Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #26 Skrevet 23. april 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er angioødem, ja. Anonymkode: 3593b...bf4 Men er det feks en medisin du tar som gjør at du får dette da? Kan du bytte medisiner? Kan du ev prøve medisiner MOT elveblest (Atarax feks)? Anonymkode: a46a4...bfc
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #27 Skrevet 23. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tåler ikke no egg. Ikke melkefri margarin heller (kokos!?). Tåler ikke fun light. Men kan faktisk hende jeg tåler sukrin det kan jeg prøve. Anonymkode: 3593b...bf4 Men hvordan kan du ikke tåle No Egg? Fun light? Det er jo ikke noe frukt eller bær i den saften i det heletatt? Melkefri margarin kan det hende du reagerer på fordi det ofte er soya i det, men det finnes margarin som er helt melke -og soyafri også, test ut den? Anonymkode: 457e7...9a7
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #28 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Stakkars deg da. Du har laget flere tråder her ikke sant? Føler veldig med deg, og svigermora di kan ta seg en bolle (siden du ikke kan) 😊 Men hvor utredes du? Privat eller sykehus? Jeg ble utredet flere år på sykehus. Psykisk var konklusjonen. Plagene og symptomene var reelle de altså. Alt kom fra eget hode. Jeg fikk skrapet sammen penger og ble utredet privat. Det er en lang sykdomshistorie etter det, kortversjonen er at jeg var intolerant mot nesten alt av det som kalles basisvarer i Norge, mel, melk, egg, potet, masse frukt osv. I tillegg manglet jeg nesten alt man kan mangle av vitaminer og mineraler, jeg hadde lekkasje fra tarm ( den klarte ikke ta opp næring pga flere år med diaré) Jeg fikk hjelp, masse medisiner, kostholdsveiledning osv. Det tok meg fem år å hente meg inn. Nå er jeg «bare» allergisk mot melk og banan, jeg kan spise noe av det jeg er intolerant mot men går jevnlig på dietten min for å stabilisere kroppen. Det finnes hjelp for deg, dessverre er ikke det norske helsevesen rustet til å løse mystiske plager. Masse lykke til. Og slutt å plage deg selv med hva andre måtte mene om deg. Hvis folk ikke liker deg slik de er, kvitt deg med de. Du kan også kutte ut svigermor om hun behandler deg dårlig. Anonymkode: 217d8...8b7 En ting til. Siden kroppen min var så totalt i ubalanse så fikk jeg ikke alltid lik reaksjon på matvarer. Å føre matdagbok gav ingen svar fordi jeg hadde noen ganger forsinket reaksjon på ting. Og kombinasjonen av matvarer kunne trigge en reaksjon sammen men ikke hver for seg. Anonymkode: 217d8...8b7
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #29 Skrevet 23. april 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Misforstå meg rett. Jeg får sosial angst av å ikke kunne spise normal mat. Jeg får ikke intoleranser (?) av sosial angst. Det starter med maten. Anonymkode: 3593b...bf4 Selv om rekkefølgen er som den er så er jo det at du får sosial angst pga. at du ikke kan spise "normal mat" noe du bør ta tak i. For selv om det du ikke tåler er reelt og fysisk så kan disse plagene forverres når du går inn i en angstproblematikk pga. dette også. Det er jo tydelig at dette er noe du sliter veldig med. Jeg har mye jeg ikke kan spise også, men jeg bryr meg katten i hva andre mener om hva jeg tåler. Jeg har også flere intoleranser som gjør at det kan variere hvor mye jeg tåler av noe, eller om jeg ikke tåler noe av det. Dette er selvfølgelig vanskelig for andre å forstå, men da er det formen min og totalbelastningene de dagene som avgjør om jeg kan spise noe eller ikke. Noen ganger kan jeg være i form til å takle problemene som kommer etter å ha spist feil, andre ganger er jeg ikke i form til det, belastningen blir for stor, ofte i dagevis etterpå. Gidder jeg, forklarer jeg dette til folk, noen forstår, andre velger å tro at det er psykisk (det er de som ikke kan noe om slik problematikk). Skal jeg et sted hvor jeg vet de serverer ting jeg ikke tåler, da tar jeg enten med noe selv, eller jeg spiser på forhånd. Jeg gjør ikke noe større ut av det enn det er, jeg går ikke inn i diskusjoner med noen. Personer som konsekvent er negative har jeg redusert kontakt med eller kuttet ut. Men du sier jo selv at du får sosial angst av dette, HI, og da bør du absolutt ta tak i akkurat den biten, for det vil gå altfor mye utover livet ditt. Hva stopper deg fra å søke hjelp for angstproblematikken? Ellers støtter jeg anonym 8b7... utredningen på allergi/intoleranser er altfor dårlig i Norge. Jeg har også fått desidert best hjelp utenfor det offentlige helsevesenet. På Riksen har de innrømmet det selv, de har har for lite kunnskap på dette området. Anonymkode: 47154...c64
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #30 Skrevet 24. april 2018 Jeg hovner også opp av dessert.. over magen og ræva😆 Anonymkode: f597f...f6b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #31 Skrevet 24. april 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hovner opp. Jeg hovner opp. Soya, alle frukter og bær, tåler ikke hveteboller/kanelboller - aner ikke hvorfor, melk, egg, sjokolade, koffein (kaffe, te, kakaobønner etc.), alle nøtter, mandler, gulrøtter, linser og bønner, skalldyr, erter. Hadde satt pris på en oppskrift Anonymkode: 3593b...bf4 Sukkerspinn! Anonymkode: adab5...c23
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #32 Skrevet 24. april 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sukkerspinn! Anonymkode: adab5...c23 Får be svigermor gå til innkjøp av sukkerspinnmaskin Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #33 Skrevet 24. april 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Selv om rekkefølgen er som den er så er jo det at du får sosial angst pga. at du ikke kan spise "normal mat" noe du bør ta tak i. For selv om det du ikke tåler er reelt og fysisk så kan disse plagene forverres når du går inn i en angstproblematikk pga. dette også. Det er jo tydelig at dette er noe du sliter veldig med. Jeg har mye jeg ikke kan spise også, men jeg bryr meg katten i hva andre mener om hva jeg tåler. Jeg har også flere intoleranser som gjør at det kan variere hvor mye jeg tåler av noe, eller om jeg ikke tåler noe av det. Dette er selvfølgelig vanskelig for andre å forstå, men da er det formen min og totalbelastningene de dagene som avgjør om jeg kan spise noe eller ikke. Noen ganger kan jeg være i form til å takle problemene som kommer etter å ha spist feil, andre ganger er jeg ikke i form til det, belastningen blir for stor, ofte i dagevis etterpå. Gidder jeg, forklarer jeg dette til folk, noen forstår, andre velger å tro at det er psykisk (det er de som ikke kan noe om slik problematikk). Skal jeg et sted hvor jeg vet de serverer ting jeg ikke tåler, da tar jeg enten med noe selv, eller jeg spiser på forhånd. Jeg gjør ikke noe større ut av det enn det er, jeg går ikke inn i diskusjoner med noen. Personer som konsekvent er negative har jeg redusert kontakt med eller kuttet ut. Men du sier jo selv at du får sosial angst av dette, HI, og da bør du absolutt ta tak i akkurat den biten, for det vil gå altfor mye utover livet ditt. Hva stopper deg fra å søke hjelp for angstproblematikken? Ellers støtter jeg anonym 8b7... utredningen på allergi/intoleranser er altfor dårlig i Norge. Jeg har også fått desidert best hjelp utenfor det offentlige helsevesenet. På Riksen har de innrømmet det selv, de har har for lite kunnskap på dette området. Anonymkode: 47154...c64 Jeg har gått til psykolog med det. Men siden det er en blanding av psykisk og somatisk, så klarer verken faslege eller psykolog å nøste helt opp i det. Ikke ekspertene, heller (på sykehuset). Akkurat sånn har jeg det, som du beskriver! Det varierer. Men tror det også har med kryssallergi å gjøre, nå har bjørka kommet og da kryssreagerer jeg mer enn midtvinters. Et stort problem er egentlig mannen min, som er så redd for sin egen mor. Livredd for at hun skal "skape ubehag" eller være frekk mot meg, i hele hans barndom var han kuet av henne og det sitter tydeligvis hardt igjen i ham. Jeg prøvde å foreslå at kanskje han skal nevne at jeg ikke kan spise kanelboller og bløtkake (som hun har laget til bursdagen), men han tør ikke. Men jeg er helt enig med deg i at dersom det blir noe drittslenging, så gidder jeg ikke mer asså. Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #34 Skrevet 24. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg hovner også opp av dessert.. over magen og ræva😆 Anonymkode: f597f...f6b Hihi. Med umiddelbar virkning? Du får se om prednisolon virker, da blir du i allefall hyperaktiv og kan løpe av deg karbsene Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #35 Skrevet 24. april 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan kan du ikke tåle No Egg? Fun light? Det er jo ikke noe frukt eller bær i den saften i det heletatt? Melkefri margarin kan det hende du reagerer på fordi det ofte er soya i det, men det finnes margarin som er helt melke -og soyafri også, test ut den? Anonymkode: 457e7...9a7 Fordi det inneholder stoffer jeg ikke tåler. Ikke spør meg altså, det eneste jeg vet er at dersom jeg har i meg stoffer jeg ikke tåler, får jeg en reaksjon. Det kan være bevisst eller ubevisst; hvis du lurer i meg noe jeg ikke tåler, så vet fortsatt kroppen min "at det er farlig", jeg kan spise noe i blinde og fortsatt få en reaksjon. Det er ikke noe jeg finner på, det er helt grusomt. Det er ikke soya i den blå Men tåler den ikke. Men jeg bruker vanlig smør altså, hovner bare opp av det. Men jeg MÅ liksom ha i meg NOE, så... Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #36 Skrevet 24. april 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Men er det feks en medisin du tar som gjør at du får dette da? Kan du bytte medisiner? Kan du ev prøve medisiner MOT elveblest (Atarax feks)? Anonymkode: a46a4...bfc Jeg synes det er skummelt å bytte medisiner. Var uten 1 uke for å ta prikktest og blodprøver, og da ble jeg helt forferdelig syk. Så de hjelper, men de inneholder noe jeg (påvist) er allergisk mot, så det blir jo en ond sirkel dette, da... Kanskje du har rett i at det kan være medisinen som gjør dette. De sier at jeg kan få sprøyter hvis medisinen ikke virker godt nok, noe den ikke gjør. Det morsomme er at jeg har sprøytefobi Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #37 Skrevet 24. april 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: En ting til. Siden kroppen min var så totalt i ubalanse så fikk jeg ikke alltid lik reaksjon på matvarer. Å føre matdagbok gav ingen svar fordi jeg hadde noen ganger forsinket reaksjon på ting. Og kombinasjonen av matvarer kunne trigge en reaksjon sammen men ikke hver for seg. Anonymkode: 217d8...8b7 Ja, nettopp slik er det med meg også. Jeg kan bli syk etter flere timer, men alltid hvis jeg har fått i meg "den" greia jeg ikke tåler. Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #38 Skrevet 24. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi det inneholder stoffer jeg ikke tåler. Ikke spør meg altså, det eneste jeg vet er at dersom jeg har i meg stoffer jeg ikke tåler, får jeg en reaksjon. Det kan være bevisst eller ubevisst; hvis du lurer i meg noe jeg ikke tåler, så vet fortsatt kroppen min "at det er farlig", jeg kan spise noe i blinde og fortsatt få en reaksjon. Det er ikke noe jeg finner på, det er helt grusomt. Det er ikke soya i den blå Men tåler den ikke. Men jeg bruker vanlig smør altså, hovner bare opp av det. Men jeg MÅ liksom ha i meg NOE, så... Anonymkode: 3593b...bf4 Du må ikke misforstå, jeg tror du får reaksjoner, jeg. Bare lurte på hva du kunne reagert på i de to tingene jeg nevnte, for no eggs inneholder hverken egg, gluten, hvete, soya, frukt, bær eller noe slikt, og fun har bare smakstilsetninger i seg. Kan det være noen konservasjonsmidler du ikke tåler? Anonymkode: 457e7...9a7
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #39 Skrevet 24. april 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er skummelt å bytte medisiner. Var uten 1 uke for å ta prikktest og blodprøver, og da ble jeg helt forferdelig syk. Så de hjelper, men de inneholder noe jeg (påvist) er allergisk mot, så det blir jo en ond sirkel dette, da... Kanskje du har rett i at det kan være medisinen som gjør dette. De sier at jeg kan få sprøyter hvis medisinen ikke virker godt nok, noe den ikke gjør. Det morsomme er at jeg har sprøytefobi Anonymkode: 3593b...bf4 Da kjøper du et emla-plaster, ber de ikke vise deg sprøyten og får satt den. Klart du MÅ ta den uansett. Kjenner jeg blir litt matt av at du har noe å klage på alle forslag som kommer inn. I forhold til svigermor så dropper du å dra på besøk til du er frisk igjen så er problemet løst. Anonymkode: e85bc...93d
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #40 Skrevet 24. april 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er skummelt å bytte medisiner. Var uten 1 uke for å ta prikktest og blodprøver, og da ble jeg helt forferdelig syk. Så de hjelper, men de inneholder noe jeg (påvist) er allergisk mot, så det blir jo en ond sirkel dette, da... Kanskje du har rett i at det kan være medisinen som gjør dette. De sier at jeg kan få sprøyter hvis medisinen ikke virker godt nok, noe den ikke gjør. Det morsomme er at jeg har sprøytefobi Anonymkode: 3593b...bf4 Jeg hadde også sprøyteskrekk, men nå setter jeg flere sprøyter på meg selv hver eneste dag. De første to ukene måtte mannen sette dem og det tok lang tid hver gang før jeg lot han sette dem, men gradvis øvde jeg meg til å holde i sprøyta, se på mens den var inne i magen, se at den ble satt, holde i den etter at mannen hadde satt den inn mens den var inne i magen osv. Nå setter jeg sprøyter på et par sekunder og valgte faktisk nettopp å sette flere ekstra sprøyter om dagen for å få bedre kontroll over sykdommen enn å sette en sprøyte med mer virkestoff som ville gi dårligere kontroll over sykdommen. Jeg var skikkelig redd for sprøyter i utgangspunktet, både gråt og skalv, men jeg har overvunnet det. Kan jeg, så kan du! Lykke til! Anonymkode: af9ef...1da
Anonym bruker Skrevet 24. april 2018 #41 Skrevet 24. april 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hihi. Med umiddelbar virkning? Du får se om prednisolon virker, da blir du i allefall hyperaktiv og kan løpe av deg karbsene Anonymkode: 3593b...bf4 Man får oksehunger av prednisolon, så da må jeg i såfall løpe laaaaaaaaaangt😂😂😂😂 Anonymkode: f597f...f6b
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #42 Skrevet 25. april 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har gått til psykolog med det. Men siden det er en blanding av psykisk og somatisk, så klarer verken faslege eller psykolog å nøste helt opp i det. Ikke ekspertene, heller (på sykehuset). Akkurat sånn har jeg det, som du beskriver! Det varierer. Men tror det også har med kryssallergi å gjøre, nå har bjørka kommet og da kryssreagerer jeg mer enn midtvinters. Et stort problem er egentlig mannen min, som er så redd for sin egen mor. Livredd for at hun skal "skape ubehag" eller være frekk mot meg, i hele hans barndom var han kuet av henne og det sitter tydeligvis hardt igjen i ham. Jeg prøvde å foreslå at kanskje han skal nevne at jeg ikke kan spise kanelboller og bløtkake (som hun har laget til bursdagen), men han tør ikke. Men jeg er helt enig med deg i at dersom det blir noe drittslenging, så gidder jeg ikke mer asså. Anonymkode: 3593b...bf4 Altså - verken du eller mannen trives med å besøke kjerringa, så hvorfor gjør dere det da? Anonymkode: 0faad...c29
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #43 Skrevet 25. april 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Du må ikke misforstå, jeg tror du får reaksjoner, jeg. Bare lurte på hva du kunne reagert på i de to tingene jeg nevnte, for no eggs inneholder hverken egg, gluten, hvete, soya, frukt, bær eller noe slikt, og fun har bare smakstilsetninger i seg. Kan det være noen konservasjonsmidler du ikke tåler? Anonymkode: 457e7...9a7 Ja, det tror jeg. Tåler ikke enkelte e-stoffer. Spiste sånn fleskesvor i pakke, fikk reaksjon. Det eneste "rare" i det var e-stoffene. Googlet dem, og det ene stod det at det faktisk var veldig vanlig å få reaksjon på, det visste jeg ikke! Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #44 Skrevet 25. april 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Da kjøper du et emla-plaster, ber de ikke vise deg sprøyten og får satt den. Klart du MÅ ta den uansett. Kjenner jeg blir litt matt av at du har noe å klage på alle forslag som kommer inn. I forhold til svigermor så dropper du å dra på besøk til du er frisk igjen så er problemet løst. Anonymkode: e85bc...93d Jeg har ikke klaget, jeg er løsningsorientert, men jeg kan ikke LATE som at noen er gode forslag hvis de ikke er det. Jg må være ærlig! Ellers får jeg ikke noe ut av det. Jeg kan ikke jatte med bare for å tilfredsstille den som kom med forslag Jeg setter veldig pris på alle forslag som kommer - virkelig - men tar til meg de som er aktuelle og som kan fungere Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #45 Skrevet 25. april 2018 Det er mye hun her ikke tåler og hun ville spise søtt hun også. Ble en bedrift av det. Ta en titt. Legger ved kort info fra siden og lenke. Kanskje noe av det kan passe deg? https://www.facebook.com/rawkaker/ Kurs & Catering av allergivennlige kaker og godis i Oslo. Økologisk, fairtrade & vegansk. UTEN: raffinert sukker / gluten / egg / melk / soya. Anonymkode: 2bf78...d63
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #46 Skrevet 25. april 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Man får oksehunger av prednisolon, så da må jeg i såfall løpe laaaaaaaaaangt😂😂😂😂 Anonymkode: f597f...f6b Du får jo ikke sove om natta, pga dem, så da kan du løpe hele natta Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #47 Skrevet 25. april 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså - verken du eller mannen trives med å besøke kjerringa, så hvorfor gjør dere det da? Anonymkode: 0faad...c29 Han trives tidvis, ønsker kontakt med familien sin, men i denne situasjonen her så er det bursdag og det føles som en plikt. Men hvis det blir noe mer dritt har jeg lav terskel for å trekke meg unna. Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #48 Skrevet 25. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mye hun her ikke tåler og hun ville spise søtt hun også. Ble en bedrift av det. Ta en titt. Legger ved kort info fra siden og lenke. Kanskje noe av det kan passe deg? https://www.facebook.com/rawkaker/ Kurs & Catering av allergivennlige kaker og godis i Oslo. Økologisk, fairtrade & vegansk. UTEN: raffinert sukker / gluten / egg / melk / soya. Anonymkode: 2bf78...d63 Interessant Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #49 Skrevet 25. april 2018 Hvis du er allergisk mot bjørk og gress så er det ikke så rart du klør og blir ekkel i halsen på denne årstiden Kryssallergier er noe dritt, men heldigvis som regel ikke farlig! Problemet er bare å overbevise seg selv om at kløen og følelsen i halsen ikke er farlig når den kommer. Går ut fra at du har fått tatt komponentanalyser som forteller deg hva som gir risiko for alvorlige reaksjoner, og hva som "bare" er kryss? Har du fått gjort dobbeltblindede matprovokasjoner, slik at du har fått sortert litt i hva av prøveutslagene som bare er sensibilisering, og hva som er faktisk allergi? Anonymkode: 640e7...c64
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #50 Skrevet 25. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du er allergisk mot bjørk og gress så er det ikke så rart du klør og blir ekkel i halsen på denne årstiden Kryssallergier er noe dritt, men heldigvis som regel ikke farlig! Problemet er bare å overbevise seg selv om at kløen og følelsen i halsen ikke er farlig når den kommer. Går ut fra at du har fått tatt komponentanalyser som forteller deg hva som gir risiko for alvorlige reaksjoner, og hva som "bare" er kryss? Har du fått gjort dobbeltblindede matprovokasjoner, slik at du har fått sortert litt i hva av prøveutslagene som bare er sensibilisering, og hva som er faktisk allergi? Anonymkode: 640e7...c64 Ingen provokasjonstest, men de har nevnt det så mulig det blir det. De har gjort komponentanalyser og kommet frem til at jeg har en risiko for "alvorlig allergi" (anafylaktisk sjokk). Bortsett fra mat er jeg allergisk mot pelsdyr (særlig hund! ), bjørk, burot, gress/timotei, husstøvmidd. Så hvis jeg ikke støvsuger/vasker ofte nok (f.eks. under sofaen ) så begynner jeg å klø infernalsk. Vasker, så forsvinner det. Jeg har allergi mot bjørk, som gjør at jeg kryssreagerer med hasselnøtt, og det er ikke en ekte nøtteallergi, men det er likevel så sterkt at jeg får anafylaktisk sjokk av å spise hasselnøtter. Og kløen er egentlig grei nok, nysingen også. Men det skumle er når det sveller i halsen og jeg mister fotfestet etc. Anonymkode: 3593b...bf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå