Gå til innhold

Finnes det mange slike kvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo en match made in heaven: krenkede navlebeskuende barnløse mot desperate småbarnsforeldre med skylapper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Loven gir ikke arbeidsgiver rett til å sperre en måned i hovedferieperioden for en spesifikk gruppe basert på barn/ikke barn. Å påstå du som leder kan dette er hårreisende. Noe annet er jo hva du velger å gjøre. Selvsagt skal man legge til rette å tilpasse seg, som jeg har sagt i hele tråden. Det er holdninger som at barnløse må tilpasse seg jeg blir oppgitt over.

Bare et tankeeksperiment, hvis ALLE dine ansatte var småbarnsfamilier med behov for ferie i juli, hvordan skulle du løst dette da?

Anonymkode: 8c0d9...32b

Da vil jeg gjerne at du henviser til lovparagrafer som tilsier at en arbeidsgiver ikke har styringsrett når det kommer til avvikling av ferie? Det hjelper ikke hva du mener, det er faktisk slik at en arbeidsgiver fint kan gi den samme personen ferie hver juli og en annen ikke får ferie i juli noen år. Du kan si det er urettferdig, du kan si det er en uting å gjøre, jeg skal til og med være enig med deg at det ikke er en smart løsning for arbeidsmiljøet, men det finnes ikke en lovparagraf som kunne blitt brukt mot arbeidsgiver hvis en arbeidstaker hadde gått til sak for å ikke få ferie i Juli. Arbeidstakere bør begynne å ta til seg at arbeidsgivers styringsrett er på mange områder sterk så lenge man ikke bryter lover, og i denne sammenheng ville ikke en arbeidsgiver brutt noen lov så lenge den lar alle ansatte få avvikle sin hovedferie innenfor tidsrommet 1.juni til 31.september.

Nå blir også spørsmålet ditt om hva jeg hadde gjort hvis alle mine ansatte var småbarnsfamilier helt meningsløst så lenge det ikke er det som diskuteres i denne tråden. 

Anonymkode: 9dad0...dd4

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jeg gjerne at du henviser til lovparagrafer som tilsier at en arbeidsgiver ikke har styringsrett når det kommer til avvikling av ferie? Det hjelper ikke hva du mener, det er faktisk slik at en arbeidsgiver fint kan gi den samme personen ferie hver juli og en annen ikke får ferie i juli noen år. Du kan si det er urettferdig, du kan si det er en uting å gjøre, jeg skal til og med være enig med deg at det ikke er en smart løsning for arbeidsmiljøet, men det finnes ikke en lovparagraf som kunne blitt brukt mot arbeidsgiver hvis en arbeidstaker hadde gått til sak for å ikke få ferie i Juli. Arbeidstakere bør begynne å ta til seg at arbeidsgivers styringsrett er på mange områder sterk så lenge man ikke bryter lover, og i denne sammenheng ville ikke en arbeidsgiver brutt noen lov så lenge den lar alle ansatte få avvikle sin hovedferie innenfor tidsrommet 1.juni til 31.september.

Nå blir også spørsmålet ditt om hva jeg hadde gjort hvis alle mine ansatte var småbarnsfamilier helt meningsløst så lenge det ikke er det som diskuteres i denne tråden. 

LES HVA JEG SKRIVER DA. 

Du har ikke lov å innføre regelen at de uten barn ikke får søke ferie i juli. 

Hva du gjør når du bevilger ferie er noe annet. 

Uansett, du er virkelig en bedriten leder om de barnløse aldri får innvilget ferien sin i juli fordi de med barn kommer foran. 

Slikt blir lagt merke til, tenker de ansatte ikke føler noen lojalitet til deg. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ønsker folk som ikke har barn i BHG og SFO å ha ferie i juli? Ta august feks, det er billigere, som oftest bedre vær, og mindre folksomt fordi andre begynner på jobb igjen. Og å jobbe i juli merkes de fleste steder + lunsj i varmen. Så ja til at de med barn til 10 år får ha ferie i juli. Etter 10 år, må de ha ferie i juni og august uansett.

Anonymkode: b4142...f50

Kanskje samboer/kjæreste har ferie i juli og de ønsker ferie sammen, kanskje personen skal beøke familie som har ferie i juli. Det kan være mange grunner

Anonymkode: f0f0e...718

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

LES HVA JEG SKRIVER DA. 

Uansett, du er virkelig en bedriten leder om de barnløse aldri får innvilget ferien sin i juli fordi de med barn kommer foran. 

Du skriker at hun må lese hva du skriver, men leser du i det hele tatt hva som ble skrevet? Du leser noe mellom linjene som ikke er der. 

Anonymkode: 1e69e...d9e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

LES HVA JEG SKRIVER DA. 

Du bør lese hva du skriver selv også. Du begynte innlegget ditt med å si at vedkommende du snakket om synes at småbarnsfamilier burde ha førsteretten på ferie i juli, det sto ingenting om at det skulle være en regel. Det har heller ikke blitt diskutert fra min side at man skal ha en regel. Jeg argumenterte mot deg når det kom til at du påsto at det ikke er lov å velge å gi de med små barn ferie i Juli og andre ferie på andre tider og gjøre dette flere år etter hverandre, og det er med respekt å melde feil. Jeg har heller ikke sagt at jeg velger en slik praksis i min bedrift, jeg har kun argumentert mot deg fordi dine påstander er feil. Du blir også personlig og overfører dine frustrerte følelser over på meg, og omtaler meg som en bedriten sjef samt at kommer med påstander om at mine ansatte ikke føler lojalitet til meg, dette gjør du uten å inneha noen som helst kunnskap om min bedrift, om mine ansatte eller om hvordan ferieavviklingen blir gjort hos meg. Du taper veldig i en argumentasjon når du må begynne å angripe personen du diskuterer med istedenfor å forholde deg til saken som diskuteres.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

OK. Da er det slike damer her inne også. 😊

Jeg skjønner ikke tankegangen deres. 

Men hvis de ikke får ferie, må de kanskje ta velferdspermisjon(uten lønn) Det er ikke slik at far alltid kan få ferie i juli, heller, så det er ikke bare å si at «far må stille opp».

Anonymkode: b25b5...636

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får man dele opp ferien sammen med barnefar da. 

Hvis de deler med far, har de fremdeles behov for to uker i juli.

Anonymkode: b25b5...636

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

OK. Da er det slike damer her inne også. 😊

Jeg skjønner ikke tankegangen deres. 

At de som har størst behov, får mest hjelp? Er det noe rart med den tankegangen? Jeg kaller det å være solidarisk. På samme måte som de over 60 har mer ferie fordi de er mer slitne, og de med nyfødte kan ha permisjon. Det er fordeler som følger med en livsfase. Vi skal alle gjennom ulike faser. 

Barnehagetida er for øvrig en ganske kort fase. Jeg så ikke enden på elendigheta da jeg var midt i det, med vips er ungene 9-10 år og ferdige på både bhg og SFO. Hvorfor skal jeg trumpe meg til å gå først i en kø jeg ikke har behov for, bare fordi været er best i juli? Når jeg vet at det betyr at min kollega må ha svigermora inne for å passe barna i 4 uker...?

Anonymkode: 2c5c3...596

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Loven gir ikke arbeidsgiver rett til å sperre en måned i hovedferieperioden for en spesifikk gruppe basert på barn/ikke barn. Å påstå du som leder kan dette er hårreisende. Noe annet er jo hva du velger å gjøre. Selvsagt skal man legge til rette å tilpasse seg, som jeg har sagt i hele tråden. Det er holdninger som at barnløse må tilpasse seg jeg blir oppgitt over.

Bare et tankeeksperiment, hvis ALLE dine ansatte var småbarnsfamilier med behov for ferie i juli, hvordan skulle du løst dette da?

Du har dessverre ikke peiling.

Skrevet

Småbarnsforeldre som mener hele verden dreier seg om deres rettigheter og verdens plikt til å tilrettelegge for dem er intet nytt under solen. De finnes i hopetall. De samme vil sannsynligvis kreve ferie i juli for å feriere med barnebarn når den tid kommer. Egoisme er sjelden noe man vokser av seg.

Anonymkode: c9b90...342

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Småbarnsforeldre som mener hele verden dreier seg om deres rettigheter og verdens plikt til å tilrettelegge for dem er intet nytt under solen. De finnes i hopetall. De samme vil sannsynligvis kreve ferie i juli for å feriere med barnebarn når den tid kommer. Egoisme er sjelden noe man vokser av seg.

Det handler ikke om at hele verden dreier seg om våre rettigheter! Jeg hadde ferie i juli når barna gikk i bhg og den var stengt i juli. Ingen protesterte på det. Nå har vi ikke det behovet lenger, og de andre som har ferieuker de må ha, går først i køen for å velge ferie. 

I fjor hadde jeg ferie i juni, og i år skal jeg ha i august. Vi har en uke sammen som familie, (har 3 barn på 6, 8 og 10) og ingen klager på det. 

Anonymkode: 188ce...cc2

Skrevet

Joda.

De samme som mente at jeg måtte jobbe julaften som barnløs da de hadde barn, mener nå at jeg som småbarnsmor bør jobbe julaften fordi de har barnebarn. "Ser de så sjelden." Inviter dem til julaften hos dere de årene du har fri da..

Anonymkode: 28c19...355

Skrevet

Her vi bor kan vi heldigvis ta ut barnet fra bhg. når man vil om sommeren. Hadde uten tvil tatt hensyn til folk som måtte ta ut barna i juli. Såpass fleksibel bør man være. 

Anonymkode: 5b127...b34

Skrevet

Joda.

De samme som mente at jeg måtte jobbe julaften som barnløs da de hadde barn, mener nå at jeg som småbarnsmor bør jobbe julaften fordi de har barnebarn. "Ser de så sjelden." Inviter dem til julaften hos dere de årene du har fri da..

Ser man det. Som spådd.

Skrevet

Selvsagt skal folk med små barn som ikke har barnepass i juli prioriteres. 

At noen er barnløse men ønsker seg barn er bare uvesentlig. 

Hva er alternativet? Å slutte i jobben? Velferdspermisjon uten lønn?

Det kan umulig gjelde så mange, og uansett gjelder det noen få år. De som kan flexe på ferien flexer, de som ikke kan det må få ferie.

Urettferdig? Sånn er livet. 

Anonymkode: 29df2...531

Skrevet

Her er både SFO og barnehagen stengt i juli, av den grunn er jeg enig.
Hadde de ikke vært det, hadde det ikke vært grunn til å prioritere foreldre med barn i barnehage og skolealder

Anonymkode: 38f3c...e28

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda.

Det er en stor forskjell her, og det er å ha et faktisk behov for fri og et ønske om fri. Har man små barn og barnehage/SFO er stengt i juli så må de foreldrene prioriteres av den enkle grunn at små barn ikke kan passe på seg selv. Besteforeldre har ikke et reelt behov på juleaften pga pass av små barn, og de stiller da på lik linje som andre når juleferiekabalen blir lagt. Det jeg er mest overrasket over i denne tråden er at folk ikke klarer å se forskjell på de som har en faktisk grunn til å måtte prioriteres når det kommer til ferie/fri, og de som mener seg berettiget fordi de har lyst. 

Skrevet

Sånn er livet, og jeg forstår ikke at dette skal være et problem? Når jeg hadde små barn fikk jeg ferie når jeg trengte det, selvsagt! Nå er min større og jeg har derfor ikke det behovet, men det har selvsagt de som nå har små barn. 

Det er ikke urettferdig eller diskriminering, det er slik det er og bør være.

Skrevet

I sommer er det første gang jeg må ta ferie når barnehagen er stengt og det blir det tatt hensyn til.

Når det er sagt... hos min tidligere arbeidsgiver forsvant alle mine kolleger rundt kl 16 for å hente barn i barnehage da det var driftsproblemer som måtte løses. Da var jeg barnløs og jeg måtte jobbe til problemene var løst. Jeg mener at jeg ble pålagt arbeid/overtid som andre ikke ble pålagt da "de andre hadde viktige oppgaver". Det mener jeg er en forskjellbehandling. Om jeg ikke hadde møtt noen jeg ville få barn med, ikke kunne få barn eller ønsket å få barn er irrelevant. Men tenk om en person er ufrivillig barnløs og i tillegg bli pålagt arbeid som andre slipper. Jeg kjenner ikke loven, men det skurrer for meg. 

Anonymkode: cfe6e...447

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I sommer er det første gang jeg må ta ferie når barnehagen er stengt og det blir det tatt hensyn til.

Når det er sagt... hos min tidligere arbeidsgiver forsvant alle mine kolleger rundt kl 16 for å hente barn i barnehage da det var driftsproblemer som måtte løses. Da var jeg barnløs og jeg måtte jobbe til problemene var løst. Jeg mener at jeg ble pålagt arbeid/overtid som andre ikke ble pålagt da "de andre hadde viktige oppgaver". Det mener jeg er en forskjellbehandling. Om jeg ikke hadde møtt noen jeg ville få barn med, ikke kunne få barn eller ønsket å få barn er irrelevant. Men tenk om en person er ufrivillig barnløs og i tillegg bli pålagt arbeid som andre slipper. Jeg kjenner ikke loven, men det skurrer for meg. 

Øøøøh... Men de som må hente barn i bhg må jo det. Alternativet er at barnehagen ringer barnevernsvakten.

Selv om det er trist å være barnløs, så må man jo ikke ut og hente tristheten sin klokka 1600? 

Skrevet

Her vi bor kan vi heldigvis ta ut barnet fra bhg. når man vil om sommeren. Hadde uten tvil tatt hensyn til folk som måtte ta ut barna i juli. Såpass fleksibel bør man være. 

Anonymkode: 5b127...b34

Så den barnløse kan risikere å aldri få ferie i juli, for det vil som regel alltid være småbarnsforeldre på jobben

Anonymkode: f0f0e...718

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Øøøøh... Men de som må hente barn i bhg må jo det. Alternativet er at barnehagen ringer barnevernsvakten.

Selv om det er trist å være barnløs, så må man jo ikke ut og hente tristheten sin klokka 1600? 

Det var ikke trist å være barnløs og som sagt har jeg barn nå. Forstår ikke kommentaren din. 

Poenget er om en arbeidsgiver kan pålegge ansatte overtid på bakgrunn av om de har barn eller ikke. Jeg hadde vel rett til å gå ut å "hente tristheten min" kl 16 i likhet med de som har barn. Hva jeg gjør etter kl.16 er vel ikke noe arbeidsgiver har noe med. Hvordan jeg prioriterte privat da jeg ikke hadde barn er vel min sak. Det er ikke arbeidsgiver sin oppgave å ha en mening om hvem som har viktige og mindre viktige oppgaver på fritiden. 

Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt. Med etnisitet menes blant annet nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk.

Diskriminering er forskjellsbehandling. Her er det mennesker som ikke blir pålagt oppgaver fordi de har barn som andre blir pålagt fordi de ikke har omsorgsoppgaver. På et språk som en nettløk kanskje forstår: Ansatte har lovmessig rett til å hente tristheten sin kl.16 uansett om de har omsorgsoppgaver eller ikke. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke trist å være barnløs og som sagt har jeg barn nå. Forstår ikke kommentaren din. 

Poenget er om en arbeidsgiver kan pålegge ansatte overtid på bakgrunn av om de har barn eller ikke. Jeg hadde vel rett til å gå ut å "hente tristheten min" kl 16 i likhet med de som har barn. Hva jeg gjør etter kl.16 er vel ikke noe arbeidsgiver har noe med. Hvordan jeg prioriterte privat da jeg ikke hadde barn er vel min sak. Det er ikke arbeidsgiver sin oppgave å ha en mening om hvem som har viktige og mindre viktige oppgaver på fritiden. 

Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt. Med etnisitet menes blant annet nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk.

Diskriminering er forskjellsbehandling. Her er det mennesker som ikke blir pålagt oppgaver fordi de har barn som andre blir pålagt fordi de ikke har omsorgsoppgaver. På et språk som en nettløk kanskje forstår: Ansatte har lovmessig rett til å hente tristheten sin kl.16 uansett om de har omsorgsoppgaver eller ikke. 

Dersom du leser AML 10-6 (10) så kan arbeidsgiver pålegge de som ikke har omsorgsoppgaver eller andre vektige sosiale grunner overtid, og de som har det slipper. Det er ikke diskriminering.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du må lære deg å lese lovteksten. Her snakker vi diskriminering mot de som har omsorgsoppgaver. Feks er det ikke lov å la vær å ansette noen fordi de har barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...