Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #1 Skrevet 3. juni 2018 Hvordan gjør dere det med leggetid i helger eller ferier når det er bor tett innpå andre folk? Har dere samme leggetid eller forskjellige tider? Vi har vært på camping i helgen med søsteren min å begge har unge på 6 år. Hun lar barnet sitt være oppe til nesten 23.30,sønnen min tåler veldig dårlig å være så lenge oppe for da er han sur og grinete neste dag. Dette vet hun men likevel legger hun barnet sitt så sent. Jeg tenker at når de er like gamle så kan det være greit å finne felles leggetid,å ta hensyn når ett barn ikke tåler å legge seg så sent. 22 hadde vært helt greit å det er uansett lenge nok for 6 åringer. Vi bodde jo rett ved siden av hverandre så sønnen min blir jo lei seg om han alltid må være den som legger seg først når begge er like gamle. Så hvordan gjør dere det? Anonymkode: e7b15...98e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #2 Skrevet 3. juni 2018 Du kan nok ikke forvente at søsteren din innretter seg etter deg. Du må forklare sønnen din at slik er det. Alt er ikke "rettferdig". Å være oppe så sent som 6 år ganske uvanlig, men hver sin sak Anonymkode: bad28...a36
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #3 Skrevet 3. juni 2018 Vi gjør det slik at alle gjør slik som passer dem, og ingen legger seg bort i andres leggetider. Det er den eneste måten som funker om man ferierer sammen. Ene familien er tidlig oppe og tidleg i seng, den andre kjører full frihet. Vi er et sted i mellom. Live and let live ❤️ Anonymkode: e0122...167
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #4 Skrevet 3. juni 2018 Når vi har vært på hyttetur med andre som har barn så har vi blitt enige om en felles leggetid for ungene så det er likt for begge. Det har fungert veldig bra her;men kan selvsagt ikke forvente at alle vil det. Lurer bare hvordan dere gjør det. Anonymkode: e7b15...98e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #5 Skrevet 3. juni 2018 da må du ta en prat med sønnen din, de dere er på ferie med kan ikke ta hensyn til deres barn Anonymkode: 880df...5af
Nyttårs barn Skrevet 3. juni 2018 #6 Skrevet 3. juni 2018 Jeg har stor forståelse for din situasjon, men tror ikke du kan forvente at andre tar hensyn til ditt barn. Enig i at 22 er sent nok for så små barn, men om din søster vil la barnet sitt være senere oppe så er det hennes sak.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #7 Skrevet 3. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: da må du ta en prat med sønnen din, de dere er på ferie med kan ikke ta hensyn til deres barn Anonymkode: 880df...5af Jo de KAN det,de velger bevisst å ikke ta hensyn det er noe annet. Anonymkode: e7b15...98e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #8 Skrevet 3. juni 2018 Har litt av samme greia her. Min på 4,5 må legge seg til vanlig tid. Jo senere han legger seg, desto tidligere våkner han, selvfølgelig med for lite søvn og er grinete hele dagen. Bror min har barn som er 2 og 6. Begge de sover sine timer uavhengig når på kvelden de legger seg. Selvfølgelig kjedelig for min å legge seg før søskenbarnet som er yngre, men sånn er det bare. Jeg kan jo ikke forlange at de skal legge seg likt med min, når de tåler å være oppe lengre. Anonymkode: b56a0...816
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #9 Skrevet 3. juni 2018 Vi har ett barn på 6 som tåler fint å legge seg både sent og tidlig, og vi ser fordeler med begge deler for både ham og oss voksne. Synes det er veldig greit med samme leggetid som andre barn vi er sammen med, derfor pleier vi å tilpasse oss de andre og si til ham at det er leggetid når de andre legger seg. Men om de er oppe til midnatt en dag (og sover tilsvarende lenge om morgenen) så funker det dårlig å legge ham klokken 20 dagen etter, så om vi er sammen med noen som varierer leggetiden veldig fra dag til dag så må det bare bli hver sin leggetid noen dager. Anonymkode: ec822...69e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #10 Skrevet 3. juni 2018 Jeg tenker jo at det går ann å samarbeide litt. Er jo ikke snakk om at de skal legge seg kl. 20. Når vi har vært på tur med andre, så har vi alltid blitt enige om en felles leggetid. Anonymkode: 6eab0...757
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #11 Skrevet 3. juni 2018 Jeg forstår veldig godt at det blir en uheldig situasjon for gutten din. Har selv et rutinedyr som ikke takler å være seint oppe, og etter min mening er 23:30 unødvendig seint. Men jeg må si det er for mye forlangt å legge seg opp i leggetiden til andres barn. Hvis man skal orke å feriere sammen må man godta at andre har andre rutiner og måter å gjøre ting på. Men siden dette er søsteren din syns jeg det er innafor å si noe slik som "Gutten min syns det er veldig sårt at han må legge seg så mye tidligere enn de andre, så jeg lurte på om dere kunne vært litt rolige akkurat når han skal legge seg?". Kanskje er hun så grei at de går ett annet sted rundt leggetid, i stedet for å løpe rundt å bråke og le tre meter unna en gutt som prøver å sove. Men utover det syns jeg ikke du kan be om mer altså. Anonymkode: 81417...f57
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #12 Skrevet 3. juni 2018 Mine legger seg tidligere når vi er på hytta med mine tantebarn enn når vi er der uten e, men de legger seg fortsatt etter de. Mine har alltid trengt mindre søvn enn de, de sover helst 12 timer enda selv om eldste nå er 12år. Får de mindre så blir de sure og grinete, min søster gir seg ende over for det blir vanskeligere jo eldre de blir når treninger og sndre ting foregår når de egentlig burde legge seg pga at de trengerr så mye søvn. Han ene har bedret seg, så han er ofte lenger oppe enn storebroren. Heldigvis syns de ikke det er urettferdig, de har skjønt de trenger søvnen. Mine er oppe lengre, men de kan ikke gjøre ting som bråker. Det syns de noen ganger er kjedelig siden de andre legger seg så tidlig, men de skjønner også hvorfor. Minsten hadde en periode der han sto opp klokka fem og da var det full lek og mye lyd, så da skjønte mine unger hvorfor de må vise hensyn om kvelden. Heldigvis gikk perioden til minsten over. Anonymkode: 8b82a...34a
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #13 Skrevet 3. juni 2018 Mine barn trenger mer søvn enn barna til søsteren min, og mine har vanskeligere for å snu døgnet og ta igjen om morgenen enn det ungene til søsteren min kan. Vi finner likevel greit ut av det, mine må legge seg, mens søsteren min sine da gjerne ser en film eller gjør noe annet stille. Mine våkner først om morgenen, men ser da gjerne en film eller noe mens de venter på at ungene til søsteren min skal våkne. De er omtrent like gamle alle sammen, og tar hensyn til hverandre, det går helt fint. Jeg kan selvfølgelig ikke forlange at hennes skal legge seg samtidig som mine, men hun sørger for at de er rolige. Det samme gjør jeg om morgenen. Anonymkode: 1acc5...6aa
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #14 Skrevet 3. juni 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker jo at det går ann å samarbeide litt. Er jo ikke snakk om at de skal legge seg kl. 20. Når vi har vært på tur med andre, så har vi alltid blitt enige om en felles leggetid. Anonymkode: 6eab0...757 Nei å legge han 20 var aldri ett tema,jeg vil jo at han skal få være lengre oppe enn til vanlig særlig siden de leker så fint sammen. Men er han oppe til 23.30 så blir han ett mareritt dagen etterpå,da sutrer han og griner for alt. Å sånn er han ikke om vi legger han 22 for eksempel. Da sover han lengre om morgenen å er i godt humør når han står opp. Jeg syns også det er veldig greit med felles leggetid Anonymkode: e7b15...98e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #15 Skrevet 3. juni 2018 Vi har slutter å feriere med det ene settet svigerinne/svoger. Det kommer av at de ikke evner å respektere at våre barn trenger å legge seg en stund før midnatt. Deres trekker det lenger og lenger ut på natten for hver dag. De står også gjerne opp igjen og blir ikke sendt i seng, men får mat,snacks og masse oppmerksomhet=aldri tid til å føre en samtale uten masete unger. De må på ingen måte legge løpet opp etter oss, men når vi har forklart at våte barn har en dårlig ferie der de er slitne og leie om de ikke får legge seg, er det ganske frustrerende at de bestiller bord til fellesmiddag 22:30. Deres barn er også slitne, mye krangling etc. De sover gjerne til 13:00 eller sover på ettermiddagen og mange aktiviteter kan de ikke være med på fordi de snur døgnet og ikke er klare før ting er stengt. Det er rett og slett ikke koselig å være på ferie med dem etter tre-fire dager fordi vi da følger helt ulike døgnrytmer. Anonymkode: cceb0...9bb
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #16 Skrevet 3. juni 2018 Hvorfor i alle dager skal alle måtte ta hensyn til din sønn? Verden snurrer ikke rundt deg og dine, og dere får lære sønnen deres at han trenger å legge seg før de andre barna for at han skal få en god dag imorgen og det må han bare leve med. Anonymkode: ee3ff...9f9
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #17 Skrevet 3. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor i alle dager skal alle måtte ta hensyn til din sønn? Verden snurrer ikke rundt deg og dine, og dere får lære sønnen deres at han trenger å legge seg før de andre barna for at han skal få en god dag imorgen og det må han bare leve med. Anonymkode: ee3ff...9f9 Du er nok hyggelig å reise på tur med.. Når en reiser sammen med andre så tett på hverandre så må en kunne ta litt hensyn til hverandre. Anonymkode: e7b15...98e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #18 Skrevet 3. juni 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er nok hyggelig å reise på tur med.. Når en reiser sammen med andre så tett på hverandre så må en kunne ta litt hensyn til hverandre. Anonymkode: e7b15...98e Det er helt utrolig at du ikke ser at det du ber om er at din søster og hennes barn skal ta hensyn til din sønn uten at dere tilpasser dere. Hvorfor er det han som skal styre leggetiden? Det er like naturlig at din sønn tilpasser seg de andre barna. Jeg er forøvrig veldig hyggelig å feriere med, men jeg har takk og lov ikke familie og venner som er så selvsentrert som deg og din sønn. Og til info er det min datter på 7 år som legger seg først når vi er på tur med den utvidede familien, men det har hun ingen problemer med da hun vet at hun får en dårlig neste dag hvis hun ikke får sovet nok. Hun har faktisk blitt forklart og forstått at alle har forskjellige behov, og hver enkelt må gjøre det som er best i forhold til søvn på tur. Anonymkode: ee3ff...9f9
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #19 Skrevet 3. juni 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo de KAN det,de velger bevisst å ikke ta hensyn det er noe annet. Anonymkode: e7b15...98e På hvilken måte mener du at du eller sønnen din har noe med hvilket klokkeslett et annet barn står opp eller legger seg på...? Du får putte han i seng hvis han er trøtt, men du kan da ikke forlange at hun skal ligge lysvåken i senga? Hva hadde du sagt hvis din søster forlangte at ditt barn ikke fikk stå opp før hennes barn våknet? Anonymkode: 035db...da6
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #20 Skrevet 3. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er nok hyggelig å reise på tur med.. Når en reiser sammen med andre så tett på hverandre så må en kunne ta litt hensyn til hverandre. Anonymkode: e7b15...98e Men det du mener med hensyn, er at de skal innrette seg etter dere. Anonymkode: ae7db...304
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #21 Skrevet 3. juni 2018 Jeg er av den typen at barna får lov til å være lenge oppe i helger og ferier. Men ! Kl 22 for en 6 åring er sent nok. Jeg som voksen trenger en time eller to uten barn på kvelden, og barna trenger jo søvn. Så hvis jeg syns 22-23 Er passe tid, og søstern min kl 19. Så får vi finne et sted i mellom. Kl 21 feks. Anonymkode: ae254...72a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #22 Skrevet 4. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er av den typen at barna får lov til å være lenge oppe i helger og ferier. Men ! Kl 22 for en 6 åring er sent nok. Jeg som voksen trenger en time eller to uten barn på kvelden, og barna trenger jo søvn. Så hvis jeg syns 22-23 Er passe tid, og søstern min kl 19. Så får vi finne et sted i mellom. Kl 21 feks. Anonymkode: ae254...72a Eller hva om du bare legger ungene dine når det passer deg, og hun legger sine når hun vil...? Anonymkode: 035db...da6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #23 Skrevet 4. juni 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det du mener med hensyn, er at de skal innrette seg etter dere. Anonymkode: ae7db...304 Skal man feriere sammen bør man samarbeide litt. Det går jo begge veier. Det er sikkert ikke mer populært med full aktivitet, med den støyen det medfører, fra klokka 5, blant dem som liker å sove lenge. Anonymkode: 39261...7fe
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #24 Skrevet 4. juni 2018 Vi har kun vært på ferie med min bror og familie. Mine barn er oppe kl.6 hver dag,hverdag,helg og ferie. Da legges de også til riktig tid slik at de er opplagt agen etter. Hans kan sove lengere om morgenen og kan derfor legges litt senere. Hans eldste er 1 år større enn min eldste og hun mener derfor at hun selv skal legges seg sist da hun er eldst... Jeg orker heller ikke å vente på de som sover bort hele formiddagen. Dette har ikke vært realitet ennå, men vi liker å komme i gang siden vi er oppe så tidlig 🙈 Anonymkode: 8e230...ed2
Mostly Harmless Skrevet 4. juni 2018 #25 Skrevet 4. juni 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: På hvilken måte mener du at du eller sønnen din har noe med hvilket klokkeslett et annet barn står opp eller legger seg på...? Du får putte han i seng hvis han er trøtt, men du kan da ikke forlange at hun skal ligge lysvåken i senga? Hva hadde du sagt hvis din søster forlangte at ditt barn ikke fikk stå opp før hennes barn våknet? Anonymkode: 035db...da6 Hvor sannsynlig er det at en seksåring ligger lysvåken i senga selv om hun må legge seg klokka 22? Å klare å holde det gående lenger er ikke ensbetydende med å ikke være trøtt. Hvis man skal feriere sammen, tenker jeg det er naturlig å kompromisse litt slik at man kan ha noenlunde felles regler for leggetid, måltider, grensesetting og bli enige om hvilke aktiviteter som skal være felles eller hver for seg. Klart, min femåring tåler å høre at han ikke kan spise is og kjeks hele dagen fordi han blir i dårlig humør når han aldri er sulten til måltidene, han tåler å være stille hele formiddagen fordi andre barn trenger å sove ut etter å ha vært oppe til ett, og han tåler å vente i timesvis på å dra og bade fordi andre foreldre bruker timesvis på å ta en avgjørelse, men jeg gidder ikke feriere med folk som har så ulike rutiner fra oss flere ganger. Helt ok mennesker, men når vi ikke trives med dager fullstendig uten rutiner for mat, søvn og aktivitet, er det tungt å feriere sammen med folk som ikke har struktur på noe og heller ikke vil være med på kompromisser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå