Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 I disse feriedøknadstider klarte en kvinnelig kollega å si. Jeg synes småbarnsfamilier burde har førsteretten på ferie i juli. De uten barn burde legge ferien sin til juni og august. Jeg ble helt satt ut. Sa bare at, det ikke er rettferdig. Hvorfor det, de har ikke stengte barnehager og SFO. Hva om de skal på ferie med noen som har ferie i juli da? Nei det måtte da kunne gjøres i juni. Så, er du en slik person, eller kjenner du noen? Trodde ikke det var mulig å tenke slik en gang jeg. Anonymkode: 8c0d9...32b
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Som barnløs så vet jeg at de finnes det desverre flere av Anonymkode: f0f0e...718
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 Da både barnehage og Sfo var stengt i juli var jeg definitivt en slik person. Hadde ikke en sjanse til å avvikle annet enn i juli. Hvis barnehage eller Sfo ikke er stengt i juli er det jo selvsagt en annen sak. Vi har nå barn i skole (ikke lenger Sfo) og i en barnehage som ikke har stengt i juli. Tar derfor 3 uker i juni slik at de på jobben som har barn i Sfo (eller barnehagestengt) kan få ta juli. Er uansettt mye billigere å feriere i juni og august i motsetning til juli. Anonymkode: 58f40...146
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 Hadde ikke brydd meg, det er ikke hun som bestemmer. Og det er ikke vits i å diskutere med korttenkte mennesker :-) Anonymkode: acf5f...fe4
serinakaker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 Som småbarnsmor (ikke så mye småbarn nå lengre) ville jeg helst unngå juli-ferie pga da var ALLE på ferie, og det er mer folk i ulike parker og mye dyrere mange steder.. Men har aldri hatt feriestengt bhg da, og unga har ikke gått på SFO.. Så for meg var det noe merkelig å si...
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Det er greit å ta hensyn til behov, og jeg tenker at når barna blir eldre, har jeg ingen problemer med å la småbarnsforeldre få juliferien. Det er ikke alle som har tilgang til barnepass hvis barnehage er stengt. Alternativet da vil være permisjon for dem. Barnet kan ikke være alene. Men selvfølgelig: andre kan også ha behov for ferie i juli, og må også tas hensyn til. Anonymkode: b25b5...636
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 Da jeg hadde 3 barn i barnehage som hadde stengt 3 uker i juli, synes jeg det var naturlig at jeg hadde ferie de tre ukene. Nå har jeg bare skolebarn som har 8 uker sommerferie uten SFO, så nå er det jeg som tilpasser meg de andre. Dette var aldri noe problem på jobb. Anonymkode: 188ce...cc2
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Altså, nå snakker jeg ikke om å tilpasse seg, samarbeide og legge til rette. Selvsagt er man smidig på dette slik at det går opp. Jeg snakker om holdninger om at de med småbarn har førsteretten. At de uten barn får velge ferie etter at småbarnsfamiliene har lagt sin kabal. Jeg har selv småbarn og vi må finne noen løsninger. Jeg mener uansett at jeg også må være villig til å samarbeide med mine kollegaer. HI Anonymkode: 8c0d9...32b
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 Her er både bhg og SFO stengt hele juli. Trodde det var vanlig, jeg. De forrige bhg vi hadde, hadde delvis åpent i juli, men barna måtte være i andre bhg for å samle barna, og det er ikke så aktuelt når de er små og må tilpasses nye voksne og steder. Heldigvis har det aldri vært noe problem for meg å få ferie i juli. Men har man en reise man vil være med på i juli, er det også en god grunn, mener jeg. Anonymkode: 36511...e75
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er både bhg og SFO stengt hele juli. Trodde det var vanlig, jeg. De forrige bhg vi hadde, hadde delvis åpent i juli, men barna måtte være i andre bhg for å samle barna, og det er ikke så aktuelt når de er små og må tilpasses nye voksne og steder. Heldigvis har det aldri vært noe problem for meg å få ferie i juli. Men har man en reise man vil være med på i juli, er det også en god grunn, mener jeg. Anonymkode: 36511...e75 Det er vanlig at ansatte fra alle barnehager jobber sammen ved sammenslåing slik at barna har noen kjente fjes. Anonymkode: 8c0d9...32b
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 Jeg tenker at det er helt naturlig at ferie i juli prioriteres de som har barn med sommerstengt SFO og bhg. Noe annet er helt usaklig. Anonymkode: de352...160
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det er helt naturlig at ferie i juli prioriteres de som har barn med sommerstengt SFO og bhg. Noe annet er helt usaklig. Anonymkode: de352...160 Faktisk enig. Ser virkelig ikke at dette skal være noe kontroversielt. Anonymkode: 2c5c3...596
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #13 Skrevet 19. april 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Faktisk enig. Ser virkelig ikke at dette skal være noe kontroversielt. Anonymkode: 2c5c3...596 OK. Da er det slike damer her inne også. 😊 Jeg skjønner ikke tankegangen deres. Anonymkode: 8c0d9...32b
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #14 Skrevet 19. april 2018 Hos oss blir de som har barn som blir «rammet» av sommerstengt sfo/barnehage prioritert i de ukene de er stengt. Anonymkode: 1e69e...d9e
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #15 Skrevet 19. april 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: OK. Da er det slike damer her inne også. 😊 Jeg skjønner ikke tankegangen deres. Anonymkode: 8c0d9...32b Så du forstår ikke at de som har små barn ikke kan la barna være hjemme alene når barnehagen/SFO er stengt? Det er ikke de andre som har merkelig tankegang, det er du! Anonymkode: 9dad0...dd4
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #16 Skrevet 19. april 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du forstår ikke at de som har små barn ikke kan la barna være hjemme alene når barnehagen/SFO er stengt? Det er ikke de andre som har merkelig tankegang, det er du! Anonymkode: 9dad0...dd4 Da får man dele opp ferien sammen med barnefar da. Nå kommer du sikkert trekkende med de som er alene med barna argumentet. De tilhører et mindretall. Det er ikke min tankegang som er merkelig. Det er faktisk ulovlig å diskriminere en gruppe på denne måten. Man kan ikke på en arbeidsplass trekke ut en gruppe på tvers av fagområder og si «dere får ikke ferie i juli» skal man nekte/pålegge så må det gjelde ALLE. Tror du skal sette deg litt mer inn i dette før du uttaler deg, åpenbart ser du verden på en litt mer selvsentrert måte enn andre. Anonymkode: 8c0d9...32b
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #17 Skrevet 19. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får man dele opp ferien sammen med barnefar da. Nå kommer du sikkert trekkende med de som er alene med barna argumentet. De tilhører et mindretall. Det er ikke min tankegang som er merkelig. Det er faktisk ulovlig å diskriminere en gruppe på denne måten. Man kan ikke på en arbeidsplass trekke ut en gruppe på tvers av fagområder og si «dere får ikke ferie i juli» skal man nekte/pålegge så må det gjelde ALLE. Tror du skal sette deg litt mer inn i dette før du uttaler deg, åpenbart ser du verden på en litt mer selvsentrert måte enn andre. Anonymkode: 8c0d9...32b Hva gjør man hvis hverken mor eller far får ferie i (deler av) juli fordi de ikke blir prioritert? Er barnehage og SFO stengt fire uker må de uansett dele seg, og begge må ha to uker. Kjernefamilier vil også gjerne ha en uke eller to sammen i løpet av ferien. Anonymkode: cecf6...cdc
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #18 Skrevet 19. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva gjør man hvis hverken mor eller far får ferie i (deler av) juli fordi de ikke blir prioritert? Er barnehage og SFO stengt fire uker må de uansett dele seg, og begge må ha to uker. Kjernefamilier vil også gjerne ha en uke eller to sammen i løpet av ferien. Anonymkode: cecf6...cdc For ordens skyld har jeg ikke problem med sommerstengt barnehage, og et yrke der jeg tar fri akkurat når det passer meg, så jeg er ikke selvsentrert, men hadde gladelig hjulpet en kollega i en slik situasjon. Anonymkode: cecf6...cdc
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #19 Skrevet 19. april 2018 Jeg ser det ikke som en selvfølge, men har blitt prioritert de siste par årene. Har førsteklassing og tredjeklassing som ikke kan være alene helt enda. Her er regelen at en ikke får fire uker i strekk, men jeg har altså fått det. Anonymkode: edc3d...826
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #20 Skrevet 19. april 2018 Du fremstår ikke veldig omgjengelig selv heller. Anonymkode: 1486b...80c
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #21 Skrevet 19. april 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva gjør man hvis hverken mor eller far får ferie i (deler av) juli fordi de ikke blir prioritert? Er barnehage og SFO stengt fire uker må de uansett dele seg, og begge må ha to uker. Kjernefamilier vil også gjerne ha en uke eller to sammen i løpet av ferien. Anonymkode: cecf6...cdc Vet du. Jeg er helt enig. Og på min arbeidsplass er vi flinke å hjelpe og finne løsninger. Om noen tilpasser ferien sin mine ønsker så stiller jeg meg bakerst i køen og avvikler ferie der det er åpning. Jeg har også små barn og vil gjerne ha all ferie med mannen, men slik arbeidslivet er blitt er ikke det alltid mulig. Det jeg vil til livs er denne holdningen noen kvinner har at de kommer først fordi de har barn. Jeg har en barnløs kollega (ufrivillig) samboeren hennes MÅ avvikle ferie hele juli. Å nekte henne ferie i juli er dårlig gjort på flere områder, du får ikke ferie fordi du ikke har barn, når hennes største ønske i ti år er å få barn. I tillegg, da får hun aldri ferie med samboeren da? Som jeg har sagt tidligere et godt samarbeid med kollegaer og gi og ta så løser det meste seg. Løsningen er ikke å nekte en gruppe ferie innen gitte tidsrom fordi den tilhører småbarnsforeldre. Anonymkode: 8c0d9...32b
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #22 Skrevet 19. april 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du fremstår ikke veldig omgjengelig selv heller. Anonymkode: 1486b...80c Jeg er faktisk det. Jeg synes det er en selvfølge å stille bakerst i køen hvis jeg kom først året før. Jeg har også sjonglert med dager sammen med en kollega som bare fikk én uke med mannen for å få gitt henne en uke til. Jeg synes derimot at man beveger seg inn i et minefelt om juli skal være forbeholdt småbarnsfamilier. Og jeg skjønner ikke at noen oppriktig mener at barnløse fint kan legge ferien sin til juni/august fordi de ikke har noen hensyn å ta. Hva er det for en holdning? Selvsagt kan ferie i juli være den beste løsningen selvom man er barnløs. Anonymkode: 8c0d9...32b
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #23 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da får man dele opp ferien sammen med barnefar da. Nå kommer du sikkert trekkende med de som er alene med barna argumentet. De tilhører et mindretall. Det er ikke min tankegang som er merkelig. Det er faktisk ulovlig å diskriminere en gruppe på denne måten. Man kan ikke på en arbeidsplass trekke ut en gruppe på tvers av fagområder og si «dere får ikke ferie i juli» skal man nekte/pålegge så må det gjelde ALLE. Tror du skal sette deg litt mer inn i dette før du uttaler deg, åpenbart ser du verden på en litt mer selvsentrert måte enn andre. Anonymkode: 8c0d9...32b Jeg har store barn og er ikke avhengig av ferie i Juli, og for øvrig har jeg aldri brukt dette argumentet da jeg jobbet et sted hvor vi hadde ferie i fellesferien når jeg hadde små barn. Nå driver jeg mitt eget selskap og det er en selvfølge at de som må ha ferie i Juli pga små barn får ferie, og den holdningen har også de ansatte som ikke har barn. Utover det står det ingen steder i ferieloven at man har krav på ferie i Juli med eller uten barn så å påberope seg diskriminering er ikke et valid argument. I ferieloven står det veldig klart at ansatte kan kreve at hovedferien som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1.juni - 30.september (se paragraf § 6 i ferieloven) og at det skal være en drøfting rundt ferien. Men det står også veldig klart at hvis arbeidsgiver og arbeidstaker ikke kommer til enighet så er det arbeidsgiver som bestemmer ferie for arbeidstakerne (§ 7 i ferieloven). Det igjen betyr at arbeidsgiver kan gi "Mona" fri hver Juli i så mange år han mener det er nødvendig i forhold til f.eks små barn, og han kan gi "Kari" ferie i August hvert år hvis det er nødvendig for å få feriekabalen til å gå opp. Man skal alltid tilstrebe seg å være fleksibel og gi de ansatte ferie når de ønsker, men er ikke det mulig så er sosiale forhold en del av vurderingsgrunnlaget for hvem som får ferie til hvilke tid. Og å tillegge sosiale forhold er ikke diskriminering som du påstår, snarere tvert imot. Diskrimineringsloven § 26 nevner eksplisitt arbeidsgivers plikt til å tilrettelegge og arbeide for at arbeidstakere skal ha mulighet til å kombinere arbeid og familieliv, og her vil muligheten til å avvikle ferie når barn ikke har tilgang til SFO/barnehage være et moment arbeidsgiver må tilstrebe å tilrettelegge for. Anonymkode: 9dad0...dd4
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #24 Skrevet 19. april 2018 Hvorfor ønsker folk som ikke har barn i BHG og SFO å ha ferie i juli? Ta august feks, det er billigere, som oftest bedre vær, og mindre folksomt fordi andre begynner på jobb igjen. Og å jobbe i juli merkes de fleste steder + lunsj i varmen. Så ja til at de med barn til 10 år får ha ferie i juli. Etter 10 år, må de ha ferie i juni og august uansett. Anonymkode: b4142...f50
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #25 Skrevet 19. april 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har store barn og er ikke avhengig av ferie i Juli, og for øvrig har jeg aldri brukt dette argumentet da jeg jobbet et sted hvor vi hadde ferie i fellesferien når jeg hadde små barn. Nå driver jeg mitt eget selskap og det er en selvfølge at de som må ha ferie i Juli pga små barn får ferie, og den holdningen har også de ansatte som ikke har barn. Utover det står det ingen steder i ferieloven at man har krav på ferie i Juli med eller uten barn så å påberope seg diskriminering er ikke et valid argument. I ferieloven står det veldig klart at ansatte kan kreve at hovedferien som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1.juni - 30.september (se paragraf § 6 i ferieloven) og at det skal være en drøfting rundt ferien. Men det står også veldig klart at hvis arbeidsgiver og arbeidstaker ikke kommer til enighet så er det arbeidsgiver som bestemmer ferie for arbeidstakerne (§ 7 i ferieloven). Det igjen betyr at arbeidsgiver kan gi "Mona" fri hver Juli i så mange år han mener det er nødvendig i forhold til f.eks små barn, og han kan gi "Kari" ferie i August hvert år hvis det er nødvendig for å få feriekabalen til å gå opp. Man skal alltid tilstrebe seg å være fleksibel og gi de ansatte ferie når de ønsker, men er ikke det mulig så er sosiale forhold en del av vurderingsgrunnlaget for hvem som får ferie til hvilke tid. Og å tillegge sosiale forhold er ikke diskriminering som du påstår, snarere tvert imot. Diskrimineringsloven § 26 nevner eksplisitt arbeidsgivers plikt til å tilrettelegge og arbeide for at arbeidstakere skal ha mulighet til å kombinere arbeid og familieliv, og her vil muligheten til å avvikle ferie når barn ikke har tilgang til SFO/barnehage være et moment arbeidsgiver må tilstrebe å tilrettelegge for. Anonymkode: 9dad0...dd4 Loven gir ikke arbeidsgiver rett til å sperre en måned i hovedferieperioden for en spesifikk gruppe basert på barn/ikke barn. Å påstå du som leder kan dette er hårreisende. Noe annet er jo hva du velger å gjøre. Selvsagt skal man legge til rette å tilpasse seg, som jeg har sagt i hele tråden. Det er holdninger som at barnløse må tilpasse seg jeg blir oppgitt over. Bare et tankeeksperiment, hvis ALLE dine ansatte var småbarnsfamilier med behov for ferie i juli, hvordan skulle du løst dette da? Anonymkode: 8c0d9...32b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå