagen har vi fått gjennomslag for at det er greit å planlegge litt både om leggetider og når dagen skal starte og slutte med aktiviteter. Anonymkode: 39261...7fe Herlig! Anonymkode: ec822...69e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #34 Skrevet 4. juni 2018 Vi legger barna våres når de er trøtt å de legger barna sine når de er trøtt. Jeg innretter meg ikke etter hva andre gjør med sine barn og forventer ikke at de skal innrette seg etter våre rutiner heller. I fjor for eksempel så var vi på hyttetur med noen venner. Vi var ett stykke unna på en lekeplass å mine barn ble trøtte. Da dro vi tilbake til hytten å la våres barn, mens de kom tilbake like etter at våres barn var i seng. Deres var våken noen timer lenger enn våres, men da hadde alle kvikke opplagte barn dagen etter. Anonymkode: 949f8...832
Mostly Harmless Skrevet 4. juni 2018 #35 Skrevet 4. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Avsnitt 1) Min ville fint klare å ligge lysvåken om sommeren og irritere seg. Nei, han ville ikke være trøtt bare fordi kompisen eller fetteren var det. Han ligger som regel en time våken når han er på overnattingsbesøk hos kamerater, fordi de sovner tidligere. Avsnitt 2) At folka du ferierer med ikke bare legger barna sent, men i tillegg er idioter, er jo en helt annen sak som ikke vedrører leggetider i det hele tatt. Jeg omgås både A- og B-mennesker, både unge og gamle, men kjenner ingen som spiser kjeks i stedet for middag eller venter i timesvis før de drar og bader. Du må slutte å blande kortene. Anonymkode: 035db...da6 Men du skrev "På hvilken måte mener du at du eller sønnen din har noe med hvilket klokkeslett et annet barn står opp eller legger seg på...?", og da hørtes det ikke ut som du mente det var naturlig å kompromisse i det hele tatt. Hvis barnet ditt trenger lite søvn, er det forsåvidt greit, men om dere velger å la ham snu døgnet og sove langt utpå, så får det jo konsekvenser for eventuelle aktiviteter sammen på dagtid. Hvis jeg har barn som våkner klokka sju samme søren, mens din kan sove til ett, er det hyggelig om vi kan møtes et sted på midten og starte dagen klokka ti eller noe slikt, eller? Ellers tenker jeg at en seksåring som man med litt rutiner ikke kan klare å få trøtt til klokka 22, må ha det slitsomt i hverdagen om han ikke trenger mye mindre søvn enn gjennomsnittet.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #36 Skrevet 4. juni 2018 På 3. juni 2018 den 17.22, Anonym bruker skrev: Jo de KAN det,de velger bevisst å ikke ta hensyn det er noe annet. Anonymkode: e7b15...98e Aboslutt ikke , min er 5 og har fettere på 5,7 og 8 ,de legger seg senere enn han, det er ikke vårt problem Anonymkode: 880df...5af
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #37 Skrevet 4. juni 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: vi hadde egentlig masse fritid uten barna rundt oss ettersom de var på lekeplassen det meste av tiden.Vi kunne se de fra der vi satt så vi slappet egentlig av uten mas fra ungene så hadde ikke gjort noe å ha han oppe til 23.30 om han tålte det.Men er han så lenge oppe så ødelegger han neste dag for alle sammen å det er selvsagt ikke aktuelt. Søsteren min vet om problemstillingen og vet at sønnen min blir lei seg om alltid han må legge seg først,men virker ikke som hun vil ta litt hensyn på turen. Anonymkode: e7b15...98e På samme måte som du ønsker å styre ditt barns leggetid styrer hun sitt barns leggetid. Jeg ser virkelig ikke problemet. Barn er ikke like, derfor bør de heller ikke behandles likt. Om sønnen din ikke forstår dette er det du som må hjelpe han til å forstå, ikke hun som skal legge barna sine tidligere. Det er alltid som om a-mennesker mener at det er en dyd å både legge seg og stå opp tidlig, og at tilpasning alltid skal gå i favør av dem. Slik er det ikke, det er ikke bedre å legge seg tidlig. Bare annerledes. Anonymkode: e0122...167
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #38 Skrevet 4. juni 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: vi hadde egentlig masse fritid uten barna rundt oss ettersom de var på lekeplassen det meste av tiden.Vi kunne se de fra der vi satt så vi slappet egentlig av uten mas fra ungene så hadde ikke gjort noe å ha han oppe til 23.30 om han tålte det.Men er han så lenge oppe så ødelegger han neste dag for alle sammen å det er selvsagt ikke aktuelt. Søsteren min vet om problemstillingen og vet at sønnen min blir lei seg om alltid han må legge seg først,men virker ikke som hun vil ta litt hensyn på turen. Anonymkode: e7b15...98e Begyn å gjøre morgenene spessielt hyggelige. Lag vafler til sønnen din, dra på stranda før de andre våkner ol. Anonymkode: 39261...7fe
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #39 Skrevet 4. juni 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Har gjort det en gang. Både voksne og barn vi reiste med ble ganske muggen da ungene startet vannkrig ute klokka 6. Klokka 8 var vi lei av å vente på de andre og tok bilen til et tivoli. Etter den dagen har vi fått gjennomslag for at det er greit å planlegge litt både om leggetider og når dagen skal starte og slutte med aktiviteter. Anonymkode: 39261...7fe Så hvis man ikke vil starte dagen klokka 06.00 i SOMMERFERIEN, så tar man lite hensyn...? 😂😂😂 Fytti katta for noen skruller som vanker på dette forumet... Anonymkode: 035db...da6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #40 Skrevet 4. juni 2018 11 timer siden, Mostly Harmless skrev: Men du skrev "På hvilken måte mener du at du eller sønnen din har noe med hvilket klokkeslett et annet barn står opp eller legger seg på...?", og da hørtes det ikke ut som du mente det var naturlig å kompromisse i det hele tatt. Hvis barnet ditt trenger lite søvn, er det forsåvidt greit, men om dere velger å la ham snu døgnet og sove langt utpå, så får det jo konsekvenser for eventuelle aktiviteter sammen på dagtid. Hvis jeg har barn som våkner klokka sju samme søren, mens din kan sove til ett, er det hyggelig om vi kan møtes et sted på midten og starte dagen klokka ti eller noe slikt, eller? Ellers tenker jeg at en seksåring som man med litt rutiner ikke kan klare å få trøtt til klokka 22, må ha det slitsomt i hverdagen om han ikke trenger mye mindre søvn enn gjennomsnittet. Er det å "snu døgnet" å legge seg på et annet tidspunkt enn det tidspunktet da f eks din søsters barn er trøtt...? Anonymkode: 035db...da6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #41 Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det å "snu døgnet" å legge seg på et annet tidspunkt enn det tidspunktet da f eks din søsters barn er trøtt...? Anonymkode: 035db...da6 Det innlegget du svarte på nå var ikke mitt innlegg. Hi Anonymkode: e7b15...98e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #42 Skrevet 4. juni 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det innlegget du svarte på nå var ikke mitt innlegg. Hi Anonymkode: e7b15...98e Det vet jeg. Det var et eksempel. Noens søsters barn (din eller hvem som helst) er ikke malen på hva tid andre unger skal legge seg. Anonymkode: 035db...da6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #43 Skrevet 4. juni 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Eller hva om du bare legger ungene dine når det passer deg, og hun legger sine når hun vil...? Anonymkode: 035db...da6 Man kan jo prøve å samarbeide 😉 Jeg hadde ikke lagt barnet mitt kl 19 fordi reisefølget la seg så tidlig. Men jeg trenger ikke å ha helt frie tøyler heller. Var på ferie engang. Da måtte to søsken på 11 og 12 legge seg kl 20. Det ble altfor tidlig for mitt barn på 5 år i en ferie. Ble vel nærmere 21. 30. Men hadde det bare vært et annet barn der, hadde jeg sagt at mitt barn skal også snart i seng. Selv om det ble oppe litt til. Man trenger vel ikke være jævelig bare fordi man kan. Anonymkode: ae254...72a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #44 Skrevet 4. juni 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: vi hadde egentlig masse fritid uten barna rundt oss ettersom de var på lekeplassen det meste av tiden.Vi kunne se de fra der vi satt så vi slappet egentlig av uten mas fra ungene så hadde ikke gjort noe å ha han oppe til 23.30 om han tålte det.Men er han så lenge oppe så ødelegger han neste dag for alle sammen å det er selvsagt ikke aktuelt. Søsteren min vet om problemstillingen og vet at sønnen min blir lei seg om alltid han må legge seg først,men virker ikke som hun vil ta litt hensyn på turen. Anonymkode: e7b15...98e Altså... Da får DU ta hensyn til de som skal legge seg senere da . Eller bare si til sønnen din at de andre skal legge seg straks også. Men at de er oppe litt til. Anonymkode: ae254...72a
Mostly Harmless Skrevet 4. juni 2018 #45 Skrevet 4. juni 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det å "snu døgnet" å legge seg på et annet tidspunkt enn det tidspunktet da f eks din søsters barn er trøtt...? Anonymkode: 035db...da6 Hvis man vanligvis står opp sju, har man om ikke snudd, så i alle fall vridd døgnet kraftig, dersom man forskyver leggetiden slik at man sover til ett. I og for seg helt greit, men for av oss som har barn som ikke klarer å forskyve døgnet så mye, blir det tungt å feriere sammen med noen som velger en helt annen døgnrytme. Jeg kan gjerne prøve å forskyve mine barn et par-tre timer, men du synes å være uvillig å komme eventuelle andre med andre behov i møte i det hele tatt? Dersom man har lyst på tid sammen, er det ok å legge til rette for nettopp det, tenker jeg da. Hvis tid sammen ikke er poenget, kan man jo like greit feriere hver for seg.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #46 Skrevet 4. juni 2018 59 minutter siden, Mostly Harmless skrev: Hvis man vanligvis står opp sju, har man om ikke snudd, så i alle fall vridd døgnet kraftig, dersom man forskyver leggetiden slik at man sover til ett. I og for seg helt greit, men for av oss som har barn som ikke klarer å forskyve døgnet så mye, blir det tungt å feriere sammen med noen som velger en helt annen døgnrytme. Jeg kan gjerne prøve å forskyve mine barn et par-tre timer, men du synes å være uvillig å komme eventuelle andre med andre behov i møte i det hele tatt? Dersom man har lyst på tid sammen, er det ok å legge til rette for nettopp det, tenker jeg da. Hvis tid sammen ikke er poenget, kan man jo like greit feriere hver for seg. Er det et "behov" at andre sover samtidig som deg? For HI sa nemlig ingen ting om at det aktuelle barnet sov til ett, bare at hennes eget barn ikke klarte å være oppe like lenge. Anonymkode: 035db...da6
Mostly Harmless Skrevet 5. juni 2018 #47 Skrevet 5. juni 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det et "behov" at andre sover samtidig som deg? For HI sa nemlig ingen ting om at det aktuelle barnet sov til ett, bare at hennes eget barn ikke klarte å være oppe like lenge. Anonymkode: 035db...da6 Jeg svarte på din påstand om at HI ikke hadde noe med når de andre stod opp, heller.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2018 #48 Skrevet 5. juni 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Har gjort det en gang. Både voksne og barn vi reiste med ble ganske muggen da ungene startet vannkrig ute klokka 6. Klokka 8 var vi lei av å vente på de andre og tok bilen til et tivoli. Etter den dagen har vi fått gjennomslag for at det er greit å planlegge litt både om leggetider og når dagen skal starte og slutte med aktiviteter. Anonymkode: 39261...7fe Du er jo like egosentrisk som hi, bare det gjelder morgene og ikke kveldene. Det ikke normalt å fovente at alle andre skal stå opp klokka 6 Anonymkode: ae7db...304
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2018 #49 Skrevet 5. juni 2018 1 time siden, Mostly Harmless skrev: Jeg svarte på din påstand om at HI ikke hadde noe med når de andre stod opp, heller. Det har hun ikke heller. Anonymkode: 035db...da6
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2018 #50 Skrevet 5. juni 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har hun ikke heller. Anonymkode: 035db...da6 Det har jeg heller aldri påstått. Anonymkode: e7b15...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå