Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #1 Skrevet 23. april 2018 Flere i samme båt? Ikke frukt, kaker, kjeks, bær, sjokolade. Ingenting. Kan ikke spise riskrem, boller, sjokoladekake, twist, tilslørte bondepiker, pai. Jeg kan ikke spise noe som helst. HJELP MEG. Får sinnssyk sosial angst av det, ikke bare er jeg deppa fordi jeg aldri får kost meg med noe, men når det er selskaper blir folk sure på meg! Særlig svigermor som tror at jeg lyver. Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #2 Skrevet 23. april 2018 Hva er årsaken til at du ikke kan spise det? Anonymkode: 90ef3...450
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #3 Skrevet 23. april 2018 Hvorfor ikke, blir du dårlig? Er du på slanker’n? ... Anonymkode: 02824...2d2
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #4 Skrevet 23. april 2018 Hvis du sier hvilke råvarer du er allergisk mot, så garanterer jeg deg at noen har en oppskrift. Anonymkode: 93849...aa9
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #5 Skrevet 23. april 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Flere i samme båt? Ikke frukt, kaker, kjeks, bær, sjokolade. Ingenting. Kan ikke spise riskrem, boller, sjokoladekake, twist, tilslørte bondepiker, pai. Jeg kan ikke spise noe som helst. HJELP MEG. Får sinnssyk sosial angst av det, ikke bare er jeg deppa fordi jeg aldri får kost meg med noe, men når det er selskaper blir folk sure på meg! Særlig svigermor som tror at jeg lyver. Anonymkode: 3593b...bf4 For å trøste deg litt: Ikke jeg heller. For min del er det forhåpentligvis forbigående pga svangerskapsdiabetes, men det er jammen tøft uansett ikke å kunne spise en frukt en gang. Ikke bry deg om svigermor og andre, du vet selv best hva du tåler! Anonymkode: af9ef...1da
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #6 Skrevet 23. april 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er årsaken til at du ikke kan spise det? Anonymkode: 90ef3...450 Jeg hovner opp. 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke, blir du dårlig? Er du på slanker’n? ... Anonymkode: 02824...2d2 Jeg hovner opp. 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du sier hvilke råvarer du er allergisk mot, så garanterer jeg deg at noen har en oppskrift. Anonymkode: 93849...aa9 Soya, alle frukter og bær, tåler ikke hveteboller/kanelboller - aner ikke hvorfor, melk, egg, sjokolade, koffein (kaffe, te, kakaobønner etc.), alle nøtter, mandler, gulrøtter, linser og bønner, skalldyr, erter. Hadde satt pris på en oppskrift Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #7 Skrevet 23. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: For å trøste deg litt: Ikke jeg heller. For min del er det forhåpentligvis forbigående pga svangerskapsdiabetes, men det er jammen tøft uansett ikke å kunne spise en frukt en gang. Ikke bry deg om svigermor og andre, du vet selv best hva du tåler! Anonymkode: af9ef...1da Jeg vet. Og ofte tenker jeg sånn som du skriver her, at jeg ikke skal bry meg, men hun er så stygg noen ganger. Får det til å virke som jeg ikke vil spise fordi jeg synes maten hennes er ekkel. Derfor blir mannen min redd for å si ifra om ting, og det er stadig nye ting jeg ikke kan spise. Kunne spise boller da jeg var der for 2 mnd siden, nå går ikke det lenger (hovner opp).Allergi, kryssallergi - hvem vet. Er så lett å la sg påvirke av hva andre sier, og gir uttrykk for, og jeg sliter veldig med angst etc. hvis noen gir uttrykk for at de mistror meg. Det er en veldig trigger for meg, og så vanskelig Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #8 Skrevet 23. april 2018 Har du vært hos lege og sjekket hva du faktisk er allrgisk mot? Det hadde jo vært ergerig om det egentlig var svigermor sin undulat du reagerte på og ikke egentlig maten😉. Å få så mange allergier uten noen spessiel årsak høres merkelig ut. Anonymkode: fb135...9a5
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #9 Skrevet 23. april 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet. Og ofte tenker jeg sånn som du skriver her, at jeg ikke skal bry meg, men hun er så stygg noen ganger. Får det til å virke som jeg ikke vil spise fordi jeg synes maten hennes er ekkel. Derfor blir mannen min redd for å si ifra om ting, og det er stadig nye ting jeg ikke kan spise. Kunne spise boller da jeg var der for 2 mnd siden, nå går ikke det lenger (hovner opp).Allergi, kryssallergi - hvem vet. Er så lett å la sg påvirke av hva andre sier, og gir uttrykk for, og jeg sliter veldig med angst etc. hvis noen gir uttrykk for at de mistror meg. Det er en veldig trigger for meg, og så vanskelig Anonymkode: 3593b...bf4 Får du hjelp for denne angsten? Den kan jo igjen trigge at du får flere ting du reagerer på? Ta tak i dette, for det vil uansett gjøre livet ditt enklere - selv om du kanskje må leve med å tåle så lite videre. Og kanskje kan det også gjøre at du vil tåle litt mer enn du gjør i dag. Anonymkode: 47154...c64
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #10 Skrevet 23. april 2018 Du har vel skrevet om dette her flere ganger før? Om hvordan du stadig blir allergisk mot flere og flere ting, og hvordan det du kan spise feks en tirsdag, har du plutselig blitt allergisk mot før fredagen er over? Du har vel fått råd i disse trådene om å teste deg mellom annet for sopp/candida, for å gjøre en omfattende allergiutredning (prikktesting, blodprøver), av alt fra matvarer til vaskemidler og støv, til å vurdere allergivaksinering, og til og med å prøve behandling mot angst. Uansett; du tåler vel kanskje feks iskrem laget av enten laktosefri fløte (om det er laktose du er allergisk mot), eller laget av tykk kokosmelk (om du er allergisk mot melkeproteiner). Hjelp trenger du ihvertfall. Anonymkode: a46a4...bfc
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #11 Skrevet 23. april 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hovner opp. Jeg hovner opp. Soya, alle frukter og bær, tåler ikke hveteboller/kanelboller - aner ikke hvorfor, melk, egg, sjokolade, koffein (kaffe, te, kakaobønner etc.), alle nøtter, mandler, gulrøtter, linser og bønner, skalldyr, erter. Hadde satt pris på en oppskrift Anonymkode: 3593b...bf4 Da er det kanskje ikke så mange middagsretter du kan spise heller? Anonymkode: f8308...4e9
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #12 Skrevet 23. april 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du vært hos lege og sjekket hva du faktisk er allrgisk mot? Det hadde jo vært ergerig om det egentlig var svigermor sin undulat du reagerte på og ikke egentlig maten😉. Å få så mange allergier uten noen spessiel årsak høres merkelig ut. Anonymkode: fb135...9a5 Ja. Men de kan ikke sjekke alt. Og hjelper ikke meg om det ikke slår ut på egg når jeg hovner opp av det og får pustebesvær Men de mener det er en form for elveblest Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #13 Skrevet 23. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da er det kanskje ikke så mange middagsretter du kan spise heller? Anonymkode: f8308...4e9 nei :/ Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #14 Skrevet 23. april 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har vel skrevet om dette her flere ganger før? Om hvordan du stadig blir allergisk mot flere og flere ting, og hvordan det du kan spise feks en tirsdag, har du plutselig blitt allergisk mot før fredagen er over? Du har vel fått råd i disse trådene om å teste deg mellom annet for sopp/candida, for å gjøre en omfattende allergiutredning (prikktesting, blodprøver), av alt fra matvarer til vaskemidler og støv, til å vurdere allergivaksinering, og til og med å prøve behandling mot angst. Uansett; du tåler vel kanskje feks iskrem laget av enten laktosefri fløte (om det er laktose du er allergisk mot), eller laget av tykk kokosmelk (om du er allergisk mot melkeproteiner). Hjelp trenger du ihvertfall. Anonymkode: a46a4...bfc Jeg er ikke allergisk. Det slår ikke ut. Men tåler brunost dårligere enn gulost for å si det sånn. Men vet ikke hva det er, hovner opp Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #15 Skrevet 23. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke allergisk. Det slår ikke ut. Men tåler brunost dårligere enn gulost for å si det sånn. Men vet ikke hva det er, hovner opp Anonymkode: 3593b...bf4 Har du vært utredet for psykosomatiske plager? Siden det ikke slår ut på noen tester er du neppe egentlig allergisk mot alt du lister opp. Jeg mener ikke at ikke plagene dine er reelle, det er de helt garantert, men psykiske plager kan manifestere seg som fysiske, og det er vanskelig å vite forskjellen for den vanlige mannen i gata, da det er faktiske fysiske symptomer på det. Det kan være så «enkelt» at du én gang har opplevd at kroppen tålte en matvare dårlig, og så utarter det seg derfra. Pustebesværet kan være angsten over at du føler du hovner opp. Regner med du fortsatt blir utredet? Anonymkode: 457e7...9a7
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #16 Skrevet 23. april 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Men de kan ikke sjekke alt. Og hjelper ikke meg om det ikke slår ut på egg når jeg hovner opp av det og får pustebesvær Men de mener det er en form for elveblest Anonymkode: 3593b...bf4 Er det vanlig å hovne opp ved elveblest da? Jeg har selv elveblest (har tatt biopsi og testet, så har fått det bekreftet), men jeg kan ikke huske at jeg har opplevd å hovne opp? Jeg har i tillegg astma og allergier, men er nå i gang med allergivaksinering (over tre år) for å kvitte meg med de verste allergiplagene. Jeg synes også det høres mer psykosomatisk ut med deg enn at du «ikke tåler» alle disse matvarene, for om du virkelig var allergisk mot dem, så måtte det jo ha slått ut på noen tester. Anonymkode: a46a4...bfc
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #17 Skrevet 23. april 2018 Kan det være angioødem legene mener? https://nhi.no/sykdommer/hud/rode-hudutslett/angioodem/ Det er en variant av elveblest der det «utløses en betennelsesreaksjon lokalt i huden eller i slimhinner i munnhule, svelg og i magetarmkanalen». Det står at det blant annet kan skyldes reaksjoner på ulike typer medisiner, som feks blodtrykksmedisin. Kan dette stemme for deg HI? Anonymkode: a46a4...bfc
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #18 Skrevet 23. april 2018 Syns det høres mer psykisk enn fysisk ut.. Jeg fikk plutselige angstanfall et par år etter en traumatisk hendelse. Samtidig ble magen mye mer urolig og både intoleransene og leddplagene mine ble mye verre. Nå har jeg gått til behandling hos traumepsykolog i ca. 3 mnd og kroppen er 100% bedre. Nå var det ikke «bare» den traumatiske hendelsen som ga meg fysiske plager og angst, men en oppsamling av flere ting, bl.a ubearbeidet mobbing i barneårene, skyldfølelse for ulike ting og undertrykking av følelser over lang tid. Får du behandling for angsten din? Anonymkode: 84839...3f9
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #19 Skrevet 23. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du vært utredet for psykosomatiske plager? Siden det ikke slår ut på noen tester er du neppe egentlig allergisk mot alt du lister opp. Jeg mener ikke at ikke plagene dine er reelle, det er de helt garantert, men psykiske plager kan manifestere seg som fysiske, og det er vanskelig å vite forskjellen for den vanlige mannen i gata, da det er faktiske fysiske symptomer på det. Det kan være så «enkelt» at du én gang har opplevd at kroppen tålte en matvare dårlig, og så utarter det seg derfra. Pustebesværet kan være angsten over at du føler du hovner opp. Regner med du fortsatt blir utredet? Anonymkode: 457e7...9a7 Selvsagt slår det ut på mye av det jeg nevner her. Jeg mente at det ikke slår ut på melk Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #20 Skrevet 23. april 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det være angioødem legene mener? https://nhi.no/sykdommer/hud/rode-hudutslett/angioodem/ Det er en variant av elveblest der det «utløses en betennelsesreaksjon lokalt i huden eller i slimhinner i munnhule, svelg og i magetarmkanalen». Det står at det blant annet kan skyldes reaksjoner på ulike typer medisiner, som feks blodtrykksmedisin. Kan dette stemme for deg HI? Anonymkode: a46a4...bfc Det er angioødem, ja. Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #21 Skrevet 23. april 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Syns det høres mer psykisk enn fysisk ut.. Jeg fikk plutselige angstanfall et par år etter en traumatisk hendelse. Samtidig ble magen mye mer urolig og både intoleransene og leddplagene mine ble mye verre. Nå har jeg gått til behandling hos traumepsykolog i ca. 3 mnd og kroppen er 100% bedre. Nå var det ikke «bare» den traumatiske hendelsen som ga meg fysiske plager og angst, men en oppsamling av flere ting, bl.a ubearbeidet mobbing i barneårene, skyldfølelse for ulike ting og undertrykking av følelser over lang tid. Får du behandling for angsten din? Anonymkode: 84839...3f9 Misforstå meg rett. Jeg får sosial angst av å ikke kunne spise normal mat. Jeg får ikke intoleranser (?) av sosial angst. Det starter med maten. Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #22 Skrevet 23. april 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det vanlig å hovne opp ved elveblest da? Jeg har selv elveblest (har tatt biopsi og testet, så har fått det bekreftet), men jeg kan ikke huske at jeg har opplevd å hovne opp? Jeg har i tillegg astma og allergier, men er nå i gang med allergivaksinering (over tre år) for å kvitte meg med de verste allergiplagene. Jeg synes også det høres mer psykosomatisk ut med deg enn at du «ikke tåler» alle disse matvarene, for om du virkelig var allergisk mot dem, så måtte det jo ha slått ut på noen tester. Anonymkode: a46a4...bfc Det er vanlig å hovne opp ved elveblest ja. Så lenge den er i de dypere hudlagene. Og jeg må rette opp misforståelsen: Mesteparten av det jeg nevner slår ut på tester. Men ikke melk og egg. Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #23 Skrevet 23. april 2018 Du kan da lage muffins med glutenfritt mel, no egg (replacer), melkefri margarin, Fun light saft og sukrin/sukker. Du kan lage din egen saftis og mange andre ting. Bare ta utgangspunktet i oppskrifter bytt ut det du reagerer på med allergivennlige produkter. Anonymkode: 39aca...359
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #24 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du kan da lage muffins med glutenfritt mel, no egg (replacer), melkefri margarin, Fun light saft og sukrin/sukker. Du kan lage din egen saftis og mange andre ting. Bare ta utgangspunktet i oppskrifter bytt ut det du reagerer på med allergivennlige produkter. Anonymkode: 39aca...359 Tåler ikke no egg. Ikke melkefri margarin heller (kokos!?). Tåler ikke fun light. Men kan faktisk hende jeg tåler sukrin det kan jeg prøve. Anonymkode: 3593b...bf4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #25 Skrevet 23. april 2018 Stakkars deg da. Du har laget flere tråder her ikke sant? Føler veldig med deg, og svigermora di kan ta seg en bolle (siden du ikke kan) 😊 Men hvor utredes du? Privat eller sykehus? Jeg ble utredet flere år på sykehus. Psykisk var konklusjonen. Plagene og symptomene var reelle de altså. Alt kom fra eget hode. Jeg fikk skrapet sammen penger og ble utredet privat. Det er en lang sykdomshistorie etter det, kortversjonen er at jeg var intolerant mot nesten alt av det som kalles basisvarer i Norge, mel, melk, egg, potet, masse frukt osv. I tillegg manglet jeg nesten alt man kan mangle av vitaminer og mineraler, jeg hadde lekkasje fra tarm ( den klarte ikke ta opp næring pga flere år med diaré) Jeg fikk hjelp, masse medisiner, kostholdsveiledning osv. Det tok meg fem år å hente meg inn. Nå er jeg «bare» allergisk mot melk og banan, jeg kan spise noe av det jeg er intolerant mot men går jevnlig på dietten min for å stabilisere kroppen. Det finnes hjelp for deg, dessverre er ikke det norske helsevesen rustet til å løse mystiske plager. Masse lykke til. Og slutt å plage deg selv med hva andre måtte mene om deg. Hvis folk ikke liker deg slik de er, kvitt deg med de. Du kan også kutte ut svigermor om hun behandler deg dårlig. Anonymkode: 217d8...8b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå