Gå til innhold

Når tok du celleprøve sist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok en for 1.5 år siden og så i dag. Jeg er så redd for å få livmorhalskreft at jeg klarte å «grine» meg til en, selv om legen mener det ikke trengs før etter 3 år. Jeg har hørt om kvinner som har utviklet kreft mellom 2 celleprøver på 3 år.

Så jeg nekter å la det gå 3 år mellom. 

Anonymkode: 7538a...81f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok både prøve og biopsi i oktober 

Anonymkode: 8cb03...1c2

Skrevet

Tok det i forbindelse med et av svangerskapene, så 9-13 år ca.

Har hatt et inngrep som gjør at jeg må til spesialist istedenfor fastlege, så jeg barr skyver det forran meg.

Anonymkode: 0fbb4...097

Skrevet

Tror det er et par år siden. Pleier å gjøre det når det kommer påminnelse i posten.

Anonymkode: db3dc...1b8

Skrevet

3 år siden, fikk akkurat brev i posten.

Tror jeg venter til over ferien med å ta. Pleier ta hvert tredje år.

Anonymkode: 67be3...d57

Skrevet

Skulle ønske det fantes en drop-in klinikk for dette. At det bare var å troppe opp og vente på tur.

Anonymkode: 0fbb4...097

Skrevet

Oi, det husker jeg ikke engang. Hmm, fikk jeg ikke et brev for ikke så lenge siden tro

Anonymkode: bd7ab...4ce

Skrevet

Tror jeg skulle gjort drt ifjor, men har kommet litt ut av tellinga. Husker ikke når jeg tok det sist, jeg har vært på kontroll pga andre ting og ofte tatt dette samtidig. Frisk av det ene og da har jeg glemt å sjekke det andre. Vært inn og ut av sykehuset det siste året, så mye har gått i glemmeboka. Satser på de finner ut hva som feiler meg om noen uker når jeg skal på sykehuset igjen, så jeg kommer litt mere til normalen snart. 

Anonymkode: 3cdad...bff

Skrevet

Desember -17. Da var det nesten tre år siden sist. 

Anonymkode: 65087...ade

Skrevet

Jeg tar innvendig ultralyd og celleprøver hos privat gynekolog en gang i året, og nå skal jeg dit igjen i Juni så da er det snart ett år siden.

Anonymkode: cd6e6...8c0

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tar innvendig ultralyd og celleprøver hos privat gynekolog en gang i året, og nå skal jeg dit igjen i Juni så da er det snart ett år siden.

Samme her.

Anonymkode: 1d75c...c93

Skrevet

Sikkert 3 år siden, for jeg fikk påminning om det for noen uker siden. Har time for ny prøve 8. juni. Viktig å passe på. Glad jeg får påminning, ellers hadde det nok gått i glemmeboken her.

Skrevet

2 1/2 år siden. Har ikke HPV-viruset, har bikket 40 og aldri hatt celleforandring, så sikkert lite sannsynlig med livmorhalskreft, men må vel i veien om 1/2 år allikevel... 

Anonymkode: ec390...2eb

Skrevet

Jeg tar GU hvert år ned UL og celleprøve. Min mor døde av kreft spredt fra eggstokkene. Er også testet for arvelig kreft.

Anonymkode: 5ed35...f67

Skrevet

Aldri tatt, er ikke fylt 25 så verken fastlegen eller jordmoren min mener at det er nødvendig. Nå har jeg plutselig begynt å få hyppige små-blødninger etter 7 mnd som blødnings-fri med hormonspiral, så jeg regner med det blir en tur til Aleris for sikkerhets skyld. Har tidligere vært mye plaget med små.blødninger på hormon-prevensjon.

Anonymkode: 73988...87d

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri tatt, er ikke fylt 25 så verken fastlegen eller jordmoren min mener at det er nødvendig. Nå har jeg plutselig begynt å få hyppige små-blødninger etter 7 mnd som blødnings-fri med hormonspiral, så jeg regner med det blir en tur til Aleris for sikkerhets skyld. Har tidligere vært mye plaget med små.blødninger på hormon-prevensjon.

Jenter under 25 kan også få kreft. Det har vi sett flere tilfeller av 😔😔

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar du ul?

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jenter under 25 kan også få kreft. Det har vi sett flere tilfeller av 😔😔

Jeg har lest det, og syntes det er ganske skummelt. Men når fastlegen nekter å ta, jordmoren nekter å ta og Aleris sier at de ikke tar på kvinner under 25 på grunn av at det blir for mange falske positive svar da er det ikke så lett å få tatt den celleprøven. 

Nå er jeg vaksinert da og livmorhalsen er vel blitt tittet på etter fødslene mine, og når jeg fikk satt inn spiral så håper det er nok frem til jeg fyller 25 til neste år. Eller at de tar den når jeg drar til Aleris på grunn av små-blødningene. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest det, og syntes det er ganske skummelt. Men når fastlegen nekter å ta, jordmoren nekter å ta og Aleris sier at de ikke tar på kvinner under 25 på grunn av at det blir for mange falske positive svar da er det ikke så lett å få tatt den celleprøven. 

Nå er jeg vaksinert da og livmorhalsen er vel blitt tittet på etter fødslene mine, og når jeg fikk satt inn spiral så håper det er nok frem til jeg fyller 25 til neste år. Eller at de tar den når jeg drar til Aleris på grunn av små-blødningene. 

Masse lykke til 💜

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her!

Dere som ikke sjekker dere: Få hodet opp av sanden!!

Anonymkode: 2d5bb...aa6

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar du ul?

Jeg hadde en svulst på eggstokk som ikke ville blitt oppdaget om jeg ikke tok ul av hele forplantningssulamitten hvert tredje år. Ingen visste om det var en godartet eller ondartet svulst før den ble fjernet...

Den vokste fort og ble fjernet noen måneder etter at den var funnet, på de månedene var den blitt betraktelig større og det endte med at de måtte åpne keisersnittarret for å få den ut (de fikk den ikke ut gjennom vanlige kikkhull).

Heldigvis var den godartet da, men siden de var så usikre fjernet de rubbel og bit inni der og jeg kom i overgangsalderen fordi du ikke skal ha hormontilskudd før etter at svaret er kommet (du kan ikke få tilskudd om det er ondartet kreft).

Veldig glad jeg gikk til privat gynekolog hvert tredje år så de oppdaget svulsten før den ble altfor stor.

Anonymkode: 67be3...d57

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar du ul?

Eggstokkreft. Ingen annen måte å oppdage det på et relativt tidlig stadium.

Anonymkode: 2d5bb...aa6

Skrevet

Jeg tok forrige for 4 år siden. Tok en nå for én mnd siden. Viste celleforandringer. Skal ta en sjekk nå om 2 uker. 

Anonymkode: 2ee22...68f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok forrige for 4 år siden. Tok en nå for én mnd siden. Viste celleforandringer. Skal ta en sjekk nå om 2 uker. 

Anonymkode: 2ee22...68f

Du vet det bør tas hvert 3.år?

Anonymkode: e14fb...e9e

Skrevet

Tok i år.

Fikk beskjed om at jeg kunne vente 5 år tim neste gang.

Anonymkode: 5b840...3db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...