Gå til innhold

Frekk oppførsel av "svigermor"

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker mer om din adferd enn hennes. Selvfølgelig stiller man i bryllup, uavhengig av hvor mye du kjenner til personen. Dette er samboers familie. Og da skal jo ikke du si «Jammen jeg kjenner dem ikke, så jeg ser ikke vitsen». Jeg har også deltatt i bryllup, dåp, begravelser og annet, i mannens familie hvor jeg ikke nødvendigvis kjente vedkommende godt, men det er jo totalt likegyldig? 

Jeg synes du er den frekke her. 

Anonymkode: 812bf...3c4

Er det en selvfølge å stille i bryllup? Min kusine giftet seg for noen måneder tilbake, jeg pratet sist med henne for 8-9 år siden, kanskje en bursdagshilsen e.l. på facebook.  Vi ga avslag da vi var midt oppe i flytting selv. Jeg hadde ikke kommet i bryllupet til en venn jeg ikke hadde pratet med på 8-9 år så ser ikke hvorfor det er tvang fordi det er familie. Hadde mannen hat nær kontakt med sin kusine og jeg ikke hadde det vært noe annet, men om han aldri prater med henne heller så ser jeg ikke helt vitsen med å dra.

Anonymkode: 10aab...770

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår svigermor godt, sjølv om eg nok hadde teke det opp med son min heller enn svigerdotra, trur eg.  (er ei stund til eg evt har svigerdøtre)   Opplever i deler av slekta at det er kona sin familie som alltid vert prioritert først, (men sjølv dei møter i bryllup) og det kan opplevast sårt.  I bryllup treffest jo heile familien og slekta, så sjølv om du ikkje har noko forhold til brudeparet, så viser de jo og respekt for tanter/onklar ved å møte opp.  Ser at to bryllup kan bli voldsomt, men ville iallefall prøvd å møte i det eine, og sende ei lita helsing/presang i det andre.  Synes det er på sin plass når de er inviterte, sjølv om de ikkje møter i bryllupet.  Vi fekk presangar frå alle søskenbarna, sjølv om dei ikkje var inviterte, (relativt lite bryllup), og har gjeve presang til andre andre søskenbarn.  Synes det er verd å ta vare på band til familie og slekt, sjølv om det altså er mannen din sine og ikkje dine.

Skrevet

enig meg svigermor jeg, uten å ha lest noen av svarene du har fått

Skrevet

Når en blir invitert til bryllup så drar man,jo. Hvor nærme er bryllup i fohold til flyttinga? Dere kan jo starye pakking tidligere så lage en pause så avslutte

Jeg har vært på besøk til mannens familie som jeg har aldri kjent. Vært i begravelse også. Ja,til og med bryllup. Det er fordi jeg respekterer mannen og hans tilknytning til den personen. 

Ingen av grunner du har listet opp,er gode nok grunner. Frisør er latterlig og viser nok hvor dårlige begrunnelser du har til å ikke dra. Jeg ville aldri nevnt slike ting til noen. Flytting kan være noen lunde grunn men...som sagt,om en har vilje til å dra,kan en finne løsning på det også.

Anonymkode: dc55a...441

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

" har ikke råd til frisør"?? Det er ikke sånn at du blir kastet ut av bryllupet om du ikke har vært hos frisøren først! Håper du ikke oppgir en så latterlig grunn til familien til brudeparet!

Anonymkode: b1b5f...7c8

Kunne aldri oppgitt den grunnen til familie. Tror de fleste liker å føle seg best mulig når de skal i bryllup 😉

HI

Anonymkode: b3f05...32b

Skrevet
35 minutter siden, soleia skrev:

Forstår svigermor godt, sjølv om eg nok hadde teke det opp med son min heller enn svigerdotra, trur eg.  (er ei stund til eg evt har svigerdøtre)   Opplever i deler av slekta at det er kona sin familie som alltid vert prioritert først, (men sjølv dei møter i bryllup) og det kan opplevast sårt.  I bryllup treffest jo heile familien og slekta, så sjølv om du ikkje har noko forhold til brudeparet, så viser de jo og respekt for tanter/onklar ved å møte opp.  Ser at to bryllup kan bli voldsomt, men ville iallefall prøvd å møte i det eine, og sende ei lita helsing/presang i det andre.  Synes det er på sin plass når de er inviterte, sjølv om de ikkje møter i bryllupet.  Vi fekk presangar frå alle søskenbarna, sjølv om dei ikkje var inviterte, (relativt lite bryllup), og har gjeve presang til andre andre søskenbarn.  Synes det er verd å ta vare på band til familie og slekt, sjølv om det altså er mannen din sine og ikkje dine.

Det har seg slik at samboer er ikke gira på å dra i noen av bryllupene , men jeg har oppfordret han til å dra i det ene bryllupet, at jeg er med barnet og han drar i bryllupet. Barn er ikke invitert og bryllupet er flere timers kjøretur unna.

HI

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det en selvfølge å stille i bryllup? Min kusine giftet seg for noen måneder tilbake, jeg pratet sist med henne for 8-9 år siden, kanskje en bursdagshilsen e.l. på facebook.  Vi ga avslag da vi var midt oppe i flytting selv. Jeg hadde ikke kommet i bryllupet til en venn jeg ikke hadde pratet med på 8-9 år så ser ikke hvorfor det er tvang fordi det er familie. Hadde mannen hat nær kontakt med sin kusine og jeg ikke hadde det vært noe annet, men om han aldri prater med henne heller så ser jeg ikke helt vitsen med å dra.

Anonymkode: 10aab...770

Jeg tenker og at det ikke er en selvfølge å dra i bryllup, med mindre det er snakk om nær relasjon/nær familie. 

Jeg anser ikke ei kusine man aldri snakker med som en nær relasjon . 

I bryllupet til søstra mi var det flere nære relasjoner som ikke kom, blant annet ei nær venninne av søstra mi.

Virker som folk flest er av den oppfatning at "man skal alltid dra i bryllup når man er invitert".

HI

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du var frekk også. Full forståelse at dere har mye i sommer, samtidig tenker jeg at bryllup, dåp og konfirmasjon er noe man stiller i. Dere er jo invitert fordi de ønsker å ja dere der. 

Når det er sagt, denne avgjørelsen synes jeg mannen din får ta alene, hvis det er slik at det er han som har sagt nei så ville jeg sendt svigermor videre til han. Siden svigermor ringte deg så tenker jeg det muligens er du som er den vanskelige her. 

Du kunne virkelig håndtert svigermor bedre, men hun har ingen rett til å mene noe om deres valg. Uttrykke skuffelse over å ikke få reise i bryllup med sine nærmeste må hun virkelig få lov til. 

Jeg sitter med en liten følelse av at du er den sure svigerdatteren som ikke ønsker kontakt med mannens familie. 

Anonymkode: 66fca...c13

Vet ikke om jeg skrev det tidligere i tråden, men jeg var først fast bestemt på at vi begge skulle dra i bryllupet (Det ene), men så mente mannen at vi hadde nok å gjøre ifht flyttingen og da tenkte jeg det var like greit å droppe det grunnet alt arbeid flyttingen medfører. 

Jeg har aldri sagt at jeg ikke ønsker kontakt med hans familie, men hva du tolker har ikke jeg noe med

HI

Skrevet

Så hyggelig at kusinene hans inviterte deg i bryllupet sitt. Her er det du som er vrang og ikke minst veldig sær. 

Anonymkode: ab128...ae8

Skrevet

For meg virker det som om svigermor spurte deg sånt at hun kunne spre videre til familien at det ivertfall ikke var pga sønnen dere ikke kommer men pga at du ikke ville /gadd/hadde lyst.

Så nå når dere ikke dukker opp, er sønnen "frikjent" mens du er den fæle som bestemte at dere ikke skulle gå i disse bryllupene. 

Jeg tenker nok at svigermor innerst inne forsto at dere ikke hadde tid eller mulighet pga av at dere er mitt oppi flyttingen. Men greit for svigermor at hun nå sikkert gir deg skylden ovenfor hele slekta...

Skrevet

Jeg synes det er noe virkelig hyggelig med brylluper, nemlig at man treffer fetre og kusiner man aldri ser ellers. Bryllup og begravelser og kanskje en og annen rund fødselsdag, det er jo da slekta møtes. Kan godt gå mange år i mellom hver gang her også, men derfor er det jo også ekstra viktig å benytte anledningen når den er der. Og ja, i utgangspunktet synes jeg man skal strekke seg langt for å delta i alle brylluper man blir invitert til - SÅ mange er det jo heller ikke i løpet av livet. 

Anonymkode: e9893...785

Skrevet

Hadde du dratt hvis det var dine kusiner ? Tror det. 

Anonymkode: fc755...04f

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du dratt hvis det var dine kusiner ? Tror det. 

Anonymkode: fc755...04f

Nå er ikke jeg hi, men jeg drar ikke i  bryllup til mine søskenbarn. Det vil si, jeg drar gjerne om kjolen allerede er i skapet, kalenderen er tom og det skjer noe sånt som maks 20min unna (gange). Jeg liker søskenbarna mine, men er ikke nær noen av dem. Ei heller slekta mi, kun nørmeste familie. Så om vi ble invitert til kusinen min, vi takket nei pga flytting/langt unna/mye å gjøre ville jeg blitt ganske forbanna om mamma hadde snakket sånn til mannen min! Hun får snakke med meg om det som angår min del av slekta! 

Det er ikke alle som på død og liv er close med hele slekta og elsker å være "sjefen for feiringer og gaver" i egenskap av å være kvinne. Mener fremdeles at svigermor blander seg i noe som ikke er hennes sak (dere er vel voksne som evner å ta avgjørelser som er mest hensiktsmessige for dere!?) og at hun heller burde rettet kritikken mot sønnen. 

Folk skal så ofte ha det til at svigerdatter er slangen i paradis som ødelegger for mor og sønn. Det er noe som heter å kutte navlestrengen og la de voksne barna leve egne liv!

Anonymkode: 32a70...320

Skrevet

Det har seg slik at samboer er ikke gira på å dra i noen av bryllupene , men jeg har oppfordret han til å dra i det ene bryllupet, at jeg er med barnet og han drar i bryllupet. Barn er ikke invitert og bryllupet er flere timers kjøretur unna.

HI

Det høyres ut som ein plan.  Høyres jo ut som det var mannen din ho burde "kjefta" på, så om ho nemner det på nytt, så får du seie som eg seier av og til, både til svigermor og mor mi som klagar over svigerdotter, "du får snakke med son din".  Dei må ta ansvar for å halde kontakt med familien sin mennene og.  Det er fort svigerdøtre som vert syndebukken.

Skrevet

Har ikke lest svarene du har fått, men skal vedde for at hadde det vært din familie hadde du dratt!!! Synes du fremstår snobbete og særdeles egoistisk!! Klart du får til to bryllup, dette er ren skjær egoisme!

Anonymkode: ccbe9...8e1

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke lest svarene du har fått, men skal vedde for at hadde det vært din familie hadde du dratt!!! Synes du fremstår snobbete og særdeles egoistisk!! Klart du får til to bryllup, dette er ren skjær egoisme!

Anonymkode: ccbe9...8e1

Hvofor er det forventet at alt som kan krype og gå skal dukke oppbare fordi to har bestemt seg for å gifte seg? Er det ikke egoistisk å KREVE at søskenbarn skal måtte snu livet på hodet når man gifter seg? Ønsker du gjester i ditt bryllup som føler at de egentlig ikke har tid til å være der? 

OG HVORFOR KJEFTER FOLK PÅ HI, OG IKKE SAMBOER??? Det er hans slekt, han kunne dra, ble oppmuntret av hi, men ville ikke. 

Skrevet
2 timer siden, 3 i april skrev:

For meg virker det som om svigermor spurte deg sånt at hun kunne spre videre til familien at det ivertfall ikke var pga sønnen dere ikke kommer men pga at du ikke ville /gadd/hadde lyst.

Så nå når dere ikke dukker opp, er sønnen "frikjent" mens du er den fæle som bestemte at dere ikke skulle gå i disse bryllupene. 

Jeg tenker nok at svigermor innerst inne forsto at dere ikke hadde tid eller mulighet pga av at dere er mitt oppi flyttingen. Men greit for svigermor at hun nå sikkert gir deg skylden ovenfor hele slekta...

Det var min tanke også! Merkelig hvordan det alltid er konene som skal få skylda. 

Hvis svigermor har problemer med at hi og mannen ikke skal i bryllup, så får hun ta det med sønnen sin!

Anonymkode: 234e3...33b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var min tanke også! Merkelig hvordan det alltid er konene som skal få skylda. 

Hvis svigermor har problemer med at hi og mannen ikke skal i bryllup, så får hun ta det med sønnen sin!

Her er jo saken hvordan hi svarte sin svigermor. Hun kunne godt henvist henne til mannen uten å ta en spydig tone igjen.  

Anonymkode: 04931...022

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er jo saken hvordan hi svarte sin svigermor. Hun kunne godt henvist henne til mannen uten å ta en spydig tone igjen.  

Anonymkode: 04931...022

Eventuelt så kunne jo svigermor uttrykt misnøyen sin direkte til sønnen, og ikke kommer med oppgulp til hi?

"Svigermor" spurte om vi skulle i bryllupene og da sa jeg "Nei. Vi har nok med flyttingen og alt det medfører" (i juli skal vi flytte fra nord til sør) .Da sa hun "Såpass ja" i en negativ tone. Videre sa hun "Hvis de hadde visst at de ikke kunne regne med dere så kunne de like godt invitert noen andre for det var nok av folk de hadde lyst å invitere . Dessuten tenker jeg at man får tid til det man prioriterer".

Skrevet

Hvofor er det forventet at alt som kan krype og gå skal dukke oppbare fordi to har bestemt seg for å gifte seg? Er det ikke egoistisk å KREVE at søskenbarn skal måtte snu livet på hodet når man gifter seg? Ønsker du gjester i ditt bryllup som føler at de egentlig ikke har tid til å være der? 

OG HVORFOR KJEFTER FOLK PÅ HI, OG IKKE SAMBOER??? Det er hans slekt, han kunne dra, ble oppmuntret av hi, men ville ikke. 

Fordi det er normen. Man møter selvfølgelig i familiemedlemmers bryllup. Det er selvsagt hos de fleste. Din holdning til bryllup er jo håpløs. Egoistisk? Det er ikke en vanlig tirsdag vi snakker om. Ens bryllupsdag er en av de viktigste datoene i ens liv, og da vil man gjerne feire med venner og familie. Og heldigvis er de fleste andre opptatt av å stille opp for familie på disse dagene.

Skrevet

Syns svaret ditt ikke bidro til å dempe konflikten, men svigermor hadde seg selv å takke. Av tre grunner:

1) hun burde spurt sin sønn, ikke hans kone

2) hun burde ikke si "man får til den man prioriterer"

og 

3) hun burde uansett ikke mene noe om hvorvidt dere prioriterer rett eller ikke.

Og helt ærlig: så lenge gjestene svarer jatakk eller neitakk til vertskapet innen s.u.-dato, så har da virkelig ikke brudens tante noe hun skulle ha sagt om det?!?!

Anonymkode: bc9c9...39d

Skrevet

Fordi det er normen. Man møter selvfølgelig i familiemedlemmers bryllup. Det er selvsagt hos de fleste. Din holdning til bryllup er jo håpløs. Egoistisk? Det er ikke en vanlig tirsdag vi snakker om. Ens bryllupsdag er en av de viktigste datoene i ens liv, og da vil man gjerne feire med venner og familie. Og heldigvis er de fleste andre opptatt av å stille opp for familie på disse dagene.

Tror du kusinene feller noen tårer over å ikke få besøk av de familiemedlemmene man har minst med å gjøre i det daglige? Det tror ikke jeg. Jeg liker alle mine fettere, jeg, altså. Men ser ikke på det som at de trenger å "stille opp" for meg.

Anonymkode: bc9c9...39d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min holdning til bryllup er ikke håpløs. Jeg lider ikke av snill pike syndrom og må please alle rundt meg. Her tar mannen min seg av SIN del av familien og jeg tar min. Å ikke møte i bryllup til slekt man egentlig ikke kjenner er en prioritering, og den må folk få ta. Bare fordi man deler gener betyr ikke det at man har noe felles eller liker hverandre en gang. Mange velger å fase ut deler av slekta si av ulike årsaker. Det er lov. 

Skrevet
7 timer siden, 3 i april skrev:

Snakk om å oppkonstruere noe dramatisk. 

Enten har du en kognitiv svikt eller så er det ren trolling 😉

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min holdning til bryllup er ikke håpløs. Jeg lider ikke av snill pike syndrom og må please alle rundt meg. Her tar mannen min seg av SIN del av familien og jeg tar min. Å ikke møte i bryllup til slekt man egentlig ikke kjenner er en prioritering, og den må folk få ta. Bare fordi man deler gener betyr ikke det at man har noe felles eller liker hverandre en gang. Mange velger å fase ut deler av slekta si av ulike årsaker. Det er lov. 

Kanskje vi kan konkludere med at mange lider av "snill-pike-syndrom" og mister seg selv oppi det hele til tider. Ikke rart mange er utbrent for tiden, da mange pleaser folk rundt seg og nedprioriterer seg selv. Det var en digresjon, men kom til å tenke på det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...