Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Jeg og samboer er invitert i to bryllup i sommer, to av hans kusiner, som han har lite/ingen kontakt med. Jeg har kun møtt den ene kusinen og det er 3 år siden sist, hun andre har jeg bare hilst på en gang for mange år siden. "Svigermor" spurte om vi skulle i bryllupene og da sa jeg "Nei. Vi har nok med flyttingen og alt det medfører" (i juli skal vi flytte fra nord til sør) .Da sa hun "Såpass ja" i en negativ tone. Videre sa hun "Hvis de hadde visst at de ikke kunne regne med dere så kunne de like godt invitert noen andre for det var nok av folk de hadde lyst å invitere . Dessuten tenker jeg at man får tid til det man prioriterer". Jeg ble mektig provosert og kjente jeg måtte telle til ti inni meg . Jeg sa "Hva er det du insinuerer?" Hun sa "Jeg er vant til at hele familien møter opp i slike begivenheter". Jeg sa til henne "Det virker som du prøver å gi oss dårlig samvittighet for at vi ikke skal dra". Så kom det frem at hun er skuffa over at vi ikke drar Jeg tenker hun trenger ikke være enig i alle våre valg, men hun kan i det minste respektere de. Jeg kunne sagt til henne at "Hvordan ville du reagert hvis jeg hadde sagt til deg at du ikke prioriterte å besøke datteren din i Oslo?" Hun har en datter i Oslo som hun sa hun skulle besøke , men droppet det . Jeg holdt meg for god til å kritisere henne, ville ikke vært hensiktsmessig Hva tenker dere om atferden til "svigermor"? Anonymkode: b3f05...32b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Jeg tenker mer om din adferd enn hennes. Selvfølgelig stiller man i bryllup, uavhengig av hvor mye du kjenner til personen. Dette er samboers familie. Og da skal jo ikke du si «Jammen jeg kjenner dem ikke, så jeg ser ikke vitsen». Jeg har også deltatt i bryllup, dåp, begravelser og annet, i mannens familie hvor jeg ikke nødvendigvis kjente vedkommende godt, men det er jo totalt likegyldig? Jeg synes du er den frekke her. Anonymkode: 812bf...3c4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker mer om din adferd enn hennes. Selvfølgelig stiller man i bryllup, uavhengig av hvor mye du kjenner til personen. Dette er samboers familie. Og da skal jo ikke du si «Jammen jeg kjenner dem ikke, så jeg ser ikke vitsen». Jeg har også deltatt i bryllup, dåp, begravelser og annet, i mannens familie hvor jeg ikke nødvendigvis kjente vedkommende godt, men det er jo totalt likegyldig? Jeg synes du er den frekke her. Anonymkode: 812bf...3c4 Så du synes svigermor har rett til å rakke ned på våre valg? Jeg har jobb hele sommer i tillegg til at jeg skal søke jobb samt all organisering som flytting medfører. Jeg har ikke sagt at eneste ord til henne om at jeg ikke har lyst å dra i bryllup. Har bare forklart at det ikke passer, men synes helt ærlig ikke det skal være nødvendig å "forsvare" hvorfor man ikke drar. Det er mulig samboer drar i det ene bryllupet mens jeg er hjemme med barnet vårt. HI Anonymkode: b3f05...32b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 Jeg synes også det var du som var frekk. "Hva er det du insinuerer", er en rimelig konfliktskapende kommentar, der ville jeg nok heller ha sagt noe sånt som: "Vi kan dessverre ikke på grunn av flytting, men ville veldig gjerne ha vært med hvis det kunne la seg gjøre." Hvilket det sannsynligvis kunne, eller blir det altfor dyrt å reise frem og tilbake e.l.? Har man ikke råd, så har man ikke råd, men så er det jo det du burde forklart til svigermor. I utgangspunktet bør man stille i bryllup, hvis man på noen måte kan få det til. Anonymkode: e9893...785
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så du synes svigermor har rett til å rakke ned på våre valg? Jeg har jobb hele sommer i tillegg til at jeg skal søke jobb samt all organisering som flytting medfører. Jeg har ikke sagt at eneste ord til henne om at jeg ikke har lyst å dra i bryllup. Har bare forklart at det ikke passer, men synes helt ærlig ikke det skal være nødvendig å "forsvare" hvorfor man ikke drar. Det er mulig samboer drar i det ene bryllupet mens jeg er hjemme med barnet vårt. HI Anonymkode: b3f05...32b Du poengterer jo at du ikke har noe særlig forhold til disse kusinene, så ja, jeg vil tro det er relevant. Antakeligvis er bryllupet da nedprioritert, på bakgrunn av det, slik det fremstår. Og når du begynner å skal «ta igjen» med hennes datter i Oslo, så fremstår du veldig umoden og igjen, mer frekk en svigermor. Anonymkode: 812bf...3c4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du poengterer jo at du ikke har noe særlig forhold til disse kusinene, så ja, jeg vil tro det er relevant. Antakeligvis er bryllupet da nedprioritert, på bakgrunn av det, slik det fremstår. Og når du begynner å skal «ta igjen» med hennes datter i Oslo, så fremstår du veldig umoden og igjen, mer frekk en svigermor. Anonymkode: 812bf...3c4 *enn svigermor Beklager skrivefeil! Anonymkode: 812bf...3c4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så du synes svigermor har rett til å rakke ned på våre valg? Jeg har jobb hele sommer i tillegg til at jeg skal søke jobb samt all organisering som flytting medfører. Jeg har ikke sagt at eneste ord til henne om at jeg ikke har lyst å dra i bryllup. Har bare forklart at det ikke passer, men synes helt ærlig ikke det skal være nødvendig å "forsvare" hvorfor man ikke drar. Det er mulig samboer drar i det ene bryllupet mens jeg er hjemme med barnet vårt. HI Anonymkode: b3f05...32b Jeg er ikke den som svarte deg først, men jeg mener nok også at du var den frekke i samtalen med svigermor (og i alle fall med tanke på den holdningen du viser mot svigermor i denne tråden). Det er egentlig underordnet om dere drar i bryllupet eller ikke, men måten du svarte svigermor på er meget konfliktskapende og jeg forstår godt at svigermor fikk piggene ut. Når det kommer til bryllupet så synes jeg nok også at man bør gjøre det man kan for å delta når man har blitt invitert, men om dere har en gyldig grunn eller ikke skal ikke jeg begi meg ut på å mene noe om. Anonymkode: bb4e3...acc
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes også det var du som var frekk. "Hva er det du insinuerer", er en rimelig konfliktskapende kommentar, der ville jeg nok heller ha sagt noe sånt som: "Vi kan dessverre ikke på grunn av flytting, men ville veldig gjerne ha vært med hvis det kunne la seg gjøre." Hvilket det sannsynligvis kunne, eller blir det altfor dyrt å reise frem og tilbake e.l.? Har man ikke råd, så har man ikke råd, men så er det jo det du burde forklart til svigermor. I utgangspunktet bør man stille i bryllup, hvis man på noen måte kan få det til. Anonymkode: e9893...785 Litt vanskelig å få fram her, men svigermor sa det på en frekk og dømmende måte og jeg følte på ingen måte at det var tydelig og vennlig kommunikasjon. Ja, i utgangspunktet stiller man, men det er ikke alltid man har mulighet. Dessuten føler jeg ikke vi har råd til å dra i bryllupet mtp pengegave til brudeparet og jeg har heller ikke råd å dra til frisør før bryllupet. Årsaken er at flyttingen medfører mye utgifter, men dette sa jeg ikke til svigermor da jeg anså det unødvendig å holde en "forsvarstale". HI Anonymkode: b3f05...32b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #10 Skrevet 2. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du poengterer jo at du ikke har noe særlig forhold til disse kusinene, så ja, jeg vil tro det er relevant. Antakeligvis er bryllupet da nedprioritert, på bakgrunn av det, slik det fremstår. Og når du begynner å skal «ta igjen» med hennes datter i Oslo, så fremstår du veldig umoden og igjen, mer frekk en svigermor. Anonymkode: 812bf...3c4 Jeg tenkte det, men sa ingenting til henne, heldigvis 😊 HI Anonymkode: b3f05...32b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #11 Skrevet 2. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke den som svarte deg først, men jeg mener nok også at du var den frekke i samtalen med svigermor (og i alle fall med tanke på den holdningen du viser mot svigermor i denne tråden). Det er egentlig underordnet om dere drar i bryllupet eller ikke, men måten du svarte svigermor på er meget konfliktskapende og jeg forstår godt at svigermor fikk piggene ut. Når det kommer til bryllupet så synes jeg nok også at man bør gjøre det man kan for å delta når man har blitt invitert, men om dere har en gyldig grunn eller ikke skal ikke jeg begi meg ut på å mene noe om. Anonymkode: bb4e3...acc Jeg følte svigermor var dømmende og forutinntatt så dermed ble svarene mine slik de ble. Der og da oppfattet jeg at jeg responderte greit. Følte hun var alt annet enn vennlig og det har jeg opplevd flere ganger også så det gjør nok ikke saken noe bedre. Svigermor har gjentatte ganger kritisert meg og samboer ubegrunnet så relasjonen er nok ikke i utgangspunktet optimal. HI Anonymkode: b3f05...32b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #12 Skrevet 2. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Litt vanskelig å få fram her, men svigermor sa det på en frekk og dømmende måte og jeg følte på ingen måte at det var tydelig og vennlig kommunikasjon. Ja, i utgangspunktet stiller man, men det er ikke alltid man har mulighet. Dessuten føler jeg ikke vi har råd til å dra i bryllupet mtp pengegave til brudeparet og jeg har heller ikke råd å dra til frisør før bryllupet. Årsaken er at flyttingen medfører mye utgifter, men dette sa jeg ikke til svigermor da jeg anså det unødvendig å holde en "forsvarstale". HI Anonymkode: b3f05...32b Men altså det avler ikke god kommunikasjon å legge seg ned på svigermor sitt nivå og svare like nebbete tilbake. Dere har begge ansvaret for god kommunikasjon, og hvis du opplever at svigermor ikke er god på det så må du gå foran med et godt eksempel. Jeg ser heller ikke at ikke å ha råd til frisør er noen god grunn til å utebli fra et bryllup, og nå fremstår du på en litt desperat måte i forhold til at du ikke får den støtten du hadde forventet og derfor fyller på med info som ikke er viktig i denne sammenheng. Anonymkode: bb4e3...acc
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 6 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Du fremstår vrang og nebbete. På hvilken måte? Nå kommer bare en bitteliten bit av historien frem her HI Anonymkode: b3f05...32b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #14 Skrevet 2. mai 2018 Jeg mener at du ikke skal måtte stå til rette overfor din svigermor om hvorfor dere ikke kan komme.. Hun bør respektere deg for dine valg hvis hun ønsker at du skal akseptere henne for det hun velger. Jeg har avlyst mange bryllup i min egen familie av ulike årsaker og jeg har ikke giddet å utbrodere hvorfor jeg takket nei. Familien har tatt et nei for et nei, uten å grave om hvorfor, de ville ikke fått noe utfyllende svar likevel og det har de nok skjønt. Det er ikke alltid det passer å gå og sånn er det bare. Og hvis mannen din vil gå alene, så er jo det fint, men han trenger heller ikke stå til rette for hvorfor du ikke kommer. Anonymkode: da6ad...a39
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #15 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men altså det avler ikke god kommunikasjon å legge seg ned på svigermor sitt nivå og svare like nebbete tilbake. Dere har begge ansvaret for god kommunikasjon, og hvis du opplever at svigermor ikke er god på det så må du gå foran med et godt eksempel. Jeg ser heller ikke at ikke å ha råd til frisør er noen god grunn til å utebli fra et bryllup, og nå fremstår du på en litt desperat måte i forhold til at du ikke får den støtten du hadde forventet og derfor fyller på med info som ikke er viktig i denne sammenheng. Anonymkode: bb4e3...acc Jeg får være god på kommunikasjon heretter da. Bryllupsgave er dyrt så jeg anser det som en gyldig grunn . Ang frisør så føles det ikke komfortabelt for meg å dra i bryllup når jeg ikke har vært hos frisør siden november . Klarer ikke en gang flette håret mitt for fin frisyre HI Anonymkode: b3f05...32b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #16 Skrevet 2. mai 2018 Spør deg selv, hva ønsket du å oppnå med den kommentaren tilbake? Uansett hva forhistorien er, og hvordan kroppsspråk/toneleie hun hadde, og ja om det var frekt av henne eller ikke tilogmed -Du har like mye ansvar som henne til å ikke skape konflikt og ja god kommunikasjon, selv om hun kanskje dropper ballen litt der. Da må du heve deg over , og være enda rausere. ..,hvis du ikke ønsker konflikt da. Liker du å krangle så er det jo bare å fortsette å svare nebbete tilbake, sånn som du gjorde. Anonymkode: 8a013...dbe
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 Her er det svigermor som legger seg i noe hun ikke har noe med, samtidig som det virker som hun prøver å få dere til å få dårlig samvittighet. Om det er så ille at dere ikke drar, så er det vel sønnen sin hun må snakke med, ikke deg. De fleste blir med på ting som er veldig viktig for sin samboer, og jeg tolker det dithen at siden DERE ikke skal dra et det ikke en prioritet for HAM. Eventuelt kunne han faktisk dratt alene, slik at du kunne fortsett med de flytterelaterte tingene. Svigermor står fritt til å legge seg opp i ting hun ikke har noe med, men da må hun også tåle å få spørsmål om hvorfor og hva hennes agenda er. Selvfølgelig er det greit å holde det sivilisert og bruke folkeskikk. Du skal tross alt ha en relasjon til henne i mange år. Anonymkode: 32a70...320
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt vanskelig å få fram her, men svigermor sa det på en frekk og dømmende måte og jeg følte på ingen måte at det var tydelig og vennlig kommunikasjon. Ja, i utgangspunktet stiller man, men det er ikke alltid man har mulighet. Dessuten føler jeg ikke vi har råd til å dra i bryllupet mtp pengegave til brudeparet og jeg har heller ikke råd å dra til frisør før bryllupet. Årsaken er at flyttingen medfører mye utgifter, men dette sa jeg ikke til svigermor da jeg anså det unødvendig å holde en "forsvarstale". HI Anonymkode: b3f05...32b " har ikke råd til frisør"?? Det er ikke sånn at du blir kastet ut av bryllupet om du ikke har vært hos frisøren først! Håper du ikke oppgir en så latterlig grunn til familien til brudeparet! Anonymkode: b1b5f...7c8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det svigermor som legger seg i noe hun ikke har noe med, samtidig som det virker som hun prøver å få dere til å få dårlig samvittighet. Om det er så ille at dere ikke drar, så er det vel sønnen sin hun må snakke med, ikke deg. De fleste blir med på ting som er veldig viktig for sin samboer, og jeg tolker det dithen at siden DERE ikke skal dra et det ikke en prioritet for HAM. Eventuelt kunne han faktisk dratt alene, slik at du kunne fortsett med de flytterelaterte tingene. Svigermor står fritt til å legge seg opp i ting hun ikke har noe med, men da må hun også tåle å få spørsmål om hvorfor og hva hennes agenda er. Selvfølgelig er det greit å holde det sivilisert og bruke folkeskikk. Du skal tross alt ha en relasjon til henne i mange år. Anonymkode: 32a70...320 Jeg er enig i dette. Dette er en sak hun får diskutere med sin sønn. Anonymkode: 0cc72...aae
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt vanskelig å få fram her, men svigermor sa det på en frekk og dømmende måte og jeg følte på ingen måte at det var tydelig og vennlig kommunikasjon. Ja, i utgangspunktet stiller man, men det er ikke alltid man har mulighet. Dessuten føler jeg ikke vi har råd til å dra i bryllupet mtp pengegave til brudeparet og jeg har heller ikke råd å dra til frisør før bryllupet. Årsaken er at flyttingen medfører mye utgifter, men dette sa jeg ikke til svigermor da jeg anså det unødvendig å holde en "forsvarstale". HI Anonymkode: b3f05...32b Du trenger ikke dra til frisøren og du kan kjøpe en billigere gave. Anonymkode: 677cf...b33
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #21 Skrevet 2. mai 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg får være god på kommunikasjon heretter da. Bryllupsgave er dyrt så jeg anser det som en gyldig grunn . Ang frisør så føles det ikke komfortabelt for meg å dra i bryllup når jeg ikke har vært hos frisør siden november . Klarer ikke en gang flette håret mitt for fin frisyre HI Anonymkode: b3f05...32b Nå gir man bryllupsgave etter økonomi, men hvis dere ikke har råd til å kjøpe en gave til 2-300 kroner så er det en grunn. Når det kommer til frisør så jeg mener fortsatt at ikke råd til frisør er en god grunn. Det er noen ganger i livet man gjør ting man ikke er komfortabel med, men man gjør det for andre. I ett bryllup så deltar man ikke for sin egen del, man deltar for brudeparets sin del. Brudeparet ønsket dere i bryllupet, og da mener jeg at å ikke være fin på håret er en grunn til å utebli. Men som sagt før så har ikke jeg forutsetning for å kunne mene noe om deres mulighet til å delta i bryllup eller ikke, jeg reagerte egentlig kun på at du omtaler svigermor som frekk når du legger deg på samme nivå i samtalen og bidrar derfor til å eskalerer den ufine kommunikasjonsmåten. Anonymkode: bb4e3...acc
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #22 Skrevet 2. mai 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg får være god på kommunikasjon heretter da. Bryllupsgave er dyrt så jeg anser det som en gyldig grunn . Ang frisør så føles det ikke komfortabelt for meg å dra i bryllup når jeg ikke har vært hos frisør siden november . Klarer ikke en gang flette håret mitt for fin frisyre HI Anonymkode: b3f05...32b Det er ikke du som er hovedpersonen. Noen ganger kan man ikke dra i bryllup, men dine unnkyldninger er så egoistiske og selvopptatte at jeg godt forstår at svigermor blir oppgitt og forsøker å få deg til å forstå at familiebrylluper er noe det forventes at dere prioriterer. Anonymkode: 677cf...b33
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #23 Skrevet 2. mai 2018 Her har du et problem.... skjønner godt at svigermor reagerer som hun gjør. Man drar da i bryllup uansett hvor godt man kjenner de, om det er familie og man er invitert. Det er dårlig av deg/dere. Og det at du i tillegg sier det på måten du gjør er bare drit frekt.. Anonymkode: c4c91...6fb
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #24 Skrevet 2. mai 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå gir man bryllupsgave etter økonomi, men hvis dere ikke har råd til å kjøpe en gave til 2-300 kroner så er det en grunn. Når det kommer til frisør så jeg mener fortsatt at ikke råd til frisør er en god grunn. Det er noen ganger i livet man gjør ting man ikke er komfortabel med, men man gjør det for andre. I ett bryllup så deltar man ikke for sin egen del, man deltar for brudeparets sin del. Brudeparet ønsket dere i bryllupet, og da mener jeg at å ikke være fin på håret er en grunn til å utebli. Men som sagt før så har ikke jeg forutsetning for å kunne mene noe om deres mulighet til å delta i bryllup eller ikke, jeg reagerte egentlig kun på at du omtaler svigermor som frekk når du legger deg på samme nivå i samtalen og bidrar derfor til å eskalerer den ufine kommunikasjonsmåten. Anonymkode: bb4e3...acc Det skulle stå "å ikke være fin på håret er ikke en grunn til å utbli" Anonymkode: bb4e3...acc
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #25 Skrevet 2. mai 2018 Jeg synes du var frekk også. Full forståelse at dere har mye i sommer, samtidig tenker jeg at bryllup, dåp og konfirmasjon er noe man stiller i. Dere er jo invitert fordi de ønsker å ja dere der. Når det er sagt, denne avgjørelsen synes jeg mannen din får ta alene, hvis det er slik at det er han som har sagt nei så ville jeg sendt svigermor videre til han. Siden svigermor ringte deg så tenker jeg det muligens er du som er den vanskelige her. Du kunne virkelig håndtert svigermor bedre, men hun har ingen rett til å mene noe om deres valg. Uttrykke skuffelse over å ikke få reise i bryllup med sine nærmeste må hun virkelig få lov til. Jeg sitter med en liten følelse av at du er den sure svigerdatteren som ikke ønsker kontakt med mannens familie. Anonymkode: 66fca...c13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå