Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #26 Skrevet 28. mai 2018 Tok for to uker siden da jeg var innlagt på sykehus. Tidenes mest grundigste GU jeg noensinnne har tatt. Hadde det ikke vært for det ville jeg sikkert venta lenge... tok sist for 3 år siden Anonymkode: 899c0...3ec
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #27 Skrevet 28. mai 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tok for to uker siden da jeg var innlagt på sykehus. Tidenes mest grundigste GU jeg noensinnne har tatt. Hadde det ikke vært for det ville jeg sikkert venta lenge... tok sist for 3 år siden Anonymkode: 899c0...3ec Hvorfor ville du ha ventet lenge? Hvorfor ta sjansen? Anonymkode: e14fb...e9e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #28 Skrevet 28. mai 2018 Torsdag forrige uke! I 2016 før det. Og tar igjen om 2 år. Anonymkode: d1fcd...345
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #29 Skrevet 28. mai 2018 Det nærmer seg tre år, så jeg har bestilt time hos privat gynekolog i august. Så får jeg sjekket eggstokker også, det får jeg ikke hos fastlegen. Anonymkode: ea047...c69
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #30 Skrevet 28. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde en svulst på eggstokk som ikke ville blitt oppdaget om jeg ikke tok ul av hele forplantningssulamitten hvert tredje år. Ingen visste om det var en godartet eller ondartet svulst før den ble fjernet... Den vokste fort og ble fjernet noen måneder etter at den var funnet, på de månedene var den blitt betraktelig større og det endte med at de måtte åpne keisersnittarret for å få den ut (de fikk den ikke ut gjennom vanlige kikkhull). Heldigvis var den godartet da, men siden de var så usikre fjernet de rubbel og bit inni der og jeg kom i overgangsalderen fordi du ikke skal ha hormontilskudd før etter at svaret er kommet (du kan ikke få tilskudd om det er ondartet kreft). Veldig glad jeg gikk til privat gynekolog hvert tredje år så de oppdaget svulsten før den ble altfor stor. Anonymkode: 67be3...d57 Oj. Stakkars deg. Hørtes virkelig ikke godt ut. Men så bra at den var godartet 💜 Anonymkode: 8cb03...1c2
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #31 Skrevet 28. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ville du ha ventet lenge? Hvorfor ta sjansen? Anonymkode: e14fb...e9e Fordi jeg er full av angst for folk jeg ikke kjenner og jeg hater å ta en GU, og jeg hater å plukke opp telefonen å ringe for å bestille time. Men nå har jeg jo tatt en så da er jo det i orden Anonymkode: 899c0...3ec
MammantilNurket Skrevet 28. mai 2018 #32 Skrevet 28. mai 2018 Bare noen måneder siden. Jeg skal tilbake over sommeren. Jeg har noen celleforandringer som holdes øye med og går derfor to ganger i året. Utrolig viktig å sjekke seg!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #35 Skrevet 28. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor tar du ul? Anonymkode: 8cb03...1c2 Fordi det er ikke alt man får sjekket ved kun å ta celleprøve. Jeg har aldri hatt celleforandringer, men å ta denne sjekken hvert år gjør jeg med glede. Jeg er også hos fastlegen og tar en full helsesjekk med blodprøver ol hvert år, og det burde egentlig alle gjøre. Anonymkode: cd6e6...8c0
LadyJustice Skrevet 28. mai 2018 #36 Skrevet 28. mai 2018 Tok for 1,5 mnd siden. Jeg tar celleprøve og ul en gang pr år. Har hatt celleforandringer og blitt konisert tidligere. Vil derfor undersøkes årlig fordi det føles tryggere. Selv om denne typen kreft utvikler seg sakte, finnes det eksempler på at det går fort. Mye bedre å sjekke seg en gang for mye enn en gang for lite!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #37 Skrevet 28. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Du vet det bør tas hvert 3.år? Anonymkode: e14fb...e9e Ja det vet jeg. Jeg fikk innkallelse da jeg holdt på å dø av svangerskapsforgiftning. Var over 1 mnd på sykehus med baby. Jeg slet i mange mnd etterpå. Har andre sykdommer i tillegg. Derfor tok det 11 mnd over tiden . Anonymkode: 2ee22...68f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #38 Skrevet 28. mai 2018 Det begynner jeg ikke ta før jeg får en kvinnelig lege eller en stygg mann som er lege Bor på en liten plass der det ikke er kvinnelige leger ledige akkurat nå.Det er helt uaktuelt at min sexye lege som er bare 2 år eldre enn meg,skal ta noen sånne prøver av meg.Jeg er jo egentlig storfornøyd med legen jeg har nå også så frister ikke så veldig å bytte til en lege som kanskje ikke er like flink bare for at han/hun skal ta celleprøve. Anonymkode: 147b5...1e2
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #39 Skrevet 28. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det begynner jeg ikke ta før jeg får en kvinnelig lege eller en stygg mann som er lege Bor på en liten plass der det ikke er kvinnelige leger ledige akkurat nå.Det er helt uaktuelt at min sexye lege som er bare 2 år eldre enn meg,skal ta noen sånne prøver av meg.Jeg er jo egentlig storfornøyd med legen jeg har nå også så frister ikke så veldig å bytte til en lege som kanskje ikke er like flink bare for at han/hun skal ta celleprøve. Anonymkode: 147b5...1e2 Ta deg sammen! Leger er leger for en grunn, Du ofrer helsa de for at legen er fin?! Ærlig talt! Anonymkode: 3c476...eb7
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2018 #40 Skrevet 28. mai 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta deg sammen! Leger er leger for en grunn, Du ofrer helsa de for at legen er fin?! Ærlig talt! Anonymkode: 3c476...eb7 Ehh nei! Fordi det er pinlig når vi er på samme alder. Anonymkode: 147b5...1e2
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #41 Skrevet 29. mai 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lest det, og syntes det er ganske skummelt. Men når fastlegen nekter å ta, jordmoren nekter å ta og Aleris sier at de ikke tar på kvinner under 25 på grunn av at det blir for mange falske positive svar da er det ikke så lett å få tatt den celleprøven. Nå er jeg vaksinert da og livmorhalsen er vel blitt tittet på etter fødslene mine, og når jeg fikk satt inn spiral så håper det er nok frem til jeg fyller 25 til neste år. Eller at de tar den når jeg drar til Aleris på grunn av små-blødningene. Anonymkode: 73988...87d Bra livmorhalsen er tittet på i det minste! De kan nok se om det er grunn til bekymring i noen tilfeller. Fastlegen min tok første celleprøve på meg når jeg var 17 år fordi jeg hadde småblødninger og sår på livmortappen. Viste celleforandringer, så jeg måtte ta ul og jevnlige celleprøver det påfølgende året, men disse så fin ut. Tok deretter celleprøve en gang i året til fylte 20 år, deretter når jeg var 22 år og hvert 3 år etter dette. Alle har vært fine etter den første. Anonymkode: 8b4e7...d35
Pobie Skrevet 29. mai 2018 #42 Skrevet 29. mai 2018 Mai i fjor. Tar hver gang jeg får påminnelse, og er positiv for viruset.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #43 Skrevet 29. mai 2018 Tok det for litt over 1 år siden. Har hatt grove celleforandringer (cin3) og vært konisert. Hadde 3 oppfølginger etter dette og nå kan jeg ta det hver 2-3 år. Tenkte en ny celleprøve neste år igjen for å være på den sikre siden. Celleforandringer rammer definitivt også de under 25. Dere som får beskjed om at dere kan vente 5 år eller slipper å ta den lever i en fantasiverden... Kreft kan ramme alle! Jeg hadde ca 4 år mellom den GU'en som oppdaget celleforandringene og forrige gangen. En eller annen gang på denne tiden hadde det altså forandret seg til cin3. Hadde jeg ventet lenger hadde det mest sannsynligvis utviklet seg til kreft. De fjernet en stor del av livmorhalsen, og ved nye svangerskap må jeg ta det med ro (mye ligging). Det er også en fare for at celleforandringene kommer tilbake. Har hatt HPV viruset tidligere (da jeg var yngre), men har hatt samme partner i 8 år og alt så fint ut. Det at man ikke vil ta gu fordi det er ubehagelig er en dum grunn. Det er mye mer ubehagelig å måtte ta biopsi, konisering, vente på svar, kanskje utvikle kreft, måtte gjennomgå cellegift, kanskje måtte fjerne livmor og eggstokker og potensielt sett dø av spredning. Da snakker man virkelig ubehag! Jeg er takknemlig for at mine celleforandringer ble oppdaget i tide etter en spontanabort og før det neste barnet. Ikke gjem hodet i sanden! Anonymkode: 64ef1...e85
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #44 Skrevet 29. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ehh nei! Fordi det er pinlig når vi er på samme alder. Anonymkode: 147b5...1e2 Jammen da er det jo helt greit, og du har jo en kjempegod grunn 🤯🙄 Jeg er sikker på at en eventuell partner eller barn er helt enig i at du kan få lov til å utvikle kreft så lenge du unngår fem pinlige minutter hos din lege...og ja hvis du ikke forsto så er dette ironi! Anonymkode: cd6e6...8c0
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #45 Skrevet 29. mai 2018 En mnd tid siden. Tar hvert år Anonymkode: 275d8...92e
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #46 Skrevet 29. mai 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tok det for litt over 1 år siden. Har hatt grove celleforandringer (cin3) og vært konisert. Hadde 3 oppfølginger etter dette og nå kan jeg ta det hver 2-3 år. Tenkte en ny celleprøve neste år igjen for å være på den sikre siden. Celleforandringer rammer definitivt også de under 25. Dere som får beskjed om at dere kan vente 5 år eller slipper å ta den lever i en fantasiverden... Kreft kan ramme alle! Jeg hadde ca 4 år mellom den GU'en som oppdaget celleforandringene og forrige gangen. En eller annen gang på denne tiden hadde det altså forandret seg til cin3. Hadde jeg ventet lenger hadde det mest sannsynligvis utviklet seg til kreft. De fjernet en stor del av livmorhalsen, og ved nye svangerskap må jeg ta det med ro (mye ligging). Det er også en fare for at celleforandringene kommer tilbake. Har hatt HPV viruset tidligere (da jeg var yngre), men har hatt samme partner i 8 år og alt så fint ut. Det at man ikke vil ta gu fordi det er ubehagelig er en dum grunn. Det er mye mer ubehagelig å måtte ta biopsi, konisering, vente på svar, kanskje utvikle kreft, måtte gjennomgå cellegift, kanskje måtte fjerne livmor og eggstokker og potensielt sett dø av spredning. Da snakker man virkelig ubehag! Jeg er takknemlig for at mine celleforandringer ble oppdaget i tide etter en spontanabort og før det neste barnet. Ikke gjem hodet i sanden! Anonymkode: 64ef1...e85 Jeg får oppfølging hvert år, det bør du å få! Anonymkode: 275d8...92e
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #47 Skrevet 29. mai 2018 3 timer siden, Pobie skrev: Mai i fjor. Tar hver gang jeg får påminnelse, og er positiv for viruset. Har du fortsatt viruset? Anonymkode: 8bb59...b2f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #48 Skrevet 29. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Tok det for litt over 1 år siden. Har hatt grove celleforandringer (cin3) og vært konisert. Hadde 3 oppfølginger etter dette og nå kan jeg ta det hver 2-3 år. Tenkte en ny celleprøve neste år igjen for å være på den sikre siden. Celleforandringer rammer definitivt også de under 25. Dere som får beskjed om at dere kan vente 5 år eller slipper å ta den lever i en fantasiverden... Kreft kan ramme alle! Jeg hadde ca 4 år mellom den GU'en som oppdaget celleforandringene og forrige gangen. En eller annen gang på denne tiden hadde det altså forandret seg til cin3. Hadde jeg ventet lenger hadde det mest sannsynligvis utviklet seg til kreft. De fjernet en stor del av livmorhalsen, og ved nye svangerskap må jeg ta det med ro (mye ligging). Det er også en fare for at celleforandringene kommer tilbake. Har hatt HPV viruset tidligere (da jeg var yngre), men har hatt samme partner i 8 år og alt så fint ut. Det at man ikke vil ta gu fordi det er ubehagelig er en dum grunn. Det er mye mer ubehagelig å måtte ta biopsi, konisering, vente på svar, kanskje utvikle kreft, måtte gjennomgå cellegift, kanskje måtte fjerne livmor og eggstokker og potensielt sett dø av spredning. Da snakker man virkelig ubehag! Jeg er takknemlig for at mine celleforandringer ble oppdaget i tide etter en spontanabort og før det neste barnet. Ikke gjem hodet i sanden! Anonymkode: 64ef1...e85 Man lever ikke i en fantasiverden hvis man følger retningslinjene for livmorhalskreftprogrammet. De nye retningslinjene tilsier 5 år hvis man er negativ for HPV. Det er primærscreening av HPV for flere grupper av kvinner nå. Er celleprøver normalt og ingen virus så er oppfølgingen 5 år. Du har tydeligvis HPV enda og derfor utviklet det seg til grove celleforandring. Ingen med HPV blir anbefalt 5 års intervaller Anonymkode: 8bb59...b2f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #49 Skrevet 29. mai 2018 Var hos gynekolog for første gang for en mnd siden. Han er vel ca 50 år. Han er skikkelig kul ! Haha. Snakket om helseproblematikken min, ekteskap , livet. fikk så mange råd og tips. Tulla og lo. Var ikke kleint i det hele tatt. Eller , da han satt mellom beina mine og sa mens vi snakket om ting:" Hallo ! Se på meg ! " jeg ville heller se i taket enn å se huet hans mellom beina mine altså! 🙈 Men han hjalp meg MYE med tankene mine og vips er jeg ikke deprimert lenger. Anonymkode: 2ee22...68f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #50 Skrevet 29. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var hos gynekolog for første gang for en mnd siden. Han er vel ca 50 år. Han er skikkelig kul ! Haha. Snakket om helseproblematikken min, ekteskap , livet. fikk så mange råd og tips. Tulla og lo. Var ikke kleint i det hele tatt. Eller , da han satt mellom beina mine og sa mens vi snakket om ting:" Hallo ! Se på meg ! " jeg ville heller se i taket enn å se huet hans mellom beina mine altså! 🙈 Men han hjalp meg MYE med tankene mine og vips er jeg ikke deprimert lenger. Anonymkode: 2ee22...68f Altså; jeg er glad for at han hjalp deg og du følte deg bra etterpå, men å si «vips så er jeg ikke deprimert lenger» er med på å tråkke på de som er deprimerte. Det går ikke over etter en kjapp GU med en god samtalepartner altså Anonymkode: 899c0...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå