Anonym bruker Skrevet 20. april 2018 #51 Skrevet 20. april 2018 2 minutter siden, ulenissen skrev: Og du må lære deg å lese lovteksten. Her snakker vi diskriminering mot de som har omsorgsoppgaver. Feks er det ikke lov å la vær å ansette noen fordi de har barn... Det går jo kun ene veien. Dersom man ikke har lov til å diskriminere de religiøse, da er det ok å diskriminere de som ikke er religiøse da? Samme med barn. Skal ikke de med barn måtte jobbe overtid, ja da belemmer du eller diskriminerer de som ikke har barn. Jeg ser ikke at det å gi fordeler, til en gruppe ikke er å diskriminere en annen. For å snu ditt eksempel på hodet. Kan man la være å ansette noen fordi de ikke har barn? Dette dreier seg om å være prinsippfast i mine øyne. Dersom en person velger å ikke ha barn for å ha mer fritid, men ikke får like mye som antatt pga en arbeidsgiver som alltid har et etterslep, så har man ikke like mye frihet til å velge som jeg trodde. Anonymkode: cfe6e...447
ulenissen Skrevet 20. april 2018 #52 Skrevet 20. april 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det går jo kun ene veien. Dersom man ikke har lov til å diskriminere de religiøse, da er det ok å diskriminere de som ikke er religiøse da? Samme med barn. Skal ikke de med barn måtte jobbe overtid, ja da belemmer du eller diskriminerer de som ikke har barn. Jeg ser ikke at det å gi fordeler, til en gruppe ikke er å diskriminere en annen. For å snu ditt eksempel på hodet. Kan man la være å ansette noen fordi de ikke har barn? Dette dreier seg om å være prinsippfast i mine øyne. Dersom en person velger å ikke ha barn for å ha mer fritid, men ikke får like mye som antatt pga en arbeidsgiver som alltid har et etterslep, så har man ikke like mye frihet til å velge som jeg trodde. Anonymkode: cfe6e...447 Diskiminerings loven er laget for å beskytte grupper som er utsatt for diskriminering. Man kan selvsagt ikke la vær å ansette noen fordi de feks ikke er homofil, ikke har barn osv. Men hvor ofte skjer det? Men man plikter som arbeidsgiver å legge tilrette for feks helse og sosiale årsaker. Det betyr ikke at de som ikke har dette behovet må ha samme tilrettelegging! Og dersom arbeidsgiver har så mye etterslep til en hver tid må de ansette flere. AML sier noe om feks hva som skal til for å pålegge overtid og hvor mye, dersom det blir mer enn det som er innenfor lov og avtaleverk må arbeidsgiver gjore noe med forholdene. Det er ingen som kan kreve eller ha rett på ferie i juli. Men det er forskjell på å ha behov for (som også kan gjelde folk uten små barn) og ha lyst på, og det er noe arbeidsgiver må ta med i sine vurderinger før de bruker styringsretten sin i forhold til for eksempel ferieavvikling.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2018 #53 Skrevet 20. april 2018 altså, nå er jeg småbarnsmor og tenker faktisk dette. Småbarnsforeldre burde ha førsteretten til å få fri når skole/barnehager er stengt. Det er bare god logistikk rett og slett! Men da jeg var singel og barnløs tenkte jeg det samme. Det var aldeles ikke noe problem for meg å jobbe jul, påske etc, så mine småbarnsmødre og fredre kollegaer kunne få være hjemme disse dagene med sine små...det skulle jo alvorlig talt barne mangle at man stiller litt opp for hverandre på en arbeidsplass! Og når barna mine store, så tenker jeg at jeg fint kan gå tlbake til å jobbe mer ubekvem arbeidstid. Anonymkode: c74ab...daf
Anonym bruker Skrevet 21. april 2018 #54 Skrevet 21. april 2018 virkelig ikke noe og bry seg om, ikke hun som bestemmer uansett Anonymkode: 7cf9d...0f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå